نویسنده: سینا دوشنبه، 21 تیر 1400
ساعت 18:26

بررسی بازی F1 2021

5 از 5

در پاییز سال گذشته بود که خبر خریداری شرکت Codemasters توسط Take-Two Interactive منتشر شد که توجه با به بخش ویژۀ عناوین ورزشی این ناشر این قرارداد می‌توانست مسیری مناسب برای بزرگ‌تر شدن ساخته‌های کدمسترز باشد و همچنین رانندگی محور بودن موفق‌ترین محصول آن‌ها، این خرید را به تصمیم عالی‌تر هم بدل می‌کرد ولی ناگهان مدیران کدمسترز از پای قراردادی که در انتظار آخرین امضا بود بلند شدند و خودشان را به پول قلمبه‌تر EA فروختند! با وجود بازخوردهای منفی طرفداران در اکثر مواقعی که پای EA در میان است، این حرکت رونالدینیویی کدمسترز حداقل برای یکی از فرنچایزهای این استودیو، حکم بازگشت به خانه را دارد.

F1 2021 5

در فاصلۀ سال‌های 2000 تا 2003 بخش محصولات ورزشی EA بود که بازی‌های ویدئویی رسمی مسابقات فرمول 1 را طراحی می‌کرد اما در کنار اینکه کیفیت آن‌ها چندان رضایت‌بخش نبود، از نظر فروش هم رضایت مدیران این شرکت را برآورده نمی‌کردند و در نتیجه از تمدید این قرارداد همکاری خودداری کردند. 6 سال بعد، کدمسترز که یکی از پرکارترین تولیدکنندگان عناوین مسابقه‎ای به حساب می‌آمد، به سراغ امتیاز ساخت بازی ویدئویی مسابقات فرمول 1 رفت که بعد از یک تجربۀ اول نه چندان جالب، بین سال‎های 2010 تا 2012 محصولات خوبی به بازار فرستادند اما لغزش عجیبی را در سال‎های 2013 تا 2016 شاهد بودیم که به نظر می‌‎رسید باید سری فرمول 1 را هم در کنار دهها اثر لایسنس شدۀ بی‎کیفیت موجود در بازار قرار دهیم اما زیر و رو شدن کیفی غیرمنتظرۀ این فرنچایز از سال 2017، عناوین تقریباً کم نقصی را پیش روی ما قرار داده و حالا باید ببینیم آیا این روند در F1 2021 هم ادامه داشته یا همکاری با ناشر جدید باعث تغییر در کیفیت معمول این مجموعه در سال‌های اخیر شده است.

بعد از اضافه شدن یک بخش داستانی نیم‌بند در نسخۀ 2019 که کمتر طرفداری را راضی کرده بود، این بخش به طور کامل از نسخۀ سال قبل حذف شد اما در F1 2021 باز هم شاهد بازگشت آن هستیم. این بار داستان بر رقابت درون تیمی بین یک رانندۀ جوان و یک رانندۀ با تجربه اما رو به بازنشستگی است که این روایت سه فصل متوالی به طول می‌انجامد و مخاطب این فرصت را پیدا می‌کند که هر دو روی سکۀ این رقابت را به نظاره بنشیند. در سال‌های اخیر، اکثر عناوین ورزشی به سراغ افزودن یک بخش داستانی رفته‌اند که به جز یکی دو باری که بخش داستانی Madden NFL با برنامه‌ریزی چند ساله طراحی شده بود، این روایت‌ها چیز خاصی به این ژانر اضافه نکردند و حتی منابعی که برای آن‌ها استفاده شده بود می‌توانست در قسمت‌های دیگری هزینه شده و تعدادی از مشکلات مهم فرنچایزهای مختلف ورزشی را رفع کند.

F1 2021 5

مشکل فقط کم تجربگی و ناتوانی این تیم‌های بازیسازی در پرداخت یک روایت شسته و رفته نیست بلکه برای ایجاد جذابیت روایی، لازم است که تا شاهد اضافه شدن کارکردهایی خاص به سیستم‌های عادی گیم‌پلی ژانر ورزشی/مسابقه‌ای باشیم اما در اکثر مواقع بعد از تماشای یک کاتسین باید به هدف مشخصی در ساختار معمول گیم‌پلی دست یابیم که در F1 2021 این مسئله به گونه‌ای بود که مثلاً در یک مرحله، هدف رسیدن به حداقل رتبۀ پنجم یک رقابت است ولی عملکرد رانندگان رتبه‌های یک تا سه به گونه‌ای است که در پایین‌ترین درجۀ سختی و با بی‌نقص‌ترین رانندگی هم امکان رسیدن به آن‌ها را نخواهید داشت و در واقع اقتضای داستان این بوده که شما در این رقابت روی سکو قرار نگیرید. این عدم تعامل با توانایی فردی بازیکن فقط در طول مسابقات نیست و حتی لحظاتی که در حاشیۀ مسابقات به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ‌هایی کاملاً متفاوت می‌دهیم هم شاهد هیچ گونه تأثیری بر روند داستان نیستیم که عملاً باعث کم ارزش‌تر شدن این بخش از بازی می‌شود. به این موارد باید بازیگری نه چندان درخشان و بازگشت شخصیت بی‌مزۀ Devon Butler را هم اضافه کرد تا عملاً این بخش یک اتلاف وقت و سرمایۀ بی‌ فایده باشد.

تمامی بخش‌های خوبی که در نسخۀ قبلی اضافه شده بودند، در F1 2021 هم حضور دارند. بهترین بخش بدون شک کماکان بخش My Team است که شما به عنوان یازدهمین تیم مسابقات فرمول 1 وارد این رقابت می‌شوید و کنترل صدر تا ذیل این تیم را در اختیار داشته و البته به عنوان رانندۀ اصلی این تیم هم در مسابقات ظاهر می‌شوید. اگر هم حوصلۀ مدیریت کامل یک تیم را ندارید، بخش career برای شما طراحی شده که می‌توانید به عنوان یک راننده، کار خود را از مسابقات فرمول 2 شروع کرده و خودتان را به بالاترین سطح از فرمول 1 برسانید و عضوی از تیم‌های مشهور این مسابقات شوید. جدیدترین بخش اضافه شده را در همینجا شاهد هستیم که حالت کریر دو نفره است و می‌توان با همراهی یک بازیکن دیگر به یک تیم بپیوندید و در کنار رقابت با هم، تیم خود را قهرمان کنید یا اصلاً در دو تیم مجزا به رقابت بپردازید.

F1 2021 5

خبر خوب برای افرادی که به دنبال تجربه‌ای ساده‌تر اما در قالب رقابت‌های رسمی هستند، تنظیمات درجۀ سختی و خصوصیات شبیه‌سازی این عنوان است که به راحتی می‌توانید F1 2021 را به تجربه‌ای کاملاً آرکیدی تبدیل کنید و در حین حال اگر دنبال چالش‌های بزرگ هستید، می‌توانید تمامی گزینه‌های کمکی را خاموش کرده و هوش مصنوعی رقبا را به حدی بالا ببرید که پیروزی در مسابقات به کسری از ثانیه در ترمز گرفتن به موقع، انتخاب دقیق میزان سوخت و کمترین نیاز مراجعه به پیت، وابسته باشد. کمتر عنوان مسابقه‌ای رسمی وجود دارد که تا این حد بتواند به یک اندازه هم برای مخاطب آماتور و هم برای مخاطب حرفه‌ای، امکانات مختلف برای لذت بردن از تجربۀ آن در دل خود جای داده باشد. نهایتاً اگر تمامی این بخش‌ها برای شما کافی نیستند، می‌توانید به سراغ قسمت‌های مختلف آنلاین با چالش‌های هفتگی و دنباله‌دار بروید و با بازیکنان واقعی رقابت کنید که برخی از آن‌ها از هوش مصنوعی داخل بازی در حالت 100 درصد هم، تواناتر هستند و پیروزی در رقابت با آن‌ها دستکمی از فتح قله اورست ندارد.    

در نسخۀ نسل هشتم شاهد پیشرفت خاصی در بخش گرافیک نیستیم اما این مسئله که نرخ فریم دهی فدای خوش و رنگ لعاب شدن حاشیه‌های مسیرهای مسابقه‌ای نشده، انتخابی پسندیده از جانب سازندگان است چرا که احتمالاً هیچ چیز برای یک اثر متمرکز بر مسابقات سرعت، بدتر از عدم ثبات فریم یا اجرا با مقدار ثابت شدۀ کمتر از 60 فریم نیست. مطابق رسم معمول این سری، این بار هم شاهد استفاده از موسیقی‌های لایسنس شده در قالب منوها نیستیم و همانطور که اشاره شده، صداپیشگی بخش داستانی هم چندان چنگی به دل نمی‌زند اما مهندس مسابقه که گاهی راهنمایی‌هایی را در حین مسابقه به بازیکن اطلاع می‌دهد، اجرای مناسبی دارد فقط حیف که میزان راهنمایی‌ها کمتر از میزان نیاز برای بازیکنان تازه کارتر است. صدای ماشین‌ها دقیقاً مثل تمام نسخه‌های قبلی، به نحوی جذاب و هیجان‌انگیز صورت گرفته که با انجام تغییرات فنی، تفاوت‌هایی ریز اما محسوس قشنیده می‌شود.

F1 2021 5

نسخۀ سال قبل به بهترین شکل فرمول این سری را تکمیل کرده بود و چندان نیازی به اضافه کردن بخش‌های رقابتی جدید احساس نمی‌شد و شاهد ایراد‌های بزرگی هم نبودیم که نیاز به رفع آن‌ها احساس شود ولی بازگشت بخش داستانی که البته ضعیفترین بخش F1 2021 است و اضافه شدن حالت Career دو نفره، باعث جذابیت بیشتر کار شده است. در حال حاضر سری فرمول 1 در سطحی بسیار عالی از منظر گیم‌پلی قرار دارد و از نسخه‌های آینده، تیم سازنده باید به سراغ تغییراتی در ویژگی‌های گرافیکی برود که می‌تواند چالش جالبی برای این استودیو در همکاری با ناشری تازه برای نسل جدید کنسول‌ها باشد.

 

9
از 10

نسخه نقد و بررسی بازی F1 2021 توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

 

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.