نویسنده: اشکان فرجادی شنبه، 01 مهر 1396
ساعت 23:20

نقد و بررسی بازی PES 2018

4.6 از 5

 

نقد و بررسی بازی PES 2018 - پیشرفت توام با ضد حال !

همه ی ما با سری بازی های PES آشنایی داریم. این عنوان اولین بار با نام Winning Eleven توسط کمپانی Konami در سال 2001 برای کنسول PlayStation 1 روانه بازار شد که بعد از مدت کمی به Pro Evolution Soccer یا همون PES برای عرضه در خارج از ژاپن تغییر نام داد. خیلی از طرفداران عناوین فوتبالی به خاطر روان بودن گیم پلی و کنترل  بازی از این عنوان استقبال کردن. بدون استثنا هم امروزه همه جا شاهدیم که بازی PES به جمع‌های دوستانه و رقابت‌های کوچک محلی تبدیل شده. البته از رقیب قدرتمند و توانای این عنوان به نام FIFA هم نباید غافل بشیم. رقابتی سازنده که در طول این سال ها تماما به کام طرفداران رشته فوتبال تمام شده. در ادامه با نقد و بررسی بازی PES 2018 همراه من باشید تا ببینیم شرکت Konami در آخرین نسخه‌ی این فرنچایز یعنی PES 2018 چه تغییر و تحولاتی ایجاد کرده.

ساختن دنباله برای یک بازی موفق و پر مخاطب اون هم بطور سالانه طبیعتا کار دشوار و پر فراز نشیبی هست. در فاصله چند ماه شما باید همه چیز رو ارتقاء بدید تا گیم پلی ، گرافیک و کنترل به چشم منتقدین و بازی باز ها بهتر جلوه کنه. به نظر من Konami امسال چندان نتونسته نسخه متفاوتی نسبت به سال گذشته ارائه بده. بازی همچنان از عدم وجود جذابیت‌های بصری کافی رنج می‌بره و مشکلات مربوط به لیسانس تیم ها هم کماکان به قوه خودش باقیه ( طبیعتا این بدترین خبر برای طرفداران تیم بایرن مونیخ می‌تونه باشه ). ولی اگر منصفانه به PES 2018 نگاه کنیم، با نادیده گرفتن این موارد، کونامی تونسته با ایجاد تفاوت هایی در گیم پلی بازی یکی از بهترین عناوین این سری رو روانه‌ی بازار کنه.

PES18 review P1

خوشبختانه در این نسخه عکس واقعی بازیکنان جایگزین شمایل بی کیفیتی که در نسخه قبل شاهد بودیم شده

چشمگیرترین تغییر، کاهش قابل لمس سرعت بازی کنان و توپ هست. متد و الگوریتم بازی سازی هم به خوبی اصلاح شده و سیستم بازی رو منطقی تر کرده. به نظر من سری بازی PES به شدت به این دو نکته احتیاج داشت تا از حال و هوای تخیلی بودن خارج بشه و فرم منطقی تر و واقعی تری رو به خودش بگیره. در نسخه های قبلی شاهد بودیم که بازیکن ها با سرعت بالا در هر جهتی حرکت می‌کردن ، پاس ها با سرعت غیر منطقی رد و بدل می‌شد و در اکثر مواقع به راحتی می‌شد حریف رو جا گذاشت و به گل رسید ، مواردی که بازی PES رو به چشم طرفداران FIFA یک تجربه غیر عادی و غیر طبیعی نشون می‌داد. در PES 2018 بازیکن ها دیگه به راحتی نمی‌تونن سرعت بگیرن و با چرخیدن های سریع، از بازیکن مدافعشون عبور کنن. این درحالی هست که با وجود ارام‌تر و البته سخت‌تر شدن همه چیز، سرعت پاسخ دهی بازی به فرامین و تغییر موقعیت ها ارتقاء چشمگیری داشته. نکته دیگه اینکه گرافیک هم به خوبی دچار تغییر مثبت شده و بازیکن ها به شدت به نمونه های واقعی شبیه تر شدن.

موارد جدیدی به حرکات و انیمیشن های بازی اضافه شده که وزن خوبی به بازی داده. از طرفی هم طبیعتا مشکلات عدیده ای هم مشاهده می‌شه. با از دست دادن توپ دیگه اون رو به راحتی نمی‌تونید پس بگیرید و همین امر باعث شده که سیستم دفاعی ضعیف PES که سال هاست مورد انتقاد منتقدین قرار گرفته بهتر که هیچ بدتر هم بشه. تکل کردن ها کماکان خشک و مصنوعی هستن و فضای زیادی که بین بازیکن ها وجود داره مثل گذشته به قوه خودش باقیه.  

با اینکه PES در چند مورد عقب‌گرد کرده ولی هنوز مکانیک های بازی بهتون اجازه مانور دادن های خوب رو می‌ده. بر خلاف نسخه های قبل سیستم پاس‌کاری طبیعی و رضایت بخش‌تر شده که روی ارتقاء عملکرد بازیکن هایی که در دو بال چپ و راست فعالیت دارن تاثیر مستقیم گذاشته به طوری که راحت تر و با انعطاف بیشتری می‌تونن حرکت کنن و دفاع های عقب رو پشت سر بگذارن. همچنین جهت حرکت توپ با شکل ضربه زدن پای بازیکن ارتباطی مستقیم داره بنحوی که بازیکن شما در هر حالتی نمی‌تونه پاس های بی نقض بده ، باید در موقع مناسب و جایگیری مناسب پاس داده بشه تا بهترین نتیجه رو گرفت. همین امر باعث گسترش دامنه و تنوع مانور و تاکتیک هایی که با تیم می‌شه پیاده کرد شده. علاوه بر همه اینها سیستم استراتژیک و تکنیکی تیم ها تا حد زیادی به نمونه های واقعی اونها نزدیک شده. مثلا اگه طرفدار بارسلونا هستید در PES 2018 می‌تونید کاملا با سیستم بارسلونا بازی کنید، پاس های کوتاه، زمینی و موثر!

همونطور که گفتم سیستم تاکتیک بازی هم دستخوش تغییرات چشمگیری شده به شکلی که تمام اونها به وسیله شما قابل تغییر و تعریف هستن. در مواقع حیاتی که احتیاج به برد دارید می‌تونید تمام مدافعین رو جلو بکشید تا شما رو از مخمصه باختن نجات بدن یا به هافبک ها دستور بدین که پاس های عمقی طولانی رو چاشنی کارشون قرار بدن. حتی موقع کرنر زدن هم محل قرار گیری بازیکن ها رو مشخص کنید که به شما نزدیک یا دور بشن و دقیقا کجای محوطه جریمه جای بگیرن. مهاجمین هم برای حفظ توپ به مراتب بیشتر تلاش میکنن. دقیقا مثل بازیکن های واقعی ! ولی متاسفانه یکی از مواردی که به شدت من رو از این نسخه نا امید کرد حرکات خشک و رباتیک دروازه بان بود. واقعا با وجود این تغییراتی که انجام شده، کاری برای Konamiنداشت که روی انیمیشن‌های دروازه‌بان کار کنه تا بیشتر جلوه‌ی حقیقی به خودش بگیره. این دلهره هنوز وجود داره که روی دروازه بان ها به ویژه در مواقع تک به تک نمی‌شه زیاد حساب کرد.

PES18 review P2

گل کردن ضربات کاشته هم به خاطر ضعف دروازه بانی کار چندان سختی نیست

اما بدترین شوک زمانی به شما وارد می‌شه که قصد دارین به سراغ انتخاب تیم مورد علاقه‌تون برید. اینجاست که متوجه می‌شید تمام این ایرادات در مقابل غایب بودن سیل عزیمی از تیم ها اصلا قابل مشاهده نیست! درست مثل نسخه ی سال گذشته، باز هم PES 2018  نتونسته مشکل لیسانس تیم هارو حل کنه. تنها تیم هایی که به طور کامل در این نسخه حضور دارن تیم های لیگ فرانسه و ایتالیا هستند اما بقیه با نام های مشابه نام گذاری شدن. به طور مثال Man Blue به جای Manchester City ، London FC به جای Chelsea و MD White هم به جای Real Madrid خودنمایی می‌کنن. این درحالیه که خبری از اکثر تیم های لیگ آلمان در این نسخه نیست. لباس های تیم ها هم اصلا به نمونه های اصلی شباهتی ندارن و همین موضوع اکثر اوقات می‌تونه خیلی اذیت کننده باشه. لیگ قهرمانان به خوبی ساخته شده ولی وقتی مجبورید به جای تیم قرمز پوش Manchester United با Man Red اون هم با لباس های مشکی بازی کنین، این رقابت چه فایده و هیجانی می‌تونه داشته باشه ؟ البته با تشکر از تکنولوژی USB و عرضه‌ی آپدیت‌های بازی PES 2018 توسط بازی‌مگ   تا حد قابل توجهی می‌شه این مشکل رو حل و ماد های اصلاح شده رو جایگزین کم و کاست های بازی کرد و ازش لذت برد.

PES18 review P5

مشکلات مربوط به لیسانس بازی ها هنوز به قوه خود باقیست

حالا می‌رسیم به بخش صدا گذاری ! همانند نسخه قبل باز هم صداگذاری یکنواخت ، مصنوعی و کسل کنندست. گزارش مسخره Peter Drury و Jim Beglin هم با دامنه دیالوگ ها و نظرات محدود و تکراری دوباره در PES 2018 حاضر هستن. واقعا وقتی گزارشگر فیفا و PES رو با هم مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شیم که این دو باهم دنیاها تفاوت دارن. از طرفی در فیفا گزارشگر به تمام جزئیات اشاره می‌کنه ، اینکه هر بازیکن در چه پستی بازی می‌کنه ، شوخی‌های به موقع ، مناسب و حتی اگه وقت بشه تاریخچه ای از باشگاهی که با اون بازی می‌کنیم رو هم در اختیارمون می‌گذاره ! در طرف مقابل، گزارشگر PES فقط فریاد زدن در موقعیت های حساس رو چاشنی کار خودش قرار دهد! البته انصافا در این ورژن تعداد انگشت شماری دیالوگ به گفته های Peter Drury اضاقه شده ولی هیچ حس هیجانی هنگام بیان اونها به من منتقل نشد. تحلیل گر بازی هم که هر از چندگاهی یکی از چند دیالوگ محدودی که برای اون در نظر گرفته شده رو به خورد گوش شنونده می‌ده، هیچ تاثیری در تجربه ی بسیار بد گزارشگری بازی نداره و ذره‌ای این تجربه رو بهتر نمی‌کنه. قبول کنید که گزارشگری خوب و مناسب در فوتبال یکی از مهمترین عناصر تزریق هیجان به بیننده و بازی‌کنندست که Konami همیشه کمترین توجه رو به این مسئله مهم داشته. ( در این مورد خاص عموما کار بجائی می‌کشه که یکی از دوستان همراه هیجان زده مسئولیت گزارش‌گری بازی رو بر عهده می‌گیره )

اجازه بدید در مورد ویژگی های PES 2018 و نقاط قوت بازی صحبت کنیم.  یکی از امکانات جالبی که از PES 2006  بعد از سال ها دوباره به نسخه 2018 برگشته و باعث خوشحالیم شد، قسمت Random Selection Mode بود. برای اون دسته از دوستانی که یادشون نمیاد باید بگم که در این قسمت شما و دوستتون که البته باید کنار هم باشین چون این قسمت فقط در آفلاین فعال هست -  می‌تونید هر یک با تیمی متشکل از بازیکن هایی که به صورت تصادفی از همون لیگ یا کشور انتخابی برای شما دست چین می‌شن بازی کنین. باور کنین ساعت ها می‌تونین با دوستانتون در این قسمت از بازی سرگرم باشید و لحظات خوبی رو سپری کنین. جالبی قضیه فقط به اینجا ختم نمی‌شه ، بازیکن ها می‌تونن تا 3 بار بازیکنان شون رو با هم معامله کنن. به طرو مثال اگر می‌بینید تیم حریفتون در ترکیبش رونالدو رو داره می‌تونید بهش پیشنهاد بدین که اون رو با مسی که در تیم شماست تعویض کنه.

PES18 review P6

یکی از قسمت هایی که نظرم رو جلب کرد بخش Random Selection Mode بود

در نگاه کلی PES 2018 به دو قسمت تقسیم می‌شه ، خارج از زمین بازی که با مشکلات تکنیکی زیاد ، عدم حضور تیم های نامدار با کیت ها و نام های اصلیشون روبروست و داخل زمین که با بهبود‌هایی که امسال کونامی ایجاد کرده تجربه یک بازی خوب و خوش دست رو تقدیم همه هواداران و طرفداران این عنوان کرده. همونطور که همیشه گفتم هیچ بازی ای از داشتن مشکلات تکنیکی و فنی مستثنا نیست و اگر سعی کنیم زیاد به این مشکلات توجه نکنیم می‌تونیم از لحظات خوب توام با لذت بردن از بازی را سپری کنیم.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
5.0
موسیقی و صداگذاری
5.0
ارزش تجربه
9.0
شرکت KONAMI سالهاست که با عنوان بازی های PES مهمان خانه های طرفداران این سبک هست. با وجود ضعف های متعددی که در اکثر نسخه ها شاهد اونها هستیم ، این عنوان با گیم پلی روان ، خوش دست و سریع تونسته جای خودش رو در دل طرفداران و منتقدین این عنوان باز بکنه. در این نسخه هم پیشرفت های چشمگیری در کنترل و گرافیک بازی شاهدیم ولی از طرفی اشکالات فنی و عدم داشتن لیسانس تیم های نام آشنا کمی باعث عقبگرد PES 2018 شده.
نقاط قوت
  • کاهش سرعت بازی و گردش توپ
  • نزدیک شدن چشمگیر به یک بازی منطقی و واقعی
  • بازگشت Random Selection Mode پس از سال ها
نقاط ضعف
  • عدم حضور تیم های نامدار به همراه کیت های اختصاصی آنها
  • گزارش و صداگذاری یک نواخت و کسل کننده
  • محدودیت انیمیشن های در نظر گرفته شده برای دروازه بان
8.1/10

امتیاز شما

(72 رای )
7.2/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.