نویسنده: قاسم ممتاز سه شنبه، 08 اسفند 1402
ساعت 17:48

10 جاذبه گردشگری ارومیه که شما را متحیر می‌کند

0 از 5

10 جاذبه گردشگری ارومیه که شما را متحیر می‌کند

ارومیه، مرکز استان آذربایجان‌غربی، یکی از قطب‌های گردشگری شمال غرب ایران است. در تمام فصول سال به‌ویژه در فصل تابستان تعداد زیادی گردشگر برای دیدن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی از طریق خرید بلیط قطار ارومیه راهی این شهر زیبا می‌شود. هوای ارومیه در فصل تابستان خنک و مطبوع است. قبل از سفر به هر شهری بهتر است که جاذبه‌های گردشگری پربازدید آن را بشناسید‌. در این مطلب قصد داریم 10 مورد از جاذبه‌های حیرت‌انگیز ارومیه را معرفی کنیم.

معرفی 10 مورد از جاذبه‌های گردشگری دیدنی و حیرت‌انگیز ارومیه

شهر زیبای ارومیه با 10548 کیلومترمربع وسعت، یکی از بزرگترین شهرهای شمال غربی ایران است. جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی این شهر به‌حدی جذاب و منحصربه‌فرد هستند که توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کنند. بسیاری از مسافران به‌دلیل مناسب بودن قیمت بلیط قطار، ترجیح می‌دهند که به‌جای هواپیما، اتوبوس یا خودروی شخصی خود، با قطار به ارومیه سفر کنند. در زمان سفر به این شهر حتما از تمام مکان‌های دیدنی خاص و معروف این شهر بازدید داشته باشید. 10 مورد از جاذبه‌های گردشگری مهم و حیرت‌انگیز ارومیه شامل موارد زیر است.

  1. کلیسای قدیمی ننه‌‌مریم

بعد از قدیمی‌ترین کلیسای دنیا یعنی کلیسای بیت لحم فلسطین، کلیسای ننه‌مریم به‌عنوان دومین کلیسای قدیمی دنیا مربوط به دوره آشوریان در شهر ارومیه قرار دارد. این کلیسا با نام‌های شرق آشور و سنت‌ماری نیز شناخته می‌شود. سادگی خاص بنای کلیسای تاریخی حضرت مریم باعث افزایش معنویت آن شده است. این جاذبه گردشگری ارومیه در سال 1392 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

  1. دریاچه دالامپر

یکی‌دیگر از جاذبه‌های زیبا و بی‌نظیر ارومیه دریاچه‌ای باشکوه به نام دالامپر است. این دریاچه در بالای کوه دالامپر قرار دارد. گردشگران علاقه‌مند به کوهنوردی می‌توانند هنگام بازدید از این دریاچه از آب‌وهوای دلپذیر و خنک و طبیعت بکر اطراف آن لذت ببرند. مردم بومی، دریاچه دالامپر را با نام مام‌شیخ می‌شناسند.

  1. غار تمتمه

غار تمتمه یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی منحصربه‌فرد واقع در 18کیلومتری جنوب غرب ارومیه است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به‌ثبت رسیده است. تحقیقات نشان می‌دهد که این غار زمانی سکونتگاه‌ اولیه انسان‌ها بوده و از دوران پارینه‌سنگی به‌جای‌مانده است.

images 1708786937 65da04f90f2d5

  1. مقبره سه گنبد

یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی ارومیه که قدمت آن به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد، بنایی منحصربه‌فرد به نام مقبره سه گنبد است. این مقبره که در سال 580 هجری قمری ساخته شده است، در سال 1314 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید. از ویژگی‌های این بنا می‌توان به نقوش هندسی، تزئینات گچی و کتیبه‌ای به خط میخی اشاره کرد. روحانیون، سرداران، اشراف‌زادگان و تجار معروف آن دوره در سه مقبره ارومیه به‌خاک سپرده شده‌اند.

  1. کلیسای مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز یک کلیسای متفاوت در 12کیلومتری ارومیه است که به‌دلیل قرارگیری در دامنه کوه سیر با نام کلیسای سیر هم شناخته می‌شود. برای آشوریان، ارامنه و مسیحیان ارومیه این کلیسا یک مکان مقدس و زیارتگاه است. کلیسای مارسرگیز با استفاده از سنگ‌های ناهموار بنا شده است و استحکام بسیار بالایی دارد. این بنای قدیمی در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

  1. دریاچه سبز مارمیشو

در 45کیلومتری غرب ارومیه دریاچه زیبایی به نام دریاچه مارمیشو وجود دارد. این دریاچه با عمق بین 50 تا 60 متر بعد از خشک شدن دریاچه ارومیه توجه تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب کرده است. بهترین زمان بازدید از این دریاچه، فصل تابستان است.‌ طبیعت بکر این دریاچه و ماهی‌های قزل‌آلای داخل آن باعث شده است که علاوه‌بر گردشگران، مردم ارومیه نیز در تعطیلات آخر هفته از این دریاچه بازدید کنند‌.

  1. آبشار زیبای سوله دوکل

گردشگرانی که با خرید بلیط قطار ارومیه راهی این شهر می‌شوند، در منطقه مرگور و دامنه کوه دالامپر یا دالانپر واقع در 60کیلومتری ارومیه در نوار مرزی کشورهای ایران و ترکیه می‌توانند از آبشار زیبایی به نام سوله دوکل بازدید کنند. آن‌ها برای بازدید از این آبشار منحصربه‌فرد و طبیعت بکر و زیبای اطراف آن باید به روستای زیرج واقع در جنوب غربی ارومیه بروند.‌

  1. موزه ارومیه

موزه ارومیه نیز جزو جاذبه‌های گردشگری است که بازدید از آن در زمان سفر به ارومیه نباید فراموش شود. این موزه شامل دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است و اشیاء تاریخی متنوع و گران‌بهای مربوط به دوران قبل‌ازتاریخ مانند کتاب‌های قدیمی، لباس‌های محلی، زری‌دوزی، قلاب‌دوزی در آن وجود دارد. همچنین از آثار تاریخی مهم موجود در موزه ارومیه می‌توان به سنگ‌نبشته کله‌شین و کتیبه کله‌شین اشاره کرد.

images 1708786937 65da04f918e8f

  1. خانه آبگینه یا یخچال دوقوزپله

یخچال دوقوزپله ارومیه واقع در محله‌ای به همین نام از جاذبه‌های گردشگری قدیمی این شهر و یادگار دوران قاجار است. مردم در گذشته برای برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری و سایر مراسم‌ها به این مکان مراجعه می‌کردند؛ اما درحال‌حاضر این بنا به یک نمایشگاه دائمی به نام خانه آبگینه تبدیل شده است. در این‌ نمایشگاه، آثار گوناگونی مانند معرق‌کاری، نقاشی روی شیشه، سفالگری و... در معرض دیدم عموم قرار گرفته است. بنای یخچال دوقوزپله در بهمن‌ماه سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید.

  1. گردشگاه بند

روستا یا گردشگاه بند یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی ارومیه در فاصله 5کیلومتری این شهر و در کنار رودخانه شهرچای قرار دارد. قدمت این روستا بیش از 300 سال است. دیدن مسجد تاریخی روستا‌ ورزش‌های آبی در دریاچه پشت سد شهرچای و تفرجگاه‌های زمستانی اطراف رودخانه از دیدنی‌های جذاب این گردشگاه هستند.

جاذبه‌‌های گردشگری ارومیه محدود به این 10 مورد نمی‌شوند و تعداد آن‌ها بیشتر است. اگر با خرید بلیط قطار ارومیه به این شهر سفر کرده‌اید و وقت کافی برای اقامت دارید، به مکان‌های دیدنی دیگری مانند شهردریاچه‌ آب‌های نقره‌ای، ساختمان تاریخی شهرداری، بازار قدیمی معروف، مسجد سردار، خانه انصاری‌ها، کوی تپه‌زیبا، و کلیسای پتروس‌پولیس نیز سربزنید.

خرید بلیط قطار ارومیه با ارزان‌ترین قیمت در فلای تودی

در این مطلب به‌ معرفی 10 مورد از جاذبه‌های گردشگری حیرت‌انگیز ارومیه پرداختیم. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به‌جای هواپیما می‌توانید با قطار سفر کنید و بلیط قطار به مقصد ارومیه را در تاریخ مورد ‌نظر خود با ارزان‌ترین قیمت از سایت فلای تودی بخرید. فلای تودی بهترین سایت خدمات آنلاین گردشگری ایران محسوب می‌شود و باکیفیت‌ترین خدمات را به کاربران خود ارائه می‌دهد. بعد از وارد کردن مبدا، مقصد، تاریخ سفر و تعداد مسافران و کلیک روی گزینه جستجو، در عرض چند ثانیه تمام بلیط‌های قطار ارومیه از ارزان تا گران برای شما به‌نمایش درمی‌آید. بعد از مقایسه قیمت بلیط‌ها و امکانات قطارها می‌توانید مناسب‌ترین بلیط را خریداری کنید.

توجه: این متن در قالب ریپورتاژ  آگهی درج شده و بازی مگ در ارتباط با محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.