نویسنده: حمیدرضا جمعه، 31 شهریور 1396
ساعت 13:52

نقد و بررسی بازی Nidhogg 2

5 از 5

دوئل تا مرز بی نهایت

به لطف شکل‌گیری و گسترش پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بازی‌های کامپیوتری در 10 سال اخیر، بازی‌های مستقل فرصت مناسبی جهت رشد و شناخته شدن پیدا کرده اند. این مسئله باعث شده که بسیاری از عناوین قدیمی عصر آرکید به شیوه‌هایی جدید احیا شوند و پای خود را به کنسول‌های خانگی و کامپیوترهای نسل جدید باز کنند. Nidhogg عنوانی در سبک مبارزه‌ای دو بعدی است که با الهام‌گیری از بازی Great Swordsman ساخته شده است. نسخه اول بازی که در قالب یک پروژه دانشجویی شکل گرفت با بکارگیری از گرافیک پیکسل آرت ساده و تک رنگ به اضافه مجموعه ای از قوانین مبارزه‌ای، عنوانی سرگرم کننده و مفرح برای محافل دوستانه به وجود آورد. نسخه دوم بازی از نظر گیم‌پلی تا حد زیادی به نسخه اول پایبند است اما از نظر گرافیکی و طراحی مراحل تغییرات زیادی داشته که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. 

Niddhog2 Review Pextera

هر دو بازیکن در ابتدا از منطقه میانی وارد می شوند و از شرایط مساوی برخوردارند.

رستگاری در Valhalla

Nidhogg 2 عنوانی است که تمرکز اصلی آن روی بخش چند نفره و رقابتی آن است اما با این حال برای آشنا شدن بازیکن‌ها با محیط‌ها و قوانین بازی یک بخش تک نفره نیز برای آن در نظر گرفته شده است. هدف بازیکن در Niddhog 2 این است که در یک دوئل حریف خود را از پا به در کند و با گذر از محیط‌های پیش رو خود را به Niddhog برساند و توسط این موجود بلعیده شود! در واقع فلسفه این عمل در افسانه‌های Norse قرار دارد، Nidhogg موجودی اژدها مانند است که از ریشه درخت Yggdrasil(درختی مقدس که نُه دنیای Norse را به هم‌دیگر متصل می کند) تغذیه می‌کند و هر یک از دو حریف که بتواند زودتر خود را به این موجود برساند توسط آن بلعیده می شود و وارد Valhalla می شود تا در کنار Odin در نبرد نهایی Ragnarök بجنگد. هر یک از مراحل 12 گانه Nidhogg 2 از هفت قسمت تشکیل شده اند. یک قسمت میانی که مبارزه در آن آغاز می شود و در هر دو طرف این منطقه، سه قسمت وجود دارد که هر یک از مبارزان باید خود را پایان یکی از این سه قسمت برسانند. 

هشت دقیقه از گیم پلی Nidhogg 2(اگر نسبت به خرید بازی شک دارید، حتما ببینید)

هر بار که حریف خود را شکست دهید، چند ثانیه بعد دوباره با او روبرو خواهید شد و باید دوباره او را شکست دهید یا اینکه از دست او فرار کنید زیرا تقدم با شماست. نسخه اول بازی فقط امکان مبارزه با شمشیر ساده و مشت را به بازیکن‌ها می داد اما در این نسخه اسلحه‌های جدیدی همچون خنجری کوچک، شمشیر شوالیه و تیرکمان به بازی اضافه شده اند که همگی به جذابیت و تنوع آن افزوده اند. مبارزه با سلاح در سه موضع بالا، میانه و پایین انجام می شود. شما باید با دقت و پیش بینی در حرکات حریف، ضربات خود را وارد کنید. خنجر از سرعت بالاتری نسبت به سایر اسلحه‌ها برخوردار است اما برد کمتری نسبت به شمشیرها دارد. شمشیر شوالیه این قابلیت را دارد که حریف را خلع سلاح کند اما سرعت حرکات آن پایین است. تیرکمان بالاترین برد را دارد و شما می‌توانید به تعداد نامحدود و از هر فاصله‌ای با آن به سمت حریف تیر پرتاب کنید اما باید حواس‌تان را جمع کنید زیرا حریف توانایی این را دارد که تیرهای پرتاب شده را به سمت خودتان بازگرداند. افزودن اسلحه‌های جدید با اینکه به تنوع بازی افزوده اما در عین حال باعث شده که بالانس بازی تا حد زیادی از بین برود، زیرا پس از هر بار مردن به طور تصادفی اسلحه‌ای متفاوت در دست بازیکن ظاهر می‌شود و قدرت برخی از اسلحه‌ها نسبت به سایرین بسیار پایین‌تر است و همین می‌تواند تعادل گیم‌پلی بازی را برهم بزند.

Niddhog2 Review P4

تنوع محیط‌های Nidhogg 2 بسیار بالاست؛ مبارزه بر مسیر رنگین کمان جزو لذت بخش‌ترین قسمت‌های بازی به شمار می‌رود!

بهتر و کامل‌تر از همیشه

نبرد با اسلحه تنها وجهه مبارزه در Nidhogg 2 نیست، به طور مثال می‌توانید اسلحه خود را به سمت حریف پرتاب کنید تا از فرار او جلوگیری کنید. در این حالت اگر اسلحه‌ای در نزدیکی شما برای برداشتن نباشد مجبورید به قدرت مشت و لگد خود متکی شوید و با حریف مبارزه کنید. حرکات پرشی، بالا کشیدن از لبه‌‌ها، Wall Jump کردن و از زیر پای حریف عبور کردن جزو حرکاتی است که اگر می‌خواهید بر مبارزات تسلط پیدا کنید باید حتما آن‌ها را یاد بگیرید. در نسخه قبلی محیط‌ها اکثرا ساده و به سبک قرون وسطی طراحی شده بودند اما در این نسخه شاهد محیط‌های کاملا جدیدی هستیم، از مسیر رنگین‌کمان گرفته تا کارخانه چرخ گوشت و مجرای فاضلاب! برای تنوع بیشتر مکانیک‌های جدیدی نظیر چرخ دهنده‌های برنده، سطوح یخ زده و شالیزارهای انبوه به محیط‌ها اضافه شده که همگی به نحوی در نحوه پیش‌برد بازی تاثیر گذاشته اند.

اگر کسی را نمی‌شناسید که بخواهید Nidhogg 2 را به همراه او بازی کنید، نگران نباشید زیرا بخش آنلاین بازی این مشکل را برطرف کرده است. بخش آنلاین نسخه اول به خاطر نت‌کد ضعیف و ایرادهای بیش از حد مورد انتقاد فراوان قرارگرفت؛ از این رو سازندگان با بازنویسی نت‌کد بازی اکثر ایرادات آن را برطرف کرده اند و حتی با پینگ نسبتا بالای کانکشن‌های ایران امکان پیدا کردن پلیر و مبارزه با تاخیر پایین وجود دارد. علاوه بر این گزینه‌های زیادی همچون افزایش میزان Input Lag کمک می‌کند تا مبارزات بسیار روان‌تر انجام شود. Niddhog 2 شامل یک بخش تورنمنت 8 نفره نیز می‌شود، بدین صورت که هشت بازیکن در چهار گروه دو نفره دسته بندی می‌شوند و باید دو به دو به انجام مبارزه بپردازند، در نهایت برنده‌ها با برنده‌ها و بازنده‌ها با بازنده‌ها مبارزه می‌کنند تا نفرات برتر مشخص شود.

Niddhog2 Review P1

تفاوت استایل گرافیکی نسخه اول و دوم از زمین تا آسمان است!

زیبا، مضحک، زننده

شاید بتوان بزرگ‌ترین تغییر Nidhogg 2 را نسبت به نسخه اول در سبک طراحی کاراکترها و محیط بازی دانست. همه چیز شلوغ و رنگارنگ شده و دیگر خبری از گرافیک تک رنگ و ساده نسخه اول نیست. طراحی کاراکترهای بازی بسیار عجیب و مضحک است و مسلما با دیدن انیمیشن کشته شدن آن‌ها، لبخندی روی لب‌هایتان نقش خواهد بست! این تغییر گرافیکی لزوما مثبت نیست زیرا باعث شده که در برخی مراحل نتوان دقیقا فهمید که چه اتفاقی در جریان است. با این حال امکان شخصی‌سازی کاراکترها باعث شده تا حدودی از یکنواخت شدن ظواهر بازی جلوگیری شود. Nidhogg 2 در زمینه موسیقی و صداگذاری عالی عمل کرده است و هر مرحله با موسیقی الکترونیک مخصوص خود تداعی‌گر حس و حالی متفاوت است؛ از موسیقی های ترسناک گرفته تا موسیقی‌هایی که شما را ترغیب به رقصیدن می‌کند!

Nidhogg 2 تحولی بزرگ نسبت به نسخه اول نیست اما قطعا پیشرفت زیادی نسبت به آن داشته است. بعد از مشاهده عمق و تنوع بالای Nidhogg 2 خیلی سخت است که بتوان به نسخه اول بازگشت. تم و حال هوای این نسخه نیز تجربه‌ای تازه، خنده دار و بعضا عجیب به بازی اضافه کرده است. می‌توان گفت که Nidhogg 2 از آن دسته بازی‌هایی است که بیشتر مناسب جمع‌های دوستانه و خانوادگی است و به لطف قوانین ساده‌ای که در بر دارد هر فردی به راحتی می‌تواند به سرعت با بازی خو بگیرد و از انجام آن لذت ببرد.

نقد و بررسی Nidhogg 2 بر اساس نسخه ارسالی ناشر برای وب‌سایت بازی‌ مگ انجام شده است. 

  • کارگردان: Mark Essen
  • استودیوی سازنده: Messhof Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
Nidhogg 2 سادگی را فدای تنوع کرده است، این مساله ممکن است به مذاق عده‌ای از طرفداران خوش نیاید اما همین قضیه باعث شده که گیم پلی بازی نسبت به نسخه اول عمیق‌تر و پیچیده‌تر شود، اما اضافه شدن اسلحه‌های جدید باعث شده بالانس بازی بر هم بخورد و این مسئله به گیم پلی بازی لطمه وارد کرده است. سبک گرافیکی جدید نیز هویتی تازه به قالب بازی تزریق کرده است که گاهی چشم‌نواز است و گاهی منزجر کننده اما موسیقی بازی از هر نظر جزو بهترین‌های سبک الکترونیک است و حس و حالی متفاوت به هر مرحله می‌دهد.
نقاط قوت
  • قوانین ساده که یادگیری را برای بازیکن‌های جدید آسان می‌کند
  • مناسب برای جمع‌های دوستانه و خانوادگی
  • موسیقی مهیج و به یاد‌ماندنی
نقاط ضعف
  • نبودن تعادل کافی بین اسلحه‌های جدید
6.0/10

امتیاز شما

(2 رای )
7.8/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.