نویسنده: علی رضازاده جمعه، 19 شهریور 1400
ساعت 05:56

بررسی بازی Webbed

0 از 5

تا سال‌ها اگر کسی برای من درباره ارزش‌ عنکبوت‌ها برای اکوسیستم و شکار حشرات موذی توضیح دهد، امکان ندارد دفعه بعدی که یک جانور هشت‌پا روی دیوار می‌بینم با ترس و دستپاچگی از آن‌جا فرار ‌نکنم. برای همین تجربه عنوانی با محوریت این جانور که در دنیای بازی‌ها اغلب به عنوان دشمنان بد قلق در گوشه‌ کنار‌های مراحل تاریک قرار دارند، ایده چندان خوبی برای من نباشد؛ اما Webbed بالاخره عدالت را در حق این موجودات اجرا می‌کند و با قرار دادن عنکبوت بامزه‌ای (هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم این کلمه را همراه با عنکبوت بکار ببرم!) به عنوان موجود تحت کنترل مخاطب به یکی از محدود موارد انگشت‌شماری تبدیل شده که می‌توانم حضور یک عنکبوت را تحمل کنم و حتی دوستش داشته باشم.

caughtAfly

اول از همه باید بگم اگر باز هم نتوانستید حضور این عنکبوت مجازی را تحمل کنید، سازندگان آپشن خیلی خوبی که قبلا در عنوانی مثل Grounded برای دسترسی بیشتر دیده بودیم، در بازی قرار داده‌اند تا اگر خواستید که عنکبوت‌ داخل بازی را فقط به شکل یک دایره با چشم و بدون دست و پا ببینید، این امکان را داشته باشید. 

در یک روز عادی در Webbed وقتی این عنکبوت بانمک با معشوق خود در حال حرکت هستند، ناگهان سر و کله یک پرنده آبی رنگ بزرگ با علاقه زیاد به رنگ آبی پیدا می‌شود و از طرفی هم رنگ دوست‌پسر کاراکتر اصلی آبی است، پس او را به عنوان بهترین گزینه انتخاب می‌کند و به لانه خود می‌برد. ماجرایی که دنبال می‌شود تلاش این موجود کوچولو برای آزادی معشوقش است و برای رسیدن به لانه پرنده، تصمیم ساخت یک بالون می‌گیرد که برای ساخت آن باید با بقیه موجودات داخل بازی دوست شود و از مورچه‌ها برای انجام کارهای مهندسی بالون، از سرگین‌های در اختیار سوسک‌ها برای سوخت و از زنبورها برای پر کردن سوراخ‌های بالون ابریشمی با موم، کمک بگیرد!

صحبت کردن با این موجودات بامزه است و به لطف صداگذاری بانمک‌شان، شنیدن حرف‌های کوتاهی که دارند حوصله سر بر نیست. داستان بازی در عین سادگی با لحن شیرینی که دارد باعث شده در طول تجربه کوتاه این عنوان تماما احساس خوبی داشته باشید و فضای شاد و سرزنده Webbed دقیقا همان چیزی است که این عنوان را در دسته بازی‌های «حال‌خوب‌کن» قرار می‌دهد.

Webbed Screenshot 2021.09.05 23.12.46.19

برای رسیدن به هدف‌تان در این اثر دو بعدی پلتفرمر، باید به این موجودات کمک کنید که از ابتدا بازی، به هر ترتیبی که می‌خواهید می‌توانید سراغ آن‌ها بروید. اکثر کارهایی که از شما می‌خواهند مربوط به حل کردن پازل‌هایی مرتبط با فیزیک برای حرکت چیزی به وسیله‌ تارهای عنکبوت از جایی به جای دیگر هستند یا در برخی دیگر توانایی‌های حرکتی‌تان سنجیده می‌شود. به عنوان یک عنکبوت قدرت اصلی‌تان در بازی استفاده از تار برای تاب خوردن بین پلتفرم‌های مختلف  و حرکت در محیط است که به شدت لذت‌بخش از آب درآمده. قدرت دیگر استفاده از تار برای وصل کردن دو نقطه به یکدیگر است که برای انتقال و حرکت اشیا نیز کاربرد دارد. 

با این حال همه سطوح بازی برای وصل کردن تارتان مناسب نیستند و همین در بعضی موارد باعث‌ شده بخاطر محدودیت دید، کمی حالت آزمون و خطا و شانسی داشته باشد تا بتوانید نقطه مناسب را پیدا کنید. استفاده از این توانایی‌ها و ترکیب کردن آن‌ها در Webbed برای ساختن راه مناسب خودتان در حل پازل‌ها یکی از بخش‌های جذاب و سرگرم‌کننده است. از نظر طراحی پازل‌ها، تنوع مناسبی را شاهد هستیم و در مجموع چالش زیادی از شما خواستار نیستند که به لذت‌بخشی این اثر کمک  زیادی کرده است.

کنترل کردن عکنبوت نیز دشوار نیست و بعد از عادت کردن به مکانیک‌های بازی راحت می‌توانید به سرعت در اطراف تاب بخورید. البته کنترل ایده‌آل برای من با موس و کیبورد بود، چون انجام کارهای عنکبوتی در بازی با موس آسان‌تر از کنترلر است. جایی که Webbed می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد طراحی نقشه این عنوان است که با سیستم فعلی که فقط حول و حوش موقعیت شما را دنیای بازی نشان می‌دهد، چندان کاربردی نیست و با طراحی بهتر می‌شد در مواردی از گیج شدن بازیکن در محیط، جلوگیری کرد.

sc8mqr 1

Webbed با ایده جذاب قرار دادن بازیکن در نقش یک اسپایدرمن بامزه کوچولو، اثری کوتاه و دوست‌داشتنی است که تاب‌خوردن  و حل کردن پازل‌ها در دنیای آن، بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است.

 

8 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Webbed توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

 

  • استودیوی سازنده: Sbug Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.