نویسنده: طه رسولی پنج شنبه، 17 فروردين 1396
ساعت 17:58

نقد و بررسی Nioh

4.56 از 5

افسانه ی دو پادشاه

چطور از یک بازی سخت می شود تا سر حد مرگ لذت برد.

نقد و بررسی بازی Nioh

واقعا کسی انتظار نداشت بازی ای که 13 سال در تولید بوده و چند بار فرآیند تولیدش منتفی شده و سه چهار بار سبک و پلتفرم عوض کرده چیز خوبی از کار دربیاید! بازی NiOh اولین بار در سال 2004 معرفی شد و قرار بود از روی فیلم نامه ی ناقصی از آکیرا کوروساوا (فیلم ساز پرآوازه ی ژاپنی) ساخته بشود. داستان NiOh آنقدر پیچ و تاب دارد که در یک نقد نمی شود به آن پرداخت. اما خلاصه اش این است که به دست Team Ninja افتاد که سابقه ی Ninja Gaidenها را دارند و تیم بسیار خوبی هم هستند.

تیم نینجا علاوه بر این که تمام عوامل موفقیت نینجا گایدن های قدیمی را در NiOh به کار گرفت، به سراغ المان های محبوب بازی های سولز هم رفت که حالا دیگر خودشان تبدیل به یک ژانر شده اند. نتیجه یک بازی اکشن نقش آفرینی بسیار بسیار خوش ساخت و بی نقص است که نه تنها خودش را از زیر سایه ی دارک سولز بیرون کشیده بلکه نوید شماره های بسیار درخشان بعدی را هم می دهد.

Nioh Review p 7

مبارزه با باس ها عالی است. خود بازی هم برای تان چالش های اضافه دارد مثلا زدن هر باس بدون این که بتواند ضربه ای به شما بزند.

افسانه سه برادر

داستان بازی بر اساس ماجراهای تاریخی واقعی یک سامورایی غربی در دوران جنگ های داخلی ژاپن است. این فرد غربی که ویلیام آدامز نام دارد قرار بود قهرمان فیلم کوروساوا هم باشد. اما داستان بازی NiOh تنها برداشتی آزاد از سرگذشت ویلیام و قهرمان های تاریخی قرن 17 ژاپن است. در طول داستان با شخصیت های معروفی همچون هاتوری هانزو یا نوبوناگا ملاقات می کنید اما در پس زمینه ای تخیلی و فانتزی که پر است از دیوها و موجودات غیر بشری افسانه های ژاپنی.

این که بخواهی بازی NiOh را نقد کنی و اشاره یا مقایسه ای با سری سولز نکنی کار بسیار سختی است و همواره برای توضیح دادن یا قضاوت کردن راجع به بازی باید به سراغ سولزها رفت. تمام تلاشم را می کنم که این کار در کمترین حالت ممکن رخ بدهد. زیرا عقیده دارم برخلاف ظاهر بازی، NiOh اصلا سولز نیست بلکه بیشتر نینجا گایدن است. به نظر می رسد طراحان بازی NiOh کسانی بوده اند که دارک سولزها را زیاد بازی کرده اند و دقیقا می دانسته اند که چه چیزهایی را در دارک سولز باید بهتر کرد تا بازی تبدیل به محصولی جذاب تر و در عین حال سخت تر هم بشود.

اولین چیزی که در برخورد با NiOh جلب توجه می کند این است که چقدر سازنده های بازی روی گیم پلی تاکید داشته اند نه چیز دیگر! یعنی قصه و شخصیت پردازی یا پیوسته بودن مراحل یا بسیاری از المان های محدود کننده ی سولز در NiOh جایی ندارند. شما وارد بازی می شوید از یک منو ماموریت بعدی تان را انتخاب می کنید. می روید ماموریت را انجام می دهید و ماموریت های بعدی باز می شود. هر چند بار که دل تان بخواهد می توانید هر ماموریت را تکرار کنید.

اولین نقطه ی درخشان طراحی بازی NiOh همینجا معلوم می شود. مراحل به طور زیرکانه ای شناور طراحی شده اند و همواره در حال تغییر و تحول هستند. مثلا در دارک سولز یا بلادبورن بازیکن ها خودشان را می کشتند تا به NG+ بروند بلکه جای 2 تا دشمن تغییر بکند و بازی سخت تر بشود. یا حاضر بودند دارک سولز 2 را دوباره با مراحل تغییر یافته بخرند و بازی کنند. اما NiOh این کار را پیوسته برای تان انجام می دهد. هر مرحله را به بهانه های مختلف چندین بار بازی می کنید آن هم با چینش مختلف دشمن ها و حتا تغییر کردن جای شراین ها (بخوانید بنفایرها)! همینطور که در بازی پیش می روید مثلا مرحله ی اول بازی را می توان با دشمن هایی که جدید اضافه شده اند تکرار کرد. این کار نه تنها در بار اولی که بازی را تمام می کنید تکرار می شود، بلکه در NG+ هم ادامه دارد و به عبارتی به هیچوجه مراحل برای تان تکراری و خسته کننده نخواهند بود.

Nioh Review p 12

مرحله ی معبد غرق شده یکی از زیباترین مراحل بازی و در عین حال پیچیده ترین مراحل هم هست. اگر همه جای اش را درست بگردید باس فایت این مرحله آسان تر می شود

سختی مطلوب

دومین برگ برنده ی NiOh سیستم لوت آن است. همین طور که در بازی پیش می روید و دشمن ها را می کشید برای تان شمشیر و زره و آیتم های دیگر می افتد. با این لوت ها می توان کارهای بسیار زیاد و متنوعی انجام داد و در نهایت هر کاری بکنید به قوی تر شدن کاراکترتان منجر می شود. سیستم لوت و تبدیل کردن لوت ها به ریسورس های اصلی بازی واقعا هوشمندانه و بالانس شده طراحی شده است و بعد از 120 ساعت بازی همچنان کار می کند. تازه وقتی بازی یک دور تمام شد آیتم های Divine به سیستم لوت بازی اضافه می شوند و دنیایی از سلاح ها و زره های جدید برای تان باز خواهد شد. سیستم لوت بازی برای هر بازیکن جداگانه کار می کند و وقتی دارید آنلاین با کسی بازی می کنید هر کس لوت مخصوص به خودش را دریافت می کند. ناگفته نماند که این سیستم در Destiny هم وجود داشت و عامل اصلی بازیکن ها برای تکرار مراحل اش بود.
در مورد سیستم مبارزات بازی و جزییات آن قبلا در 3 مقاله ی مفصل توضیح داده ام. فقط باید بگویم که سیستم مبارزات بازی بسیار بسیار عمیق است و حتا بعد از 60-70 ساعت بازی همچنان چیزهایی برای کشف کردن دارد. مبارزه ها بسیار سریع و مرگبار هستند و حتا اگر با کاراکتر لول 100 به مراحل اولیه ی بازی برگردید و بخواهید با بیشتر از 2 دشمن همزمان بجنگید دچار مشکل خواهید شد. سیستم مبارزه ها کاملا از نینجا گایدن به NiOh آمده اند و شاید از نظر ظاهری شبیه دارک سولز باشند اما حرف من را قبول کنید که هیچ ربطی به سولزها ندارند. اصولا با پیش زمینه ی سولز اگر وارد NiOh بشوید دچار مشکل خواهید شد و از مکانیک های بازی استفاده ی اشتباه خواهید کرد.

سرعت اکشن های بازی بسیار بالاست. هم باید به موقع از سلاح های مختلف استفاده کنید و هم به سراغ جادو بروید.

تجربه ی من و چند نفر از دوستان که همزمان بازی را بازی می کردیم نشان می دهد اگر NiOh را با حوصله بازی کنید و کاراکترتان را درست ارتقا بدهید بازی بسیار بسیار ساده تر از دارک سولزها خواهد شد. دور اولی که بازی را تمام کردم تعداد مردن های ام به زور به 20 بار می رسید و بسیاری از باس های بازی را می شد در اولین برخورد شکست داد.

پادشاهی گیمر

به عنوان یک گیمر و کسی که سال هاست دارک سولز بازی می کند از بسیاری از تصمیم های دیزاینی بازی لذت بردم. احساس می کردم طراحان بازی همواره در طول ساخت بازی از خودشان سوال می پرسیده اند که اگر ما جای گیمر بودیم دوست داشتیم مثلا فان جا چه اتفاقی بیفتد؟ و دقیقا همان کار را کرده اند! الان با چند مثال این تصمیم های طلایی را بیشتر برای تان توضیح می دهم.

اول از همه سیستم کو آپ کردن در NiOh کاملا از آن سیستم منفعل و عجیب دارک سولز دور شده و خیلی راحت وارد یک منو می شوید و انتخاب می کنید که در کدام لول می خواهید کمک کنید. تا وقتی هم مرحله ای را تمام نکرده باشید بازی اجازه نمی دهد به کمک دیگران بروید. بازی یک حالت کمک کردن کلاسیک دارک سولزی دارد که هر کس بمیرد بازی دو نفره قطع می شود. اما یک حالت جدید هم دارد که دو نفر با هم یک مرحله را می روند و اگر کسی مرد نفر دیگر می تواند او را زنده کند! باور کنید این که به خاطر یک اشتباه سهوی بازی دو نفره قطع نشود و همچنان بشود بازی را ادامه داد یکی از طلایی ترین خصوصیات این بازی است. در ادامه این حالت کو آپ بازی به دو نفری که با هم match شده اند اجازه می دهد هر چند تا مرحله که دلشان خواست را با هم بازی کنند بدون این که ارتباط شان قطع بشود و بخواهند دوباره علاف join شدن به هم بشوند. وسط کار هم امکان لول آپ کردن و مدیریت کردن آیتم ها وجود دارد.

Nioh Review p 13

کو آپ کردن با دوستان و آدم های ناشناس هیچوقت به این راحتی و کارآمدی نبوده. می شود ساعت ها آنلاین بازی کرد و از بازی کردن مراحل تکراری لذت برد.

مثال دیگر بازی سیستم NG+ است. سازنده های بازی اجازه داده اند با زدن یک دکمه (مربع!) هر وقت اراده کردید به NG برگردید و چیزهایی که جاانداخته اید را بگیرید یا لول آپ کنید و هر وقت دلتان خواست به NG+ بروید و مراحل سخت تر را تمام کنید! واقعا چرا بازی های دیگر چنین کار ساده ای را انجام نمی دهند؟ حتما بعد از تمام شدن باس آخر باید پرت بشویم به NG+ و نه راه پس داشته باشیم نه راه پیش؟

نکته ی جالب دیگر این است که در NG+ نیمی از مراحل بازی ناگهان باز می شوند و بازی شما را مجبور نمی کند تا همه مراحل را دوباره به ترتیب بروید. سپس بازی یک حال بسیار اساسی دیگر هم به شما می دهد و اجازه می دهد برخلاف NG حالا مراحلی که تمام نکرده اید را با دوستان تان همزمان دونفره بازی کنید. از آن هیجان انگیزتر این است که وقتی هر دو با هم یک مرحله ای که تمام نکرده اید را بازی می کنید بازی برای هر دو نفر آن مرحله را تمام شده در نظر می گیرد! تک تک این تصمیم های طلایی باعث شده اند بازی بهتر و بهتر بشود و همه چیز دست به دست هم داده اند تا شما تنهایی یا با دوستان تان از مراحل سخت بازی و کشتن دشمن ها و غول ها نهایت لذت را ببرید. واقعا جا دارد که همه ی بازیکن های NiOh همان Gesture احترام معروف را همزمان برای سازنده های بازی اجرا کنند.

پادشاهی گیم ساز

بدون شک NiOh یکی از بهترین بازی های امسال است و یک قدم رو به جلوی بسیار بزرگ برای بازی های نقش آفرینی و سولزی محسوب می شود. بازی از نظر فنی فوق العاده خوش ساخت است و فقط همین را در نظر داشته باشید که در این روزهایی که بازی های آفلاین روز اول 3-4 گیگ اپدیت می دهند یک بازی آنلاین مانند NiOh اپدیت روز اولش تنها 80 مگ بوده! و هفته ی پیش که یک DLC رایگان با 10 تا ماموریت جدید اضافه کرده تنها با 40 مگ سر و تهش هم آمده! این یعنی از نظر فنی بازی در نهایت تکامل قرار دارد.

Nioh Review p 14

در مراحل اصلی بازی آدمک های سبزی به نام Kodama پنهان شده اند که اگر همه را پیدا کنید از امتیازات خاصی نظیر بیشتر شدن آمریتای دریافتی بهره خواهید برد.

از نظر گیم پلی NiOh هیچ کم و کسری ندارد. بازی برای هر کاری که می کنید احترام قائل است و به شما پاداش می دهد. باس فایت های بسیار خوب و هیجان انگیزی برای تان آماده کرده و پس از تمام شدنش دنیایی از مراحل جدید با درجه ی سختی جدید ارائه می دهد. این که یک بازی از اول تا آخرش و حتا بعد از رفتن به NG+ همچنان طوری به شما امتیاز می دهد که هر مرحله ای که بازی می کنید به طور متوسط 1 یا 2 لول به کاراکترتان اضافه بشود یعنی بالانس بازی بی نقص است. هر وقت احساس یکنواختی می کنید ناگهان بازی یک مرحله ی جدید پر از غافلگیری مانند Sekigahara پیش روی تان می گذارد و تا آخرین مرحله ی بازی (که به نظرم با فاصله بهترین مرحله هم هست) این کار را ادامه می دهد.

این همه خصوصیات خوب دست در دست هم داده اند تا NiOh را تبدیل به یکی از بهترین و بی نقص ترین بازی های این نسل بکنند. استقبال بسیار خوبی که از این بازی شد و منتقدها و گیمرها به یک اندازه از آن لذت بردند این نوید را می دهد که شماره های آینده در پیش باشند. مطمئن هستم اگر NiOh2 ای در کار باشد یکی از بازی های کلاسیک نقش آفرینی خواهد بود.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.5
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
10
ترکیب بسیار مناسبی از طراحی بازی، طراحی مراحل و مکانیک های مبارزه باعث شده اند NiOh یک نقش آفرینی اکشن فوق العاده خوش ساخت و لذت بخش باشد. ربطی ندارد که قبلا دارک سولز بازی کرده اید یا نه، NiOh کاملا از سولزها متفاوت و در بسیار از موارد بهتر است. البته انتظار داستان خیلی عمیقی نباید داشته باشید و گرافیک بازی با بازی های روز اختلاف زیادی دارد. اما به وضوح تاکید سازنده های NiOh روی لذت بردن از گیم پلی به صورت آنلاین بوده و در این زمینه بازی واقعا بی نقص است. طراحی مراحل طوری است که بارها و بارها می شود به modeهای مختلف بازی شان کرد و بعد از 120 ساعت بازی همچنان حس پیشرفت مانند مراحل اولیه قوی است.
نقاط قوت
  • گیم پلی و سیستم مبارزات بی نقص
  • قابلیت تکرار پذیری زیاد
  • داشتن محتوای زیاد بعد از تمام شدن بازی
نقاط ضعف
  • ضعیف بودن گرافیک در برابر بازی های روز
8.0/10

امتیاز شما

(82 رای )
9.7/10
فوق العاده
  • Legend
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1395
    نظرها: 9
    تشکر: 0
    تشکرشده: 25
    کنسول‌های بازی:

    نمیشه گفت ایراد ولی یه چیزایی بد نبود اینجوری که من فکر میکنم بود : بعنوان مثال فاصله بین شراینها نزدیکتر بود ، جریان بازی پیوسته بود و لازم نبود بعد از هر باس فایت خود گیمر مرحله بعدی رو انتخاب کنه که تا حدودی همین موضوع پیوستگی سناریو رو تحت الشعاع قرار میده ، سایز کاراکتر یه مقداری بزرگتر و محیط بازی جذابتر بود ، شاید بنظر من اینطوری باشه ولی هنوز وقتی به آنیموشا نگاه میکنم که مربوط به دو نسل قبلتر بوده جذابیت تصاویر بازی خیلی بیشتره و محیطها دوست داشتنی تر بنظر میاد ، البته این مدل پردازش تصاویر در نسخه های مشابه تولید شده توسط Team ninja منجمله نینجا گایدن هم بود ولی میشد تو این بازی بهتر بشه ، یکی از مواردی که آنیموشا رو جذاب میکرد دقت کارگردان بازی به محیطهای زمان ژاپن قدیم (دوره سامورائیها) بود که زیاد توجهی بهش نشده ، نحوه باز شدن دربها از جمله مصادیق همین مورده ، بعضی از باسهای بازی و موجوداتی که در اون مرحله باهاش درگیر میشی هیچ ارتباط تاریخی با موضوع بازی نداره بعنوان مثال نمیدونم انگیزه کارگردان از یه باسی مثل Umi bozu چی بوده با اون دستای زشتش (کلا گرافیک بازی رو مورد اهانت قرار میده) ، بنظر من سناریوی بازی و محیطهاش میتونست خیلی جذابتر باشه بعضی قسمتاش خیلی حوصله سربره ، ولی بهر حال به نظر آقای رسولی هم احترام میزارم.

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1394
    نظرها: 45
    تشکر: 15
    تشکرشده: 73
    کنسول‌های بازی:

    ممنون از جناب رسولی بابت نقد بسیار خوبشون. Nioh با وجودی که بازی بزرگ و ارزشمندیه اما بنظر من نمی تونه با دارک سولز رقابت کنه . همونطور که داخل نقد هم اشاره کردید، سری سولز حالا داره به یک سبک تبدیل میشه و مطمئنا هم سازندگان Nioh بار ها این بازی رو انجام دادن و اون رو اصلاح کردن . اما من به دارک سولز بیشتر علاقه دارم . به طراحی فوق العاده ی باس هاش، به درجه ی سختی نابودگرش و به نبوغ میازاکی بیشتر علاقه دارم. شاید برای 3 یا 4 ساعت Nioh رو بازی کرده باشم اما جذب بازی نشدم . تنها مزیتی که میتونم برای Nioh نسبت به دارک سولز معترف بشم ، اینه که دشمنان هم داخل بازی خط Stamina دارن . اگر این ویژگی به دارک سولز اضافه می شد فوق العاده بود. بهر حال با وجودی که اعتراف می کنم Nioh بازی فوق العاده ایه و با وجودی که گفتید نباید با دارک سولز مقایسه بشه، من این مقایسه رو انجام می دم و دارک سولز رو برنده ی اعلام می کنم .

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 174
    تشکر: 65
    تشکرشده: 144
    پروفایل psn: xxIIFLOVVxx
    رتبه لیدربرد psn: 18
    کنسول‌های بازی:

    ممنون جناب رسولی عزیز بابت بررسی بازی :vic: شاید یکی از اشتباهاتی که اکثر مخاطبین انجام می دن همین مقایسه بازی با سولز باشه... بازی المان های خیلی زیادی از بازیهای دیگه به ارث گرفته که اصلاً دلیلی بر ضعفش نمی شن و اکثرشون باعث یه ترکیبِ خوب و خوش ساخت شدن (از Bushido Blade گرفته تا Ninja Gaiden... یا داستان پردازی مشابه اونیموشا... سیستم لوتِ دیابلو و یه سری المانِ مشابه با سولز)
    با وجود اینکه Nioh یکی از لذت بخش ترین بازیهایی هست که تا به حال انجام دادم و جزء بازیهای مورد علاقم محسوب می شه؛ با یه سری از برداشت های شما از بازی کاملاً اختلافِ نظر دارم. ولی خب بدیهیه که هر کسی برداشت خاصِ خودشُ داره.
    در مورد سیستمِ لوت بازی: اینکه شما یه اسلحه دیواین داشته باشین و یا یه اسلحه متوسط تاثیر آنچنانی تو بازی نداره، اینکه چطور و کی از استایل ها و استنس ها به خوبی استفاده کنید مهم هست. وقتی بازیُ می شه بدون لول آپ و سول مچینگ و هزار تا سیستمِ دیگه که تو بازی معرفی می شه تموم کردُ به مشکلی نخورد. می فهمیم که ضرورتی به داشتن یک سری از این سیستم ها نیست و بیشترشون جا پر کن هستن. این المان ها می تونست تو یه زمان مناسب معرفی بشه. (مثلاً اگه سول مچینگ با باز شدن +NG معرفی می شد بیشتر جلوه می کرد و ارزشِ خودشُ نشون می داد و به تکرار پذیری بازی کمک می کرد) موضوعِ بعدی عدم تنوع دشمنان و موجوداتِ بازی هست که بعد از چند مرحله اصلاً بهبودی پیدا نمی کنه و یکی دیگه از دلایل کمتر شدنِ ارزشِ تکرار پذیری بازی محسوب می شه. اینکه یک مرحله ی جانبی رو تو یه منطقه فقط به صِرف آشنایی با باس ها و محیط برین به نظرم خیلی جالب نیست و بازی می تونست مراحلِ متنوع تری داشته باشه و از تکرار بپرهیزه! یکی از دلایلی که سازنده ها خیلی زود DLC رایگان دادن همین عدم تنوع بوده و اینکه طرفدارها کلی به این موضوع اشاره کردن. خوشبختانه سازنده ها توجه کردنُ فهمیدن وقتی یه جای کار می لنگه می شه درستش کرد البته به یه قیمتی!! همیشه اضافه کردن یه سری مرحله به صورتِ رایگان و یا به صورت پولی نشونه ی کامل بودن بازی نیست! تموم کردنِ بازی تحت هیچ شرایطی دنیای از مراحل جدید به شما ارائه نمی ده!!! کجا اینُ تجربه کردین؟؟! :amaz:
    مسلماً مهمترین عنصر بازی گیم پلی عالی اون هست که اکثر اشکلاتِ ریز بازی رو می پوشونه... وقتی یه بازی گیم پلی فوق العاده ای داره و داستانش هم خوبِ چندتا اشکالِ کوچولو دلیل خراب شدن کلیتِ اون نمی شن... ولی خب نمی شه گفت که بازی تو همه قسمت ها سنگ تموم گذاشته! :ey:

    ‏Nothing Else Matters از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    ممنونم به خاطر نقدتون جناب رسولی عزیز .
    این عنوان الحق که شایسته تعریف و تمجید بسیار هست.بازی به شدت از نظر فنی کامل و بی نقص هست که هیچ نیازی به یه آپدیت گردن کلفت! نداره و منو یاد عنوان Titan fall 2 میندازه که اونم پارسال یکی از کامل ترین بازیا بود که هیچ آپدیت حجیمی نداشت.
    به شخصه خودم کمتر از یک و نیم ساعت بازی رو از نزدیک تجربه کردم و باید بگم این گیم پلی فست بیس و زیبا از همون اول که کنترولر رو دستت میگیری میخواد بهت بگه من با دارک سولز فرق دارم.سازندگان زیادی سعی کردن از به قول شما ژانر سری سولز بهره گیری کنن ولی بیشترشون تو این کار شکست خوردن و فقط به یه تقلید کورکورانه از سختی سولز منجر شد.
    اما تیم نینجا خیلی خوب تونسته منظور واقعی سازندگان سولز رو درک کنه و تمام نکات منفی کار اونارو به نفع خودش ازشون بهره ببره.
    بازم ممون بابت مقال

    ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78

    سلام بر شما استاد رسولی عزیز
    واقعا از نقدتون لذت بردم
    الحق که بازی ( بجز گرافیک فنی نسبتا پایینش) هیچ کم و کسری نداره و اونقد عالی هست که ملت بیان بخاطرش پی اس فور بخرن:wacky:
    خیلی نقد بینظیری بود واقعا حق مطلبو ادا کردین:blink:
    ممنون از شما

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏btb cutting از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.