نویسنده: سید علی روح‌الامینی شنبه، 04 ارديبهشت 1400
ساعت 23:00

نقد و بررسی بازی Cozy Grove

4.5 از 5

Cozy Grove جدیدترین بازی مستقل منتشر شده توسط استودیو Spryfox است. در ادامه نقد و بررسی با بازی مگ همراه باشید.

Cozy Grove یک اثر ماجراجویی و شبیه‌ساز سوشال یا درواقع شبیه‌ساز ارتباط برقرار کردن با موجودات دیگر است. در این بازی شما نقش یک دیده‌بان ارواح را ایفا می‌کنید. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که شما برای انجام وظیفه‌های خود، در جزیره‌ای دورافتاده اتراق می‌کنید. حال شما باید در این جزیره روح‌های مختلف که هرکدام داستان‌های منحصربه‌فردی برای خود دارند را آزاد کنید. نکته جذاب این اثر زمانی است که وارد جزیره شده و همه جای آن را بدون رنگ مشاهده می‌کنید. حال شما وظیفه آن را بردوش دارید که با کمک کردن به ارواح هم جزیره را بزرگ و بزرگ‌تر کنید و هم به آن رنگ زیبایی بهار را ببخشید.

 نقد و بررسی بازی Cozy Grove

متاسفانه هرچند که هر روح زمان آشنایی داستان مخصوص به خود را دارد، اما به مرور زمان روایتی فوق‌العاده تکراری و کلیشه‌ای به خود می‌گیرد. درواقع شما برای افزایش روابط خود با دیگران باید مراحل آن‌ها که اکثرا پیدا کردن یک آیتم در جزیره است را انجام دهید. این موضوع باعث شده بازی پس از مدتی روندی تکراری و خسته‌کننده به خود بگیرد. حتی انتخاب دیالوگ‌های بازی نیز که طراحی زیبایی دارند و داخل دیالوگ باکس زیبایی قرار دارند، به وایطه تکراری شدن مراحل کاملا کلیشه‌ای دیگر جذابیت نخواهد داشت. همچنین عدم وجود پازل‌های زیبا که می‌توانست کمی بازی را از این روند تکرار دربیاورد، باعث تضعیف هرچه بیشتر این اثر شده است. همچنین از آنجایی که حس پیشرفت در بازی‌های ماجراجویی از طریق داستان، روایت و شخصیت‌پردازی‌های قوی به بازیکن القا می‌شود این اثر با پرورش روابط اجتماعی کلیشه‌ای آن را نابود می‌کند.

 نقد و بررسی بازی Cozy Grove

بازی در بخش گیم‌پلی هم باوجود آنکه ایده‌های جالبی ارائه می‌کند اما ایرادات بسیاری هم دارد. برای مثال این مورد که طراحی تمامی مراحل بازی به جمع‌آوری یک‌سری آیتم مختلف آن‌ هم به‌صورتی کاملا یکنواخت و تکراری، بدون شک ضربه بزرگی به تجربه‌پذیر بودن این عنوان وارد کرده است. همچنین سازندگان بازی که از خسته‌کننده بودن اثر خود اطمینان داشتند گیمر را مجبور می‌کنند تا بعد از حدود یک ساعت ادامه بازی را به فردا موکول کنند. در این راستا یک مکانیزم ساعت در بازی جای داده‌اند که براساس ساعت دنیای واقعی است. متاسفانه این ساعت هم تنها در روز و شب بودن دنیای بازی تاثیرگذار بوده و کاملا نقشی نمادین دارد. هرچند که رنگ‌بندی دنیای بازی در روز و شب به‌قدری زیباست که مانند یک تابلو نقاشی می‌ماند. اما این امر در حالت عادی هم می‌توانست پیاده‌سازی شود و نیازی به تعریف یک ساعت واقعی ناکارآمد برای گیمر نبود. بازی کمی برای آنکه بازیکن را خوش‌حال کند با دست و دل باز بودن آیتم‌های بسیاری را به گیمر تقدیم می‌کند. اما بازهم این آیتم‌ها آنقدری پراهمیت نیستند که لذت پوچ بازی را احیا کنند. همچنین از آنجایی که برروی شبیه‌ساز زندگی و روابط تکیه دارد و سیستم پخت‌وپز تقریبا خوبی در بازی جای داده، عجیب است که مکانیزم گشنگی و تشنگی را دربازی جای نداده‌اند. هرچند که خوبی‌های بازی کمتر از بدی‌های آن است، اما دریافت لامپ و روشنایی بخشیدن  به جنگ یکی از زیبا‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارهای این اثر است که واقعا حس خوبی راب ه شما القا می‌کند. در بازی یک سیستم دریافت اچیومنت جای داده شده که توانایی پین کردن داشته و پس از انجام آن و دریافت اچیومنت، پول یا آیتم‌های دیگری نیز دریافت خواهید کرد که واقعا لذت‌بخش است.

 نقد و بررسی بازی Cozy Grove

هرچند بازی با طراحی هنری و رنگ‌آمیزی هماهنگ و چشم‌نواز، طراحی کاراکتر‌های جذاب و دلنشین، طراحی محیط و دنیای زیبا و خلق سازه‌های چشم‌نواز در زمینه گرافیک هنری عالی عمل کرده است اما از لحاظ فنی مشکلاتی دارد. از این مشکلات می‌توان به افت‌فریم شدید بازی در زمان مواجهه با یک تغییر بزرگ ناگهانی در دنیا یا افکت یک آتش اشاره کرد. با این وجود انیمیشن‌ها، افکت‌ها و نورپردازی بازی بدون ایراد و زیبا است. درواقع بیشتر زیبایی و اتمسفر جذاب بازی تجربه‌پذیری آن را بیشتر کرده است. در آخر باید به بحث موسیقی و صداگذار بازی بپردازیم. موسیقی بازی واقعا زیبا است و در ابتدا لذت اثر را دو برابر می‌کند اما درا اواسط دیگر موسیقی هم نمی‌تواند بار سنگین نکات منفی را به دوش بکشد. صداگذاری‌های هر کاراکتر و واکنش‌های گوناگون هم خوب ساخته شده و نمی‌توان از آن ایرادی گرفت.

درنهایت بازی Cozy Grove درست است که خوبی‌هایی دارد اما نکات منفی آن بنیادی بوده و لذت تجربه اثر را کاملا نابود کرده است. مشکلات بسیار در عمق گیم‌پلی بازی که روندی تکراری و کلیشه‌ای به خود گرفته است کاملا به سدی برای لذت‌بخش بودن بازی تبدیل شده است. پس در نتیجه اگر به دنبال تهیه یک بازی مستقل خوب هستید، آن بازی Cozy Grove نیست.

  • استودیوی سازنده: spryfox
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 10 الی 15 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
5.0
سرگرم کنندگی
4.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
2.0
درنهایت بازی Cozy Grove درست است که خوبی‌هایی دارد اما نکات منفی آن بنیادی بوده و لذت تجربه اثر را کاملا نابود کرده است. مشکلات بسیار در عمق گیم‌پلی بازی که روندی تکراری و کلیشه‌ای به خود گرفته است کاملا به سدی برای لذت‌بخش بودن بازی تبدیل شده است. پس در نتیجه اگر به دنبال تهیه یک بازی مستقل خوب هستید، آن بازی Cozy Grove نیست.
نقاط قوت
  • گرافیک‌هنری و رنگ‌آمیزی بسیاری چشم‌نواز
  • موسقی و صداگذاری خوب
  • سیستم اچیومنت لذت‌بخش
نقاط ضعف
  • بازی خیلی زود روندی تکراری و خسته‌کننده به خود می‌گیرد
  • گیم‌پلی بازی و مخصوصا طراحی مراحل آن بسیار کلیشه‌ای است
  • نابود شدن پتانسیل بالای ساعت واقعی در بازی
  • داستان‌ها به مرور زمان خسته‌کننده و غیرقابل دنبال کردن می‌شوند
6.5/10

امتیاز شما

(2 رای )
5.2/10
ضعیف
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.