نویسنده: FariD یکشنبه، 15 فروردين 1395
ساعت 09:45

بررسی Roccat Nyth Modular MMO، موشواره ای فوق العاده برای بازی

0 از 5

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که فکر می کنید موشواره های (1) MMO حاصل یک ایده احمقانه هستند، باید مثل من در طرز فکر خود تجدید نظر کنید. در دست گرفتن یک موشواره نه چندان بزرگ و فشردن انبوهی از کلیدهای کوچک، آن هم در مکان هایی که دقیقاً شست دستتان می نشیند واقعاً فاجعه است. این چیزی بود که قبل از در دست گرفتن موشواره بازی Roccat Nyth فکر می کردم.

 

محصول: Roccat Nyth modular MMO gaming mouse

تولیدکننده: Roccat

ورودی: یک پورت +2.0 USB

قیمت رسمی: 119.99 دلار

تجربه من نشان می دهد که موارد جانبی زیادی که در اطراف طرح مادولار یا «قابل سفارشی سازی» این نوع موشواره ها ساخته می شود، معمولاً کیفیت ساخت لازم را ندارند. اما Nyth نظر من را عوض کرد، چرا که هر بخش آن محکم و خوش ساخت تعبیه شده است. جنس پلاستیکی مات، دکمه های شستی درشت، و کابل های افشان کلفت این موشواره، همگی هم خوش منظر هستند و هم احساس خوبی می دهند؛ دقیقاً همان چیزی که می توان از موشواره ای با این قیمت انتظار داشت.
فرم این موشواره عمدتاً برای در دست گرفتن راحت است. این موشواره جثه ای بزرگ دارد، که برای کسانی که مانند من دستانی غول مانند دارند فوق العاده و بی نقص می باشد. پنج روزی می شود که از Nyth استفاده می کنم و تا الان هیچ زحمت یا گرفتگی ای برای من به وجود نیاورده است، حتی در اولین ساعاتی که می خواستم به آن عادت کنم.

یک مزیت جالبی که این موشواره دارد این است که مقطع راست آن به صورت مغناطیسی به موشواره چسبیده است و اگر قصد عریض تر کردن موشواره خود را داشته باشید می توانید به سادگی آن را برداشته و به جای آن یک قطعه بزرگ جثه تر، که در جعبه موجود است، را قرار دهید.

متاسفانه چیزی که به آسودگی این موشواره لطمه زده، وجود یک ماکرو بار بزرگ و مزاحم آن هم دقیقا در وسط موشواره است. این ماکرو بار خیلی سر راه می آید، به خصوص وقتی که می خواهید به صورت کامل دست خود را روی موشواره بخوابانید یا حین استفاده از چرخ لغزان. این کلید مثل یک افزونه غیرضروری است که فقط آنجا نشسته تا هرچه تبلیغ برای دکمه های ماکروی این موشواره می شود را خراب کند!

اما ویژگی اصلی Nyth این است که در سمت چپ خود، 12 شیار کلید ماکرو دارد. هدف این کلیدها، فراهم کردن دسترسی سریع و آسان به مهارت ها یا skill های پرکاربرد در بازی های آنلاین چندنفره سنگین (MMO) است، اما با این حال می توان با استفاده از نرم افزار پیکربندی Swarm، آن ها را سفارشی کنید و هر فرمانی که می خواهید را به آن ها محول نمایید، چه در محیط ویندوز و چه در محیط بازی.

Roccat توانسته است تا حدودی در قرار دادن این 12 کلید نسبتا بزرگ در سمت چپ موشواره مدیریت کند، به طوری که یک مشکل و آزاردهنده عمده نباشند. این کلیدها انقدر سر جایشان محکم هستند که از کلیدزنی های تصادفی اجتناب شود و نیز به قدر کافی بزرگ هستند تا فشار دادن اشتباهی چندین دکمه با دست های غول مانند من که پیشتر ذکر کردم اتفاق نیفتد.

اما چیزی که این ویژگی را جالب توجه تر می کند این است که می توانید این کلیدهای بزرگ را برداشته و بجای آن ها کلیدهای جایگزین کوچکتری که در یک محفظه در جعبه موشواره عرضه شده است را قرار دهید.

فرآیند عوض کردن این کلیدها ممکن است اندکی زحمت داشته باشد. یک ضامن وجود دارد که وقتی آن را نگه می دارید همه کلید ها بیرون می ریزند و سپس وقتی که می خواهید کلیدهای جایگزین را قرار دهید باید آن ها را طبق شماره که دارند با سوکت های هم شماره تطبیق دهید. اما حتی ورای همه این ها، این که می توان دو کلید که شاید اصلاً کاربردی برایتان نداشته باشد را با یک کلید با عرض دو برابر عوض کنید، ویژگی ای است که واقعاً شایان تقدیر است. تنظیمات سخت افزاری ای که من برای موشواره خودم تدارک دیدم شامل 8 دکمه استاندارد برای عملیات MMO و 2 کلید عریض تر برای گرفتن اسکرین شات و ضبط ویدیویی بازی می باشد.

استفاده از یک موشواره MMO در بازی World of Warcraft احساسی می دهد که گویی در حال استفاده از یک چوب آرکید در یک بازی مبارزه ای هستی. در ابتدا کل وجودم به شستم متمرکز شده بود و هیچ ایده ای نداشتم که کدام کلید در کجا قرار دارد. این موضوع باعث شد که عموماً از تجربه خودم دلسرد شوم. اما به مرور زمان نحوه استفاده صحیح از این کلیدها را یاد گرفتم و الان فکر نمی کنم که بتوانم با هیچ طرح کنترلی دیگری به خوبی کار کنم. این موشواره کارآمد است و استفاده آسانی دارد و این که دیگر مجبور نیستم برای انجام skill ها دو دستی روی صفحه کلید پهن شوم (!)، خستگی و کوفتگی احتمالی را نیز کاهش می دهد.

اگر این کلید های رویایی را هم کنار بگذاریم، خود Nyth به نوبه خود به عنوان یک موشواره فوق العاده عمل می کند. برنامه Swarm به شما اجازه می دهد که DPI را تا حداکثر 12,000 افزایش دهید (و نیز 5 گام DPI جداگانه برای سوییچ حین کار را برای شما فراهم می سازد) و نرخ واکنش را تا 1,000 هرتز بالا ببرید (یعنی در سریع ترین حالت، موشواره هر 1 میلی ثانیه موقعیت خود را به کامپیوتر اعلام می کند). من این موشواره را هم بر روی ماس پد گیمینگ پارچه ای خودم و هم روی یک سطح صیقلی تست کردم و در هر دو مورد موشواره دقیق و واکنشی عمل کرد. من با استفاده از این موشواره توانستم چندین رکورد شخصی خود در Devil Daggers را بشکنم.

تنها مشکلی که در زمینه عملکرد Nyth با آن مواجهم، برنامه پیکربندی Swarm است. اگر از صفحه کلید Roccat Ryos MK FX استفاده کنید، این برنامه برای نصب نرم افزار دائمی دستگاه و تنظیمات آن لازم است اما کار کردن با آن در وهله اول ممکن است دشوار باشد. من مجبور بودن چند بار Swarm را نصب کنم تا بتوانم صفحه کلید را به کار بکشم و بعد همه این ها معرفی Nyth به کامپیوتر مشکلات بیشتری را به وجود می آورد. گاهی اوقات صفحه تنظیمات بدون این که ذخیره شود بسته می شود و این موضوع وقتی که مدت زمان زیادی را صرف کالیبره سازی موشواره کرده اید می تواند خیلی دلسردکننده باشد.

با وجود همه این ها، من واقعاً تحت تاثیر Roccat Nyth قرار گرفته ام. این موشواره علیرغم وجود مشکلات نرم افزاری و ارگونومیکی، باعث شد که طرز فکر خود در مورد موشواره های MMO را عوض کنم. به نظر می رسد که جمع کردن 12 کلید روی یک موشواره لزوماً کیفیت خود موشواره را به خطر نمیندازد!

اگر بازی های زیادی می کنید که در آن ها مجبورید از تمامی کلیدهای اعداد صفحه کلید استفاده نمایید، یا حتی اگر علاقمندید که تعداد زیادی کلید ماکرو دم دست داشته باشید تا به کارتان سرعت دهید، Nyth با هزینه معقولی که دارد قطعاً یک انتخاب شایسته است.

پ.ن: این بررسی بر مبنای جزئیات سخت افزاری ارائه شده توسط تولیدکننده انجام شده است.


(1) موشواره های MMO یا Massively Multiplayer Online Gaming به موشواره هایی اطلاق می شود که برای انجام بازی های سنگین چندنفره آنلاین طراحی می شوند. بارزترین ویژگی این نوع موشواره ها، وجود تعداد زیاد کلیدهای جانبی در آن ها است.

FariD | مقالات | 03/04/2016
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1394
    نظرها: 285
    تشکر: 24
    تشکرشده: 175
    کنسول‌های بازی:

    خیلی به نظرم بد دسته اونجوری که باید جمع و جور نیست، قیمتشم که سرسام آوره :si: به هر حال ممنون ازتون بخاطر زمانیکه صرف نقد این موشواره کردید :in-lo:

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    مطلب بسیار عالی بود فرید جان ممنون
    عجب کیف فوق العاده ای هم همراهش هست . البته قیمتش هم مثل خودش خیلی خاصه :im

    ‏farid از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    مطلب بسیار عالی بود فرید جان ممنون عجب کیف فوق العاده ای هم همراهش هست . البته قیمتش هم مثل خودش خیلی خاصه :im

    لطف دارید، مرسی.
    آره آدمو یاد کیف اسنایپرها میندازه :B

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1396
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 0
    در پاسخ به: farid
    لطف دارید، مرسی. آره آدمو یاد کیف اسنایپرها میندازه :B

    سلام فرید جان خوبی مرسی بابت مقاله خوبت راستش من دوتا2 بازم و از این موس خوشم اومده میخواستم بپرسم از کجا میشه تهیه گرد؟ خواهشا منو در جریان بذار مرسی

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.