نویسنده: بازی مگ پنج شنبه، 20 ارديبهشت 1403
ساعت 11:19

دیجیتال دیتاکس در دورهمی‌های دوستانه با بازی‌های فکری جدید متنوع

2.33 از 5

این روزها حتی در جمع‌های دوستانه و دورهمی‌های خانوادگی هم، همه سرگرم کار با موبایل‌هایشان هستند، بزرگترها اغلب تلویزیون نگاه می‌کنند و کودکان نیز با تبلت مشغول‌اند. این دورهمی‌ها تنها فرصتی کوتاه برای گذراندن اوقات خوش کنار عزیزانمان هستند و بهتر است آن را با گجت‌های دیجیتال خراب نکنیم. اخیرا مفهومی به نام دیجیتال دیتاکس یا سم زدایی دیجیتال مطرح شده‌ که شما را ترغیب می‌کند تا مدتی از انواع تکنولوژی‌های دیجیتال دور بمانید و به زندگی حقیقی بپردازید. به همین منظور، برای جمع‌های صمیمانه بازی‌های فکری گروهی یک انتخاب عالیست تا زمان مفیدی را کنار عزیزانمان بگذرانیم، از دنیای دیجیتال دور باشیم و ساعاتی پر از خنده و هیجان داشته باشیم.

دیجیتال دیتاکس چیست؟

دیجیتال دیتاکس (Digital Detox) یا سیم زدایی دیجیتال به حالتی گفته می‌شود که فرد برای مدتی از انواع تکنولوژی‌های دیجیتال مثل موبایل، تبلت، لپ تاپ، بازی‌های ویدیویی و تلویزیون فاصله می‌گیرد. معمولا افراد این‌کار را با هدف افزایش تعاملات اجتماعی خود، کاهش استرس و فشارهای کاری و تنظیم برنامه‌های زندگی انجام می‌دهند.

چرا سم زدایی دیجیتال یا دیجیتال دیتاکس مهم است؟

ابزارهای مختلف دنیای دیجیتال از جهات مختلف بر زندگی ما تاثیر گذارند و گاهی تاثیرات منفی آن‌ها از دید ما دور می‌ماند. سم زدایی دیجیتال این فرصت را به ما می‌دهد تا مضرات دنیای دیجیتال را متوجه شویم و برای زندگی برنامه ریزی کنیم.

مزایای دیجیتال دیتاکس عبارتند از:

  • خواب راحت و آرام
    کاهش اضطراب و استرس
  • جلوگیری از اهمال کاری در انجام کارهای روزانه و افزایش بهره‌وری
  • از بین بردن اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدیویی
  • تقویت تعاملات اجتماعی و تحکیم روابط با خانواده و دوستان

روش‌های دیجیتال دیتاکس

هر فرد برای سم زدایی دیجیتال روش خاص خود را دارد و این راهکار ارتباط مستقیمی با نوع وابستگی و شدت آن دارد. برخی موارد متداول دیجیتال دیتاکس شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که شبکه‌های اجتماعی یا گوشی هوشمندتان را برایتان محدود می‌کنند.
  • خاموش کردن گوشی، موبایل و تلویزیون برای ساعتی مشخص در طول روز.
  • خاموش کردن برخی نوتیفیکیشن‌های غیرضروری.
  • همراه نبردن موبایل هنگام ورزش.
  • جایگزین کردن سرگرمی‌ و کارهای مفید مثل کتاب خواندن، ورزش، وقت گذراندن با دوستان و ...

تمام این موارد می‌تواند به افراد کمک کند تا ساعاتی مفید را در آرامش و بگذرانند اما زمانی که نوبت به دورهمی‌ها و جمع‌های دوستانه و خانوادگی می‌رسد، نیاز به روش‌هایی جذاب و خلاقانه است تا تمام حاضران جمع با کمال میل و اشتیاق ساعتی را به دور از گوشی‌هایشان بگذرانند.

بازی‌های فکری گروهی یک راه حل مناسب برای سم زدایی دیجیتال جمعی!

در جمع‌های خانوادگی و دوستانه، گروه‌های سنی مختلف اغلب نقاط مشترکی برای حرف زدن و وقت گذراندن باهم ندارد و خیلی وقت‌ها جمع‌های دوستانه به کسالت و رخوت می‌گذرند اما با ترند شدن برخی بازی‌ها مثل مافیا و پانتومیم، گرما و خنده به دورهمی‌ها بازگشته است.

 دیتاکس در دورهمی های دوستانه با بازی های فکری جدید و متنوع تصویر 2

البته که بازی‌های ترند مثل مافیا یا حتی بازی‌های دونفره مثل شطرنج و تخته‌نرد نیز بعد از مدتی خسته‌کننده می‌شوند و یا به خاطر تعداد محدود بازیکنان همه نمی‌توانند شرکت کنند و در نتیجه عده‌ای سراغ گوشی‌هایشان می‌رود. اما با خرید بازی‌ فکری‌های مهیج و خاص کاری خواهیدکرد که همه با شوق به شما ملحق شوند.

بازی فکری شیر مرغ، یک بازی فوق العاده جذاب بدون محدودیت سنی!

رده سنی: بالای 8 سال

تعداد بازیکنان: 3 تا 10 نفر

بازی فکری شیر مرغ یک بازی بسیار پرهیجان است که مهارت فروش و سخنوری شما را تست می‎‌کند در این بازی هر نفر 6 کارت می‌گیرد و باقی کارت‌ها به همراه کارت‌های نقش روی زمین بازی خواهد ماند. اولین بازیکن یکی از کارت‌های نقش را رو کرده و بازی آغاز می‌شود.

برای مثال ممکن است نقش روی کارت غواص باشد، بازیکنان دیگر بایستی باتوجه به کارت‌های دستشان یک ترکیب 2تایی بچینند و سعی کنند تا آن را به فرد دارای نقش بفروشند. آن‌ها برای فروش کارت‌های خود باید داستانی جذاب و مهیج بسازند و فرد را قانع کنند تا با فروش محصول خود، کارت نقش او را بگیرند. هرکارت نقش حاوی یک امتیاز است و بازیکنی برنده خواهد شد که محصول بیشتری فروخته و کارت نقش بیشتری گرفته باشد.

نکته جذاب و زیبای این بازی همین‌جاست که شما باید برای فروختن کارت‌های خود حسابی حرف بزنید و بازیکن صاحب نقش را قانع کنید، همین مکالمه‌های فضایی رقابتی و پر از خنده برایتان می‌سازد!

اونو UNO، یک بازی سرعتی، مهیج و متنوع!

رده سنی: بالای 7 سال

تعداد بازیکنان: 2 تا 10 نفر

اونو یک بازی کارتی سرعتی‌ست که بازیکنان بایستی سریع و با دقت کامل بازی کنند. برای این بازی هر بازیکن 7 کارت می‌گیرد و باقی کارت‌ها روی زمین بازی قرار می‌گیرند، یک کارت برای آغاز بازی رو می‌شود. هر بازیکن باید بر اساس عدد یا رنگ کارت روی میز، کارتی مناسب روی آن قرار دهد و به همین ترتیب هر بازیکن کارتی اضافه می‌کند.

 دیتاکس در دورهمی های دوستانه با بازی های فکری جدید و متنوع تصویر 3

در این میان بعضی کارت‌ها متفاوت هستند، مثلا با انداختن یک کارت، جهت دست برمی‌گردد، یا نوبت از روی شما می‌پرد و یا بازیکنی جریمه می‌شود. هدف نهایی این است که دست خود را زودتر خالی کنید تا برنده شوید! زیبایی بازی اونو در همین است که باید خوب تمرکز کنید و کارت درست بندازید! مدل‌های مختلف اونو فلیپ و اونو فلکس نیز به بازار عرضه شدند که قوانین جدیدی به بازی اضافه کرده و آن را کمی سخت‌تر کرده‌اند. همین سرعت و تنوع باعث جذابیت بازی‌های انو شده‌است.

بروکا، چالش رویایی جمع‌های شما

رده سنی: بالای 8 سال

تعداد بازیکنان: 4 تا 10 نفر

بازی بروکا کاملا متفاوت و زیباست که شما را مجبور به رویاپردازی می‌کند. در بروکا نیز سرعت و تمرکز حرف اول را می‎‌‌زد. در این بازی چند نقش وجود دارد: پری، شیطان و سَندمَن و بازیکنی که چشم‌بند زده و به خواب می‌رود. تعدادی کارت رویا هم داریم که روی زمین بازی قرار می‌گیرند و بالا و پایین آن کلماتی نوشته شده‌‌است. فرد خوابیده انتخاب می‌کند که کلمات بالایی یا پایینی را حدس بزند.

 دیتاکس در دورهمی های دوستانه با بازی های فکری جدید و متنوع تصویر 4

حالا نقش‌های بازی باتوجه به کلمات روی کارت سعی در راهنمایی و یا گمراه کردن فرد خوابیده دارند. پری‌ها کلماتی می‌گویند تا او را به حدس زدن نزدیک کنند، شیطان کلماتی می‌گوید که فرد را گمراه کند و سندمن تلاش می‌کند تا توازنی بین پری‌ها و شیاطین برقرار کند.

در نهایت فرد با به خاطر آوردن کلماتی که حدس زده رویایی می‌سازد و اگر رویایش درست و جذاب باشد، کارت‌هایی که حدس زده را به عنوان امتیاز دریافت می‌کند. جذابیت این بازی، این است که همه باید کاملا تمرکز کنند و نقش‌شان را به خوبی ایفا کنند.

دانیتو، یک بازی متفاوت همراه با افزایش اطلاعات عمومی!

رده سنی: بالای 15 سال

تعداد بازیکنان: 2 تا 6 نفر

اگر می‌خواهید اطلاعات عمومی‌تان بالا رود و در عین حال روی دانش بازیکنان دیگر شرط‌بندی کنید، بازی دانیتو یک بازی مهیج و عالیست که اطلاعات عمومی شما را به چالش می‌کند. در این بازی تعدادی کارت سوال داریم که سوالاتی متفاوت در حوزه‌های مختلف به همراه سه جمله راهنمایی روی آن نوشته شده‌است. اگر بدون راهنمایی جواب سوال را بدهید، 3 امتیاز می‌گیرید و با هر راهنمایی یک امتیاز از شما کم خواهد شد. ابتدا هر بازیکن یک مهره به همراه چند توکن امتیاز می‌گیرد و یکی از بازیکنان بازی را مدیریت کرده و موضوع را اعلام می‌کند.

بازیکنان با شیدن موضوع باید حدس بزنند که با چند راهنمایی می‌توانند جواب سوال را بدهند و مهره‌ را در خانه 3،2 یا 1 امتیازی بگذارند. همچنین می‌توانند روی یکی از بازیکنان دیگر نیز شرط‌بندی کنند که او در چندمین راهنمایی جواب خواهد داد. به همین ترتیب با درست پاسخ دادن و شرط‌بندی درست شما امتیاز می‌گیرید و درنهایت فردی که بیشترین توکن را داشته‌باشد برنده خواهد شد.

جذابیت اصلی این بازی، هیجانِ شرط‌بندی، شوخی‌ها و بحث‌های میان بازیکنان است و از سوی دیگر یک بازی آموزشی مفید است و ساعاتی که درجمع هستید را به یادگیری و می‌گذارنید.

کلام آخر

دیجیتال دیتاکس به معنای این نیست که شما کاملا با دنیای دیجیتال خداحافظی کنید و به عصر رادیو، شطرنج و چراغ علاءالدین بازگردید، بلکه سم زدایی دیجیتال تنها از شما می‌خواهد تا زمانی را به سلامت جسم، روان و روابط اجتماعی خود اختصاص دهید. حال چه بهتر اگر این زمان را با دوستان و آشنایان صرف بازی و خنده کنید. در این مسیر، فروشگاه اینترنتی تمشک، مرجع تخصصی انواع اسباب بازی و بازی‌های فکری در کنار شماست با ارائه بازی‌های فکری متنوع شما را به یک دورهمی بدون موبایل و تلویزیون دعوت کند.

توجه: این متن در قالب ریپورتاژ  آگهی درج شده و بازی مگ در ارتباط با محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.