نویسنده: حمیدرضا سه شنبه، 14 تیر 1401
ساعت 10:37

بررسی بازی Cuphead: The Delicious Last Course

نقد بازی Cuphead: The Delicious Last Course

5 از 5

از زمان عرضه کاپ‌هد پنج سال می‌گذرد و هنوز عنوانی مشابه آن از حیث جلوه‌های بصری و خلاقیت در طراحی عرضه نشده‌است. برای طرفداران سرسخت این بازی مثل من عرضه این بسته الحاقی به مانند چشیدن یک طعم جدید و دلنشین برای باری دیگر بود. اگرچه این بسته الحاقی از حیث محتوا کوتاه است اما از لحاظ کیفی به حدی قدرتمند ظاهر شده که تا مدت‌ها در ذهن مخاطبان ماندگار خواهد ماند.
در بررسی نسخه اصلی کاپ‌هد تمرکز من بیشتر روی رویای جاه‌طلبانه و عظیم برادران Moldenhauer و به حقیقت پیوستن آن بود. ردپای وسواس و ریزبینی‌های صورت گرفته در نسخه اصلی را می‌توان در بسته الحاقی جدید نیز به وضوح مشاهده کرد. در واقع سازندگان هدف‌شان این بوده که با عرضه این بسته کاپ‌هد را به حد تعالی برساندد و خوشبختانه از پس این کار به خوبی برآمده‌اند.

کاپ‌هد و ماگمن پس از شکست Devil، برای کمک به Legendary Chalice که یک روح سرگردان است به جزیره‌ای دوردست سفر می‌کنند. Chalice آن‌ها را به سرآشپز Saltbaker معرفی می کند که ادعا دارد با ساخت یک تارت شگفت‌انگیز می‌تواند Chalice را برای همیشه به دنیای زندگان بازگرداند. او برای پخت این تارت به مواد اولیه‌ای نیاز دارد که هرکدام نزد یکی از پنج باس جدید بازی قرار دارند.

20220703031715 1
مهم‌ترین تغییری که در گیم‌پلی بازی صورت گرفته اضافه شدن Ms. Chalice به عنوان یک کاراکتر قابل بازی است. میس چَلیس می‌تواند با خوردن یک شیرینی مخصوص جای خود را با کاپ‌هد یا ماگمن عوض کند و با باس‌های بازی مبارزه کند. با انتخاب میس چلیس دیگر نمی‌توان از Charmهای متنوع بازی استفاده کرد اما قابلیت‌های کاراکتر او به آسانی این ضعف را پوشش می‌دهند. میس چلیس هر نبرد را با یک قلب بیشتر شروع می‌کند، اشیای قابل Parry کردن را با Dash کردن پَری می‌کند و می‌تواند بدون دمیج خوردن روی زمین غلت بخورد. سازنده‌های بازی این کاراکتر را به طور کامل از نو طراحی کرده‌اند، از این جهت نمی‌توان آن را یک اسکین جدید برای کاپ‌هد و ماگمن به شمار آورد. میس چلیس به حدی از کاراکترهای اصلی بازی متفاوت است که یک تجربه کاملا جدید را برای پلیرها به ارمغان می‌آورد. در واقع میس چلیس این بهانه را به شما می دهد که کل مراحل بازی را بار دیگر با او تجربه کنید.

میس چلیس سوپر آرت‌های مخصوص به خود را دارد که بسیار خلاقانه طراحی شده‌اند. سوپر آرت دومش به او این قابلیت را می‌دهد که یک قلب محافظ احضار کند که از یک دمیج او را مصون نگه می‌دارد. اگر پیش از این با مشکل از دست دادن قلب و خراب شدن رنک باس‌ها دست و پنجه نرم می‌کردید اکنون با قلب اضافه میس چلیس و این سوپر آرت می‌توانید با خیالی راحت‌تر به سراغ باس‌ها بروید. میس چلیس تا حد قابل قبولی چالش‌های سخت بازی را آسان‌تر می‌کند اما نه در حدی که لذت یک نبرد نفس‌گیر را از شما بگیرد.

20220703043851 1

این بسته الحاقی شامل پنج باس فایت جدید، یک مبارزه و معمای نوآورانه و یک باس‌فایت پایانی است. از طراحی فوق‌العاده خلاقانه باس‌های جدید هراندازه صحبت کنیم کافی نیست. از حیث انیمیشن و جلوه‌های بصری نبردهای این بسته الحاقی اوج توانایی‌های Studio MDHR را به معرض نمایش می‌گذارند. همانند گذشته تک تک فریم‌های این انیمیشن‌ها با دست طراحی شده. این پروسه به شدت وقت‌گیر است و یکی از دلایل اصلی تاخیر چندساله عرضه این بسته الحاقی است. در نقد و بررسی نسخه اصلی به اهمیت فراوان هماهنگی فرم باس‌ها و عملکرد آن‌ها اشاره کرده بودم. باس‌ فایت‌های جدید این هماهنگی را به سطح جدیدی رسانده‌اند. به مانند گذشته باس‌ها به شدت چالش انگیز هستند و شما را مجبور می‌کنند تا از همه امکاناتی که در اختیارتان است به درستی استفاده کنید.

یکی از خلاقانه‌ترین باس‌ فایت‌های جدید مبارزه با The Howling Aces است. در این نبرد با وجود اینکه روی یک هواپیما مشغول مبارزه هستید خبری از حالت هواپیماگونه مبارزات هوایی نیست. در فاز آخر این نبرد صفحه نمایش با جهات مختلف چرخانده می‌شود تا مجبور شوید برای مبارزه با سگ‌های زوزه‌کش همانند آن‌ها سرتان را به جهات مختلف کج کنید. در یکی دیگر از مبارزات بازی که با مافیایی از حشرات مختلف در نبرد هستید با صحنه‌ای مواجه خواهید شد که به شدت شما را غافلگیر خواهد کرد. استیج‌های مختلف نبرد با Esther Winchester نیز بسیار خلاقانه طراحی شده‌اند و شامل طنز تاریک کارتون‌های دهه 30 میلادی هستند. اگر مشتاق به گرفتن رنک S در این مبارزه هستید، ویدئوی زیر را از دست ندهید! 

تعدادی تیر و Charm جدید در این نسخه به بازی افزوده شده‌اند که برای برخی از نبردها به شدت کاربردی هستید. به طور مثال Heart Ring این قابلیت را می‌دهد که پس از پَری اول، سوم و ششم یک قلب جدید دریافت کنید. یک Charm قدرتمند نیز پس از حل معمای بازی و شکست دادن تعداد مشخصی از باس‌ها به دست می‌آید که قابلیت‌های مختلفی به پلیرها می‌دهد. از بین تیرهای جدید Crackshot بسیار کابردی است و پس از برخورد به هدف تبدیل به پرتابه‌هایی می‌شود که در جهات مختلف صحنه حرکت می‌کنند. در مجموع این تیرها و Charmهای جدید همانند میس چلیس روح جدیدی در مبارزه‌های بازی دمیده‌اند.

20220703035549 2من همچنان معتقدم که موسیقی متن نسخه اصلی کاپ‌هد جزو برترین آلبوم‌های موسیقی گیم تاریخ است و لیاقت این را داشت که به طور مشترک جایزه بهترین موسیقی سال را در کنار Nier Automata برنده شود. پس از صدها ساعت گوش دادن به این موسیقی متن هنوز هم تک تک ترک‌های آن برای من جذابیت دارند. موسیقی این بسته الحاقی از نظر کیفی در همان سطح نسخه اصلی است. ترک های ریتم تند Jazz همچنان باس‌فایت‌های بازی را بی‌اندازه هیجان‌آور کرده‌اند. سبک موسیقیایی ترک‌های این نسخه بیشتر به Alternative Jazz گرایش دارد که با فضاسازی بازی کاملا هماهنگ است. در این میان ترک‌های جالبی مثل High-Noon Hoopla  وجود دارند که ترکیبی از Jazz و موسیقی Bluegrass آمریکایی هستند. در مجموع موسیقی این بسته الحاقی همانند نسخه اصلی یک شاهکار مثال زدنی است و بدون آن نمی‌توان تجربه بازی را تصور کرد.


The Delicious Last Course یک بسته‌الحاقی تمام عیار است که تجربه بازی کردن Cuphead را به حد تعالی می‌رساند. افزوده شدن Ms. Chalice به جمع کاراکترهای قابل بازی روحی تازه در بازی دمیده‌است و به همراه Charmها و تیرهای جدید ارزش تجربه دوباره بازی را دوچندان نموده‌است. در مجموع همانند نسخه اصلی این بسته الحاقی نیز بی‌بدیل است و اگرچه از حیث محتوا کوتاه است اما از نظر کیفی به شدت این کمبود را جبران می‌کند.

 

نسخه نقد و بررسی بازی Cuphead: The Delicious Last Course توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است 

  • کارگردان: Moldenhauer Brothers
  • استودیوی سازنده: Studio MDHR
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 2 الی 4 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
10
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
10
The Delicious Last Course یک بسته‌الحاقی تمام عیار است که تجربه بازی کردن Cuphead را به حد تعالی می‌رساند. افزوده شدن Ms. Chalice به جمع کاراکترهای قابل بازی روحی تازه در بازی دمیده‌است و به همراه Charmها و تیرهای جدید ارزش تجربه دوباره بازی را دوچندان نموده‌است. در مجموع همانند نسخه اصلی این بسته الحاقی نیز بی‌بدیل است و اگرچه از حیث محتوا کوتاه است اما از نظر کیفی به شدت این کمبود را جبران می‌کند.
نقاط قوت
  • طراحی خلاقانه و شگفت‌انگیز باس فایت‌ها
  • طراحی بدیع Ms. Chalice به عنوان یک کاراکتر جدید
  • موسیقی متن بی‌نظیر
  • ارزش تجربه بالا
نقاط ضعف
  • کوتاه بودن محتوای اضافه شده
8.0/10

امتیاز شما

(3 رای )
10/10
منحصر به فرد
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.