پریدن از سقفی به سقفی دیگر و سیر و سفر در پشت بام ھای شھری مدرن، تولد سبکی در صنعت بازی ھای رایانه ای بود که بنیانش توسط نسخه اصلی Mirror's edge در سال ٢٠٠٧ گذاشته شد. ایده ای خلاقانه که میتوان ثمره ی آن را ساخت عناوینی متفاوت همچون Remember Me دانست. اگر تصمیم بگیریم Mirrors edge را در یک خط معنی کنیم نتیجه ی این تلاش میشود ، مینیمال گرایی، محیطی زیبا و ریتم سریع . Mirrors's Edge باعث معرفی قھرمانی به دنیای گیمینگ شد که ھمینک در جرگه ی برترین قهرمانان زن بازی های رایانه ای قرار میگیرد ، شخصیتی آزاده که بدنبال خرق عادت است . دونده ای با نام Faith Connor .دختری پارکور کار با گذشته ای مبھم کھ در شھر Glass به مقابله با گروه مسلط میپردازد. خبر خوب اینجاست که در نسخه جدید Mirror's edge با گذشته قھرمان خود و دوران کودکی اش بیشتر آشنا می شویم. این عنوان که Catalyst نام دارد در E3 سال ٢٠١٣ توسط EA معرفی شد و خبر ساخت آن توسط استودیو Dice ( خالق سری محبوب Battlefield ) به طرفداران داده شد تا در نهایت پس از ٣ سال توسعه و چند ماه تآخیر سرانجام در ژوئن امسال ( فروردین ماه ) منتشر شد. در این نسخه شاھد تغییرات گسترده ولی پایبند به نسخه اصلی ھستیم که در ادامه به آن ھا خواھیم پرداخت. به گفته سازندگان این نسخه به عنوان یک Reboot کامل برای داستان Mirror's edge منتشر شده است و در زمانی دورتر نسبت به اولین شماره اتفاق می افتد.
داستان بازی از آنجایی شروع می شود که Faith پس از گذراندن دوران محکومیتش بعد از دستگیری توسط نیروهای Kruger آزاد شده است. پس از آزادی با یک Runner دیگر به نام Icarus ملاقات می کند و پیش Noah رھبر Cabal و پدرخوانده خود می رود. سپس به شما ماموریتی داده می شود ولی Faith از دستورات سرپیچی کرده و یک ھارد درایو حاوی اطلاعات محرمانه را به سرقت می برد اما در حین برداشتن هارد دیسک توسط Kruger Gabriel مدیر شرکت امنیتی Kruger دیده می شود. ھمین باعث افزایش فشار نیروھای امنیتی بر روی گروه ھای شورشی و مخالف به خصوص Runnerھا می شود که در مجموعه ای از حوادث پیش بینی نشده و کل داستان را رقم می زند. متاسفانه ھنگام شروع داستان Catalyst یک خلا زمانی در گذشته وجود دارد که اتفاقات مھمی در آن روی داده؛ در همین راستا EA با ھمکاری شرکت Horse Dark یک سری ۶ جلدی کامیک با عنوان Mirror's Edge Exordium منتشر کرده و در آن به حوادث اتفاق افتاده در گذشته پرداخته است. این شش نسخه را میتوانید بطور رایگان و اختصاصی از Bazimag دریافت کنید.
نام | تاریخ | حجم | دفعات دانلود | دانلود |
دانلود کمیک بوک Mirrors Edge Exordiom | 1395-06-09 | 122.35 MB | 2,003 | Download |
گرافیک بازی نیز به طور آزار دهنده ای نامتوازن است. در برخی نماها بسیار با کیفیت و در برخی قابها در حد بازی های نسل شش و هفت است. البته این مشکل در طراحی اجزای Mirror's Edge Catalyst نیست بلکه در نحوه بازگذاری آن ها در درون بازیست که با ایراد فنی مواجه است و باعث می شود تا تنها لایه اول یا Base تکسچرها بارگذاری شود که طبعاً در آن ها چیزی از کیفیت نخواهید یافت. شاید فکر کنید این ایراد بدلیل کندی در بارگذاری تکسچرهاست ولی اگر ساعت ها هم به یک بخش خیره شوید کیفیت آن بهتر نشده یا به عبارتی سایر لایه ها بارگذاری نمی شوند. در طراحی بازی نیز مشکلاتی وجود دارد، مانند کیفیت پایین برخی از اجزاء و عدم هماهنگی آن ها با محیط. اگر به لبه های ساختمان ها بروید و به خیابان نگاه کنید مشاهده میکنید که طراحی خودرو ها و حرکات آنها چقدر بی کیفیت - ساده لوحانه و غیر طبیعی - انجام گرفته است. البته در نسخه بتا این ماشین ها اصلا در خیابان تردد نمی کردند که خوشبختانه در نسخه کامل این مشکل مرترفع شده است. نور پردازی بازی با توجه به استفاده از انجین 3 Frostbite بخوبی انجام شده و مشاهده سایه Faith هنگام فرود که رفته رفته بزرگتر می شود بسیار هیجان انگیز است. صداگذاری نیز چنگی به دل نمیزند به گونه ای که گاهی اوقات شاهد عدم هماهنگی صدا با تصویر یا قطع آن هستیم. صدای دویدن Faith نیز با ریتم دویدن او هم خوانی مناسبی ندارد. موسیقی متن Catalyst توسط تهیه کننده نسخه قبلی یعنی Solar Fields ساخته شده ولی نسبت نسخه قبلی همخوانی کمتری با بازی دارد و در بعضی مواقع با ریتم بازی هماهنگ نیست.
خوشبختانه با اینکه اکثر افراد تیم توسعه دهنده Catalyst با تیم اصلی متفاوت است به اِلمان های نسخه اصلی پایبند مانده اند و تغییر چندانی در آن ها ایجاد نکرده اند. همین باعث شده تا با همه ی این مشکلات و ایرادات، دنیای Mirror's Edge و شهر Glass باز هم به طور انکار ناپذیزی زیبا باشد. شاید همین قطعه چند دقیقه ای از بازی آن قدر زیبا باشد که باعث شود تمام مشکلات را فراموش کرده و در دنیای Mirror's Edge غرق شویم. هماهنگی نور، رنگ، صدا و موسيقی متن با محیط و تمام آن ها با موقعیت داستان در صحنه اول این ویدیو در دنیای بازی های کامپیوتر کم نظیر است.
بدترین تجربه ای که در Catalyst خواهید داشت مربوط به بخش مبارزه آن است. باید اعتراف کرد از هر لحاظ نسخه پیشین Mirror's Edge را از این بابت کامل تر است. ضربه های ترکیبی متفاوتی در بازی وجود دارد ولی برای استفاده از آن باید در مکان هایی با ویژگی های خاصی قرار داشته باشید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید برای مثال باید در ارتفاع بالاتر نسبت به دشمنان قرار داشته باشید تا بتوانید به روی آن ها بپرید و از پای درشان بیاورید. در غیر این صورت باید از ترکیب حرکات بسیار ساده مشت و لگد استفاده کنید و ذره ذره آن ها را از پا در بیاورید. البته در Catalyst اگر همواره در حرکت باشید با پر شدن نوار تمرکز تقریبا ضد گلوله و ضد ضربه می شوید و نیازی به درگیری ندارید که استفاده از این قابلیت در بعضی مواقع ضروری می باشد.
در کنار بازی نیز اپلیکیشن تکمیلی برای بازی منتشر شده است که بوسیله آن به نقشه شهر Glass دسترسی خواهید داشت.حتی میتوانید جدیدترین اخبار رسمی منتشر شده در مورد بازی را در این نرم افزار مشاهده می کنید. شاید مهمترین کاربرد آن تغییر بنر و نشان خود در پروفایل کاربری باشد که هنگام هک کردن بیلبوردهای درون بازی بر روی آن ها ظاهر می شود.
سخن آخر…
شاید به نظر خوانندگان قلم این نقد کمی تند به نظر بیاید ولی نگارنده نه تنها قصد تخریب آن را نداشته بلکه قصد سازندگی دارد. چرا باید یک شرکت با سیاست های غلط در مقابل یک فرنچایز و نادیده گرفتن ظرفیت هایش ناموفق بودن آن را رقم بزند. برای ساخت کاتالیست خیلی علاقه نشان دادند و ساخت آن را به یک گروه تازه کار نه چندان کارآمد - کارنابلد - سپردند که اگر واقع گرایانه نگاه کنیم نه تنها مشکلات نسخه پیشین را رفع نکردند بلکه در انتقال نقاط قوت نسخه پیشین به Catalyst نیز عاجز ماندند. Mirror's Edge تمام زیرساخت های یکی فرانچایز درجه یک ژانر ماجراجویی را داراست ولی شاید برای شرکت های توسعه دهنده داشتن یک کاراکتر جذاب و دنیایی جادویی برای توسعه یک بازی با کیفیت کافی نباشد. شاید آنها تنها با Nathan Drake یا Lara Croft میتوانند این کار را انجام دهند. به هر حال امیدواریم که Faith Connor سرانجامی همچون Cate Archer نداشته باشد.
نظرات (8)