نویسنده: seyed.ehsan97 شنبه، 30 آبان 1394
ساعت 19:16

نقد و بررسی Call of Duty Black Ops 3

3.43 از 5

بازی Call Of Duty Black Ops 3 جدیدترین عنوان از این فرنچایز سالانه است که با داشتن دو بخش campaign و multiplayer و البته در سری Black ops با بخش سوم Zombie محبوب عرضه می شود . حال باید دید امسال توانسته است انتظارات بالای طرفداران خود را برآورده کند یا خیر؟

 کاور بازی Black ops 3 برای PS4نقد و بررسی Call of Duty Black Ops III


  پلتفرم مورد بررسی : PS4


 استودیوی سازنده : Treyarch


 تاریخ عرضه : 15 آبان ماه 1394


 داستان بازی در مورد موضوع انسان و هوش مصنوعی است و اینکه بلاخره روزی می رسد که هوش مصنوعی از انسان پیش می افتد و انسان ناچار خواهد شد برای تقویت قدرت فکر و هوش خود از تراشه های هوشمند استفاده کند . در این بازی نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت های قابل توجهی در مکانیک ها و مکانیسم ها ی مختلف اعمال شده ولی در عین حال ضعف هایی هم نسبت به نسخه های قبلی دارد.
این بررسی را به دو قسمت اصلی campaign و multiplayer تقسیم می کنیم و چند سطری نیز در رابطه با بخش نه چندان پیچیده ولی بسیار محبوب Zombies خواهیم نوشت و در هر قسمت نقاط ضعف و قوت بازی را بیان می کنیم .

call of duty black ops 3 banner

 Campaign :

کمپین بازی پر است از Motion Capture های بسیار دقیق و با کیفیت بالا که توسط بازیگران هالیوودی انجام شده ، صدا گذاری شخصیت ها نیز بسیار قوی است بعلاوه این که موسیقی متنی که توسط Jack Wall ساخته شده بسیار جذاب و هیجان انگیز است و گاهی حتی تمرکز گیمر را از بازی به سوی موسیقی می کشاند و علاوه بر همه این نکات مکانیسم های جدیدی مثل دویدن روی دیوار و داشتن قدرت هایی خاص مثل کنترل ربات ها ، از بین بردن ربات ها ، افزایش سرعت عمل بازیکن  و مواردی اینچنینی از جمله عواملی هستند که در این بازی باعث نو آوری شده اند که تجربه ی جدیدی به طرفداران قدیمی این سری بازی ها ارائه می دهد . ولی متاسفانه کمپین بازی به همین نکات مثبت محدود خلاصه می شود و بعد از آن کاملاً  به سوی تکراری شدن خسته کننده شدن و گاهی حتی دلزدگی بازیکن منجر می شود . علت آن هم داستان کاملاً قابل پیش بینی  و کاملاً بی ربط با دو بازی قبلی این مجموعه یعنی 1 Black Ops و Black Ops 2  (به غیر از یک اشاره کوچک به داستان  Black Ops 2 ) می باشد . علاوه بر همه موارد گفته شده ، موضوعات تکراری حتی به شکل استفاده از بعضی مراحل Call Of Duty های قبلی نیز در بازی به چشم می خورد که نشان دهنده کمبود نو آوری در طراحی مراحل است و در بعضی قسمت ها از بخش زامبی بازی هم برای پیش برد داستان استفاده شده .

black ops 3

در خیلی از مراحل بازی شما باید فقط از یک نقطه دفاع کنید که تکراری شدن آن باعث می شود تمرکز از داستان اصلی کاملاً خارج شده و روند بازی کند و خسته کننده شود . بعلاوه هوش مصنوعی (A.I ) چه برای دشمن و چه برای هم تیمی ها  بسیار ضعیف است که البته این مساله با قرار دادن قابلیت CO-OP (که با استفاده از آن شما می توانید با دوستان خود به طور هم زمان بازی کنید) تا حدودی قابل چشم پوشی است . در ضمن در مراحل پایانی بازی گیمر با Bossهایی روبه رو می شود که چندین بار در مراحل قبل با آنها رو به رو شده و طبیعتاً این موضوع نمی تواند مطلوب و خوش آیند باشد . اما در مورد گرافیک  campaign ، گرافیک این قسمت نسبتاً خوب است ولی از نواقص فنی شدیدی رنج می برد در خیلی قسمت ها ی بازی شاهد افت فریم شدید و کاهش Resolution ( رزولوشن ) هستیم .

black ops 3

Zombies :

در این قسمت هم همانند campaign بازیکنان می توانند به صورت CO-OP با یکدیگر به نبرد با زامبی ها بپردازند این قسمت بدون اشکال ترین قسمت بازی بود و تجربه ی چند نفره ی این بخش بسیار لذت بخش و هیجان انگیز بود.

black ops 3 zombie


Multiplayer :

در گذشته طرفداران این سری از بازی ها ، گیم را هم برای داستان قوی آن می خریدند و هم برای multiplayer جذابی که به همراه داشت ولی متاسفانه با campaign ضعیفی که این بازی ارائه داده همه نگاه ها به سمت multiplayer آن معطوف شد که خوشبختانه امسال هم در این قسمت Black Ops 3 بسیار قوی ظاهر شده و این بخش بسیار جذاب ، هیجان انگیز و البته آشنا برای طرفداران قدیمی آن می باشد . مثل همیشه طرفداران این بازی Mode (حالت) team death match  را به بقیه حالت های چند نفره ترجیح می دهند که البته جذاب ترین مسابقات هم در این قسمت رخ می دهد . علاوه بر آن Mode های محبوبی مثل domination و kill confirmed و غیره که البته آنها نیز چندان در بین بازیکنان این بازی محبوب نیستند وجود دارد که باعث ایجاد تنوع در این بخش می شود . لازم بذکر است که مکانیک ها و مکانیزم ها ی جدید campaign (به غیر از دویدن روی دیوار) به این قسمت انتقال داده نشده اند . اما این بخش نیز بدون ضعف نیست ، و می توانست پیشرفت هایی داشته باشد . بعنوان مثال تعداد بازیکنان و وسعت نقشه ها می تواند بیشتر و بزرگتر باشد . بعلاوه بعد از هر دفعه کشته شدن ، ظاهر شدن ها کاملاً تصادفی است که این مساله باعث هرج و مرج در بازی می شود .

Call of duty black ops 3 multiplayer black ops 3

همچنین به غیر از دو حالت capture the flag  و domination کار تیمی در این بازی بسیار محدود و ناچیز است . با وجود این ضعف ها در مجموع این بازی می تواند برای علاقه مندان به این سبک دارای جذابیت های فراوانی باشد . از نظر گرافیک هم در این قسمت شاهد کاهش کیفیت بازی هستیم به طوریکه در نقشه ها به شکل کاملاً محسوسی کاهش گرافیک حس می شود علاوه بر آن در بسیاری از مواقع شاهد load نشدن texture ها هستیم ولی خوشبختانه کیفیت تصویر و frame rate بسیار پایدار و مناسب است.

آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:09
گرافیک
7.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
4.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
امسال هم مثل سالهای گذشته یک عنوان جدید از سری Call Of Duty - CODعرضه شد . ولی نتوانست انتظارات بسیاری از طرفداران را بر آورده کند گر چه که بخش چند نفره بازی لذت بخش بود ولی campaign بسیار ضعیف و تعدادی نواقص دیگر باعث شد که در مجموع این بازی به یک عنوان ناامید کننده تبدیل شود .
نقاط قوت
  • گيم پلى جذاب
  • موسيقى متن و صدا گذارى قوى
  • موشن كپچر دقیق
نقاط ضعف
  • داستان پردازى ضعيف
  • تكرارى شدن مراحل و دشمنان
  • شخصيت پردازى سطحى
6.1/10

امتیاز شما

(26 رای )
7.2/10
خوب
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آذر 1394
    نظرها: 7
    تشکر: 2
    تشکرشده: 7
    پروفایل psn: C10udstr1ef
    رتبه لیدربرد psn: 50
    کنسول‌های بازی:

    MW1 و Bo1 کجا و این نسخه های بعد کجا، حقیقتا اون دو نسخه روح و شخصیت ویژه ای داشتن، افسوس ...

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1394
    نظرها: 25
    تشکر: 1
    تشکرشده: 24
    پروفایل psn: faridmmz
    رتبه لیدربرد psn: 65
    کنسول‌های بازی:

    ممنون نقد خوبی بود و واقعا لذت بردم
    یعنی اینقدر بخش داستانی ضعیف بود؟:confused: البته تا حدی خوش حال شدم که با وجود داشتن x360 حداقل خیلی نا امید نمیشم از نداشتن اون بخش:B

    ‏seyed.ehsan97 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: farid._.mmz
    ممنون نقد خوبی بود و واقعا لذت بردم یعنی اینقدر بخش داستانی ضعیف بود؟:confused: البته تا حدی خوش حال شدم که با وجود داشتن x360 حداقل خیلی نا امید نمیشم از نداشتن اون بخش:B

    خیلی لطف دارید.
    واقعاً همان بهتر که بر روی XBOX 360 بازی کردید.
    تمام کردن قسمت داستانی بازی واقعاً برای خیلی ها عذاب شکنجه بود حتی در مراحل آخر هرچه Boss در طی بازی نابود کردید در مرحله ی آخر باید همه را در کنار هم نابود کنید که این در درجه سختی Realistic دقیقاً من رو یاد بازی Rambo the Video Game انداخت.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 255
    تشکر: 194
    تشکرشده: 136
    پروفایل psn: MBEMPIREir
    رتبه لیدربرد psn: 48
    کنسول‌های بازی:

    یلی وب بود ولی شاید میشد یکم بیشتر در مورد مود زامبیش توضیح داد :vic:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: reza maleki
    یلی وب بود ولی شاید میشد یکم بیشتر در مورد مود زامبیش توضیح داد :vic:

    Zombie Mode رو من خیلی کم توضیح دادم و از همه هم از این بابت عذر می خواهم.
    واقعاً حالت فوق العاده ای بود و بازی کردنش به صورت Co-Op باعث به وجود آمدن تجربه های منحصر به فردی می شود.
    ولی واقعیت این بود که Campaign این بازی به قدری نا امید کننده بود که موقع نوشتن این نقد و بعد از توضیح Campaign اصلاً از 6 الی 8 ساعت اولیه ای که فقط مشغول بازی کردن و لذت بردن از Zombie Mode بودم فراموش کردم.
    واقعاً قسمت Campaign خیلی افسرده کننده بود و من تمام کردن آنرا به هیچکس پیشنهاد نمیکنم.

    ‏SirGhas و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 36
    تشکر: 6
    تشکرشده: 17
    کنسول‌های بازی:

    از وقتی که من یادم میاد یعنی از زمان اولین نسخه این بازی , همیشه حالت داستانی وجود داشت و خیلی هم قشنگ بود. من فکر می کنم تیم سازنده با این کارش توهینی به تمامی هوادارن قدیمی این بازی کرده

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    نقد بیطرفانه ی خوبی بود . امیدوارم در آینده مطالب بیشتری از شما ببینیم .
    بعد از اینکه مشخص شد کنسول های نسل هفتم بخش داستانی بازی رو ندارن ، میشد به 2 نحو مختلف بخش داستانی بازی رو پیش بینی کرد . عالی ، بد
    یعنی حد وسط برای بخش داستانی نمیشد تعیین کرد و متاسفانه تجربه ی من و نقد seyed.ehsan نشون میده که حالت دوم برای بخش داستانی بازی صادق هست . اما بخش مولتی پلیر و همینطور زامبی بازی میتونه ساعت ها گیمر رو سرگرم کنه .

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    نقد بیطرفانه ی خوبی بود . امیدوارم در آینده مطالب بیشتری از شما ببینیم . بعد از اینکه مشخص شد کنسول های نسل هفتم بخش داستانی بازی رو ندارن ، میشد به 2 نحو مختلف بخش داستانی بازی رو پیش بینی کرد . عالی ، بد یعنی حد وسط برای بخش داستانی نمیشد تعیین کرد و متاسفانه تجربه ی من و نقد seyed.ehsan نشون میده که حالت دوم برای بخش داستانی بازی صادق هست . اما بخش مولتی پلیر و همینطور زامبی بازی میتونه ساعت ها گیمر رو سرگرم کنه .

    مرسی.
    بله در واقع COD در این بازی فقط در قسمت هایی که چند نفره (حال چه به صورت Co-Op و چه به صورت Multiplayer) هست خوب عمل کرده. حتی من از بازی با دوستان در بخش Campaign لذت بردم ولی چون داستان ضعیف بود دیگر هیچ کس حاضر به بازی Campaign به صورت Co-Op و در مراحل بالاتر نبود و حتی اگر به دنبال بازی های Random هم میگشتم فقط مراحل پایین تر به جد نساب می رسید وکسی خارج نمیشد چون حداقل در مراحل اولیه تنوع دشمنان بهتر به چشم می آمد.
    درمجموع فکر میکنم کم کم باید با Campaign این بازی که در گذشته داستان های بسیار خوبی (مثل 1 Modern Warfare) برای ارائه داشت خداحافظی کنیم و از بخش MP و زامبی لذت ببریم.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 397
    تشکر: 404
    تشکرشده: 281
    کنسول‌های بازی:

    احسان عزیز خسته نباشی
    نقد جمع و جور خوبی بود به امید دیدن نقدهای بیشتر از طرف شما
    اینکه گفتی respawn شدن تصادفی هست یعنی ممکنه تو base تیم حریف اتفاق بیافته ؟

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Mr.Berserk
    احسان عزیز خسته نباشی نقد جمع و جور خوبی بود به امید دیدن نقدهای بیشتر از طرف شما اینکه گفتی respawn شدن تصادفی هست یعنی ممکنه تو base تیم حریف اتفاق بیافته ؟

    خیلی ممنون لطف دارید.
    در پاسخ سؤالتون باید خدمتتون عرض کنم که respawn ها در این حد تصادفی نبودند که در base حریف اتفاق بیافتند اما من در طول 20 ساعت بازی multiplayer حدوداً 30 بار جلو یا پشت حریف در وسط نقشه ظاهر شدم که خوب طبیعتاً یا همشون رو قتل عام میکردم یا اونها دسته جمعی بازی به من شلیک می کردند و من وارد بازی نشده کشته میشدم.
    و هنگامی که با تعدادی از دوستان (که هیچکدام ایرانی نبودند) در حالت kill confirmed بازی میکردیم هز سه تاشون این قضیه رو مطرح میکردند که respawn ها کاملاً تصادفی هست و این واقعاً اذیت کننده بود.
    البته این مسئله را بهتر است اضافه کنم که این مشکل به هیچ وجه در حالت Capture the Flag اتفاق نیافتد و لازم به ذکر هست که بیشترین روبروی بنده با این مشکل در حالت های Team Deathmatch و Kill Confirmed و Domination دیده شد که البته سهم Domination در این بین بسیار کمتر بود.

    ‏SirGhas و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 397
    تشکر: 404
    تشکرشده: 281
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: seyed.ehsan97
    خیلی ممنون لطف دارید. در پاسخ سؤالتون باید خدمتتون عرض کنم که respawn ها در این حد تصادفی نبودند که در base حریف اتفاق بیافتند اما من در طول 20 ساعت بازی multiplayer حدوداً 30 بار جلو یا پشت حریف در وسط نقشه ظاهر شدم که خوب طبیعتاً یا همشون رو قتل عام میکردم یا اونها دسته جمعی بازی به من شلیک می کردند و من وارد بازی نشده کشته میشدم. و هنگامی که با تعدادی از دوستان (که هیچکدام ایرانی نبودند) در حالت kill confirmed بازی میکردیم هز سه تاشون این قضیه رو مطرح میکردند که respawn ها کاملاً تصادفی هست و این واقعاً اذیت کننده بود. البته این مسئله را بهتر است اضافه کنم که این مشکل به هیچ وجه در حالت Capture the Flag اتفاق نیافتد و لازم به ذکر هست که بیشترین روبروی بنده با این مشکل در حالت های Team Deathmatch و Kill Confirmed و Domination دیده شد که البته سهم Domination در این بین بسیار کمتر بود.

    پس احتمالا تو آپدیت ها برطرف میشه

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط Mr.Berserk ویرایش شد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.