نویسنده: سینا دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
ساعت 17:37

5 بازی ویدئویی برتر از برند Star Wars مطلب ویژه

May the Fourth Be With You

3.8 از 5

کمپانی بسیار بزرگ دیزنی، Star Wars را به قتل رسانده است! یا حداقل این گزاره‌ایست که در بخش‌هایی از اینترنت احتمالاً با آن برخورد خواهید کرد اما واقعیت هم چیزی دور از این دیدگاه افراطی نیست. در کنار اینکه دیزنی بعد از خرید حقوق مادی و معنوی ساخته‌های جورج لوکاس، برنامه‌ریزی او برای اپیزودهای هفتم تا نهم را به دور انداخت و بدون هیچ برنامه‌ریزی مشخصی وارد سه گانۀ جدید شد و به دلیل عدم حفظ تیم هنری یکسان، 3 فیلم از نظر روایی کاملاً شلخته را تحویل داد، با عرضۀ بیش از 10 فیلم و سریال مختلف در همین یک سال و نیم اخیر و در دست ساخت داشتن تعداد مشابهی فیلم و سریال برای یکی دو سال آینده، باعث اشباع این برند و از دست رفتن مقدار قابل توجهی از جادوی آن شده است. اما بزرگترین گناه دیزنی در رابطه با Star Wars بدون شک اعطای امتیاز ساخت بازی‌های ویدئویی بر اساس این مجموعه به یکی از منفورترین کمپانی‌های تمام عالم یعنی EA، به مدت 10 سال بوده که در سال‌های اخیر با لغو چند پروژۀ امیدوارکننده و عرضۀ دو عنوانِ متمرکز بر تجربۀ آنلاین، استفاده مناسبی از این برند نداشته و تنها سال گذشته بود که همراه با انتظارات بسیار پایینی که از محصولات Star Wars این کمپانی وجود داشت، با عرضۀ Fallen Order توانست تا حدی رضایتِ بخشی از مخاطبان را به دست آورد. روز چهارم ماه می به علت شباهت به یکی از جملات کلیدی این مجموعه (May the Force be with you)، سال‌هاست که به صورت غیر رسمی به عنوان روز جهانی Star Wars شناخته می‌شود و این مطلب به این مناسب جمع‌آوری شده تا 5 بازی ویدئویی برتر از میان حدود 100 بازی ساخته شده با این نام و نشان را به عنوان بخشی از سهم خود برای این روز خاص معرفی کنیم. لازم به توضیح است که این لیست بر اساس حرف الفبا مرتب شده و رتبه‌بندی ندارد.  

star wars 5

Star Wars: Empire at War

استودیوی Petroglyph Games که در نتیجۀ تعطیلی استودیوی تاریخ ساز Westwood Studios توسط همان کمپانی منفور EA تأسیس شده بود، برای اولین ساختۀ خود با شجاعت تمام به سراغ سوژه‌ای خطرناک رفت و بدون هیچ مشکلی یکی از بهترین عناوین استراتژی علمی-تخیلی را به بازار عرضه کرد و این موفقیت نوید یک استودیوی استراتژی بزرگ دیگر را می‌داد اما ساخته‌های بعدی این استودیو به مرور ضعیف و ضعیفتر شدند به طوری که امروز حتی سایه‌ای از آن استودیوی 15 سال پیش هم باقی نمانده است.  

در Empire at War مخاطبان امکان بازی در قالب Rebels و Empire را دارند که کمپین مربوط به هر کدام به خوبی ساخته و پرداخته شده، از امکانات متفاوتی که در اختیار دو جناح قرار دارد تا مراحلی که ویژۀ دو گروه طراحی شده‌ همگی حس حضور در حماسی‌ترین لحظات این مجموعه را به بهترین شکل به بازیکن منتقل می‌کنند. کمتر از یک سال بعد از عرضۀ نسخۀ اصلی، بسته‌ای الحاقی با نام Forces of Corruption به بازار عرضه شد که در کنار به تصویر کشیدن داستانِ بعد از نبرد Yavin، گروه سومی را به دو گروه قابل بازی قبلی اضافه می‌کند تا نقش جناح خاکستری کهکشان را ایفا کند. در سال 2017 سرورهای بخش آنلاین این عنوان مجدداً روشن شدند و پشتیبانی کامل workshop پلتفرم Steam هم به امکانات آن اضافه شده که دسترسی به ده‌ها mod جذاب را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.  

star wars 5

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

سری Jedi Knight حکم Rambo را برای دنیای Star Wars دارد! نه به این دلیل که با اثری تمام اکشن و با قهرمانی بزن بهادر طرف هستیم، بلکه به دلیل نوع نام‌گذاری این قسمت‌های مختلف این سری. قسمت اول این مجموعه با نام Dark Forces به بازار عرضه شد که در واقع یک Doom Clone، مثل ده‌ها بازی دیگر در آن سال‌ها، با درجۀ سختی عجیب و غریبی بود. قسمت دوم با نام Dark Forces II : Jedi Knight به بازار عرضه شد که هویت اصلی این مجموعه در اینجا خودش را نشان داد و در آن سال‌ها تبدیل به اثری قابل توجه شد.

قسمت سوم و چهارم به ترتیب با اسامی Jedi Knight II: Jedi Outcast و Jedi Knight: Jedi Academy منتشر شدند که هر دو جز برترین عناوین اکشن در دنیای Star Wars هستند و انتخاب یکی از بین آن‌ها برای این لیست واقعاً سخت بود اما حضور Kyle Katarn به عنوان شخصیت اصلی باعث می‌شود تا Jedi Knight II برتری محسوسی نسبت به برادر خود داشته باشد. امکان استفاده از تفنگ‌های لیزری، شمشیر نورانی معروف این سری (با حس واقعی یک Lightsaber نه یک چوب‌دستی نوارانی مانند ساخته‌های اخیر) و قدرت‌های وابسته به Force به صورت سوم شخص و اول شخص به همراه یک بخش آنلاین قوی و داستانی جذاب باعث شده تا این عنوان هم، یک محصول عالی دیگر در بین چندین اثر لایسنس شدۀ Raven Software باشد که متأسفانه این روزها توسط یک کمپانی منفور دیگر (Activision) به استودیویی صرفاً همکار و پشتیبان در ساخت مجموعۀ Call of Duty تبدیل شده است.

star wars 5

Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

] صدای اعتراض مخاطبان: قسمت اول بازی بهتریه چون بیگ وینر سال شد! [

نظر افرادی که مخالف این انتخاب هستند کاملاً درست است اما برای لیست خودشان! شخصاً بر این عقیده هستم که بعد از گذشت بیش از 15 سال، هنوز هیچ ساخته‌ای در عالم بازی‌های ویدئویی از نظر پرداختن به مسئله خیر و شر و از این دو مهمتر، تصمیمات اخلاقی خاکستری، نتوانسته حتی نزدیک به روایت KOTOR II شود. Chris Avellone با احترام به تمامی ویژگی‌های دنیای Star Wars داستانی را روایت می‌کند که مشابه آن در هیچ جای دیگر این فرنچایز دیده نمی‌شود. از نظر ساختار گیم‌پلی، تفاوت چندانی بین این نسخه با نسخۀ قبلی مشاهده نمی‌شود اما از نظر داستانی و موقعیت‌هایی که مخاطب با آن رو به رو می‌شود، ظرافت‌های روایی فوق‌العاده‌ای را شاهد هستیم.

برخلاف نسخۀ قبلی که وزن بزرگی از روایت را بر دوش پیچش داستانی غیرمنتظرۀ خود گذاشته بود، در KOTOR II تمامی لحظات و تصمیم‌ها، سنگینی ویژه‌ای دارند به طوری که شاید تنها دفعه‌ای که در دنیای Star Wars تمام فلسفه‌بافی‌های پشت Force به جای قابل اعتنایی ختم شده باشد، همینجاست. این عنوان در زمان عرضه از مشکلاتی فنی رنج می‌برد که در طول سال‌هایی که از عرضۀ آن می‌گذرد همگی برطرف شده‌اند و ایده‌های جا ماندۀ آن به علت کمبود بودجه و زمان، با کمک modها قابل تجربه کردن هستند. 

star wars 5

LEGO Star Wars: The Complete Saga

قبل از تلاش‌هایی مذبوحانه‌ای برای تبدیل برند Star Wars به چیزی Edgy، این فرنچایز یکی از مهمترین برندهای خانوادگی و مختص تمامی سنین بود. اولین بازی LEGO Star Wars فرصت بزرگی بود برای بازگشت این برند به فضای اولیه که خوشبختانه به حدی موفق بود که راه را برای عناوین مشابه برای دیگر فرنچایزهای مشهور هم باز کرد به طوری که حتی یک GTA Clone هم با این ساختار تولید شد! مسیری که البته با ساخت چند فیلم سینمایی با محوریت لگوها نهایتاً به قهقرا رفت.

به جز گیم‌پلی سادۀ سری بازی‌های LEGO که آن‌ها را برای همه قابل دسترس می‌کرد، ویژگی بازی کردن به صورت چند نفره با تعداد قابل توجهی از شخصیت‌های محبوب و منفور این مجموعه، امکان تجربه مجدد مراحل با شخصیت‌های متفاوت که قدرت‌های هر کدام راه را برای دسترسی به قسمت‌های جدیدتری از مراحل باز می‌کرد، ساخت و ساز وسایل با استفاده از Force و روایت داستان بدون استفاده از دیالوگ که لحظات بامزه‌ای را رقم می‌زد، همه و همه دست در دست هم دادند تا این مجموعه یکی از لذت‌بخش‌ترین بازی‌های اقتباسی از Star Wars باشند. قیمت نسبتاً پایین برای دسترسی به هر 6 اپیزود هم بدون شک از دیگر مزایای این عنوان است.   

star wars 5

Star Wars: Republic Commando

عنوانی که در نگاه اول چیزی فراتر از یک دزدی هنری از سری Halo به نظر نمی‌رسد، به علت الهام گیری از سری لاکپشت‌های نینجا (!) تبدیل به اثری به شدت به یادماندنی شده است. سه گانۀ پیش درآمد مدافعان چندانی ندارند و حتی افرادی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند هم به طور فعالانه با طرفداران افراطی ( و به اعتقاد من رشد نیافته) سه‌ گانۀ اصلی بحث نمی‌کنند اما واقعیت اینجاست که با نگاهی به دنیای گسترش یافتۀ Star Wars در قالب رمان‌ها، کتاب‌ها و ... (که متأسفانه بخش اعظمی از آن توسط دیزنی از Canon پاک شد) در می‌یابیم که سه گانۀ پیش درآمد زمینۀ بهتری برای روایت داستان‌های فرعی و شخصی‌تر بوده است.

در Republic Commando کنترل جوخۀ دلتا از سربازان کلون در اختیار بازیکنان قرار داده می‌شود که همراه با آن‌ها در نبردهای مختلفی از جنگ کلون‌ها شرکت می‌کنیم. هر کدام از این سربازها ویژگی‌های خاص خود در مبارزات را دارند ولی چیزی که آن‌ها را جذابتر کرده، انتخاب رنگ بخشی از زره آن‌ها و اخلاقیاتشان است که 4 شخصیت اصلی سری لاکپشت‌های نینجا را یادآوری می‌کند و چه چیزی بهتر از ترکیب این دو فرنچایز به شدت محبوب. Republic Commando فشارهای ناشی از حضور در یک جنگ ظاهراً بی پایان بر افرادی که فقط برای جنگیدن تولید شده‌اند را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد و احتمالاً یکی منابع الهام اصلی سریال انیمیشنی The Clone Wars برای باورپذیر ساختن کلون‌های آن اثر بوده، مسئله‌ای که متأسفانه هیچ گاه در قالب فیلم‌ها به آن پرداخته نشد. 

سینا | مقالات | 04/05/2020
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.