نویسنده: قاسم ممتاز پنج شنبه، 02 آبان 1398
ساعت 23:24

همه چیز درباره ی وکالت

0 از 5

همه چیز دربارۀ وکالت

به نا به گزارش سایت وکلای مهاجرت به آمریکا و کانادا (IranianLawyer.info)

وکالت در لغت به معنای واگذار کردن و اعتماد کردن و در کل تکیه کردن به دیگری است. به عقد و پیمانی که بر اساس آن یک نفر، برای انجام یک سری امور، جانشین فرد یا افراد دیگری می‌شود، عقد وکالت گفته می‌شود.

وکالت نامه‌ای که بین موکل و وکیل تنظیم می‌شود شرایط و ضوابطی دارد که بخشی از آنها، در همۀ وکالت نامه‌ها ثابت هستند و بخشی دیگر توسط موکل و وکیل تنظیم می‌گردند.

وکالت نامه در چند حالت می‌تواند منقضی شود:

-زمانی که وکیل از وکالت استعفا دهد.

-زمانی که موکل، وکیل خود را عزل کند.

-هنگامی که موکل یا وکیل دچار جنون، شوند.

-در صورت فوت وکیل یا موکل.

- در صورتی که متعلق وکالت از بین برود.

Lowyers

موکل می‌تواند بر اساس خواست و نظر خود، دایرۀ عمل وکیل خود را محدود کند یا به وی وکالت تام الاختیار یا وکالت بلاعزل بدهد.

وکالت تام الاختیار، یعنی دست وکیل در تمام امور مربوط به موکل، برای انجام کار باز است و او می‌تواند نسبت به خرید و فروش، واگذاری و سایر فعالیت‌های مالی اقدام کند.

وکالت بالاعزل، به وکالتی گفته می‌شود که طرفین حق بر هم زدن آن را ندارند و با فوت و جنون نیز باطل نمی‌شود. وکالت بلاعزل یعنی تبدیل وکالت جایز به وکالت لازم. مثلا زمانی که معامله‌ای در کار است و در اصطلاح حقوقی، وکالت در ضمن یک قرارداد بیع بسته شده است، که به موجب آن فروشنده یا خریدارا تعهدی را انجام دهند.

نوع دیگری از وکالت بلاعزل هم به این صورت است که ابتدا یک عقد وکالت بین طرفین برقرار می‌شود، اما طرفین در ضمن عقد لازم دیگری، شرط می‌کنند که حق عزل وکیل را در عقد وکالت ندارند، یعنی شرط عدم عزل، در ضمن عقد دیگری قید می‌شود.

در شرایطی که وکالت بلاعزل از نوع اول باشد، تا زمانی که آن تعهد پا برجاست، وکالت بلاعزل نیز پا برجاست، تنها زمانی می‌توان آن را نقض کرد که دو طرف با هم توافق نظر کنند. اما در صورتی که حالت دوم بر وکالت بلاعزل حاکم باشد، می‌توان ابتدا قرارداد نخست را بر هم زد و سپس در تنظیم مجدد وکالت نامه، وکالت را به حالت عادی تغییر داد.

اصل وکالت بر بی‌طرفی و مستقل بودن وکلا تاکید می‌کند. استقلال وکلا شاید در پرونده‌های عادی اهمیت چندانی نداشته باشد اما زمانی که در یک طرف پرونده یکی از مقامات حکومتی و دولتی و افراد با نفوذ کشور قرار می‌گیرند، استقلال وکیل برای جلوگیری از تجاوز به حقوق مردم و پیشبرد دادرسی در منصفانه‌ترین شکل ممکن  و در نهایت تحقق جامعه‌ای عدالت محور بسیار اهمیت دارد.

منبع: سایت وکیل مهاجرت به آمریکا و کانادا (IranianLawyer.info)

قاسم ممتاز | 24/10/2019
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.