نویسنده: Matin دوشنبه، 20 شهریور 1402
ساعت 01:12

نقد و بررسی بازی Armored Core VI

بررسی بازی Armored Core VI

3.33 از 5

از انتشار آخرین نسخه از سری Armored Core حدودا یک دهه می‌گذرد. بعد از موفقیت‌هایی که سری بازی‌های سولز کسب کردند؛ تقریبا تمامی پروژه‌های شرکت FromSoftware زیر نظر آقای «هیدتاکا میازامی» (Hidetaka Miyazaki) بر محوریت عناصر سولزبورن ساخته شدند، که بزرگ‌ترین و جدید‌ترین آن‌ها هم، عنوان Elden Ring بود که سال گذشته عرضه گردید. در چنین شرایطی، اکثر طرفداران آثار Mecha تصور می‌کردند که بازگشت سری Armored Core غیرممکن باشد، اما استودیوی FromSoftware سال گذشته به صورت رسمی از عنوان Armored Core VI: Fires of Rubicon رونمایی کرد! اکنون که این بازی در دسترس همگان قرار گرفته، وقت آن است تا نقد و بررسی کیفی آن بپردازیم. آیا بازگشت Armored Core VI پس از یک دهه موفقیت‌آمیز بوده؟ آیا این بازی می‌تواند موج جدیدی در ژانر خود ایجاد کند؟ با ما همراه باشید.

چیزی که در ابتدا هر بازیکنی را حیرت‌زده خواهد کرد، شخصی‌سازی پرچزئیات و دیوانه‌وار این بازی است! در Armored Core VI شما نه تنها تمام اجزای ربات خود را خودتان انتخاب می‌کنید، بلکه رنگ آمیزی و میزان درخشندگی تقریبا تک تک اجزای آن نیز برعهده‌ی شما می‌باشد. این مسئله باعث می‌شود که حس قوی‌تری بین بازیکن و نقش اصلی داستان بازی ایجاد شود؛ چرا که هر بازیکن می‌تواند ربات کاملا منحصر به فردی طراحی کند که بر اساس سلیقه و زیبایی‌شناسی مختص به خود باشد. به شخصه چندان اهل وقت گذرانی در بخش Customization نیستم اما باید اعتراف کنم که در Armored Core VI یک یا دو ساعتی را صرف شخصی سازی ربات خود کردم!

1

دومین نکته‌ای که نظر من را شدیدا به خود جلب کرد، گرافیک بسیار خوب بازی، و البته محیط‌های شگفت‌انگیز و خیره‌کننده‌ی آن بودند؛ که درست مثل آثار قبلی استودیوی FromSoftware با کارگردانی هنری خارق‌العاده‌ای خلق شده‌اند. Armored Core VI با رزولوشن 4K برروی کنسول‌های نسل جدید اجرا می‌شود و هرچند که نرخ فریم آن بر 60 قفل نیست، اما تجربه‌ی روان بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. این عنوان، بازی مهیج و سریعی است و ارزش تجربه‌ی آن تا حد زیادی به ثبات نرخ فریم وابسته است. اما در حقیقت، به شخصه کاملا از عملکرد روان بازی راضی بودم و هرگز احساس نمی‌کردم که متغیر بودن نرخ فریم تاثیری در تجربه‌ی من گذاشته باشد.

در کنار این مسائل، بازی Armored Core VI تخریب‌پذیری نسبتا خوبی را هم دارد. بسیاری از بناهای کوچک و درختان، قابل تخریب هستند. اما به دلیل عدم وجود افکت صدا و ریز بودن این بناها در قیاس با ربات‌های درون بازی، حس رضایت‌بخشی‌ای که در حین تخریب محیط در سایر بازی‌های FromSoftware یا عناوینی نظیر Batman Arkham Knight بدست می‌آوردیم، در Armored Core VI غایب است. درواقع اگر دقت نکنید، حتی متوجه تخریب شدن این بناها نمی‌شوید. با در نظر گرفتن سبک و وسعت Armored Core Vi، این مسئله واقعا یک پتانسیل از دست رفته است.

2

البته در این بحث، فیزیک بازی هم بی‌تاثیر نبوده است. زمانی که از فیزیک Armored Core VI صحبت می‌کنیم، باید آن را از دو منظر مجزا بررسی کنیم. فیزیک ربات‌های موجود در بازی و حسی که موقع تیراندازی یا پرواز به بازیکن القا می‌کنند، عالی و تقریبا بی‌نقص است. اما زمانی که بحث تعامل ربات‌ها با محیط اطراف مطرح می‌شود، فیزیک بازی به مراتب جای کار دارد. در بسیاری از قسمت‌ها، در حین تعامل با محیط، مثل پرواز از لابه لای ساختمان‌ها، فیزیک بازی به درستی کار نمی‌کند و منجر به ایجاد باگ‌های عجیب و غریبی می‌شود یا در یک مبارزه‌ی نفس‌گیر، جلوی دست و پای بازیکن را می‌گیرد.

مراحل Armored Core VI به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: Missionها و بخش Arena. البته یک بخش Nest هم وجود دارد که درواقع بخش آنلاین بازی محسوب می‌شود. Missionها در حقیقت همان مراحل داستانی بازی محسوب می‌شوند که تعداد نسبتا زیادی هم دارند و بعضی از آن‌ها در New Game+ و New Game++ در دسترس بازیکن قرار می‌گیرند. متاسفانه بسیاری از این مراحل بسیار کوتاه، بیهوده و تکراری هستند و در محیط‌های تکراری‌ای هم قرار می‌گیرند. خیلی از آن‌ها، صرفا شما را در یک محیط قرار می‌دهند از شما می‌خواهند به فلان جا بروید و تعدادی از دشمنان را نابود کنید و سپس بازگردید! بدتر از آن این است که برای تجربه‌ی مراحل مخفی NG+ و یا رسیدن به پایان‌های مختلف، مجبور هستید که این مراحل تکراری را بارها و بارها پشت سر بگذارید. این مراحل تکراری، فقط به درد تست کردن اسلحه‌های مختلف می‌خورند.

3

صحبت از اسلحه‌ها شد. خب شاید بزرگترین نقطه قوت Armored Core VI وجود طیف وسیعی از اسلحه‌ها و قابلیت‌های مختلف است. شما با انجام مراحل، پول بدست می‌آورید و سپس می‌توانید با پولی که بدست آوردید، اسلحه‌ها و قطعات جدید بخرید. این اسلحه‌ها و قطعات، می‌توانند نحوه‌ی تجربه‌ی بازی را به طرز شگفت‌انگیزی تغییر دهند‌! مثلا با تغییر قطعات، شما می‌توانید ربات پروازکنان خود را به تانکی سنگین و قدرتمند تبدیل کنید! و خب اسلحه‌های متنوع موجود در بازی نیز نگرش شما در مبارزه با دشمنان را کاملا تغییر می‌دهند و نیازمند استراتژی‌های متفاوتی هستند.

بخش Arena هم یک بخش 1vs1 در برابر ربات‌های از پیش طراحی شده است. هرچقدر که بیشتر در داستان بازی پیشروی کنید، ماموریت‌های بیشتری در بخش Arena در دسترس شما قرار خواهند گرفت. ربات‌های این بخش بسیار متنوع هستند و هر کدام به روش خاصی شما را به چالش خواهند کشاند. شما با انجام هر یک از مراحل Arena واحدی برای ارتقای سیستم عامل ربات خود بدست خواهید آورد. با ارتقای سیستم عامل، قابلیت‌های جدیدی برای ربات خود دریافت خواهید کرد. متاسفانه تعداد قابلیت‌هایی که گیم‌پلی را تغییر دهند، بسیار کم است اما تقریبا می‌توان گفت قابل قبول است.

5

تقریبا تمام بازی‌های FromSoftware تعادل چندان خوبی در میزان سختی نداشته‌اند؛ که خب با در نظر گرفتن وسعت جهان آن‌ها، منطقی است. مثلا در Dark Souls حدود 10 کلاس وجود دارد و هر بازیکن، هر کلاسی هم که انتخاب کند، از اسلحه‌ها و قابلیت‌های متفاوتی استفاده خواهد کرد. بنابراین طبیعی است که قسمت‌های سخت برای هر بازیکن متفاوت باشد. شاید سرزمین Anor Londo برای برخی از بازیکنان بسیار ساده و آسان باشد و برای برخی دیگر بسیار چالش برانگیز و طاقت‌فرسا. اما در Armored Core VI قضیه کمی متفاوت است.

بله، در Armored Core VI هم هر باس‌فایت، با توجه به Buildـه بازیکن، سختی متفاوتی را ارائه می‌دهد. شکست دادن هر باس‌فایت برای برخی از Buildها تقریبا غیرممکن است و بازیکن مجبور است که برگردد و قطعات ربات خود را تغییر دهد و از اسلحه‌های متفاوتی استفاده کند. اما مسئله این است که زمانی که از عدم وجود تعامل در Armored Core VI صحبت می‌کنیم، منظورمان باس‌فایت‌ها نیست؛ بلکه منظور دشمنان ساده‌ی جهان بازی است! تقریبا تمامی گونه‌های مختلف دشمنان موجود در بازی، برای هر نوع Buildـی بسیار ساده و راحت هستند و شما می‌توانید آن‌ها را همانند مورچه له کنید! بنابراین در اوایل بازی، اعتماد به نفس کاذبی در بازیکن ایجاد می‌گردد، تا اینکه به اولین باس‌فایت برسد... و خب باس‌فایت‌های بازی واقعا سخت و چالش‌برانگیز هستند! و این عدم توازن، چندان مطلوب نیست.

اما اجازه دهید درمورد باس‌فایت‌ها صحبت کنیم! باس‌فایت‌های Armored Core VI همانند آثار دیگر FromSoftware نفس‌گیر، حماسی، و مهیج هستند! البته که موسیقی‌های Armored Core VI به اندازه‌ی عناوین نقش آفرینی این استودیو قوی و تاثیرگذار نیستند اما همچنان فضاسازی این مبارزات از منظر طراحی محیط و طراحی خود باس، خارق‌العاده است. برخی از آن‌ها واقعا فراموش نشدنی هستند و لحظات نفس‌گیر به یادماندگی‌ای را در خاطرات بازیکن به جای خواهند گذاشت.

Matin | نقد و بررسی | 10/09/2023
  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox Series X
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
7.0
بازی Armored Core VI: Fires of Rubicon یک بازی خوب و لذت‌بخش برای طرفداران عناوین mecha است که باس‌فایت‌های چالش برانگیز و به یاد ماندنی‌ را ارائه می‌دهد. اما متاسفانه با وابستگی به تعدادی از استانداردهای قدیمی و منسوخ شده، قادر به ایجاد یک تغییر و تحول جدید در این سبک نیست.
نقاط قوت
  • گزینه‌های شخصی‌سازی فراوان
  • تنوع اسلحه‌ها و قابلیت‌ها
  • گزینه‌های شخصی‌سازی فراوان
  • گرافیک عالی با طراحی‌های چشم‌نواز
  • باس‌فایت‌های متنوع و چالش برانگیز
نقاط ضعف
  • تکراری شدن روند بازی
  • ضعف طراحی مراحل
  • ضعف فیزیک و تخریب‌پذیری
6.4/10

امتیاز شما

(5 رای )
7.0/10
خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.