نژاد خالص ! روح فراری در کالبد نماینده ی ایتالیا
همواره نیاز به یک شبیه سازی مسابقات اتوموبیل رانی بر روی پلتفرم های کنسولی احساس می شد تا اینکه Kunos Simulaziono با انتشار Assetto Corsa بر روی دو پلتفرم نسل هشتمی PS4 و Xbox One سعی نمود تا این کمبود را جبران کند، حالا باید ببینیم این عنوان که بر روی پلتفرم PC به عنوان یک شبیه ساز کامل اتومبیل رانی شناخته می شود و بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی منتقدین دریافت کرده، بر روی کنسول ها چه عملکردی داشته است. Kunos Simulaziono یک استودیو کوچک ایتالیایی است که Assetto Corsa حکم اولین تجربه ساخت یک عنوان مستقل را برای این استودیو دارد. نکته جالب اینجاست که نسخه پیشرفته تر این عنوان در مراکز شبیه سازی بسیاری از تیم های اتوموبیل رانی همچون تیم فراری واقع در شهر میلان استفاده می شود بنابراین پیش از پیش خواهیم دانست که با یک عنوان کاملا جدی طرف هستیم که تنها برای سرگرمی ساخته نشده است .
Assetto Corsa به عنوان یک شبیه ساز مسابقات اتومبیلرانی شناخته می شود
بازی کاملا به عنوان یک شبیه ساز ظاهر شده است و خبری از چاشنی های غیر واقعی که در اکثر بازی های این سبک استفاده میشود نیست، به همین جهت شاید شبیه ترین عنوان به Assetto Corsa را بتوان Driveclub نامید. Mode های متنوعی در بازی جای داده شده که در اکثر بازی های سبک ریسینگ شاهدشان هستیم مانند Drift، Time Trail، Hot Lap و... . در این بین قوانین حاکم بر حالت Hot Lap کمی سختگیرانه است، کافیست تا میلیمتری از تایرتان بر روی علف های حاشیه مسیر یا سنگریزه های اطرف آن برود آنوقت مسیرتان در آن دور غیر معتبر شناخته می شود و تمام تلاشتان نقش برآب خواهد شد! البته کوتاه بودن مسیر پیست های دریفت را هم میتوان از ضعف های بازی به شمار آورد.
تنوع خودروهای بازی بسیار مناسب است به طوری که تناسب مناسبی بین تعداد خودرو ها و سبک آنها برقرار شده است. در کل خودروهای بازی در ۸ دسته جای می گیرند؛ کلاسیک، دریفت، جی تی، مسابقه ای تاریخی، تولید انبوه، مسابقه ای، ابرخودرو و تقویت شده. تعداد خودروها در هر یک از دسته ها نسبتا مناسب است ولی شاید بهتر بود تعدادشان در بخش های دریفت و ابرخودروها با توجه به این که طرافداران زیادی دارند بیشتر از ۵ مورد بود. البته در کنار این کاستی سازندگان در بخش های مسابقه ای و مسابقه ای تاریخی بسیار قوی عملکرده اند و حضور خودرهای اسطوره ای و رویایی همچون لوتوس 72 و اسکودریا گلیکنهاوس را در این دو بخش شاهد هستیم. البته از نظر تعداد خودروها ، تنوع آنها با عناوینی همچون Gran Turismo یا Froza قابل مقایسه نیست ولی در این میان برخی خودرو های Assetto Corsa را در آن ها نخواهید یافت.
لازم به ذکر است به گفته تیم توسعه قرار است بسته های الحاقی برای این عنوان منتشر شود که شامل خودرو های جدیدی نیز خواهد بود.
Scuderia Glickenhaus SCG003
واکنش خودرو ها در مواقع مختلف و نحوه حرکت آن ها به طور باور نکردنی طبیعی و نزدیک به واقعیت است و در کنار یک ست کامل فرمان و پدال، کشیده شدن خودرو به داخل پیچ را کاملا احساس خواهید کرد. همچنین مقدار و نحوه این واکنش ها در خودرو های مختلف نیز متفاوت است؛ همانطور که در واقعیت شما نمیتوانید انتظار چسبندگی Tatus FA01 ر از یک Shelby Cobra داشته باشید درون بازی هم نمیتوانید چنین انتظاری داشته باشید. البته همین ویژگی باعث شده تا لازم باشد وقت زیادی را سپری کنید تا با ویژگی های یک خودرو و هدایت آن در پیچ ها و شرایط خاص آشنا شوید یا به اصطلاحی دست به فرمانتان با آن ماشین خوب شود. البته تنظیمات بسیار متنوعی در رابطه با خودرو و پیست همچون ارتفاع خودرو، مقدار سوخت، باد لاستیک ها، دمای سطح پیست و ... در اختیار شما قرار دارد و میتوانید آنها را با توجه به سبک رانندگی خود تنظیم کنید تا یک تجربه منحصر بفرد را داشته باشید. از آنجایی که این یک بازی شبیه سازی – واقعگرایانه است، نبود گزینه ی هوای بارانی در تنظیمات آب و هوا جای سوال دارد چرا که اولا رانندگی در پیست مرطوب بسیار متفاوت با پیست خشک است و دوما در واقعیت امکان ندارد شما در پیست Silverstone یک آخر هفته را بدون باران سپری کنید.
واکنش خودرو در پیچ ها بسیار طبیعی است
پیست های بازی نیز تنوع مناسبی دارند و از پیست های معروفی همچون Spa و Nürburgring تا پیست های کمتر مطرح شده مانند Black Cat County در دسترس قرار دارند. همچنین همانطور که در واقعیت این پیست ها در مسابقات مختلف با مسیرهای متفاوت مورد استفاده قرار میگیرد درون بازی نیز به همان شکل عمل شده است. برای مثال برای پیست Nordschleife چهار مسیر متفاوت وجود دارد. اشکالی که در این میان وجود دارد مربوط به توضیحات هر یک است به طوری که بعضا برخی از آن ها هم نام بوده و طول مسیرشان یکی است ولی شکل آن ها و ترتیب پیچ هایشان با یکدیگر متفاوت است. شاید بهتر بود تا یک نمای کلی از هر مسیر به همراه آن ها نمایش داده می شد. برای شبیه سازی محیطی و جوی این پیست ها از روش جدید استفاده شده که در آن پیست بوسیله لیزر اسکن می شود. به همین دلیل Assetto Corsa در ارائه دادن ویژگی های محیطی پیست ها بخوبی عمل کرده است و همین نیز باعث تفاوت پیست ها با یکدیگر جدا از ترتیب پیچ ها و تندی آن ها شده است.
نداشتن نمای کلی از مسیر پیست یکی از ضعف های منوی Assetto Crosa به حساب می آید
هوش مصنوعی بازی عملکردی عجیب دارد؛ به ندرت دچار اشتباه می شود و عملکرد آن حتی در پایین ترین درجه سختی بسیار بهتر و حرفه ای تر از شما خواهد بود. در طول بازی تنها یک اشتباه کوچک لازم است تا به ته صف بروید. اگر پیچی را کمی تند تر یا کندتر دور بزنید رقبای پشت سر شما به سرعت از شما جلو میزنند و مطمئن باشید که رسیدن به آن ها هم اصلا کار آسانی نیست. ظاهرا سایر رقبا هیچ درکی از وجود شما در درون پیست ندارند زیرا گاهی با سرعت زیاد از پشت به شما ضربه میزنند و همین باعث می شود تا کنترل خود را از دست داده و به حاشیه پیست رانده شوید در حالی که چنین حرکتی در اکثر مسابقات اتوموبیل رانی در دنیای واقعی مجاز نیست. از طرفی در سمت مقابل اگر شما به آنها ضربه بزنید هیچ تاثیری بر روی تعادل خوردروی حریفانتان نخواهد داشت. همین باعث شده تا بخش Career عملا برای یک بازیکن معمولی غیرقابل پایان باشد. البته شاید عدم جذابیت این بخش نیز در همین امر سهیم باشد که پس از مدتی خسته شده و دست از بازی کردن خواهید کشید. به نوعی میتوان بخش Career را یک دسته بندی کلی برای تمام حالت های بازی با پیست ها و ماشین های متفاوت دانست.
گیم پلی بازی Assetto Corsa بر روی PS4
کیفیت گرافیکی بازی بسیار مناسب است. توجه به جزئیات در بازی چه در داخل یا خارج ماشین و یا در محیط اطراف و پیست ها بخوبی انجام گرفته و در کنار نورپردازی عالی تجربه خوبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. شاید در بحث جزئیات ریز درون Pit Stop خودروها سایر عناوین مطرح بهتر عمل کرده باشند ولی با توجه به استودیو سازنده بازی و موقعیتش همین مقدار نیز حاکی از عملکرد مناسب سازندگان در بحث طراحی بازی است. در اکثر مواقع بازی بسیار نرم و روان اجرا می شود ولی در برخی مواقع مانند دور زدن در پیچ ها آن هم بیشتر در زاویه دید سوم شخص (خارج از ماشین) شاهد افت فریم ریت و لگ های جزئی در بازی هستیم که امید است در آپدیت های بعدی رفع شود. صداگذاری تقریبا بدون نقص انجام گرفته و با توجه به گفته سازنده که موفق شده اند صداها را مستقیما از روی پیست ضبط کنند، همین انتظار هم می رفت. این روش صدا برداری باعث شده تا هنگام تعویض زاویه دید مقدار صدای شنیده شده از اجزای مختلف ماشین نیز عوض شود.
کیفیت گرافیکی مناسب بازی و جزئیات درون کاکپیت
بخش مولتی پلیر نیز به نوعی جالب است و مسابقات آن به طور فصلی انجام می شود. به این صورت که می توانید چند دور در پیست تمرین کنید. سپس یک راند مقدماتی را برای تعیین جایگاه می رانید و پس از آن بر اساس دور تعیین خط در محل مشخص شده قرار میگیرید و مسابقه را شروع میکنید . پس از هر مسابقه بر اساس مقامی که در مسابقه ی قبلی کسب کرده اید ، مسیر بعدی را آغاز خواهید کرد. ۱۵ مسابقه بسته به نوع که میتوانید دریفت یا تایم تریل یا هات لپ و ... باشد برگذار میشود که با شرکت در آن ها و با کسب امتیاز بیشتر در آخر قهرمان خواهید شد. متاسفانه بر روی نسخه های کنسولی مشکلاتی در زمینه پیدا کردن سرورهای مناسب وجود دارد و معمولا آن ها خالی از بازیکن هستند. احتمال می رود این مشکل ناشی از ریجن لاک بودن بخش آنلاین بازی باشد.
سرورهای خالی از بازیکن
نظرات (1)