نویسنده: سینا دوشنبه، 04 مرداد 1400
ساعت 19:44

بررسی بازی The Great Ace Attorney Chronicles

0 از 5

در پیش‌نمایش The Great Ace Attorney Chronicles به طور مفصل در رابطه با تاریخچۀ سری Ace Attorney توضیح دادم و به جای دوباره‌گویی، به افرادی که آشنایی چندانی با این مجموعه ندارند پیشنهاد می‌کنم به همان مطلب مراجعه کنند. با وجود اینکه این فرنچایز در این 20 سالی که از عمر آن می‌گذرد، نه مشغول درو کردن جوایز بوده و نه نسخه‌های مختلف آن به فروش میلیونی دست پیدا کرده‌اند اما به لطف کم‌خرج بودن و طرفداران ثابت قدم، به انواع دیگر هنر مانند سینما و تئاتر هم راه پیدا کرده اما دو عنوان  The Great Ace Attorneyکه به نوعی پیش درآمدی بر کل ماجراهای این مجموعه هستند، از 6 سال پیش تا به امروز در دسترس علاقه‌مندان سراسر جهان قرار نگرفته بودند که این پکیج جدید، این کم‌کاری کپکام را جبران می‌کند.

Great Ace 5

روایت The Great Ace Attorney Chronicles در فضایی کاملاً متفاوت و بیش از صد سال قبل از ماجراهای اولین قسمت از سری اصلی روی می‌دهد. قهرمان جدید، جوان دانشجویی به نام Ryunosuke Naruhodo است که جد بزرگ فینکس رایت (قهرمان سری اصلی) به حساب می‌آید. در همان ابتدای کار، «ریونسکه» که یک جوان نه چندان باهوش و نسبتاً سر به هواست، متهم به قتل یکی از اساتید مدعوی خارجی دانشگاه می‌شود و حالا باید با کمک دوست به مراتب با وقارتر و باهوش‌تر خود به نام Kazuma Asogi، تلاش کند تا خودش را مجازات جرمی که مرتکب نشده برهاند اما تمام سیستم قضایی نوپای ژاپن به طور کامل بر علیه اوست! این پروندۀ قتل، ریونسکه را وارد ماجراهایی کاملاً غیرمنتظره می‌کند و این فرصت را در اختیارش قرار می‌دهد تا با زیر و بم سیستم قضایی دو کشور کاملاً متفاوت آشنا شود.

برگ برندۀ روایت، پرهیز از ملی‌گرایی کور در عین نیفتادن به چالۀ خود تحقیری است. اولین برخورد قهرمانان ژاپنی بازی با شهر لندن، نشان از تحسین کامل تمامی پیشرفت‌های آن شهر و دیار در مقایسه به ژاپنی است که در زمان رخ دادن داستان بازی، بعد از چند صد سال مرزهای خود را به روی دیگر مردم جهان گشوده و تلاش دارد تا با ارسال نخبگان خود به اقصی نقاط جهان، بدون پافشاری روی سنت‌های اشتباه و عقب افتاده، وارد دنیای مدرن شود؛ مسئله‌ای که همانطور که می‌دانیم در دنیای واقعی منتهی به این نتیجه شده که ژاپن در این صد سال گذشته تبدیل به یکی از نمادهای پیشرفت در سراسر جهان شده است.

Great Ace 5

در عین تحسین این پیشرفت‌ها، ریونسکه به عنوان یک قهرمان با باورهای خاص شرقی و به عنوان یک ناظر خارجی، تمامی ایراداتی که در سیستم قضایی بریتانیا وجود دارد را به خوبی می‌بیند و با وجود اینکه ممکن است منافع شخصی او به خطر بیفتد اما هیچ گاه از تلاش برای برقراری عدالت دست برنمی‌دارد. خوش شانسی ریونسکه در این راه پر تلاطم، که پیش پا افتاده‌ترین مشکل او رو به رو شدن با نژادپرستی درونی شدۀ اروپاییان سفیدپوست است، دوستان و همراهان دلسوز و هم عقیده‌ای هستند که او را همراهی می‌کنند. مهمترین شخصیت فرعی Susato Mikotoba است، منشی امور قضایی است که در تمام پرونده‌ها ریونسکه را همراهی کرده و هر جا که نیاز به راهنمایی داشته باشد، با اراده‌ای محکم دقیقترین مشاوره‌ها را در اختیار او می‌گذارد و این مسئله در حالی است که «سوزاتو» در کشور خودش به علت زن بودن امکان حضور در محاکم قضایی را ندارد، مگر اینکه مجرم باشد! نسخه‌ای از شرلوک هلمز مشهور و همراه او، دکتر واتسون، هم در برخی بررسی‌ها با ریونسکه همراه می‌شوند اما به دلیل مسائل مربوط قوانین کپی رایت، «هرلوک شلمز» و «ویلسون» نام دارند!

در سری Ace Attorney، ارزش کار وکلای قهرمان کاملاً وابسته به دادستان‌هایی است که در برابر آن‌ها صف‌آرایی می‌کنند و این بار رقیب اصلی فردی به نام Barok van Zieks است که به دلیل موفقیت در به چوبۀ دار سپردن متهمین، لقب فرشتۀ مرگ را یدک می‌کشد! در این بین متهمین مختلف، شاهدان هر پرونده، نیروهای امنیتی و ... هم هستند که ترکیب رنگارنگی از شخصیت‌های خاصی که به طور معمول در این فرنچایز با آن‌ها رو به رو می‌شویم را تشکیل می‌دهند. داستان‌ پرونده‌ها آرام آغاز می‌شود و مثل یک داستان جنایی خوب، به شکلی غیرمنتظره قطعات پازل یکی یکی در کنار هم قرار می‌گیرند تا نهایتاً به یک نتیجه‌گیری جذاب و هیجان‌انگیز ختم شوند. برای طرفداران قدیمی هم، به دلیل حوادثی که نزدیکی‌هایی با ماجراهای سه گانۀ اول دارند، می‌تواند حالت یادآوری خاطرات را داشته باشد و خب نوستالژی همیشه حس خوبی با خود به همراه دارد.

Great Ace 5

مثل دیگر نسخه‌های اصلی این مجموعه، The Great Ace Attorney Chronicles هم به دو بخش اصلی تحقیقات صحنه جرم و محاکمه تقسیم می‌شود. در بررسی صحنه‌های جرم، باید با کند و کاو در محیط سرنخ‌های لازم برای رسیدن به نتیجۀ مناسب در پروندۀ محول شده را پیدا کنیم که این بار به لطف حضور یک کارآگاه مشهور، سیستمی به نام Dance of Deduction اضافه شده که اول شُلمز بر اساس شواهد موجود یک نظریۀ خاص مطرح می‌کند و بعد ریونسکه باید این نظریه را با استناد به شواهد دقیق‌تر، تکمیل کند.

در دادگاه هم همان سیستم‌های ارائۀ مدارک و پرسش از شهود پا برجاست اما این بار چند شاهد به طور همزمان در جایگاه شهود قرار می‌گیرند که گاهی این همزمانی شهادت‌ها باعث می‌شود تا یکی از شاهدان دچار اضطراب واضح شده و ریونسکه می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و با تحت فشار گذاشتن این شاهد خاص، سرنخ جدیدی در پرونده پیدا کند. تعداد دفعاتی که می‌توانید در طول محاکمه تصمیمات اشتباهی بگیرید و ارائۀ اسناد نامناسب برای یک موقعیت ارائه کنید، محدود است و در صورت تکرار اشتباهات در پرونده شکست خورده و مجبور به تکرار اپیزود هستید.

سیستم تازه‌ای که به بخش محاکمه اضافه شده، هیئت منصفه است که البته در چهارمین قسمت سری اصلی هم دادگاهی با استفاده از این سیستم وجود داشت اما ساختار این سیستم در این دو عنوان کاملاً متفاوت است. هیئت منصف شش نفرۀ The Great Ace Attorney Chronicles شخصیت‌هایی کاملاً پویا هستند که در هر زمان از محاکمه می‌توانند نظر خود را مبنی بر بی‌گناهی یا عدم بی‌گناهی متهم اعلام کنند. در صورتی که هر شش نفر رأیی در بر علیه ریونسکه و موکلش داشته باشند، امکان تغییر رأی آن‌ها قبل از اعلام حکم نهایی وجود دارد و حالا این مسئله که شما چه میزان ادلۀ محکم در جهت تایید نظر خود دارید اهمیتی ندارد بلکه باید دلیلی که باعث شده هر فرد از هیئت منصفه رأی خاصی بدهد را در برابر رأی دیگر اعضای این هیئت قرار دهید تا آن‌ها را نسبت به نظر خودشان دچار تردید کنید. معدود ویژگی‌هایی که به ساختار گیم‌پلی ساده این مجموعه اضافه شده، باعث جذابیت بیشتر کار شده اما طبق معمول شخصیت‌ها بیش از حد نیاز صحبت می‌کنند که می‌تواند باعث خستگی و کلافگی مخاطبی شود که آشنایی کمتری با رمان‌های بصری دارد.

Great Ace 5

در نسخه‎های متأخر این مجموعه به جای استفاده از اسپرایت‌ها برای شخصیت‌ها، از مدل‌های سه بعدی استفاده می‌شود و The Great Ace Attorney Chronicles هم از همین رویه استفاده کرده که این روش باعث شده تا عکس‌العمل‌های شخصیت‌ها طبیعی و با کیفیت‌تر باشد. محیط‌ها و تصاویر پس‌زمینه هم کماکان همان نقاشی‌های از پیش رندر شده هستند که البته جزئیات آن‎ها بیشتر از نسخه‌‎های قبلی است. میان‌پرده‌های انیمه‌ای بدون شک جذابترین قسمت بخش گرافیک هستند و فقط حیف که مدت زمان بسیار کمی از کل بازی را پوشش می‌دهند.

با توجه به عدم استفاده از صداپیشگی در حین گیم‌پلی و البته صداپیشگی ضعیف در کاتسین‎های ابتدای هر اپیزود، موسیقی متن تقریباً تمام بار بخش صوتی کار به دوش می‌‎کشد که در مجموع در انتقال حس هیجان یک اثر دراماتیک دادگاهی موفق است اما برای اثری با مدت زمان نزدیک به صد ساعت واقعاً کافی نیست یا باید از حجم دیالوگ‌های غیرضروری کاسته می‌شد و یا اینکه برای شخصیت‌ها در بخش گیم‌پلی کمی صداگذاری انجام می‌گرفت. 

Great Ace 5

اگر در گذشته نتوانستید با این فرنچایز ارتباط برقرار کنید، بعید است که The Great Ace Attorney Chronicles بتواند تغییری در نظر شما ایجاد کند اما اگر همیشه نسبت به این مجموعه کنجکاو بودید، با توجه به گستردگی بیشتر گیم‌پلی و عدم نیاز به آگاهی از ماجراهای نسخه‌های قبلی، این پکیج تازه می‌‎تواند نقطۀ شروع خوبی برای شما باشد.

 

8.5
از 10

نسخه نقد و بررسی بازی The Great Ace Attorney Chronicles توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.  

 

  • استودیوی سازنده: Capcom
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 70 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 40
    تشکر: 5
    تشکرشده: 31
    کنسول‌های بازی:

    لطفا در کنار پلتفرم و زمان مورد نیاز، ژانر بازی رو هم ذکر کنید. ممنون.

    آخرین بار در تاریخ حدود 2 سال قبل توسط Rossoneri ویرایش شد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.