نویسنده: هادی شنبه، 06 ارديبهشت 1399
ساعت 11:50

آیا پلی‌استیشن 5 در زمان عرضه ارزش خرید دارد؟ مطلب ویژه

2.67 از 5

امسال اشتیاق علاقمندان و طرفداران صنعت بازی برای رفتن به نسل بعدی کنسول‌ها بیشتر شده است. پاییز سال جاری میلادی، طرفداران ایکس باکس و پلی ‌استیشن باید تصمیم مهمی بگیرند.  به مانند مایکروسافت، سونی نیز در تلاش است تا طرفداران را با پلی ‌استیشن 5، به ماندن در اکوسیستم خود قانع کند. نکته مهمی که طرفداران باید از خود سوال کنند این است که آیا خرید پلی ‌استیشن 5 در زمان عرضه آن، ارزش دارد و یا این که باید منتظر عرضه بازی‌های بیشتر بمانند؟

اگر چه اطلاعاتی که سونی در خصوص این کنسول منتشر کرده به صورت قطره‌ای و غیرمتعارف بوده، با این وجود تاریخ عرضه پلی ‌استیشن 5 تاخیر نخورده و هنوز هم پاییز 2020 برای عرضه این کنسول در نظر گرفته شده است. نمی‌توان ادعا کرد که اطلاعات ما در خصوص پلی ‌استیشن 5 کامل است ولی با توجه به آن چه که تا کنون شاهد بودیم، این امکان وجود دارد که نسبت به نسل قبل شاهد سرمایه‌گذاری‌های بزرگتری باشیم. سوال این است که خرید زودهنگام پلی ‌استیشن 5 ارزش دارد یا بهتر این است که کمی صبر کنیم تا کنسول وارد چرخه عمر خود شود.

تقاضای بالا، عرضه کم

تاکنون تعداد کمی بازی برای پلی ‌استیشن 5 تائید شده‌اند اما این موضوع نباید نقشی اساسی را در تصمیم خریداران ایفا کند. طرفداران پلی ‌استیشن می‌دانند که این پلتفرم از سال 2013 به بعد، عناوین فرست پارتی بزرگی را معرفی کرده است و همین الان نیز عرضه عناوین فرست پارتی و ترد پارتی بزرگ برای این کنسول تضمین شده است؛ بنابراین در عرضه عناوین هیجان‌انگیز برای پلی‌استیشن 5 مشکلی وجود ندارد. مشکل اصلی در سرمایه‌گذاری اولیه بالا برای خود سیستم و نحوه ادغام قیمت‌ها با در نظر گرفتن هزینه لازم برای خرید عناوین روز انتشار کنسول است. شایعات حاکی از آن است که قیمت افزایش یافته پلی‌استیشن 5، به کاهش تقاضای اولیه منجر خواهد شد و جدیدترین کنسول سونی ممکن است که نسبت به پلی‌استیشن‌های قبلی، نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری باشد.

gamestop store with line

متاسفانه مانند سایر صنایع جهانی، صنعت بازی‌ نیز از تاثیرات کوید-19 در امان نمانده است.  هزینه‌های تولید پلی ‌استیشن 5 به دلایل متعدد افزایش یافته است. قطعات داخلی مانند فلش مموری‌ها تقاضای زیادی دارند و بنابراین هزینه بیشتری را هم در هر سیستم در بر می‌گیرند. همچنین روند تولیدات در کشورهای کلیدی به نصف حالت عادی خود رسیده است و بسیاری مجبور به تعطیلی تولیدی‌های خود شده‌اند. بنابراین نه تنها تولیدات جهانی محدود شده است، بلکه هزینه تمام شده برای اجزاء و فناوری مورد نیاز برای تولید پلی ‌استیشن 5 نیز افزایش یافته است. البته این بدین معنا نیست که شاهد کمبود پلی ‌استیشن 5 خواهیم بود، با این وجود مقیاس عرضه اولیه کنسول‌ها در مقایسه با نسل‌های قبلی کوچکتر خواهد بود.

حتی با در نظر نگرفتن شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی، کنسول بعدی سونی مسیری سخت برای فروش دارد. سونی قبلا نیز این مشکل را با کنسول پلی‌استیشن 3 تجربه کرده بود. قیمت اولیه بالای این کنسول باعث شد که طرفداران قدیمی پلی‌استیشن به سمت کنسول ارزان‌تر و با پشتیبانی بهتر ایکس باکس 360 جذب شوند.  مسیر راه مارک کرنی (Mark Cerny) در معرفی پلی‌استیشن 5، به برخی از قابلیت‌های منحصر به فرد مانند یک SSD اختصاصی در کنسول برای کاهش زمان‌های لودینگ اشاره داشت. اگر چه سخت‌افزار این کنسول ممکن است برای عناوین فرست‌پارتی ایده‌آل باشد، با این وجود توسعه‌دهندگان تردپارتی لزوما از حداکثر توان سخت‌افزار بهره نخواهند برد.

توجیه سخت‌افزار اختصاصی

امکان بوجود آمدن چنین شرایطی برای ایکس باکس سری ایکس هم وجود دارد اما در حال حاضر، این احتمال کمتر وجود دارد که هر دو کنسول نسل فعلی از درایو ذخیره‌سازی حالت جامد استفاده کنند. در حالی که SSD پلی ‌استیشن 5، سخت‌افزار اضافی ویژه‌ای برای بهبود هر چه بیشتر زمان‌های لودینگ دارد، با این وجود به نظر می‌رسد که تنها عناوین فرست پارتی از این تکنولوژی بهره خواهند برد. توسعه‌دهندگان ترد پارتی عناوین خود را به گونه‌ای طراحی خواهند کرد که همزمان در بسیاری از فرمت‌ها به صورت ایده‌آل قابل اجرا و قابل انتقال باشد؛ بنابراین اختصاص زمان اضافی برای بهبود توسعه بازی بر روی یک پلتفرم خاص برای افزایش سرعت لودینگ، عملاً امکان‌پذیر نیست.

PS5 next Xbox game loading times dev

سخت‌افزار پلی ‌استیشن 3 نیز مشکلی مشابه ولی به مراتب شدیدتر را تجربه کرد. توسعه بازی برای معماری نرم‌افزاری پلی ‌استیشن 3 به دلیل ساختمان سخت‌افزاری طاقچه‌ای و ساختار نرم‌افزاری آن، بسیار پیچیده‌ بود و به همین دلیل نسخه پلی ‌استیشن 3 بسیاری از بازی‌ها با تاخیر بیشتری عرضه می‌شد. با توجه به این که پردازش بافت‌ها و بهینه‌سازی زمان لودینگ در روند توسعه یک بازی با استفاده از فرمت استاندارد SSD تفاوت چندانی با روند قبلی ندارد، به نظر نمی‌رسد که پلی‌استیشن 5 مشکلی تا این حد جدی را تجربه کند. با این حال با توجه به این که احتمالا بسیاری از بازی‌های مولتی پلتفرم از این قابلیت حتی استفاده هم نمی‌کنند، ممکن است تلاش‌های سونی در خصوص بهینه‌سازی زمان‌های لودینگ بازی‌ها تا حدودی کم ارزش شود.

نکته‌ای که به سود پلی‌استیشن تمام می‌شود، قابلیت پشتیانی پلی‌استیشن 5 از عناوین نسل قبل برای اکثریت قریب به اتفاق بازی‌های پلی‌ استیشن 4 در روز عرضه است. پیداست که قابلیت تجربه بازی‌های پلی ‌استیشن 4 بر روی پلی ‌استیشن 5، ویژگی اصلی این کنسول نیست ولی برای آن دسته از افرادی که هنوز تعداد زیادی از عناوین نسل فعلی را تجربه نکرده‌اند، می‌تواند بسیار متقاعدکننده باشد. با فرض این که طرفداران یا علاقمندان، عناوین زیادی را برای تجربه در روز عرضه نداشته باشند، در این صورت حداقل گزینه تجربه بازی‌های پلی‌ استیشن 4 بدون بیرون آوردن کنسول قدیمی از قفسه، روی میز است. حتی در بعضی موارد، عناوین پلی ‌استیشن 4 می‌توانند از افزایش قدرت گرافیکی و پردازشی کنسول جدید برای ارائه نسخه‌ای بهبودیافته‌تر از خود سود ببرند. نکته دیگر این که قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبل در پلی‌استیشن 5، نرم‌افزار محور است و در آینده نیازی به سخت‌افزار اضافی برای تجربه عناوین نسل قبل نخواهیم داشت.

مزایای خرید کنسول در روز عرضه

تمام مطالبی که تا به اینجای کار گفته شد، برای سونی به چه معناست؟ این صحبت‌ها تصویر بزرگتری را بسته به لاین‌آپ عناوین روز انتشار ترسیم می‌کند. تصویری که به ما می‌گوید هنوز هم دلایل بسیاری برای خرید پلی‌استیشن 5 در روز انتشار وجود دارد. حتی اگر مخاطبان چندان علاقه‌ای به عناوین روز عرضه نداشته باشند و بیشتر به دنبال پروژه‌های آتی باشند، هنوز هم توجیهاتی برای خرید پلی‌استیشن 5 در روز عرضه دارند. علاقمندان هنوز هم می‌توانند بدون نیاز به کنسول قدیمی، عناوین بسیاری را از کتابخانه پلی‌استیشن 4 برای تجربه انتخاب کنند و در بعضی موارد می‌توانند به لطف پلی‌استیشن 5، کیفیت و عملکرد فنی بسیار بهتری را نیز تجربه کنند.

ps5 ssd speed

در عین حال اگر شایعات در خصوص قیمت بیشتر پلی ‌استیشن 5 واقعیت داشته باشد، شاید قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبل و لاین‌آپ عناوین روز انتشار کنسول، برای مخاطبان چندان متقاعدکننده نباشد. قیمت خود کنسول به تنهایی دردسرساز نیست ولی طرفداران باید هزینه 60 دلاری بازی‌ها، خرید اشتراک آنلاین و سایر فاکتورهای بیرونی مانند خرید یک تلویزیون 4K را نیز در نظر بگیرند. قیمت بیشتر کنسول به معنای محدود کردن گزینه‌های مخاطبان در روز انتشار است و در نهایت ممکن است طرفداران برای خرید کنسول و فراهم کردن هزینه‌های لازم، زمان بیشتری را در نظر بگیرند.

در مجموع باید گفت معایب و مزایایی برای خرید کنسول در روز عرضه وجود دارد. با فرض این که طرفداران از عهده خرید پلی‌استیشن بربیایند ولی هنوز هم بازی‌های دست‌نخورده زیادی از نسل فعلی داشته باشند، در این صورت نیازی نیست فضای موجود را برای دو کنسول اشغال کنند. اگر پشتیبانی از عناوین نسل قبل برای طرفداران چندان مهم نیست و آن‌ها بیشتر به دنبال عناوین روز انتشار هستند، در این صورت نیز چندان جای نگرانی نیست. اما برای آن دسته از افرادی که مجبورند بیشتر صبر کنند، حال چه به خاطر قیمت کنسول باشد و چه قیمت بازی‌ها، خرید کنسول در روز عرضه شاید خیلی سرمایه‌گذاری ارزشمندی نباشد. با عرضه رسمی کنسول و درک بهتر شرایط موجود در پاییز 2020، علاقمندان و طرفداران قادر خواهند بود تا تصمیم خود برای خرید پلی‌استیشن 5 را نهایی کنند.

کنسول پلی‌ استیشن 5 سونی قرار است تعطیلات 2020 عرضه و منتشر شود.

هادی | مقالات | 25/04/2020
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.