نویسنده: سینا یکشنبه، 06 شهریور 1401
ساعت 21:37

بررسی بازی Destroy All Humans! 2 - Reprobed

نقد بازی Destroy All Humans! 2 - Reprobed

5 از 5

مجموعه تجاری Emberacer Group در کمتر از یک دهه با خریداری ده‌ها استودیو و صدها فرنچایز بزرگ و کوچک، تبدیل به بازیگر مهمی در صنعت بازیسازی شده و در حال حاضر فقط یکی از زیر مجموعه‌های این گروه (THQ Nordic) بیش از 50 بازی ویدئویی مختلف در دست تولید دارد. مشکل اصلی غریب به اتفاق تمامی محصولات این گروه، کیفیت متوسط و حتی پایین‌تر از متوسط آن‌هاست که با چاشنی مشکلات فنی مشابه هم همراه شده است. با این اوضاع و احوال، یکی از این آثار صرفاً قابل قبولی که این گروه در سال‌های اخیر روانه بازار کرده، بازسازی بازی Destroy All Humans بود که بر اساس اعلام سازندگان عملکرد تجاری آن فراتر از انتظارات اولیه بود که این موفقیت در عالم سرگرمی مدرن فقط منتهی به یک اتفاق می‌شود و آن هم ساخت دنباله است که به لطف وجود یک نسخه قدیمی فقط کافی بود تا سازندگان مثل قسمت اول یک بازسازی بصری سریع روی نسخه اصلی اعمال کنند و هر چه سریعتر به جیب طرفداران جدید حمله‌ور شوند. بازی Destroy All Humans! 2 – Reprobed دقیقاً مانند بازسازی نسخه اول، همه ساختار گیم‌پلی و روایت نسخه منتشر شده در سال 2006 را حفظ کرده و فقط با روکش بصری امروزی و کمی تغییر در سیستم کنترل، در اختیار مخاطبان پلتفرم‌های امروزی قرار گرفته است. 

destroy all humans 2 reprobed 4

داستان Destroy All Humans! 2 – Reprobed ده سال بعد از ماجراهای قسمت اول و در سال 1969 میلادی اتفاق می‌افتد. قهرمان قسمت قبل یعنی کریپتو 137، که با کشتن رئیس جمهور آمریکا و با استفاده از شمایل او توانست کنترل کامل تمام امور ایالت متحده را به دست بگیرد، در این فاصله ده ساله به دلایل نامعلومی فوت کرده ولی افسر مافوق او یعنی «پاکس» بیکار ننشسته با استفاده ساختار ژنتیکی کریپتو 137 و البته DNA جمع آوری شده از انسان‌ها، کریپتو 138 را به عنوان جایگزین تولید کرده که این نسخه جدید تبدیل به اولین فرد از این گروه موجودات فضایی شده که توانایی تولید مثل دارد و این مسئله بعد از ده سال حکومت شوروی را نسبت به حضور موجودات فضایی روی کره زمین نگران می‌کند. سران شوروی با حمله به سفینه فرماندهی اصلی کریپتو و پاکس جنگی را به راه می‌اندازند که قهرمان مخوف داستان و مخاطبان را برای حفظ بقا به نقاط مختلف کره زمین می‌کشاند.

روایت قسمت اول این فرنچایز به طول کامل متأثر از حال و هوای فیلم‌های درجه دو علمی-تخیلی دهه 1950 بود که البته برخلاف آن فیلم‌ها که همه موجودات فضایی، ربات‌ها و بشقاب پرنده‌های خود را کاملاً جدی گرفته بودند، در قالب بازی با همه این عناصر شوخی شده بود. در قسمت دوم با توجه به پرش ده ساله داستان با مواردی مثل فرهنگ اعتراضی در آمریکا، جنگ ویتنام و رقابت ایالت متحده و شوروی در قالب جنگ سرد رو به رو هستیم که باعث شده تا این بار به جای یک اثر علمی-تخیلی صرف، با ماجرایی در ژانر جاسوسی و به شکل واضح تأثیر گرفته از سری جیمز باند طرف باشیم که به جز شوخی‌های کار که به شدت کهنه و در برخی موارد توهین‌آمیز و نژادپرستانه هستند، کلیت داستان روایت جاسوسی جذابی همراه با تمامی افت و خیزهای خاص این قبیل آثار است که البته چندان پیچیده و به یادماندنی نیست اما به خوبی ارزش دنبال کردن را دارد.

destroy all humans 2 reprobed 4

گیم‌پلی و طراحی مراحل کپی مو به موی نسخه اصلی است که با سیستم کنترل بهتری همراه شده اما این بهبود شامل بخش‌های مرتبط با سفینۀ کریپتو که با موس و کیبورد تجربه‌ای ناامیدکننده را رقم زده است. مراحل بازی در چند شهر خیالی در کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن تا پایگاه‌های مخفی فضایی اتفاق می‌افتد که تقریباً تمامی این مناطق ساختاری جهان باز دارند اما به جز مأموریت‌های اصلی و تعدادی مأموریت ساده فرعی، هیچ فعالیت جانبی خاصی در این نقشه‌ها وجود ندارد و با توجه به اینکه برای پارک کردن سفینه اول باید نقاط خاصی از نقشه را فعال کنید، جا به جایی در هر منطقه در ابتدا کمی حوصله سر بر است.

بخش جذاب اصلی Destroy All Humans! 2 – Reprobed همانند قسمت قبلی سلاح‌ها هستند که از سلاح برقی اولیه تا خاکستر کننده افراد با شعله‌های کنترل شده را شامل می‌شوند که همگی در کنار حالت جوک‌گونه‌ای که دارند، سلاح‌های به شدت مرگباری به حساب می‌آیند. همگی سلاح‌ها به همراه سپر محافظ و کفش‌های کریپتو که حکم هاور بُرد را دارند قابل آپگرید کردن به ابزاری قوی‌تر و کاربردی‌تر هستند که با توجه به افزایش تعداد دشمنان و توانایی‌های آن‌ها در مراحل بالاتر، توجه به ارتقا تمامی ابزار ضروری است به خصوص وقتی با دشمنانی رو به رو می‌شوید که ممکن است در مقابل حملات سلاح‌های مورد علاقه شما مقاوم باشند.

destroy all humans 2 reprobed 4

بخش دیگر گیم‌پلی توانایی‌های ذهنی و ماورایی کریپتو هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید ذهن تمام افراد را بخوانید یا کنترل ذهن آن‌ها به دست بگیرید تا در مبارزات به شما کمک کنند. همچنین می‌توانید اشیاء موجود در محیط را به مهمات مورد نیاز خود تبدیل کنید یا اینکه افراد و اشیاء را با نیروی ذهنی بلند کرده و به سمت آسمان یا دیگر دشمنان پرتاب کنید. مهمترین قدرت ویژه کریپتو مسلماً توانایی کنترل کامل افراد با ورود به بدن آن‌هاست که در طول مراحل این توانایی به نوعی برای انجام امور مخفیانه اجتماعی و نفوذ کم خطرتر به محیط‌های ممنوعه به کار می‌رود. این توانایی‌ها هم مانند ابزار قابل ارتقا هستند اما سطوح بالاتر این توانایی‌ها فقط از طریق پیشرفت در داستان و حضور در مناطق جدید امکان‌پذیر است. در مجموع گیم‌پلی به جز کنترل ضعیف سفینه، سرگرم‌کننده اما کمی کهنه است ولی به طور کلی با توجه به سیستم چک‌پوینت خوب و طولانی نبودن مراحل، کلیت طراحی بازی لذت بخش است.

ظاهر Destroy All Humans! 2 – Reprobed همانند بازسازی قسمت اول بسیار خوب از آب درآمده و با توجه به گستردگی و تفاوت ساختاری محیط‌های این نسخه، به طور کلی با طراحی خوبی طرف هستیم خصوصاً استفاده از حالت نیمه کارتونی و طراحی هنری گذشته‌نگر کمک زیادی به خاص بودن این بخش از کار کرده است. با این وجود نسخه فعلی پر از مشکلات فنی اعم از افت فریم و تیک زدن در لحظات شلوغ، دیر بارگذاری شدن بافت‌ها و غیب و ظاهر شدن افراد و اجزای محیطی است که اصلاً و ابداً این مسئله قابل قبول نیست. بازیگران به طور کلی از وظیفه‌ای که بر عهده آن‌ها گذاشته شده به خوبی برآمده‌اند اما مشکل اصلی به رویکرد سازندگان به بخش صداپیشگی مربوط است که باعث شده تا لهجه‌های غلوآمیز موجود حالتی کاملاً نامحترمانه با در نظر گرفتن استانداردهای امروزی داشته باشند، هر چند این وفاداری کامل به نسخه قبلی با آگاهی از شرایط اجتماعی امروزی تا حدی جای تحسین دارد.        

   destroy all humans 2 reprobed 4

بازی Destroy All Humans! 2 – Reprobed برای افرادی که از بازسازی قسمت قبل لذت برده‌اند گزینه ایده‌آلی است که تعدادی تغییر مثبت هم داشته اما مشکلات فنی بسیاری هم در بازی وجود دارند که باعث شده تا از توصیه این عنوان برای خرید در روز اول اجتناب کنیم.

 

7 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Destroy All Humans! 2 – Reprobed توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است 

 

  • استودیوی سازنده: Black Forest Games
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 12 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.