2007 نسخه چهارم Call of duty با نام Modern warfare عرضه شد و موجب حیرت منتقدین شد.اینفینیتی وارد در یک حرکت انقلابی مسیر call of duty را از جنگ جهانی به جنگ مدرن تغییر داد و به نوعی از کلیشه ها فرار کرد.modern warfare به قدری قدرتمند بود و نوآوری داشت که اکنون تبدیل به عنوانی شده است که سایر بازی ها از روی آن تقلید می کنند و به عقیده بسیاری از منتقدین،Modern warfare پدر سبک اول شخص نوین است.
نسخه پنجم Call of duty باز هم به استودیوی Treyarch سپرده شد.بسیاری از طرفداران بازی که با Call of duty 3 خاطره خوشی از Treyarch نداشتند،اعتراض های فراوانی مبنی بر سپردن دوباره ساخت Call of duty به این استودیو داشتند.اما با این وجود،اکتیویژن به تری آرک اعتماد کرد و World at war،در سال 2008 عرضه شد و بلافاصله با فروش بسیار بالایی مواجه شد و منتقدین نیز از بازی استقبال کردند.تری آرک با درس گرفتن از اشتباهاتش در نسخه سوم و با الگوگیری مناسب از نسخه چهارم،توانست عنوانی در خور نام Call of duty بسازد.با این وجود باز هم بسیاری از منتقدین از بازگشت Call of duty به جنگ جهانی دوم ناراضی بودند.
نسخه ششم Call of duty با نام Modern warfare 2 در سال 2009 عرضه شد و توانست رکورد فروش را در این سال به نام خود ثبت کند.همچنین منتقدین از بازگشت به جنگ مدرن و ادامه داستان نسخه چهارم بسیار راضی بودند و این رضایت را با نمرات بالایی که به این عنوان و جوایزی که داده شد،ابراز کردند.موفقیت و محبوبیت Modern warfare 2 به حدی بود که بسیاری بر این عقیده بودند که تری آرک هرگز نمی تواند به موفقیت اینفینیتی وارد برسد.اما این پایان ماجرا نبود.
تری آرک با وجود تحقیرهای فراوانی که از سوی عده ای از طرفداران می شد(حتی این تحقیر از سوی سران اینفینیتی وارد نیز به این تیم روانه می شد!)کار را بر روی نسخه هفتم آغاز کرد.black ops نام این بازی بود و در سال 2010 عرضه شد و نه تنها با استقبال فوق العاده منتقدین رو به رو شد،بلکه توانست رکوردهای جدیدی در زمینه فروش از خود بر جای بگذارد و با فروش بیش از 26 میلیون نسخه،تبدیل به پرفروش ترین سرگرمی دیجیتالی در تاریخ شود و نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.همچنین استقبال منتقدین از این بازی فوق العاده بود.تا جایی که black ops نامزد بهترین بازی سال در همایش VGA شد.آن چیزی که باعث شد تا این بازی موفق شود،داستان فوق العاده آن بود که تاکنون در یک بازی شوتر اول شخص چنین داستانی نظیر نداشت.
بعد از ماجراهای جداشدن وست و زمپلا از infinity ward و پیوستن این دو به شرکت رقیب اکتیویژن یعنی electronic arts،اکتیویژن به سرعت ساخت نسخه سوم از سری modern warfare را تایید کرد.اما این بار call of duty رقیب جدیدی پیدا کرد.رقیبی که بزرگ ترین هدفش،پایان دادن به دوره سلطه این فرنچایز بر سبک اول شخص بوده است و این رقیب،بتلفیلد 3 نام داشت!بتلفیلد 3 با تبلیغات فراوان و ارائه این تفکر که call of duty دیگر تکراری شده،کار را برای اکتیویژن سخت کرد و بسیاری بر این عقیده بودند که واقعا بتلفیلد 3 بهتر از modern warfare 3 است.اما اکتیویژن در کمال هوشیاری،کار ساخت این بازی را آرام آرام پیش برد و بدون ارائه تبلیغات خاصی،بازی را عرضه کرد و با استقبال فوق العاده منتقدین و مردم رو به رو شد.به طوری که در روز اول،بازی بیش از 9 میلیون نسخه فروخت!حال ببینیم این عنوان واقعا در حد نام call of duty هست؟
دنیا در کابوس
"آن ها می گویند که حقیقت، اولین تلفات جنگ است، اما چه کسی حقیقت را تعریف می کند؟ حقیقت، تنها تعریف یک دیدگاه است. وظیفه هر سرباز، دفاع از بیگناهان است و بعضی وقت ها این یعنی گفتن دروغ های خوب و شیطانی. این جنگ به شکل طبیعی، تنها روی زمین در جریان نخواهد بود. تنها حقیقتی که من فهمیدم، این است که دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، یک جعبه سوخت بزرگ همراه با فتیله است و منتظر فردی است که آن را روشن کند..."
داستان MW3 دقیقا از نقطه ای آغاز می شود که MW2 به اتمام رسیده.پرایس و مک تاویش پس از کشتن شپرد با کمک نیکولای به هندوستان فرار می کنند تا هم مخفی شوند و هم به مداوای مک تاویش برسند.از زاویه دیگر،روسیه و آمریکا اعلان جنگ کرده اند و با جنگ بین این دو کشور،تمام دنیا در آشوب فرو رفته است و در راس همه این آشوب ها،ماکاروف حضور دارد.کسی که پیرو ایدئولوژی ناسیونالیستی زاخائف است و قصد دارد تفکرات خود را بر دنیا تحمیل کند.اما رییس جمهور روسیه چنین چیزی را نمیخواهد و قصد دارد تا با آمریکا صلح کند.ماکاروف نیز دست به هر کاری می زند تا جلوی صلح را بگیرد.در جبهه دیگر،نیروهای ارتش آمریکا در حال مقاومت و جدال با ارتش روسیه در خاک آمریکا هستند.البته با پیشروی در داستان،این جدال به کشورهای دیگر هم کشیده می شود و در این اوضاع به هم ریخته،پرایس،مک تاویش و یوری(کاراکتر جدیدی که به داستان اضافه شده)با کمک نیکولای و کاپیتان مک میلان(شخصی که در مرحله ترور زاخائف در MW1 همراه پرایس بود یادتان می آید؟)به دنبال ماکاروف و پایان دادن کابوسی است که دنیا را فرا گرفته.
ویژگی منحصر به فرد سری Call of duty و به خصوص این نسخه و نسخه قبل،داستان فوق العاده آن بوده است.همان طور که می دانید،در عناوین شوتر-به خصوص شوترهای نظامی-داستان اهمیت چندانی ندارد.اما call of duty در این مورد سنت شکنی کرده و با ارائه یک داستان فوق العاده با یک سناریوی گیرا،شخصیت پردازی به یادماندنی و روایت سینمایی و غافل گیرکننده خود را از سایر رقبا متمایز کرده است.در واقع برگ برنده داستان MW3 غیرقابل پیش بینی بودن آن است.سناریو همواره سورپرایزی در چنته دارد و دقیقا در زمان هایی که تصور نمی کنید،این وقایع شما را شوکه خواهد کرد!حتی گاهی اوقات این وقایع شوک برانگیز بر روی احساسات شما نیز تاثیر می گذارد!
شخصیت پردازی ها همچنان در بالاترین سطح ممکن هستند.علاوه بر شخصیت های قدیمی-که در بالا به همه آن ها اشاره شد-شخصیت های جدیدی نیز به داستان اضافه شده که مهم ترین آن ها یوری است.شخصیت های دیگر داستان یعنی Sandman و grinch نیز در نوع خود مستحکم هستند و مخاطب به خوبی با آن ها ارتباط برقرار می کنند.یکی از تغییرات مهم روایی داستان،در مورد همین شخصیت هاست که این بار بر خلاف دو نسخه گذشته،شخصیت اول داستان،پرایس است.
تغییر دیگری که باعث پیشرفت چشمگیر داستان نسبت به دو برادر بزرگ خود شده است،استحکامی است که در سناریو و روایت آن مشاهده می شود.modern warfare 2 از ضعف عدم استحکام در روایت سناریو رنج می برد و داستان بیش از حد تکه تکه و از هم پاشیده شده بود.اما این ضعف در MW3 رفع شده و سناریو سیری مناسب و معقول را طی میکند.
ضعف داستان MW3 شروع بازی است.این ضعف در نسخه های پیشین MW نیز بوده است و هیچ وقت مراحل اول چندان از نظر داستانی طوفانی نبوده اند.البته این ضعف در انتهای بازی جبران می شود و در پایان مخاطب با چنان پایان حماسی ای رو به رو می شود که تا مدت ها در ذهنش باقی خواهد ماند.
گرد خاکستری بر جهان آشوب
گرافیک MW3 بزرگ ترین نقطه ضعف آن است . البته خود بازی از نظر گرافیکی در حد مطلوبی قرار دارد . بازی با موتور گرافیکی MW3 engine ساخته شده . انیمیشن های کاراکترها واقعا فوق العاده هستند و حرکات بسیار نرم و متنوعی دارند . نمای کلی گرافیک نیز بسیار خوب است. همچنین افکت ذرات در بازی بسیار خوب کار شده. سایه ها کاملا real time هستند. تنوع لوکیشن از دیگر موارد مثبت گرافیک بازی است. همه این موارد با فریم 60 حتی بر روی کنسول ها اجرا می شود. اما زمانی ایرادات گرافیکی MW3 خود نمایی می کند که با بازی های هم سبک خود مقایسه می شود. امسال سال غول های گرافیکی بوده است. عناوینی همچون ریج،بتلفیلد 3،کرایسیس 2،کیلزون 3 همگی در این سال عرضه شدند و هرکدام غولی در زمینه گرافیکی به حساب می آیند و در بین این غول های گرافیکی، گرافیک-هرچند قابل قبول MW3-اصلا به چشم نمی آید! حتی در بعضی موارد MW3 از BLACK OPS نیز عقب تر است!(اگر یادتان باشد در BO با انفجار،جنازه ها تکه تکه می شد.اما در کمال تعجب در این نسخه شاهد چنین چیزی نیستیم!) البته نمیشود از طراحی فوق العاده سلاح ها و یا محیط های شلوغ و پرجزییات گذشت. اما در کل گرافیک بازی در برابر رقبای خود حرفی برای گفتن ندارد.
جنگ به روایت موسیقی!
موسیقی MW3 هیچ نقصی ندارد.این را واقعا بدون هیچ اغراقی می گویم.زمانی که هانس زیمر از پروژه کناره گیری کرد،تصور نمی رفت برایان تایلر بتواند جایگزین خوبی برای این آهنگساز افسانه ای باشد.اما برایان تایلر(که نامزد امی نیز هست و آهنگسازی عناوینی همچون مقصد نهایی،expendables و سریال terra nova را در کارنامه دارد) به خوبی توانسته از پس کارش بر بیاید. اوج کار تایلر سکانس های احساسی و تاثیرگذار بازی است که با موسیقی فوق العاده،تاثیر پذیری آن دوچندان می شود.
خوش بختانه تیم صداگذاری و صداپیشگی بازی نیز فوق العاده کار خود را انجام داده اند.هنگامی که بازی می کنید،این احساس کاملا به شما دست میدهد که در منطقه جنگی هستید. این به صداگذاری و افکت های صوتی بازی برمی گردد که علاوه بر حجم بالای تعداد افکت های صوتی،به خوبی قابل تفکیک هستند.تیم صداپیشگی بازی نیز توسط همان افراد قدیمی انجام شده و بیلی مورای و کوین مک کید صداپیشگی شخصیت های مک تاویش و پرایس را بر عهده گرفته اند.همانند black ops،این نسخه نیز میزبان دو تن از بازیگران مشهور سینما و تلویزیون است.ویلیام فیکنر(بازیگر مشهور تلویزیون که معروف ترین اثرش،الکساندر ماهون در سریال prison break بوده) در نقش sandman و تیموتی اولیفنت(بازیگر نقش مامور 47 در فیلم هیتمن) در نقش Grinch که هردو کار خود را به نحو احسن انجام داده اند.
در کل از نظر صداگذاری و موسیقی بازی در بالاترین سطح ممکن است.
فراخوان برای جنگی تمام عیار
نفس گیرترین و بهترین بخش MW3،گیم پلی آن است.از نظر کنترل بازی تغییر چندانی نداشته و کماکان همانند نسخه های پیشین است.کنترل آن با دسته PS3 بسیار نرم و روان است و هیچ مشکلی از این بابت دیده نمی شود.(اضافه میکنم که نسخه های PC و X360 هم مورد تست قرار گرفته و در این دو پلتفرم هم مشکلی دیده نمی شود.)روند بازی همچنان مانند قبل سریع و بی وقفه است و واقعا اکشن نفس گیر بازی اجازه سرخاراندن هم به مخاطب نمیدهد!چیدمان مراحل بسیار هنرمندانه است و به هیچ وجه در طول بازی احساس خستگی نمی کنید.
بازی در مکان های مختلفی در جریان است.از فرانسه و ]لمان گرفته تا سومالی و آمریکا.هر مرحله،ساختار و روندی متفاوت نسبت به مرحله ی قبل دارد . همین متفاوت بودن باعث می شود تا مراحل در ذهن مخاطب جا بیفتد و هرگز فراموش نکند. به طور مثال،مرحله انتهایی بازی (که البته با الهام از سریال 24 طراحی شده) یکی از زیبا ترین مراحل در کل بازی های شوتر است. طراحی مراحل در بازی فوق العاده است و باعث می شود تا مخاطب به هیچ وجه در طول بازی احساس تکراری شدن نکند. این تنوع تنها در روند و مراحل نیست و در سایر موارد نیز تنوع خوبی شاهد هستیم. تنوع سلاح ها در بازی بسیار بالاست و جدای از طراحی فوق العاده آن ها،کاربرد های مناسبی دارند.Set piece ها همچنان یکی از ارکان اصلی گیم پلی است و در طول بازی با set piece هایی مواجه می شویم که واقعا نفس را در سینه حبس می کند و این به دلیل کارگردانی سینمایی فوق العاده قوی آن هاست.
هوش مصنوعی یکی دیگر از نقاط قوت MW3است.واکنش های دشمنان نسبت به تحرکات شما و هم تیمی هایتان بسیار عالی است و بسته به نوع واکنش،عملکردی متفاوت از خود نشان می دهند.به همین دلیل نبردها بسیار واقعی هستند.اتمسفر MW3 یکی دیگر از نقاط برجسته بازی است و حس حضور در جنگ را به زیبایی به مخاطب القا می کند.نکته منحصر به فرد بازی،تلاش برای به تصویر کشیدن بی رحمی و تلخی جنگ است که البته موفق هم بوده است.نمونه آن هم،مرحله انگلستان و سکانسی است که یک دختر بچه معصوم و بی گناه،قربانی جنگ می شود.از این دست مراحل و سکانس ها در بازی کم نیست.
متاسفانه ایراد گیم پلی،نداشتن حرفی جدید برای گفتن است.روند گیم پلی به شدت شبیه به نسخه های پیشین است و چیز جدیدی به آن اضافه نمی کند.همچنین نبود سیستم کاورگیری(که امروزه در اکثر بازی های اول شخص رایج شده و تبدیل به یک اپیدمی شده) و المان جدید باعث شده تا این شباهت ها بیشتر شود.
جنگ جهانی سوم
بخش مولتی پلیر call of duty همواره یکی از نکات برجسته و مثبت بازی بوده است.این برجستگی در نسخه آخر یعنی black ops بیشتر شد و باعث شد تا بازی طرفداران زیادی پیدا کند.بخش مولتی پلیر MW3 نیز واقعا جذاب است.یکی از نقاط مثبت این بخش،تعداد زیاد مد ها هستند که باعث ایجاد تنوع می شوند.البته برای بازی کردن همه مدها،نیازمند level های بالا هستید.با این حال،مد Team deathmatch جذاب ترین و پرطرفدارترین مد بازی است.
اما یکی از بهترین مدهای بازی،مد Special ops بازی است که میتوان به صورت تک نفره و co-op به صورت آفلاین و آنلاین بازی کرد.مد Special ops خود دارای حالت های مختلفی است.اما بهترین آن ها،مد Survival است.در این حالت،انواع و اقسام دشمنان و وسایل نقلیه بر سر شما ریخته می شود و شما باید تا جایی که می توانید مقاومت کنید!به لطف وجود مپ های متنوع،این بخش فوق العاده عالی کار شده.Special ops مد دیگری نیز دارد که در آن تعدادی ماموریت را باید در مدت زمانی خاصی انجام داد.شاید به نظر بیاید که این ماموریت ها چندان جالب نباشد.اما برعکس،این ماموریت ها به نوعی داستان را از زوایای دیگر روایت میکند.به طور مثال،در یکی از مراحل،در نقش یکی از سربازهای ماکاروف قرار می گیرید و باید رییس جمهور روسیه را بربایید.آن هم در هواپیمای شخصی اش!
پایان جنگ،بدون سختی میسر نیست
MW3 بدون شک یکی از برترین شوترهای این نسل است و با وجود تبلیغات فراوان EA ،باز هم MW3 گزینه اول گیمر ها است و این را میتوان از رکورد های فروشی که بازی برجای گذاشته فهمید.اما تغییر،چیزی است که این سری بازی به آن احتیاج دارد.
نکات جالب در مورد MW3
1) Modern warfare 3 توانست در 5 روز نخست عرضه رکورد فروشی خارق العاده بر جای بگذارد . فروشی بالاتر از تمامی مواردی که در زمینه ی سرگرمی های دیجیتال عرضه شده اند . فروش 775 میلیون دلاری این عنوان فوق محبوب رکوردی جدید بر جای گذاشت . رکورد قبلی دردست Call of duty black ops با مبلغ 650 میلیون دلار فروش در طی 5 روز نخست عرضه بود .
2 ) علاوه بر اینکه MW3 رکورد فروشی بالاتر از تایتانیک و یا آواتار را ثبت نمود بلکه تمامی رکورد ها در XBOX Live و همچنین PSN را نیز به خود اختصاص داد . برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
- در پایان روز نخست عرضه ی بازی 7 میلیون ساعت بخش مولتی پلیر بازی در شبکه های Xbox Live و PSN بازی شده بود این مقدار 19 درصد بیشتر از Call of duty black ops در پایان روز عرضه یعنی 5.9 میلیون ساعت بود .
- 3.3 میلیون نفر گیمر در روز 8 نوامبر 2011 بخش مولتی پلیر بازی را در شبکه ی XBOX Live انجام دادند که نزدیک به 700 هزار نفر بیشتر از مقدار مشابه برای Call of duty black ops میباشد .
- MW3 رکورد بیشترین تعداد کاربر آنلاین را در شبکه ی XBOX Live با تعداد 3.3 میلیون نفر به طور هم زمان به نام خود ثبت کرد .
- MW3 توانسط عنوان بهترین بازی شوتر 2011 را از VGA2011 به نام خود ثبت کند
- 5 استودیوی مختلف به طور هم زمان بر روی MW3 کار کردند که اسامی آنها عبارتند از : Infinity ward , Sledge hammer , Raven software , Treyarch , Neversoft
نظرات (14)