نویسنده: محمدجواد فرج الهی یکشنبه، 26 شهریور 1396
ساعت 13:03

نقد و بررسی F1 2017

1 از 5

استودیوی کدمسترز با عرضه ی بازی F1 2017، بار دیگر ثابت کرد که یکه تاز و پیشروی سبک شبیه سازی رانندگی است بگونه‌ای که با ارائه‌ی سیستم اپگرید و بخش تمرینی قویتر، این سری را یک قدم به جلو برده است.

فقط 5 دور دیگر تا پایان این ماراتن نفس گیر باقی مانده و تقریبا بنزینم تمام شده است. نکند در دور آخر بنزین تمام کنم ؟! هیجان به اوج خودش رسیده است و مشکلات و چالش ها تمامی ندارند. وضعیت لاستیک ها بخصوص لاستیک های چرخ جلو اصلا خوب نیستند. باید با تیم لیدر صحبت کنم. باید نظر کارشناسی اش را بدانم. باید آنالیزور به من اطمینان بدهد که میتوانم به خط پایان برسم. صدای پشت بیسیم اما اصلا آرام و قرار ندارد و دائم در حال فریاد زدن است:

  "وقتشه . با نهایت سرعت سبقت بگیر. حواست به دست انداز ها باشه. دیگه فرصتی برای ریکاوری نداریم. باید خطر رو بجون بخری، باید سبقت بگیری"

دیگر متوجه هجمه ی اطرافم نمی‌شوم. انگار با ماشن یکی شده ام، ماشین جزئی از من است که می‌خواهد برنده شود. سبقت می‌گیرم ...

 

 

150026 bel

این نمایی کلی از سری فرمول یک است که در جدیدترین بازی این سری یعنی F1 2017 نیز صادق است. مسابقات پر تنش و سخت فرمول یک همچنان بلای جان شما خواهد بود. البته لازم است بگویم چند سالی است که فرمول یک دچار رکود شده است. با سلطه گری و موفقیت های پی در پی تیم مرسدس از آغاز دوران هیبریدی شدن ماشین ها، قوانین جدیدی پا به دنیای فرمول یک گذاشته اند و عصر تازه ای را ایجاد کرده اند. F1 2017نیز بازتابی از همین تغییرات دنیای فرمول یک است. ماشین‌های عریض و سریع تر و خشن تر پا به میدان گذاشته اند و راندن آن‌ها نیز بسیار سخت تر از قبل شده است.  تغییرات اساسی که در این این نسخه صورت گرفته باعث شده است تا هیجان مسابقات بیشتر از نسخه های قبلی شود. همچنین  گسترش و بهبود بخش کریر مد، چمپیونزشیپ و شخصی سازی های متنوع و حضور خودرو های قدیمی و خاطره انگیز در F1 2017، یک قدم بزرگ و رو به جلو برای سری فرمول یک است.

F1 2017 wallpaper

بگذارید از کریر مد شروع کنم که مهمترین بخش این بازی محسوب می شود. در این قسمت مانند نسخه های قبلی این سری، شما می توانید راننده خود را بسازید و او را در طول مسابقات هدایت و راهنمایی کنید که از این لحاظ نسخه 2017 بازی تفاوتی با سال های قبل ندارد. البته این به معنای آن نیست که هیچ پیشرفتی نکرده باشد بلکه برعکس با افزایش انیمیشن ها و فعل و انفعالات تیمی و نمایش جزییات بیشتری از دنیای فرمول یک و افراد مشهور آن، به خوبی رشد و گسترش یافته است.

اپگرید ها یک نمونه دیگر از پیشرفت های این نسخه است. اپگرید ها بسیار عمیق تر و متنوع تر از قبل شده اند و به چهار بخش شاسی،ایرودینامیکی،سیستم انتقال قدرت و دوام قطعات تقسیم می شوند. شما باید بر اساس تیم اسپانسر و راننده و خودرویی که دارید به این اپگرید ها و شخصی سازی ها بپردازید و دستور عمل های مختلفی برای تیم تحقیق و توسعه تان در نظر بگیرید. بنابراین مدل پیشرفت و اپگرید تیم هایی مانند رد بول و فراری بسیار متفاوت از هم است و نمی توان برای همه ی راننده ها و خودرو ها یک نسخه پیچید و باید به نقاط ضعف و قدرت آن ها توجه کرد و این یک ویژگی جالب و خوب این نسخه است.

f1 2017 upgrade tree

نمایی کلی از سیستم آپگرید بازی

شما به هنگام ورود به مسابقات می توانید به شخصی سازی خودروی خود بپردازید و میان حالت های مختلف سرعت و کنترل روان تر یکی را انتخاب کنید وبه تعدیل قسمت های مختلف خودرو مشغول شوید. همچنین می توانید اطلاعاتی از سایر رقبای خود و نحوه تیونینگ آنها را مشاهده کنید و بر اساس عملکرد رقبایتان تصمیم بگیرید که با خودرویتان چه کنید!

استودیوی کدمسترز استعداد خاصی در طراحی بخش های تمرینی دارد. همانطور که در درت رالی مشاهده کرده بودیم، در فرمول یک نیز بخش تمرینی بسیار قوی و خوب طراحی شده است. شما در پایان هر مسابقه تمرینی، خلاصه ای از عملکرد خود و نقاط ضعفتان دریافت خواهید کرد و بازی به شما راهکار هایی برای پوشش این ضعف ها ارائه می دهد. در بخش تمرینی؛ آموزش های بسیاری از نحوه مدیریت بنزین گرفته تا تنظیم تایر ها و تیونینگ خودرو وجود دارد که می تواند راهنمای بسیار خوبی برای شما باشد.

در مورد نحوه کنترل و هندلینگ بازی هم باید گفت که کنترل و هندلینگ بازی بسیار خوب و در عین حال بسیار سخت است! به نحوی که به خوبی می توانید اثر سرعت و وزش باد  و وزن خودرو را بروی هندلینگ آن مشاهده کنید! اگر از طرفداران بازی های رانندگی ارکید هستید، خب مسلما با قسمت هندلینگ خودرو ها کمی مشکل خواهید داشت اما نگران نباشید، چراکه سیستم کنترل ها روان و نرم است و پس از چند دقیقه به سادگی به آن عادت خواهید کرد و از راندن خودرو ها لذت خواهید برد.

F1 2017 9 14 2017

نمایی  قبل از شروع مسابقه 

اما از آنجا که سری فرمول یک بیشتر سعی دارد خود را یک عنوان شبیه ساز معرفی کند، بنابراین نباید انتظار هیجان بازی هایی مانند فورزا و نیدفوراسپید را از فرمول یک داشته باشید. چراکه زمان مسابقات در فرمول یک بسیار طولانی تر و تعداد راند ها بسیار بیشتر است و البته با یک اشتباه ساده به راحتی عقب خواهید ماند و این موضوع شوخی بردار نیست! می توانید به فرمول یک به عنوان یک چالش سخت نگاه کنید و نه یک سرگرمی ساده که بخواهید بعد از ظهرتان را با آن بگذرانید!

ولی شاید بخش چمیونز نظر شما را به خود جلب کند. بازیکنان آماتور که با جزییات خودرو های فرمول یک آشنایی چندانی ندارند و در عین حال می خواهند به سرعت وارد پیست مسابقه شوند و از هیجان فرمول یک لذت ببرند، شاید بخش چمپیونز مناسب شما باشد. شما در این قسمت با انتخاب یک راننده معروف  از گروه های مختلف مانند مرسدس یا فراری، مستقیما وارد بخش مسابقات شده و از شخصی سازی اتومبیل و بخش های مختلف آن صرف نظر خواهید کرد. همچنین گزارشگری جالب و زیبای این قسمت هیجان آن را دو چندان می کند. البته همچنان این بخش نیز مانند یک شبیه ساز است و مسابقات فرمول یک هم اصلا کوتاه نیستند و تقریبا در تمامی مسابقات لازم است بیشتر از 15 بار زمین مسابقه را دور بزنید! و این ممکن است به مذاق گیمرهای کژوال خوشایند نباشد.

F1 2017 Drivers

تمامی رانندگان و تیم های بازی در یک نگاه

از طرفی سیستم تخریب پذیری اتومبیل ها بسیار پیچیده و پویا است و تاثیر مستقیم بر نتیجه ی مسابقه دارد. شما اولا باید مراقب باشید تا اتومبیلتان در اثر تصادفات شدید از کار نیفتد و ثانیا در صورت وجود کمترین آسیب در بدنه اتومبیل باید به حاشیه پیست بروید و ضمن تعویض تایرها، اتومبیل خود را تعمیر کنید. این سیستم تخریب پذیری با وجود چالشی بودن، ممکن است برای افراد تازه کار کمی سخت و پیچیده باشد.

F1 2017

نمایی از تعویض تایر ها

در مورد گرافیک بازی باید گفت طراحی خودرو ها بسیار عالی و زیبا کار شده است. بافت ها از کیفیت مناسبی برخودار هستند و آب و هوای مختلف به خوبی طراحی شده اند. در بازی به ندرت افت فریم خواهید دید و F1 2017 تقریبا با فریم ثابت و دلنشینی اجرا خواهد شد. همچنین این بازی از HDR و مانیتور های 21:9و مولتی مانیتور پشتیبانی می کند. همچنین در این عنوان، دوربین های متعددی وجود دارد بگونه‌ای که می توانید دوربین را در هر قسمتی از خودرو که دوست داشتید قرار دهید که این خود یک نقطه قوت است. البته گرافیک بازی در همه جا قدرتمند و خوب ظاهر نشده است. کدمسترز در قسمت‌هایی مانند درختان و گیاهان ضعیف عمل کرده است و درختان حاشیه پیست، با کیفیت ضعیفی که دارند، توی ذوق تان می زنند. همچنین طراحی تماشاگران بسیار ضعیف است و در واقع می توان گفت اصلا تماشاگری در کار نیست و تنها یک تکسچر دو بعدی پشت صحنه است! دیگر نقطه ضعف گرافیکی بازی مربوط به جزییات دور ( Draw Distance )هستند. در واقع میدان دید بسیار کوتاه و کم است و اشیا در فاصله ی دور به چشم نمی آیند!

F1 2017 9

نمایی کلی از گرافیک بازی، تمامی نقاط قوت و ضعف بازی را می توانید در این تصویر ببینید!

در بخش صداگذاری و موسیقی هم از آنجا که بازی یک شبیه ساز است و نه یک عنوان ارکید پس نباید انتظار موسیقی در میان مسابقات داشته باشید و البته این امر باعث خشک و کسل کننده شدن بعضی از مسابقات می شود و به خاطر سبک بازی، ایرادی هم به آن وارد نیست. اما صداگذاری شخصیت ها و ماشین ها بسیار خوب کار شده و حتی با توجه به نمای دوربین ممکن است صدا های مختلفی بشنوید! از طرفی گزارشگر و پشتیبان به خوبی صدا گذاری شده اند و حتی حس می کنید بازی زنده است و آن ها واقعا در حال صحبت کردن و هشدار دادن به شما هستند! بازی از صدای فراگیر پشتیبانی می کند و اگر قصد دارید حداکثر لذت را از این عنوان ببرید بهتر است علاوه بر یک مانیتور HDR از یک سیستم صوتی 7 کاناله هم استفاده کنید!

F1 2017 9 14

در آخر باید گفت فرمول یک ، برای هر قشری ساخته نشده است. اگر شما یک گیمر مبتدی و آماتور یا حتی هاردکور هستید اما به فرمول یک علاقه ای ندارید، پس این عنوان نمی تواند نظر شما را جلب کند. چراکه جزییات بازی به قدری زیاد و دیوانه کننده است که فقط مشتاقان فرمول یک را به وجد می آورد اما برای سایر افراد گیج کننده و پیچیده خواهد بود و آن ها را دلسرد خواهد کرد و متاسفانه استودیوی کدمسترز هیچ تلاشی برای جذب این عده از بازیکنان نکرده است.

f1 racer

آخرین ویرایش در 26 شهریور 1396، 15:35
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
بازی F1 2017، تنها مناسب آن دسته از گیمر هایی است که مشتاق و علاقه مند به دنیای فرمول یک هستند و از آن سر در می آورند. این دسته افراد از این عنوان نهایت لذت را خواهند برد اما کسانی که علاقه و آشنایی با فرمول یک ندارند، بهتر است نگاهی به سایر عنوان های ریسینگ بیندازند و از این بازی صرف نظر کنند.
نقاط قوت
  • نقشه ها و خودرو های متنوع
  • شخصی سازی های بسیار زیاد و عمیق
  • کنترل نرم و بسیار خوب
نقاط ضعف
  • بازی برای افراد تازه کار بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود
  • ایرادات گرافیکی
8.6/10

امتیاز شما

(11 رای )
8.4/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.