نویسنده: امیرحسین گرانمایه پنج شنبه، 01 مهر 1395
ساعت 19:54

نقد و بررسی Star Trek Online

2.07 از 5

۵۰ سال عمر، ۱۳ فیلم سینمایی، بیش از ۲۰ فصل سریال تلویزیونی، ۱۰۰ها جلد کتاب و بیش از ۶۰ عنوان بازی تنها می تواند ویژگی یک فرانچایز در دنیا باشد؛ Star Trek این عنوان در بین ایرانیان با نام پیشتازان فضا شناخته می شود و در گذشته تمام ۳ فصل سری اورجینال سریال Star Trek با دوبله فارسی از تلویزیون ایران پخش شده بود. جدیدترین عنوان منتشر شده از این فرنچایز یک نقش آفرینی بر خط چند نفره گسترده است که ابتدا در سال ۲۰۱۰ بر روی پلتفرم PC منتشر شده بود که بازخورد ها خوبی از سوی منتقدین دریافت کرده بود. حال باید ببینم که این عنوان می تواند بر روی پلتفرم کنسول نیز همان موفقیت را کسب کند؟ به ظاهر که کار سختی را در پیش دارد.

Star Trek Online Review P1 1000 435

در ابتدای بازی شما می توانید تصمیم بگیرید تا به عنوان یک انسان یا یکی از چندین نژاد بیگانه در فدراسیون سیارات متحد برای برقراری صلح و امنیّت در کهکشان راه شیری تلاش کنید و یا برای امپراطوری Kligon ها بجنگید و از شکوه و اقتدار امپراطوری خود دفاع کنید. همجنین می توانید به Romulan ها بپیوندید تا تمدن خود را بازسازی کنید و به قدرت سابقی که داشتید برسید. البته دو مورد آخر در طول سال های گذشته به عنوان محتوای قابل دانلود برای بازی ارائه شده بودند که در نسخه کنسولی از ابتدا در دسترس هستند.

محتوای ارائه شده در ۶ سال اخیر در نسخه کنسولی گنجانده شده اند.

محتوای ارائه شده در ۶ سال اخیر در نسخه کنسولی گنجانده شده اند.

اگر فدراسیون سیارات را انتخاب کنید داستان بازی از آن جا شروع می شود که شما یک افسر تازه فارغ التحصیل از دانشکده علوم فصایی هستید و به دلیل نمرات درخشانی که کسب نموده اید در اولین سفر فضایی خود در درجه افسر اول  به خدمت می پردازید اما در حین یکی از ماموریت ها یک سفینه کلیگونی به شما حمله کرده،  کاپیتان را رباییده و او را به قتل می رسانند. به دلیل این که در این موقعیت شما ارشد گروهان هستید، مسئولیت هدایت سفینه و فرماندهی خدمه را بر عهده می گیرید. پس از نبرد با سفینه دشمن و شکست دادن Kligon ها به مقر فرماندهی مستقر در منظومه شمسی باز خواهید گشت که در آنجا پس از گفت گو با آدمیرال  به دلیل  عملکرد درخشان خود در مواجه با سفینه کلیگون ها به درجه فرماندهی ترفیع می یابید و در ادامه کشتی فضایی خود را در طول داستان از میان موجی از حوادث هدایت خواهید کرد.

Star Trek Online Review P3

نمایی از آکادمی علوم فضایی

به جرأت میتوان گفت که Star Trek Online داشتن کاراکتر منحصر بفرد را در بازی های رایانه ای عملی نموده است به همین دلیل شخصی سازی در این بازی حرف اول را می زند. می توانید کاراکتر خود را با استفاده از مدل های از قبل آماده همانند بدن و صورت و یونیفرم به سرعت و در عرض چند دقیق آماده سازید  یا  اینکه گزینه طراحی پیشرفته را انتخاب کنید و چندین ساعت متوالی را صرف طراحی و تعیین تمام جزئیات ریز و درشت صورت و اندام کاراکتر خود  کنید و منحصر بفردترین کاراکتر بازی را بسازید. بر خلاف خیلی از بازی هایی سبک نقش آفرینی که قابلیت ساخت و شخصی سازی کاراکترشان بر روی کنسول کارایی چندان مناسبی ندارند استار ترک کاملا تجربه مناسبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد؛ منوها و دسترسی به گزینه های مختلف به سادگی طراحی و پیاده شده اند .قابلیت شخصی سازی در همین سطح را برای تمام خدمه کشتی در اختیار دارید و می توانید افسران ارشد خود را برای رسیدن به شکل ظاهری دلخواه خود ویرایش نمایید. همانطور که انتظار می رود قابلیت شخصی سازی کشتی های فضایی خود را نیز دارید و می توانید مواردی همچون جنس متریال بدنه کشتی، شکل پنجره ها، فضای داخلی سفینه و طرح روی بدنه - که طیف گسترده ای از رنگ ها را در بر میگیرد - را تعیین کنید.

Star Trek Online Review P4

قابلیت شخصی سازی به شما امکان تغییر تک تک جزئیات را میدهد.

بخش ارتقا یکی از مهمترین و کلیدی ترین قسمت های بازی و به طور خاص در بازی های نقش آفرینی است در نتیجه توجه بخصوصی به آن شده و سازندگان تلاش کرده اند تا به بهترین شکل نمایان شود. در این مورد میتوان گفت که استودیو Cryptic   بخوبی عمل کرده و تقریبا این بخش هیج ایراد اساسی ندارد. گزینه های قابل ارتقا برای ابزار کاراکتر اصلی شامل سلاح، زره، پوشش حفاظتی، کیت های همراه و … می باشد که آیتم های زیاد و متنوعی برای هر کدام در دسترس است. این آیتم ها از لحاظ فراوانی درون بازی متفاوتند و برخی کم یاب و برخی به وفور یافت می شوند. ارتقای قابلیت های جسمی، تهاجمی و دفاعی کاراکتر اصلی با توجه به رنک کاراکتر انجام می شود که اینکار را می توان با یافتن دستور العمل های ارتقا - Upgrade Manual - و یا با پرداخت اعتبار درون بازی انجام داد.

Star Trek Online Review P5

محتوای زیادی برای سیستم ارتقا در دسترس است

  قابلیت ارتقا کشتی هم مربوط به سیستم های پیشران سلاح ها هسته ی اصلی کنسول های مختلف و … می شود که از لحاظ تنوع و تعداد آیتم ها در دسترس همانند کاراکتر هستند. در کنار همه این ها می توانید قابلیت ها و آيتم های خدمه و افسران ارشد خود را نیز ارتقا داده و معین کنید تا در مأموریت های که در سطح سیارات یا درون ایستگاه انجام می شود چه تجهیزاتی را با خود حمل کنند.

Star Trek Online Review P6

امکان ارتقا بخش های مختلف کشتی فضایی خود نیز وجود دارد

درون بازی یک سیستم خرید فروش آیتم های دست دوم وجود دارد که بسیار کارآمد و جالب می باشد. می توانید هر قیمتی برای آیتمی که می خواهید برای فروش بگذارید تعیین کنید و قیمت آیتم های برای فروش گذاشته شده را بررسی کنید. همین شباهت به سیستم ها مبادله در واقعیت باعث شده تا استراتژی برای مبادله به کارتان بیاید به اینصورت که باید سعی کنید تا قیمتی رقابتی برای آیتم خود تعیین کنید در حالی که از فروش آن ها نیز سود کسب کنید. نکته مثبت دیگر این قسمت رونق مناسبش است به طوری که نگارنده  موفق شد دو آیتم مشابه با تفاوت قیمت ۳۰٪ را به فاصله ۱ روز بفروش یرساند. متاسفانه بعضا درون بازی شاهد ناپدید شدن آیتم های گوناگون بدون هیچ دلیلی هستیم؛ یکی از همین موارد به صورت ناپدید شدن یکی از کشتی ها فضایی برای نگارنده پیش آمد که امکان پیگیری این مورد برای نگارنده وجود نداشت زیرا که به دلیل تحریم بودن آی پی های ایران، اکانت ArcGames مورد استفاده درون بازی بن شده بود و امکان برقراری ارتباط با یخش پشتیبانی وجود نداشت. امید است با توجه به باز شدن فضای مجازی به روی کاربران ایرانی ArcGames نیز کاربران ایرانی را رفع تحریم نماید.
Star Trek Online Review P7

 آی پی های ایران توسط ArcGames مسدود می باشد

از آنجایی که بازی به عنوان یک نقش آفرینی گسترده شناخته می شود، محیطی بسیار وصیع را داراست و شامل ۳۵۰ منظومه که در ۴ کوادران آلفا و بتا و گاما و دلتا قرار دارند می باشد.  برخی از این منظومه ها شامل چندین سیاره و ایستگاه های فضایی هستند و نکته جالب در اینجاست که این ایستگاه های فضایی به عنوان لابی بازی نیز شناخته می شود و می توانید با سایر بازیکنان تعامل داشته باشید. با وجود اینکه نقشه بازی بسیار گسترده است و برای سفر از یک نقطه به نقطه دیگر باید زمان زیادی صرف نمود، یک سیستم خلبان خودکار درون بازی قرار داده شده است که تا لازم نباشد مدت زیادی زیادی در پای بازی برای جابجایی میان منظومه ها بنشینید که در این مدت می توانید نفسی تازه نموده و کمی استراحت کنید تا خلبان خودکار شما را به مقصد برساند.

مشاهده نقشه کامل بازی

Star Trek Online Review P8

یکی از ایستگاه های فضایی و سفینه سایر بازیکنان

هوش مصنوعی بازی عملکرد بسیار مناسبی دارد و بر خلاف اکثر بازی های نقش آفرینی که تنها در بخش های خاصی از بازی مقابله با هوش مصنوعی چالش برانگیز می شود در Star Trek Online از ابتدای بازی مجبور خواهید بود تا هوش مصنوعی بازی دست و پنجه نرم کنید. البته هوش مصنوعی تنها در مقابله با شما خوب عمل نمی کند بلکه در همراهی شما نیز بسیار زبده است، بازده افسران همراه شما بسیار چشمگیر است و لازم نیست تا برای انجام هر کاری به آن ها دستور بدهید زیرا پیش از آن که شما قصد آن را کنید آن کار انجام شده! پرتاب نارنجک به سمت دشمن خاموش کردن آتش و استفاده از آیتم های تقویتی از هنرآفرینی های همراهان شماست که باعث شده انجام ماموریت ها در کنار آن ها بیش از پیش لذت بخش شود.

Star Trek Online Review P9

امکان ویرایش تیم همراه در یازی وجود دارد

.درگیری با سفینه های دشمنان در فضا نیز در نوع خود بسیار جالب است زیرا که تجربه درگیری در ۳ بعد را برایتان به ارمغان خواهد آورد. می توانید از بالا پایین چپ راست و یا هر سمتی که می خواهید به دشمنان حمله ور شوید و بتوانید به قسمتی که محافظ آن از بین رفته لیزرها و اٰژدرهایتان را شلیک کنید تا صدمه بیشتری به سفینه وارد کنید و زودتر آن را نابود کنید. البته تنها شما نیستید که قصد انجام این کار را دارید بلکه دشمنان شما نیز همین استراتژی را پیش خواهند گرفت و به همین دلیل شما باید حالتی پدافندی به خود بگیرید تا پیروز از میدان نبرد خارج شوید. شاید خرده ای که به این قسمت بازی گرفت طولانی بودن و کسل کننده بودن برخی نبردهاست که باعث می شود برای انهدام یک سفینه دشمن چندین دقیقه را صرف چرخش به دور سفینه دشمن و شلیک به آن کنید

گرافیک بازی در حد معمولی می باشد و برای یک بازی MMORPG مناسب است. البته لازم به ذکر است که این عنوان در سال ۲۰۱۰ بر روی پلتفرم PC منتشر شده و حال تنها برای پلترم کنسول پورت شده در حالی که حرفی از ارتقا گرافیکی کلی به میان نیامده و تنها لود شدن تکسچرها و نور پردازی بهینه سازی شده. با این حال هنوز در برخی جاها مشکل لود تکستچرها و جود دارد که احتمال رفع شدنشان با انتشار یک آپدیت از سوی سازنده زیاد است. فیزیک بازی نیز همانند سایر عناوین نقش آفرینی گسترده، غیر طبیعی خشک و بسیار ابتدایی  است. به هر حال نمی توان از عناوین این سبک با توجه به حجم عظیم اطلاعات انتظار فیزک و کیفیت گرافیکی همانند عنوانی چون Dark Souls یا Witcher داشت. صداگذاری درون بازی نیز عاری از اشکال نیست و در بعضی مواقع برخی از افکت های صوتی همچون صدای راه رفتن کاراکتر فعال یا اجرا نمی شود اما این مشکل به طور حاد وجود ندارد که تاثیری در روند بازی داشته باشد. همچنین بعضا دیالوگ های گفته شده با متن نوشته شده هم خوانی ندارد.

مهمترین ضعف بازی در سیستم نشانه گیری و هدف گیری آن است، چه در نبرد های تن به تن و چه در نبرد های بین سفینه ای. مشکل در اینجاست که در نبردهای تن به تن شما یکی از دشمنان را هدف می گیرد ولی پس از نابود کردن او بلافاصله سیستم هدف گیری اتوماتیک بازی بر روی نزدیک تر فرد که معمولا یکی از اعضای تیم هراهتان است قفل می شود. لازم به ذکر است این مشکل در نبرد های بین سفینه نیز وجود دارد و باعث می شود تا کمی از کیفیت بازی کاسته شود. یکی دیگر از مشکلات بازی گیر کردن در برخی از مراحل است؛ در بعضی مواقع امکان شلیک کردن به دشمنان نیست و به اصطلاحی بازی هنگ می کند که همین باعث می شود تا از ادامه ماموریت بازبمانید. این مشکل در بعضا به این صورت نمایان می شود که برای ادامه مرحله باید از میان دروازه یا دربی عبور اما دروازه یا درب فعال نمی شود و باعث می شود تا از به پایان بردن آن مرحله باز بمانید. خوشبختانه این مشکل بصورت حاد و دائمی نبوده زیرا که با شروع مجدد مرحله از آخرین چک پوینت رفع شده و شما قادر به ادامه داستان خواهید بود. 

متاسفانه بخش PvP و PvE دارای مشکلات و نارسایی هایی در زمینه Matchmaking می باشد و امکان بررسی این بخش برای نگارنده مقدور نبود. هنگام اصلاح این بخش ها و رفع نواقص، در اسرع وقت مورد بررسی قرار می گیرند و نتیجه آن تقدیم شما خوانندگان عزیز خواهد شد.

  • استودیوی سازنده: Cryptic Studios, Perpetual Entertainment
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.5
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
6.0
ارزش تجربه
6.0
Star Trek Online می تواند شروع مناسبی برای ورود به ژانر MMORPG به دور از سنت ها و پیچیدگی های سایر عنوانین سبک باشد و بر روی کنسول عملکرد مناسبی دارد. با توجه به داشتن گیم پلی جذاب و در دسترس بودن محتوای فراوان تجربه این عنوان به طرفداران سبک نقش آفرینی و البته Star Trek پیشنهاد می شود.
نقاط قوت
  • دارا بودن محتوای غنی از لحاظ داستان
  • سیستم ارتقا و شخصی سازی عالی
  • سیستم مبادله کارآمد
نقاط ضعف
  • سیستم نشانه گیری معیوب
  • عدم کارکرد صحیح بخش های PvP و PvE
  • مشکلات گرافیکی و صداگذاری
4.7/10

امتیاز شما

(17 رای )
6.9/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.