نویسنده: سینا چهارشنبه، 29 دی 1400
ساعت 14:40

بررسی بازی Rainbow Six Extraction

5 از 5

بعد از لغو پروژۀ جاه‌طلبانۀ Rainbow 6: Patriots که به شکلی عجیب قدرت گرفتن تروریسم داخلی سفیدپوست محور در ایالت متحده را ده سال قبل از حملۀ ششم ژانویه 2021 پیش بینی کرده بود، مخاطبان با نسخه‌ای تماماً آنلاین به نام Siege رو به رو شدند که در زمان عرضه به علت کمبود قابل توجه محتوا، با بازخوردهای سردی از جانب طرفداران رو به رو شد اما با پشتیبانی خوبی که در بیش از شش سال گذشته از این عنوان صورت گرفت، نه تنها نظرات اولیه به جهتی مثبت تغییر پیدا کردند بلکه از نظر تجاری هم تبدیل به یکی از موفق‌ترین محصولات یوبی سافت شد. بخش بزرگی از پایداری Siege مدیون رویدادهای فصلی آن است که هر بار مجموعه اهدافی با تمی مشخص را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که انگیزۀ آن‌ها را برای بازگشت به بازی در سطح بالایی نگه می‌دارد. یکی از این رویدادها Outbreak بود که هستۀ گیم‌پلی را کاملاً دستخوش تغییر کرد و ساختار PvE را وارد کار کرد و حالا بعد از گذشت نزدیک به سه سال از ارائۀ آن رویداد مقطعی، Rainbow Six Extraction که به عنوان یک محصول کامل آن ایده‌ها را گسترش داده به بازار عرضه شده است.

R6E 5

از نظر فضاسازی روایی، Rainbow Six Extraction دنباله‌ای بر همان رویداد شیوع است و انگل فضایی کایمیرا که در آن رویداد فقط به شهری در نیومکزیکو نفوذ کرده بود و به نظر می‌رسید که توسط اپراتورهای جان بر کف R6 شکست داده شده، به شکل ناگهانی در چند نقطۀ جدید مجدداً ظاهر می‌شود و این واحد ضدتروریستی برای مقابله با این دشمن مخوف که به راحتیِ دشمنان انسانی از پا در نمی‌آید، واحدی جدید به نام REACT را تشکیل می‌دهد و تعدادی از نیروهایی که از توانایی‌های بهتری برای مقابله با این تهدید برخوردار هستند را در کنار هم جمع می‌کند.

از نظر انتخاب سوژه و گسترش ایده‌های یک رویداد مقطعی که از دل عنوانی تماماً آنلاین بیرون آمده، Rainbow Six Extraction به خوبی توانسته برای ماجرای تقابل با زامبی‌ها/هجوم موجودات فضاییِ خود، منطق مناسبی تدارک ببیند و از طرف دیگر با توجه به محیط‌های مختلف و اهدافی که در انواع مختلف مراحل باید آن‌ها را به انجام برسانیم، شکل قابل قبولی از قصه‌گویی محیطی را هم شاهد هستیم که پله پله بازیکنان را در فضای بدتری قرار می‌دهند و با یادآوری اینکه در صورت شکست در مأموریت‌ها تمام جهان در شرایطی این چنینی گرفتار خواهد شد، حس مسئولیت‌پذیری مخاطب را به خوبی برمی‌انگیزد.

R6E 5

برای تجربۀ Rainbow Six Extraction، بازیکنان در تیم‌های سه نفره با انتخاب اپراتورهایی که مناسب موقعیت یا سبک خودشان می‌دانند، وارد یکی از چهار محیط نیویورک، آلاسکا، نیومکزیکو و سانفرانسیسکو می‌شوند. هر کدام از این محیط‌ها شامل 3 نقشۀ مجزا هستند که هر چه جلوتر می‌روید با محیطی تسخیر شده‌تر و دشمنانی خطرناکتر رو به رو می‌شوید. دوازده نوع مأموریت اصلی توسط سازندگان در نظر گرفته شده که به صورت تصادفی در هر نقشه انجام یکی از آن‌ها به تیم شما محول می‌شود. این مأموریت‌ها شامل مواردی مثل جمع‌آوری اطلاعات، نجات افراد، اسیر کردن نمونه‌هایی از دشمنان یا شکست دادن دشمنان خاص و پرقدرت می‌شود.

بعد از انجام موفقیت‌آمیز هر مأموریت، این گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد که با تجربه و موارد به دست آمده از محیط خارج شوید یا اینکه به نقشۀ بعدی رفته و شانس خود را برای به دست آوردن جوایز و امتیازهای بیشتر امتحان کنید. بیشتر لذت بردن از Rainbow Six Extraction تأثیر مستقیمی به میزان پیشرفت اپراتورهای مورد استفاده و گجت‌های توسعه داده شده دارد به طوری که اگر در ابتدا مجبور به رو به رو شدنِ مستقیم با دشمنان و هدر دادن میزان قابل توجهی از مهمات و ابزار خود برای از پا در آوردن آن‌ها هستید، با پیشروی بیشتر به مرور به نقطه‌ای می‌رسید که محل قرار گرفتن دشمنان را از پشت دیوار تشخیص می‌دهید یا با پرتاب یک نارنجک توسعه یافته، تعداد زیادی از دشمنان را در چشم به هم زدنی ناپدید می‌کنید!

R6E 5

در کنار سختی پلکانی نقشه‌های هر محیط، چهار درجه سختی ثانویه هم در Rainbow Six Extraction وجود دارند که با پیشرفت سطح در دسترس قرار می‌گیرند که با افزایش قدرت دشمنان، امکان دست‌یابی به تجربه و امتیازهای چند برابری را فراهم می‌کنند. با وجود تمام امکاناتی که در کنار سیستم تیراندازی خوب و تخریب‌پذیری دلچسب محیط برای رو به رو شدن با دشمنان در اختیار دارید، نهایتاً موفقیت در دست‌یابی به اهداف تعیین شده وابسته به میزان همکاری هم تیمی‌هاست در صورت شکست در کار تیمی و از دست رفتن اپراتور انتخابی، مرحلۀ جدیدی ظاهر می‌شود که در آن باید به محیطی که در آن شکست خورده‌اید مراجعه کرده و اپراتور مربوطه را از چنگال دشمنان نجات دهید و تا زمانی که این مأموریت نجات را انجام ندهید، امکان استفاده از اپراتور اسیر شده وجود ندارد.

گستردگی دشمنان هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مثل آثار مشابه شامل دشمنان تهاجمی معمولی تا تله‌گذار‌ها و غول‌های بی شاخ و دمی که به راحتی از پا در نمی‌آیند می‌شود. در کنار همۀ موارد بالا تمامی گزینه‌های خوبی که یک بازی آنلاین مدرن باید از آن‌ها برخوردار باشد، اعم از Cross Play، Cross Save و Cross Progression در Rainbow Six Extraction دیده می‌شوند و یک Buddy Pass نیم بند هم در دسترس قرار دارد و می‌توانید بازی را بدون هزینۀ اضافه با دو نفر از دوستان خود به مدت دو هفته به اشتراک بگذارید که هر چند کافی نیست اما از جانب شرکت حریصی مثل یوبی سافت و عنوانی با قیمت 40 دلاری تا حدودی پذیرفته شده است.  

R6E 5

بخش بصری از نظر کیفی چیزی فراتر از Siege ارائه نمی‌دهد اما طراحی هنری با توجه به سوژۀ کاملاً متفاوت، شمایل تازه‌ای را به وجود آورده که به خوبی از عهدۀ القاء حس بدتر شدن شرایط با پیشرفت در نقشه‌ها بر می‌آید. البته باید اشاره کرد که طراحی دشمنان بیش از اندازه ساده و بی جزئیات است و رنگ زرد به عنوان موتیف اصلی در منوها، ابزار و ظاهر شخصیت‌ها چندان ایدۀ جالبی نبوده و گاهی بازی شکست خوردۀ Haze را در ذهن تداعی می‌کند. صداگذاری سلاح‌ها در کنار افکت‌های صوتی محیطی و اصواتی که دشمنان از خود ایجاد می‌کنند، باعث ایجاد فضای خوفناک دلچسبی شده و به خصوص زمانی که در ابتدای مراحل قصد دارید کار را کمی آرام و مخفیانه پیش ببرید، هیجان کار را بیشتر کرده است.   

به طور کلی Rainbow Six Extraction تجربۀ سرگرم‌کننده و قابل قبولی است اما اینکه این سرگرم‌کنندگی تا چند وقت کشش لازم را داشته باشد و در ریتمی تکراری گرفتار نشود، پرسش مهمی است که تمام بازی‌های آنلاین محور باید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشند. با توجه به تجربۀ پشتیبانی بلند مدت موفقی که یوبی سافت برای نسخۀ قبلی همین فرنچایز ترتیب داده، نسبت به استودیوهای تازه‌کار یا استودیوهای قدیمی‌تری که چندین و چند بار پای آن‌ها در انجام پروژه‌های مشابه لغزیده، با اطمینان خاطر بیشتری می‌توان به سمت این عنوان رفت.  

 

7.5
از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Rainbow Six Extraction توسط ناشر در اختیار بازی مگ قرار گرفته است 

 

  • کارگردان: Patrik Methé
  • استودیوی سازنده: Ubisoft Montreal
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.