نویسنده: سینا شنبه، 13 آذر 1400
ساعت 15:54

بررسی بازی Shadow Tactics: Blades of the Shogun - Aiko's Choice

5 از 5

ژانر Real Time Tactics علی‌رغم محبوبیت بالایی که در اواخر دهۀ 1990 و اوایل قرن بیست و یکم داست و البته بهره بردن از فرنچایزهای مشهور و پرفروشی مانند Commandos، Desperados و ...، از ابتدای نسل هفتم کنسول‌ها کمتر مورد توجه سازندگان قرار گرفته بود. بهرحال وقتی ناشران بزرگ، که در آن سال‌های کنترل کامل بازار بازی‌های ویدئویی را در دست داشتند، می‌توانستند با ساخت یک شوتر معمولی و تکراری به همراه بخش آنلاینی با حالت‌های قابل انتظار درآمد قابل توجهی کسب کنند، در سطح کلان به سرمایه‌گذاری روی ژانرهایی که مخاطب کوچکتری داشتند، نیاز چندانی احساس نمی‌شد اما اوج گیری بازیسازی مستقل و پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی کمک کرد تا ژانرهایی مثل نقش‌آفرینی کلاسیک، استراتژی همزمان و ... مجدداً بخشی از گفتمان بازی‌های ویدئویی شوند.

در سال 2016، استودیوی Mimimi Games با ساخت Shadow Tactics: Blades of the Shogun توانست جان تازه‌ای به ژانر RTT بدمد که منجر به ارائۀ عناوین مختلفی در این ژانر در سال‌های اخیر شده که گل سر سبد آن‌ها سومین قسمت از سری محبوب Desperados از همین استودیو بود. این تیم بار دیگر به دنیای ژاپن فئودال برگشته و قصه‌ای جدید را در میانۀ ماجراهای Shadow Tactics روایت می‌کنند.

aikos choice 4

داستان Aiko’s Choice همانطور که از نام آن پیداست تمرکز ویژه‌ای روی شخصیت «آیکو»، بانوی نینجای عضو گروه قهرمانان بازی اصلی دارد. سازندگان به جای اینکه دنبالۀ مستقیمی برای عنوان اولیه ساخته باشند، روایت جدید را در مقطع کوتاهی قبل از بخش نهایی داستان Shadow Tactics قرار داده‌اند تا از این طریق با دور زدن حوادث پایانی، امکان استفاده از تمامی قهرمانان را داشته باشند. در حالی که نیروهای مخفی شوگان، خودشان را آمادۀ حمله نهایی به مقر صحنه‌گردان اصلی نیروهای ضد شوگان می‌کنند ناگهان بازیگری جدید به نام Lady Chiyo وارد این نبرد خونبار می‌شود که از قضا این مهرۀ جدید، استاد قدیمی آیکوست و برای نیروهای دشمن کار می‌کند. با دستگیری «تاکوما» و «یوکی» و صدور فرمان اعدام «موگن»، «هیاتو» و آیکو، به نظر می‌رسد که بانو چیو این قهرمانان داستان را در همان حرکت اول کیش و مات کرده اما این مبارزان به لطف تجربۀ خود، یکی یکی از تمامی چالش‌ها عبور کرده و در مسیر عبور از این موانع، مخاطب شانس بیشتری برای آشنایی با گذشتۀ آیکو پیدا می‌کند.

در Blades of the Shogun، تمرکز اصلی روی شخصیت موگن و تا حدودی هیاتو بود و توجه کمتری به پردازش سه شخصیت دیگر تیم شده بود که این ماجراجویی تازه در کنار اینکه توجهی ویژه روی آیکو دارد، فرصتی نسبی هم در اختیار تاکوما و یوکی قرار می‌دهد تا کامل‌تر با آن‌ها آشنا شویم. با توجه به کوتاهتر بودن مدت زمان تجربۀ Aiko’s Choice دشمن اصلی در یک شخصیت، بانو چیو، خلاصه شده که به دلیل آگاهی از کاملاً شخصی بودن این رابطۀ خصمانه، از نظر پرداخت نقش منفی محوری با گزینه‌ای جذابتر نسبت به داستان اصلی طرف هستیم.

aikos choice 4

با وجود اینکه در ابتدای کار آیکو ماجراهای پیش آمده تا نقطۀ شروع Aiko’s Choice را برای مخاطب روایت می‌کند اما برای درک بهتر روابط شخصیت‌ها، تجربۀ بازی اصلی کم و بیش الزامی به نظر می‌رسد که می‌تواند برای بخشی از خریداران غیرقابل قبول به نظر برسد اما واقعیت اینجاست که اگر کسی تا به امروز Shadow Tactics را تجربه نکرده باشد، بعید است علاقۀ چندانی به این روایت میانی داشته باشد. در کل باید گفت از نظر روایی برای طرفداران نسخۀ اصلی با داستانی رضایت‌بخش رو به رو هستیم که با پیچ و تاب‌هایی تازه، پیشینۀ شخصیت‌ها را گسترش داده و به روابط بین قهرمانان داستان عمق بیشتری می‌بخشد.

در بخش گیم‌پلی به جز برخی تغییرات کوچک در رابط کاربری و اضافه شدن یادآور ذخیره‌سازی از بازی دسپرادوز 3، شاهد تغییرات سیستمی خاصی نیستیم که البته نیازی هم به ایجاد تغییرات نبود چون سازندگان یک فرمول تقریباً بی عیب و نقص را در ساخته‌های خود پیاده کرده‌اند. شخصیت‌ها کماکان از همان مجموعه توانایی‌هایی که در Shadow Tactics داشتند، برخوردار هستند و برای اینکه از کدام شخصیت‌ها و به چه صورتی استفاده کنید، با توجه به ویژگی‌های هر مرحله و البته میزان دسترسی به اعضای مختلف تیم، کاملاً آزاد هستید. حالت Shadow Mode هم کماکان به قوت خود وجود دارد که امکان انجام چندین حرکت همزمان توسط قهرمانان مختلف را فراهم می‌کند و هر زمان که بتوانید این مدل از برنامه‌ریزی را بدون هیچ مشکلی پیاده کنید، حس فوق‌العاده‌ای با خود به همراه دارد.

aikos choice 4

بزرگترین برگ برندۀ Aiko’s Choice مراحل آن است و در حالی که سازندگان می‌توانستند به راحتی و مثل دهها استودیوی دیگر از همان محیط‌های نسخۀ اصلی استفاده کنند و فقط اهداف تازه را با چینش متفاوتی از دشمنان ارائه کنند، تمامی مراحل طراحی‌های کاملاً جدیدی هستند که نیازمند پیگیری برنامه‌هایی دقیق برای پیروزی هستند. به طورمثال یکی از مراحل در جزایر چندگانه اتفاق می‌افتد که تمامی شخصیت‌ها امکان حضور فیزیکی در تک تک آن‌ها را ندارند و باید توانایی‌های در دسترس را به بهترین شکل تلفیق کرده تا به اهداف نهایی خود دست پیدا کنید. در کنار توانایی‌های قهرمانان از ویژگی‌های خاص برخی محیط‌ها مثل به جا ماندن رد پا هم می‌توانید برای به دام انداختن دشمنان استفاده کنید و باید گفت که با به خرج دادن صبر و حوصلۀ کافی و واکاوی تمامی جوانب صحنه، دهها راهکار مختلف پیش روی شما قرار می‌گیرند که ارزش تکرارپذیری مراحل را بسیار بالا برده است.

استفاده از موسیقیِ متناسب با مقطع تاریخی و جغرافیایی در Aiko’s Choice هم دقیقاً مانند نسخۀ اصلی صورت گرفته و البته اکثر قطعات بین دو محصول مشترک است. صداپیشگی هم به دو زبان انگلیسی و ژاپنی انجام گرفته که هر دو از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و در دوبلۀ انگلیسی یک ته لهجۀ آسیای شرقی برای شخصیت‌ها در نظر گرفته شده که برخلاف اکثر عناوینی که از این سبک و سیاق استفاده می‌کنند، نه تنها حالتی مضحک پیدا نکرده، بلکه کمک کرده تا برای افرادی که از دوبلۀ ژاپنی استفاده نمی‌کنند، حس تجربۀ یک ماجراجویی تاریخی در کشور ژاپن حفظ شود. در بخش گرافیک شاهد پیشرفت خاصی نسبت به بازی اصلی نیستیم که با توجه به زیبایی طراحی در آن عنوان و بهره‌گیری فوق‌العاده از رنگ‌ها، کماکان با یکی از جذاب‌ترین طراحی‌ها در بین عناوین ایزومتریک طرف هستیم.

aikos choice 4

Aiko’s Choice نه تنها به عنوان یک بستۀ الحاقی که به تنهایی می‌توان آن را تهیه کرد، بلکه به عنوان محصولی مستقل هم اثری قابل توجه است که روایت شخصی‌تر آن جذابیت خاصی به کار بخشیده و البته سازندگان مانند محصولات اخیر در طراحی مراحل سنگ تمام گذاشته‌اند و برای افرادی که علاقه‌مند به چالش‌های خاص ژانر RTT هستند، با اثری فوق‌العاده طرف هستیم که ارزش چندین و چند بار تجربه با استفاده از استراتژی‌های متفاوت را دارد.

 

9 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Shadow Tactics: Blades of the Shogun - Aiko's Choice توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Mimimi Games
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 8-10 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.