نویسنده: امیرحسین گرانمایه سه شنبه، 09 شهریور 1395
ساعت 16:58

نقد و بررسی Mirror's Edge Catalyst

4 از 5

پریدن از سقفی به سقفی دیگر و سیر و سفر در پشت بام ھای شھری مدرن، تولد سبکی در صنعت بازی ھای رایانه ای بود که بنیانش توسط نسخه اصلی Mirror's edge در سال ٢٠٠٧ گذاشته شد. ایده ای خلاقانه که میتوان ثمره ی آن را ساخت عناوینی متفاوت همچون Remember Me دانست. اگر تصمیم بگیریم Mirrors edge را در یک خط معنی کنیم نتیجه ی این تلاش میشود ، مینیمال گرایی، محیطی زیبا و ریتم سریع . Mirrors's Edge باعث معرفی قھرمانی به دنیای گیمینگ شد که ھمینک در جرگه ی برترین قهرمانان زن بازی های رایانه ای قرار میگیرد ، شخصیتی آزاده که بدنبال خرق عادت است . دونده ای با نام Faith Connor .دختری پارکور کار با گذشته ای مبھم کھ در شھر Glass به مقابله با گروه مسلط میپردازد. خبر خوب اینجاست که در نسخه جدید Mirror's edge با گذشته قھرمان خود و دوران کودکی اش بیشتر آشنا می شویم. این عنوان که Catalyst نام دارد در E3 سال ٢٠١٣ توسط EA معرفی شد و خبر ساخت آن توسط استودیو Dice ( خالق سری محبوب Battlefield ) به طرفداران داده شد تا در نهایت پس از ٣ سال توسعه و چند ماه تآخیر سرانجام در ژوئن امسال ( فروردین ماه ) منتشر شد. در این نسخه شاھد تغییرات گسترده ولی پایبند به نسخه اصلی ھستیم که در ادامه به آن ھا خواھیم پرداخت. به گفته سازندگان این نسخه به عنوان یک Reboot کامل برای داستان Mirror's edge منتشر شده است و در زمانی دورتر نسبت به اولین شماره اتفاق می افتد.

Mirrors Edge Catalyst Review P1 1920 1080

داستان بازی از آنجایی شروع می شود که Faith پس از گذراندن دوران محکومیتش بعد از دستگیری توسط نیروهای Kruger آزاد شده است. پس از آزادی با یک Runner دیگر به نام Icarus ملاقات می کند و پیش Noah رھبر Cabal و پدرخوانده خود می رود. سپس به شما ماموریتی داده می شود ولی Faith از دستورات سرپیچی کرده و یک ھارد درایو حاوی اطلاعات محرمانه را به سرقت می برد اما در حین برداشتن هارد دیسک توسط Kruger Gabriel مدیر شرکت امنیتی Kruger دیده می شود. ھمین باعث افزایش فشار نیروھای امنیتی بر روی گروه ھای شورشی و مخالف به خصوص Runnerھا می شود که در مجموعه ای از حوادث پیش بینی نشده و کل داستان را رقم می زند. متاسفانه ھنگام شروع داستان Catalyst یک خلا زمانی در گذشته وجود دارد که اتفاقات مھمی در آن روی داده؛ در همین راستا EA با ھمکاری شرکت Horse Dark یک سری ۶ جلدی کامیک با عنوان Mirror's Edge Exordium منتشر کرده و در آن به حوادث اتفاق افتاده در گذشته پرداخته است. این شش نسخه را میتوانید بطور رایگان و اختصاصی از Bazimag دریافت کنید.

Download

نام تاریخ حجم دفعات دانلود دانلود
دانلود کمیک بوک Mirrors Edge Exordiom 1395-06-09 122.35 MB 1,798 Download

 
یکی از ضعف ھای بخش داستانی را می توان عدم شخصیت پردازی سایر کارکتر ھای Mirror's Edge Catalyst دانست. اینطور به نظر میرسد که شخصیت سایر کارکتر ھا بیشتر بر اساس اعمال و رفتار فیث و به مرور شکل گرفته و شخصیتی منحصر بفرد برای آنان تعریف نشده است. ھمین نکته اندکی باعث کم شدن جذابیت داستان میشود. شاید لازم بود که سازندگان بازی در این مورد تجدید نظر به عمل می آوردند و وقت بیشتری را صرف پرورش شخصیت ھای فرعی داستان می کردند. ناپدید شدن ناگھانی برخی از کارکترھا در طول داستان نیز از ضعف ھای فاحش در روایت داستان و پیش بردن آن است. برای مثال Birdman که رابطه نزدیکی با Faith دارد ناگھان پس از مدتی بدون ھیچ دلیلی ناپدید شده و در ادامه نیز ھیچ اشاره ای به او نمی شود. در طول داستان نیز برخی از ماموریت ھای جانبی از ماموریت ھای اصلی که روند داستان را شکل می دھند جذاب تر و مھیج تر ھستند و به ظاھر نقش بیشتری را در پیشبرد بازی دارند. در زمینه چالش برانگیزی مراحل نیز خوشبختانه به درستی تصمیم گیری و عمل شده به این صورت که مراحل جانبی عمدتا از ماموریت های اصلی شخت ترند و در زمینه ی جذابیت نیز با پیشرفت بازی روند صعودی لذتبخشی را طی میکنند. پایانی مناسب برای داستان نیز در نظر گرفته شده بنحوی که بنظر میرسد سازندگان قصد ساخت قسمت ھای بعد برای Mirror's Edge را دارند یا حداقل داشتند.
 
Mirrors Edge Catalyst Review P2 1920 1080
 
یکی از مواردی که توجه نگارنده را به خود جلب کرد تغییراتی در صورت Faith بود. تغییراتی که باعث شده تا چھره Faith به افراد پخته تر و میانسال شبیه شود تا به یک جوان سر به ھوا که از ھیج چیز نمی ترسد و دست به ھرکاری می زند. البته در طول بازی چھره فیث را با توجه به روایت داستان بصورت اول شخص بندرت مشاهده میکنیم ولی برای کاراکتری مانند او که کل داستان حول محورش میچرخد لازم است به کوچکترین ترین جزئیات نیز توجه شود تا با ھماھنگی کامل تمام اجزاء، یک کاراکتر قوی ، جذاب و کامل از ھر بعد را داشته باشیم. اگر به تغییر خطوط چھره ی فیث در Artwork ھای منتشر شده در ھنگام انتشار بازی نسبت به ھنگام معرفی بازی دقت کنیم متوجه این تفاوت خواھیم شد.
 
Mirrors Edge Catalyst Review P3 1920 1200
 
بررسی فنی :
 
بیشترین جذابیت و قدرت برتر Mirrors Edge Catalyst در انجام حرکات پارکور توسط Faith است. خوشبختانه در این مورد شاھد پیشرفت ھای مناسبی در مکانیک حرکات و کیفیت آن ھا ھستیم بگونه ای که نسبت به نسخه قبلی حرکات بسیار روان تر و طبیعی تر انجام می شوند. البته تعبیه یک سیستم ارتقای قابلیت و توانایی، نه چندان کارآمد درون بازی باعث ضربه زدن به این بخش شده است ولی انجام حرکات به اندازه کافی لذت بخش ھستند که بتوان از این مورد چشم پوشی کرد. اگر بخواھیم اندکی بیشتر به این سیستم ارتقا بپردازیم همین مورد کافیست که چرخش ١٨٠ درجه و معلق زدن ھنگام فرود- که از حرکات بنیادین در پارکور حرفه ای ھستند- به عنوان یک گزینه قابل ارتقاء ارایه شده اند. ظاھرا سازندگان بازی از پارکورکاران صرفا برای ضبط حرکات فیزیکی استفاده کرده و برای تعریف مکانیسم حرکات از آنان بھره نجسته اند بر این اساس حرکات Faith از لحاظ فیزیکی بدون نقص نیستند. برای مثال ھنگام قدم زدن با سرعت متوسط ، جابجایی جسمی با سرعت قدم ھا ھماھنگ نیست و حالتی شبیه به سر خوردن در ھر قدمی که بر می دارید وجود دارد. البته این مشکل در تمام بازی محسوس نیست؛ معمولا بر روی پشت بام ھا و فضای آزاد – جایی که بیشتر بازی در آن سپری می شود – شاھد این مشکل ھستیم.
 
Mirrors Edge Catalyst Review P4 1920 1080
 

گرافیک بازی نیز به طور آزار دهنده ای نامتوازن است. در برخی نماها بسیار با کیفیت و در برخی قابها در حد بازی های نسل شش و هفت است. البته این مشکل در طراحی اجزای Mirror's Edge Catalyst نیست بلکه در نحوه بازگذاری آن ها در درون بازیست که با ایراد فنی مواجه است و باعث می شود تا تنها لایه اول یا Base تکسچرها بارگذاری شود که طبعاً در آن ها چیزی از کیفیت نخواهید یافت. شاید فکر کنید این ایراد بدلیل کندی در بارگذاری تکسچرهاست ولی اگر ساعت ها هم به یک بخش خیره شوید کیفیت آن بهتر نشده یا به عبارتی سایر لایه ها بارگذاری نمی شوند. در طراحی بازی نیز مشکلاتی وجود دارد، مانند کیفیت پایین برخی از اجزاء و عدم هماهنگی آن ها با محیط. اگر به لبه های ساختمان ها بروید و به خیابان نگاه کنید مشاهده میکنید که طراحی خودرو ها و حرکات آنها چقدر بی کیفیت - ساده لوحانه و غیر طبیعی - انجام گرفته است. البته در نسخه بتا این ماشین ها اصلا در خیابان تردد نمی کردند که خوشبختانه در نسخه کامل این مشکل مرترفع شده است. نور پردازی بازی با توجه به استفاده از انجین 3 Frostbite بخوبی انجام شده و مشاهده سایه Faith هنگام فرود که رفته رفته بزرگتر می شود بسیار هیجان انگیز است. صداگذاری نیز چنگی به دل نمیزند به گونه ای که گاهی اوقات شاهد عدم هماهنگی صدا با تصویر یا قطع آن هستیم. صدای دویدن Faith نیز با ریتم دویدن او هم خوانی مناسبی ندارد. موسیقی متن Catalyst توسط تهیه کننده نسخه قبلی یعنی Solar Fields ساخته شده ولی نسبت نسخه قبلی همخوانی کمتری با بازی دارد و در بعضی مواقع با ریتم بازی هماهنگ نیست.

Mirrors Edge Catalyst Review P5 1920 1080

خوشبختانه با اینکه اکثر افراد تیم توسعه دهنده Catalyst با تیم اصلی متفاوت است به اِلمان های نسخه اصلی پایبند مانده اند و تغییر چندانی در آن ها ایجاد نکرده اند. همین باعث شده تا با همه ی این مشکلات و ایرادات، دنیای Mirror's Edge و شهر Glass  باز هم به طور انکار ناپذیزی زیبا باشد. شاید همین قطعه چند دقیقه ای از بازی آن قدر زیبا باشد که باعث شود تمام مشکلات را فراموش کرده و در دنیای Mirror's Edge غرق شویم. هماهنگی نور، رنگ، صدا و موسيقی متن با محیط و تمام آن ها با موقعیت داستان در صحنه اول این ویدیو در دنیای بازی های کامپیوتر کم نظیر است.

 
یک ویژگی جدید بازی OpenWorld بودن آن است. به این معنی که میتوانید در شهر Glass آزادنه پرسه بزنید و به هرجایی که بخواهید بروید. این ویژگی در کنار Social Play تجربه ای جدید از رقابت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. جستجو برای یافتن مسیرهای میانبر به همراه سریعتر پیمودن آن برای شکست سایرین و قرار دادن Beatlink در نقاط دور از دسترس برای به چالش کشیدن سایرین، سبک جدیدی در رقابت مجازیست که تا به حال تجربه اش نکرده بودیم و به لطف Catalyst آن را کسب کردیم. البته این تجربه بی نقص نیست و نحوه اشتراک گذاری این چالش ها با سایر بازیکنان نیاز به بازبینی دارد ولی به هر حال طبیعیست که مکانیزمی جدید دارای نقص هایی باشد، بنابرین لازم است تا مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در آینده اصلاح شوند.
 
Mirrors Edge Catalyst Review P6 1920 1080

بدترین تجربه ای که در Catalyst خواهید داشت مربوط به بخش مبارزه آن است. باید اعتراف کرد از هر لحاظ نسخه پیشین Mirror's Edge را از این بابت کامل تر است. ضربه های ترکیبی متفاوتی در بازی وجود دارد ولی برای استفاده از آن باید در مکان هایی با ویژگی های خاصی قرار داشته باشید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید برای مثال باید در ارتفاع بالاتر نسبت به دشمنان قرار داشته باشید تا بتوانید به روی آن ها بپرید و از پای درشان بیاورید. در غیر این صورت باید از ترکیب حرکات بسیار ساده مشت و لگد استفاده کنید و ذره ذره آن ها را از پا در بیاورید. البته در Catalyst اگر همواره در حرکت باشید با پر شدن نوار تمرکز تقریبا ضد گلوله و ضد ضربه می شوید و نیازی به درگیری ندارید که استفاده از این قابلیت در بعضی مواقع ضروری می باشد.

در کنار بازی نیز اپلیکیشن تکمیلی برای بازی منتشر شده است که بوسیله آن به نقشه شهر Glass دسترسی  خواهید داشت.حتی میتوانید جدیدترین اخبار رسمی منتشر شده در مورد بازی را در این نرم افزار مشاهده می کنید. شاید مهمترین کاربرد آن تغییر بنر و نشان خود در پروفایل کاربری باشد که هنگام هک کردن بیلبوردهای درون بازی بر روی آن ها ظاهر می شود.

سخن آخر…

شاید به نظر خوانندگان قلم این نقد کمی تند به نظر بیاید ولی نگارنده نه تنها قصد تخریب آن را نداشته بلکه قصد سازندگی دارد. چرا باید یک شرکت با سیاست های غلط در مقابل یک فرنچایز و نادیده گرفتن ظرفیت هایش ناموفق بودن آن را رقم بزند. برای ساخت کاتالیست خیلی علاقه نشان دادند و ساخت آن را به یک گروه تازه کار نه چندان کارآمد - کارنابلد - سپردند که اگر واقع گرایانه نگاه کنیم نه تنها مشکلات نسخه پیشین را رفع نکردند بلکه در انتقال نقاط قوت نسخه پیشین به Catalyst نیز عاجز ماندند. Mirror's Edge تمام زیرساخت های یکی فرانچایز درجه یک ژانر ماجراجویی را داراست ولی شاید برای شرکت های توسعه دهنده داشتن یک کاراکتر جذاب و دنیایی جادویی برای توسعه یک بازی با کیفیت کافی نباشد. شاید آنها تنها با Nathan Drake  یا Lara Croft  میتوانند این کار را انجام دهند. به هر حال امیدواریم که Faith Connor سرانجامی همچون Cate Archer نداشته باشد.

Mirrors Edge Catalyst Review P8 1920 1080

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
5.5
گیم پلی
6.5
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
6.0
ارزش تجربه
8.0
Mirror’s Edge Catalyst بازی است که گربیان گیر کم کاری در پروسه ساخت شده است و از فقرهای متعددی همچون محتوا، داستان، گرافیک، مکانیک و غیره رنج می برد ولی دنیایش آنقدر زیبا و قهرمانش آنقدر جذاب است که باعث شده نتوان به سادگی از کنارش گذشت.
نقاط قوت
  • Open-World بودن و انجام حرکات پارکور
  • محیطی زیبا و دلنشین
  • Social Play و به چالش کشیدن سایر بازیکنان
نقاط ضعف
  • نقص های گرافیکی گسترده در بازی
  • کمبود محتوا
  • سیستم مبارزه ضعیف
6.1/10

امتیاز شما

(71 رای )
6.4/10
متوسط
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    تجربه نشون داده دومین شماره از یک بازی باید خیلی از نسخه ی موفق اولش بهتر باشه تا بتونه موفقیتی مشابه رو تجربه کنه . متاسفانه نسخه ی دوم Mirrors edge اصلا از نسخه ی اولش بهتر نیست :99
    ممنون از بررسی خوبتون :vic:

    ‏amgr99 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1395
    نظرها: 7
    تشکر: 5
    تشکرشده: 4
    پروفایل psn: amgr99
    رتبه لیدربرد psn: 116
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    تجربه نشون داده دومین شماره از یک بازی باید خیلی از نسخه ی موفق اولش بهتر باشه تا بتونه موفقیتی مشابه رو تجربه کنه . متاسفانه نسخه ی دوم Mirrors edge اصلا از نسخه ی اولش بهتر نیست :99 ممنون از بررسی خوبتون :vic:

    کاملا درسته و ظاهرا اینقدر فروشش ناموفق بوده که تنها اعلام شده در حد انتظار بوده و هیچ اعداد و ارقامی ارائه نشده. جمله ای که معمولا بعد از شکست یک ورزشکار توسط مربیش به کار میره! :~

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1395
    نظرها: 25
    تشکر: 18
    تشکرشده: 31
    کنسول‌های بازی:

    این همه سال منتظر نسخه ی جدید این سری بودیم و آخرش چی شد !!!
    واقعاً عجیب که با این موتور گرافیکی قدرتمند چه بازی پر ایرادی رو عرضه کردن. :x~!

    ‏SirGhas و ‏amgr99 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1395
    نظرها: 7
    تشکر: 5
    تشکرشده: 4
    پروفایل psn: amgr99
    رتبه لیدربرد psn: 116
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Ghahreman
    این همه سال منتظر نسخه ی جدید این سری بودیم و آخرش چی شد !!! واقعاً عجیب که با این موتور گرافیکی قدرتمند چه بازی پر ایرادی رو عرضه کردن. :x~!

    بله واقعا انتظارات زیادی از این بازی میرفت که هیچکدام برآورده نشدند. :99

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: تیر 1395
    نظرها: 11
    تشکر: 3
    تشکرشده: 10
    کنسول‌های بازی:

    به نظرم بازی نسبت به نسخه ی قبلیش پیشرفت خاصی نداشته، بعد از تقریباً ۸ سال هنوز همون گیم پلی و گرافیک به چشم می خوره :amaz:

    ‏SirGhas و ‏amgr99 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1395
    نظرها: 7
    تشکر: 5
    تشکرشده: 4
    پروفایل psn: amgr99
    رتبه لیدربرد psn: 116
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Stick
    به نظرم بازی نسبت به نسخه ی قبلیش پیشرفت خاصی نداشته، بعد از تقریباً ۸ سال هنوز همون گیم پلی و گرافیک به چشم می خوره :amaz:

    اگر از تمام بازی یک میانگین کلی بگیریم درست میگید تقریبا با همون بازی ۸ سال پیش طرف هستیم با لذتی کمتر! :(

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 255
    تشکر: 194
    تشکرشده: 136
    پروفایل psn: MBEMPIREir
    رتبه لیدربرد psn: 48
    کنسول‌های بازی:

    نقد و بررسی بی طرفانه و خوبی بود . واقعا فکر میکردم در هر زمینه ای این بازی ضعف داشته باشه بلطف قدرت فراست بایت 3 گرافیک اون در حد قابل قبولیه اما مثل اینکه اصلا اینطور نیست !?!
    ویدئوی مربوط به درگیری ها هم بخوبی ضعف وحشتناک بازی در این بخش رو نشون میده .

    ‏SirGhas و ‏amgr99 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1395
    نظرها: 7
    تشکر: 5
    تشکرشده: 4
    پروفایل psn: amgr99
    رتبه لیدربرد psn: 116
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: reza maleki
    نقد و بررسی بی طرفانه و خوبی بود . واقعا فکر میکردم در هر زمینه ای این بازی ضعف داشته باشه بلطف قدرت فراست بایت 3 گرافیک اون در حد قابل قبولیه اما مثل اینکه اصلا اینطور نیست !?! ویدئوی مربوط به درگیری ها هم بخوبی ضعف وحشتناک بازی در این بخش رو نشون میده .

    ظاهرا سازندگان نحوه استفاده از موتور گرافیکیشون رو بلد نبودند! حتی در نسخه بتا هم این مشکل وجود داشت و اشاره های زیادی بهش شد ولی ظاهرا عمقش بیش از اندازه ای بود که بتونند توی چند ماه حلش کنند. :x~!

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.