نویسنده: قاسم ممتاز شنبه، 11 خرداد 1398
ساعت 09:00

عوارض کاشت ایمپلنت و نکات بهداشتی بعد از عمل

0 از 5

ایمپلنت‌های دندانی،‌ ریشه‌های دندان مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندان‌ها طراحی شده‌اند. دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت، آن‌ها را با عمل جراحی وارد استخوان فک می‌کنند. اگر قصد کاشت ایمپلنت دارید، ‌بهتر است پیش از انجام عمل اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. در این مقاله قصد داریم که عوارض کاشت ایمپلنت و نکات بهداشتی بعد از عمل را بررسی کنیم.

جراحی ایمپلنت چه عوارض جانبی دارد؟

عمل جراحی ایمپلنت بسیار بی‌خطر است و اکثر افراد هیچ عارضه‌ای بعد از کاشت ایمپلنت ندارند. با این‌حال، باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات بروز عوارض جانبی ممکن است. درد، یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی است. بی‌حسی که در طول عمل جراحی استفاده می‌شود، درد را از بین می‌برد. با این‌حال، شما به احتمال زیاد چند روز بعد از جراحی درد را تجربه خواهید کرد. در بیشتر موارد، درد را می‌توان با داروهای بدون نسخه نیز تسکین داد.

به‌یاد داشته باشید که آسپرین می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. برای همین است که دندانپزشکان داروهای عاری از آسپرین را پیشنهاد می‌دهند. هم‌چنین دندانپزشک شما می‌تواند دارویی را تجویز کند که موثرتر از داروهای بدون نسخه باشند.

تورم، یکی دیگر از عوارض جانبی کاشت ایمپلنت است که در واقع یک واکنش طبیعی به جراحی است و به احتمال زیاد در اطراف محل برش رخ می‌دهد. تورم به‌خودی خود از بین می‌رود و شما می‌توانید برای کاهش آن از یخ استفاده کنید.

کبودی نیز یکی دیگر از عوارض تورم است. ممکن است متوجه کبودی بر روی گونه‌ها شوید. جراحی می‌تواند موجب کبودی داخلی نیز شود. عفونت نیز یکی از عوارضی است که ممکن است در محل برش ایجاد شود. درمان عفونت باید به‌درستی صورت گیرد زیرا می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند. اکثر عفونت‌ها را می‌توان با آنتی‌بیوتیک درمان کرد. آسیب عصب و مشکلات سینوسی نیز از عوارض جانبی احتمالی جراحی ایمپلنت دندانی می‌توانند باشند.

بعد از عمل جراحی چه‌کار کنم؟‌

متخصص ایمپلنت فهرستی از دستورالعمل‌های غذایی را به شما می‌دهد که باید بعد از عمل جراحی از آن پیروی کنید. شما باید در تمام جلساتی که متخصص ایمپلنت برای‌تان تعیین می‌کند شرکت کنید. هدف از این جلسات پشت سر هم این است که دندانپزشک از روند بهبودی شما اطمینان حاصل کند.

چه غذایی نمی‌توانم بخورم؟

پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب یکی از کلیدهای بهبودی بعد از جراحی ایمپلنت است. شما بعد از عمل جراحی نباید از غذاهای تند و داغ استفاده کنید. غذای تند و داغ می توند محل برش را تحریک کند. هم‌چنین، باید از مصرف الکل اجتناب کنید. مصرف الکل روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد و تورم و درد را نیز افزایش می دهد.

طبق دستور متخصص ایمپلنت باید از مصرف غذاهای سفت و چسبناک اجتناب کرد. این غذاها می‌توانند ایجاد ناراحتی کنند زیرا، آن‌ها نیاز به جویدن زیادی دارند. علاوه‌بر این، غذاهایی مثل ذرت بو داده، چیپس، بیسکوییت‌ها و آب‌نبات مضر هستند. تکه‌های کوچک این غذاها می‌تواند در محل برش گیر کرده و ایجاد عفونت کنند.

چه غذایی بعد از جراحی ایمپلنت بخورم؟

  • سس سیب، به‌دلیل بافتی که دارد یک غذای عالی است که می‌توان بعد از جراحی ایمپلنت خورد. هم‌چنین سرشار از ویتامین ث و فیبر غذایی است. علاوه‌بر این، خوردن سس سیب نیازی به جویدن و حرکات فک ندارد.
  • سوپ و آب‌گوشت دو غذای عالی برای بعد از انجام ایمپلنت هستند. سوپ باید گرم باشد نه داغ. آب‌گوشت و سوپ منبع پروتئین هستند.
  • پوره سیب‌زمینی نیز یک غذای نرم با فیبر بالا است. شما می‌توانید برای افزودن طعم به آن، کمی پنیر، سیر و کره نیز اضافه کنید.
  • ماست نیز یک گزینه عالی برای خوردن است.
  • تا چند روز بعد از کاشت ایمپلنت از خوردن گندم و جو اجتناب کنید زیرا لثه‌ها را تحریک می کنند.

2 2

نکاتی که بعد از عمل جراحی ایمپلنت باید رعایت کرد

تا جایی‌که ممکن است از دست زدن به محل جراحی اجتناب کنید. می‌توانید بعد از جراحی دندان‌های خود را مسواک بزنید اما، باید از تماس با محل‌های برش خورده شده دوری کنید. دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت، به شما می‌گوید که چه زمانی برای مسواک زدن محل برش داده شده مناسب است.

شما می‌توانید از محلول آب نمک گرم برای تمیز نگه‌داشتن دهان خود استفاده کنید. محلول آب نمک را به آرامی و به مدت ۵ دقیقه در دهان خود بگردانید. می‌توانید این روند را دو یا سه بار در روز تکرار کنید. استفاده از کمپرس سرد تنها در ۲۴ ساعت اول مجاز است.

ورزش کردن بعد از عمل جراحی قدغن است، تا زمانی‌که پزشک به شما اجازه ورزش بدهد. یوگا، تمرینات کششی، پیاده‌روی از جمله ورزش‌هایی هستند که می‌توانید بعد از عمل جراحی ایمپلنت انجام دهید.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

قاسم ممتاز | 01/06/2019
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.