نویسنده: سینا محمدی یکشنبه، 15 اسفند 1395
ساعت 11:34

کنسول های جلوتر از زمان - قسمت دوم NES | Famicom

5 از 5

در قسمت اول مقاله کنسول های جلوتر از زمان , کنسول قدرتمند مایکروسافت یعنی XBOX را مورد بررسی قرار دادیم و حال در این قسمت تصمیم گرفتیم که کنسول نسل سومی نینتندو را بطور کامل به شما معرفی کنیم . اگر می خواهید بدانید تفاوت Famicom و NES در چیست و چرا این کنسول در ایران به میکرو معروف بوده با ما و ادامه این مقاله همراه باشید .

آغاز جنگ کنسول های بازی !

تا آن زمان صنعتی موسوم به صنعت بازی های ویدیویی وجود نداشت و تقریبا از سال 1970 در نسل اول بازی های ویدیویی بود که کنسول Magnavox Odyssey این صنعت را بوجود آورد و باعث شکل گیری آن شد . اولین فعالیت نینتندو در زمینه بازی های ویدیویی به تامین هزینه توزیع این کنسول در ژاپن ( در سال 1974 ) مربوط می شود و بعد از آن بود که نینتندو کنسولی به نام Color TV-Game عرضه کرد . با اینکه این صنعت ، آن هم در نسل اول بازی های ویدیویی ، صنعت پول سازی نبود ولی نینتندو توانست حدود سه میلیون دستگاه Color TV-Game را به فروش برساند که رقم شگفت انگیزی است . اگر از کنسول نسل اولی نینتندو چشم پوشی کنیم ، پر فروش ترین کنسول نسل اول بازی های ویدیویی ، کنسول Telstar از شرکت Coleco بود که به طور تقریبی ، یک میلیون از آن به فروش رسید . دیگر کنسول های نسل اولی هم فروش جالبی نداشتند و حتی از فروش بعضی از کنسول ها ( مانند Binatone TV Master ) آمار دقیقی منتشر نشده . نینتندو در نسل دوم توانست بیش از 40 میلیون از مجموعه کنسول های Game & Watch را به فروش برساند ، که حتی از آمار فروش Atari 2600 نیز بیشتر بوده.

image2

عرضه دستگاه Game & Watch از اقدامات مهم نینتندو در زمینه بازی های ویدیویی به شمار می آید

نقشه بزرگ نینتندو !

با گذشت یک نسل دیگر از بازی های ویدیویی ، نینتندو تصمیم به ساخت کنسولی جدید گرفت . نقشه اصلی نینتندو ساخت کنسولی 16 بیتی به همراه کیبورد و درایو فلاپی بود که این ایده توسط رئیس نینتندو یعنی هیروشی یامائوچی رد شد. نسخه آزمایشی این دستگاه به منظور بررسی سخت افزار آن در سال 1982 ساخته شد و نام رمز این پروژه GameCom بود. ولی همسر Uemura ، طراح سیستم ، نام Famicom را پیشنهاد داد و گفت " در ژاپن لفظ Pasokon برای کامپیوتر های شخصی بکار برده می شود. ولی این یک کامپیوتر شخصی یا خانگی نیست. شاید بتوانیم آن را Family Computer صدا بزنیم " و اینگونه بود که چنین نامی برای کنسول جدید نینتندو انتخاب شد که بصورت کوتاه شده  با نام Famicom نیز شناخته می شود . کارتریج های فامیکام در ابتدا قرار بود هم اندازه نوار های کاست باشند ولی در طول پروسه ساخت ، اندازه آن ها دو برابر شد . گیم پد های کنسول تا حد زیادی به دستگاه های Game & Watch شباهت داشتند و تیم طراحی هم قصد داشتند تا جوی استیک ها، حس دستگاه های آرکید را به مخاطب القا کند .

image3

جالب است بدانید که کنسولی با نام Game.com در سال 1997 عرضه شد که نام آن بی شباهت به نام رمز پروژه کنسول نینتندو نبود

کنسول نینتندو در 15 جولای سال 1983 با نام Family Computer ( یا همان فامیکام ) عرضه شد . متاسفانه داشتن یک چیپ ست نا مناسب باعث شد کنسول شکست بدی را در هنگام عرضه تجربه کند؛ اما چندی بعد نینتندو تصمیم به انتشار دوباره این کنسول با یک مادربورد جدید گرفت و بعد از آن بود که این کنسول روز به روز محبوب تر می شد، تا جایی که این دستگاه به پرفروش ترین کنسول ژاپن تا پایان سال 1984 تبدیل شد. به دنبال این موفقیت، نینتندو قصد داشت تا این کنسول را در آمریکای شمالی منتشر کند و برای توزیع این کنسول در خارج از ژاپن با شرکت آتاری، که در آن زمان امپراطوری صنعت گیم محسوب می شد وارد مذاکره شد. نینتندو در خارج از ژاپن شهرتی نداشت؛ آتاری با عرضه Atari 2600 برای خود اسم و رسمی پیدا کرده بود و سایه اش بر روی دیگر شرکت های ساخت کنسول، سنگینی می کرد. با اینکه معامله در نمایشگاه CES، در ژوئن سال 1983 به مراحل پایانی خود رسیده بود اما اتفاق غیر منتظره ای رخ داد؛ آتاری متوجه شد که رقیبش یعنی Coleco سیستم جدیدش ، Coleco Adam را که یک کامپیوتر خانگی بود با بازی Donkey Kong به نمایش گذاشت. Coleco تنها لایسنس ساخت این بازی را بر روی ColecoVision بدست آورده بود، در حالیکه لایسنس ساخت این بازی برای کامپیوتر های خانگی در دست آتاری بود. این پیمان شکنی منجر شد تا معامله، بی نتیجه باقی بماند و نینتندو خود وظیفه توزیع این کنسول را در خارج از ژاپن بر عهده بگیرد. جالب است بدانید که که بازی Donkey Kong با قابلیت بکوارد دستگاه Coleco Adam اجرا می شد و این بازی هیچ گاه برای Coleco Adam انتشار نیافت.

image4

Donkey Kong یکی از محبوب ترین بازی های دهه هشتاد میلادی بود

نینتندو بنا به دلایلی مجبور شد نام فامیکام را در آمریکا تغییر دهد و تصمیم داشت که در آمریکای شمالی، این کنسول را به همراه کیبورد و نوار کاست ضبط کننده عرضه کند؛ اتفاقی که هیچ وقت پیش نیامد. در سال 1985 نینتندو تصمیم به عرضه کنسول در آمریکای شمالی گرفت. آمریکایی ها به موفقیت این کنسول در این منطقه خوش بین نبودند و حتی نشریه Electronic Games بیان کرده بود که بازار گیم در آمریکا عملا از بین رفته و باید محاسبه اشتباهی از سوی نینتندو صورت گرفته باشد. در ژوئن سال 1985 و در نمایشگاه CES نینتندو از نسخه آمریکایی فامیکام با نام Nintendo Entertainment System ( و یا بطور خلاصه شده NES ) رونمایی کرد. NES با بازی های لانچ متعددی عرضه شد و مهم ترین این عناوین چیزی نبود جز Super Mario Bros . شیگرو میاموتو ، کسی که قبل تر هنرش را در بازی سازی با ساخت Donkey Kong نشان داده بود، بار دیگر یک بازی کاملا موفق خلق کرد، بازی ایکه به یک عنوان محبوب در سبک پلتفرمر تبدیل شد و می توان از آن به عنوان یکی از پیشگامان این سبک یاد کرد.

image5

شیگرو میاموتو با ساخت این بازی باعث تبدیل شدن نینتندو به غول بازیسازی شد

NES در زمان رکود صنعت گیم منتشر شد، درست در زمانی که خیلی ها، از بازی های ویدیویی به عنوان یک سرگرمی معمولی یاد می کردند. با وجود اینکه نینتندو پیش از این در زمینه ساخت کارت های بازی و اسباب بازی فعالیت داشت اما با عرضه NES به یکی از پرچم داران این صنعت تبدیل شد و توانست یک صنعت درآمد زا را به وجود آورد. در سال 1988 نینتندو توانست بیش از هفت میلیون دستگاه NES را به فروش برساند؛ حتی در سال 1989 اعلام شد که فامیکام در 37 درصد از خانه های ژاپن موجود بوده و در سال 1990 ، NES توانست به 30 درصد از خانه های آمریکا راه پیدا کند. این آمار فروش، شگفت انگیز بود و می توان گفت، NES در زمینه فروش جهانی از تمامی کنسول های قبلی اش بهتر عمل کرد و حتی در اروپا و آمریکای جنوبی، NES از کنسول Master System شرکت سگا بیشتر فروش داشت. بسیاری اعتقاد داشتند که این کنسول در مقابل غول نسل چهارم ، یعنی کنسول Mega Drive / Genesis حرفی برای گفتن نخواهد داشت، در حالیکه بعد از گذشت چندین سال از وجود کنسول های نسل چهارمی Mega Drive / Genesis و سوپر فامیکام ، فامیکام دومین کنسول پرفروش ژاپن بود و توانست در زمینه فروش از NEC PC Engine و Mega Drive با اختلاف زیادی سبقت بگیرد. تا نسل چهارم اکثریت کنسول ها از کارتریج استفاده می کردند و NES نیز از این قاعده مستثنا نبود. بجز دو نسخه از سری افسانه زلدا که رنگ بدنه کارتریج آن ها طلایی بود، تمامی کارتریج های این کنسول در رنگ خاکستری عرضه شدند.

image6

هر دو نسخه افسانه زلدا از رنگ طلایی در بدنه کارتریج استفاده می کردند که این امر باعث زیبا تر شدن بدنه کارتریج شده بود

کارتریج های لایسنس نشده نیز به رنگ های طلایی، سیاه و آبی کم رنگ متمایل به سبز ساخته می شدند و از نظر طراحی نسبت به کارتریج های اصلی تفاوت هایی داشتند. با وجود اینکه نینتندو به منظور جلوگیری از انتشار بازی های کپی، از چیپی به نام 10NES در کنسول استفاده می کرد اما گویا این امر تاثیر چندانی برای ممانعت از انتشار بازی های بدون مجوز نداشت. بعضی از تولید کنندگان از پرداخت هزینه صدور مجوز خودداری می کردند و برای انتشار بازی های بدون مجوز با ترفندی خاص کارایی چیپ 10NES را از بین می بردند. نینتندوی آمریکا ، برای مبارزه با این گونه عناوین، خرده فروش هایی که این بازی ها را عرضه می کردند تهدید کرد تا از انتشار عناوین بدون لایسنس دست بکشند؛ اما با این اوصاف عناوین غیر مجاز زیادی برای این کنسول انتشار یافتند که هیچ کدام موفقیت زیادی کسب نکردند و نتوانستند به اندازه بازی های اصلی این کنسول، شهرت یابند . کارتریج های قاچاق NES کمیاب بودند ولی در طرف مقابل کارتریج های قاچاق فامیکام محبوب شده و در آسیا به فروش می رسیدند. خیلی از این کارتریج ها در هنگ کنگ و تایوان ساخته می شدند و حتی در بعضی مواقع، این کارتریج ها دارای چندین بازی سبک بودند که از طریق یک منو امکان انتخاب آن ها وجود داشت. بعضی از این بازی ها نسخه هک شده بازی های اصلی کنسول بودند  و تعداد کمی نیز، نسخه های کارتریج عناوین Famicom Disk System بودند ( در ادامه مقاله  Famicom Disk System را بطور مختصر معرفی خواهیم کرد ) . جالب ترین نمونه بازی هک شده هم بازی God of War بود ! بله درست خواندید ! هکر ها توانستند با هک کردن بازی های Rygar و Castlevania دو نسخه از God of War را برای NES منتشر کنند. نسخه اول God of War ویرایش هک شده Rygar بود و نسخه دوم نیز بواسطه هک کردن Castlevania ساخته شد.

image7

شاید هیچ کس فکرش را نمی کرد که روزی کریتوس و اریس را بصورت پیکسلی ببینیم !

بر عکس آتاری که زیاد به دنبال توسعه دهندگان Third Party نمی رفت و حتی برای توقف تولید بازی توسط اکتیویژن برای Atari 2600 به دادگاه رفت، نینتندو در این زمینه عالی عمل کرد و شرکت های زیادی مثل کپکام یا کونامی اقدام به انتشار عناوین خود بر روی این کنسول کردند. به دلیل محبوبیت بی اندازه این کنسول، بعضی فروشگاه ها کارتریج های NES را به قیمت نوار های کاست به مدت محدود به بازیبازان اجاره می دادند. اما مشکلات زیادی در زمینه اجاره کارتریج ها وجود داشت؛ بسیاری از فروشگاه ها اتصال دهنده کارتریج ها را تمیز نمی کردند که این خود به مرور زمان باعث کثیف تر شدن اتصال دهنده ها می شد و استفاده از این گونه کارتریج ها، مشکلاتی در کنسول ایجاد می کرد. نینتندو اعلام کرد که اجاره بازی ها می تواند باعث آسیب دیدن بازار و همچنین پایین آمدن ارزش بازی ها شود. با اینکه نینتندو تصمیم گرفت که از اجاره کارتریج های این کنسول جلوگیری کند اما هیچ اقدام رسمی ای از سوی این کمپانی صورت نگرفت. البته مشکل دیگری نیز در این کنسول بوجود آمد؛ چیپ امنیتی 10NES باعث ایجاد یک اختلال در دستگاه می شد و بواسطه چشمک زدن چراغ پاور، کنسول بطور مکرر روشن و خاموش می شد و این، چیپ 10NES بود که در هر ثانیه کنسول را ریست می داد. از طرف دیگر وقتی که کنسول روشن می شد صفحه ای به رنگ سبز ، سفید یا خاکستری را به نمایش می گذاشت. کاربران کنسول تصمیم گرفتند که این مشکل را با روش هایی مثل پاک کردن اتصال دهنده توسط الکل یا ضربه زدن به کنسول، بعد از وارد کردن کارتریج برطرف کنند، در حالیکه این روش ها می توانستند به کارتریج یا خود دستگاه آسیب وارد کنند. با عرضه NES-101 ( که با نام NES 2 نیز شناخته می شود )، نینتندو این مشکلات را برطرف کرد و یک اتصال دهنده استاندارد را جایگزین چیپ امنیتی کرد و این رویه در کنسول های بعدی نینتندو مثل Nintendo 64 نیز بکار گرفته شد .

هکر ها توانستند با هک کردن بازی های Rygar و Castlevania دو نسخه از God of War را برای NES منتشر کنند. نسخه اول God of War ویرایش هک شده Rygar بود و نسخه دوم نیز بواسطه هک کردن Castlevania ساخته شد

image8

کنترلر های NES 2 به Dogbone Controller مشهور بودند و تا حد زیادی به کنترلر های سوپر فامیکام شباهت داشتند

فامیکام سخت افزار امینیتی نداشت و به همین دلیل بود که کارتریج های بدون مجوز آن، در سراسر ژاپن و شرق رواج پیدا کردند؛ در حالی که NES با چیپ امنیتی 10NES، توسعه دهندگان بازی های غیر مجاز را با چالش هایی روبرو می کرد. NES در مناطق متفاوت از چیپ های امنیتی مختلفی استفاده می کرد، به طوری که بازی هایی که در یک ریجن خاص خریداری می شدند، بر روی کنسول های دیگر مناطق قابل بازی نبودند. به علت قرار گرفتن دو چیپ امنیتی مختلف در کنسول های اروپا ، در قسمت جلوی پکیچ بازی های NES دو حرف A و B درج شده بود. حرف A نشان دهنده این بود که بازی مورد نظر بر روی کنسول های مناطق ایتالیا ، استرالیا و بریتانیا قابل اجرا است و حرف B نشانگر آن بود که بازی مذکور با کنسول های دیگر مناطق اروپا سازگار است .

سخت افزار یکسان ، تفاوت عمده

با اینکه فامیکام و نسخه اروپا و آمریکای شمالی این کنسول یعنی NES از یک سخت افزار استفاده می کردند اما تفاوت های کوچکی بین آن ها وجود داشت؛ بدنه فامیکام عمدتا از پلاستیک سفید رنگ تشکیل شده بود و از آن جایی که در ابتدا هیروشی یامائوچی تصمیم داشت که از رنگ های سفید و قرمز در طراحی کنسول استفاده شود، فامیکام با رنگ قرمز، زیبایی بیشتری به خود گرفته بود و از نظر رنگ بندی به دستگاه های Game & Watch شبیه بود، در حالیکه در بدنه NES از رنگ خاکستری و سیاه استفاده شده بود. در دو طرف کنسول فامیکام شیار هایی وجود داشت که مکانی برای قرار دادن کنترلر ها محیا می کرد، چیزی که در NES دیده نمی شد. فامیکام دارای دو عدد کنترلر بود که کنترلر دوم فاقد دکمه های START و SELECT بود و از یک میکروفون کوچک بر خوردار بود که بازی های محدودی از این ویژگی استفاده می کردند. جالب است بدانید که اولین فامیکام های تولید شده در ابتدا دکمه های A و B مربع شکل داشتند و به این علت که گاهی اوقات به واسطه مشکلات سخت افزاری، فشردن این دکمه ها باعث فریز شدن بازی می شد، دکمه ها به شکل دایره طراحی شدند. در طرف مقابل، دو کنترلر NES شبیه به هم بودند و در هر دو کنترلر دکمه های START و SELECT بکار رفته بود اما هیچ کدام از کنترلر ها دارای میکروفون نبودند. اگر چه کنترلر های NES فاقد میکروفون بودند، اما این ویژگی در نسخه فامیکام بازی افسانه زلدا برای کشتن دشمنان بخصوصی مورد استفاده قرار می گرفت.

image9

برخی از بازی های NES بر روی Gameboy Advance منتشر می شدند که بر روی کاور این بازی ها عبارت Classic NES Series به چشم می خورد

وجود بازار غیرمجاز در روز های اوج کنسول نینتندو

بازار سخت افزار های کلون شده و بدون لایسنس NES در دوران اوج محبوبیت این کنسول رواج پیدا کرد و شرکت های زیادی دست به انجام این کار می زدند و تعداد سخت افزار های کلون شده و لایسنس نشده این کنسول کم نبود. از آن جایی که این کنسول در شوروی در دسترس نبود، شرکتی به نام Dendy سخت افزار های لایسنس نشده این کنسول را در تایوان تولید می کرد و در شوروی به فروش می رساند. نسخه های کلون شده این کنسول در آرژانتین با نام Family Game به بازار عرضه شدند؛ Micro Genius دیگر کلون این کنسول بود که به عنوان جایگزین فامیکام در جنوب شرقی آسیا عرضه شد و مدل های مختلفی داشت. Samurai جایگزینی برای ریجن پال NES بود که در اوایل دهه نود میلادی در هند نیز در دسترس قرار گرفت و به نوعی اولین نمونه یک کنسول گیمینگ در این کشور بود .

image10

FC Twin یکی دیگر از نمونه های کلون شده فامیکام و یا به اصطلاح FamiClone بود که در سال 2006 عرضه شد ( یعنی اوایل نسل هفتم ! ) و امکان اجرای بازی های NES و Super NES را به کاربر می داد و همانطور که می بینید این دستگاه دارای دو درگاه کارتریج است

در واقع دلیلی هم که باعث شده بود که این کنسول در ایران به میکرو معروف باشد ، این بود که در ایران بازیبازان عمدتا از میکرو جنیوس استفاده می کردند که در اصل نسخه های کلون شده سخت افزار اصلی بود. میکرو جنیوس مدل های زیادی داشت که از متفاوت ترین آن ها می توان به مدل IQ-2000 اشاره کرد، که از دو کنترلر بی سیم استفاده می کرد! لازم به ذکر است که مدل IQ-502 در لهستان با نام Pegasus IQ-502 و در روسیه با نام Dendy Classic II شناخته می شود .

 image11

IQ-901 دیگر مدل میکرو جنیوس بود . کارتریج در قسمت بالایی دستگاه قرار می گرفت و امکان اجرای بازی از طریق تلویزیون فراهم می شد

با پایان یافتن عمر NES بود که سخت افزار های کلون شده این کنسول محبوبیت بیشتری پیدا کردند، که از جالب ترین آن ها می توان به کنسول دستی PocketFami اشاره کرد که یک کنسول دستی به همراه LCD رنگی بود. در کره جنوبی ، کنسول بصورت لایسنس شده و با نام Hyundai Comboy عرضه شد، چرا که به علت در گیری های پیش آمده بین کره و ژاپن ، ساکنین کره جنوبی از محصولات فرهنگی ساخته شده توسط ژاپن محروم بودند .

image12

با بزرگترین کنترلر NES آشنا شوید ! این کنترلر به عنوان بزرگ ترین کنترلر تاریخ گیم ، در کتاب رکورد های گینس به ثبت رسیده و اندازه آن 30 برابر کنترلر اصلی است

تنوع در لوازم جانبی

برای کنسول نسل سومی نینتندو لوازم جانبی بی شماری به بازار عرضه شدند که بعضی از این لوازم ، ویژگی هایی داشتند که می شد آن ها را جلو تر از زمان خود نامید. در ادامه به معرفی کوتاه مهم ترین لوازم این کنسول می پردازیم.

نینتندو در سال 1986 دستگاهی به نام Family Computer Disk System ( که با نام های کوتاه شده Famicom Disk System و FDS مشهور بود ) را انحصارا در ژاپن عرضه کرد که با خریداری جداگانه و نصب آن بر روی فامیکام امکان اجرای عناوین مخصوصی بر روی این سیستم فراهم می شد و از قابلیت سیو کردن در بعضی بازی ها استفاده می کرد. این دستگاه از فلاپی دیسک استفاده می کرد و بازی های مهمی از جمله The Legend of Zelda برای آن منتشر شدند. البته بسیاری از این عناوین بعد ها و در قالب کارتریج برای NES انتشار یافتند و قابلیت سیو کردن جای خود را به سیستم پسورد داده بود. البته از آن جایی که این دستگاه بصورت جداگانه قابل خرید بود و امکان اجرای فلاپی ها، توسط آن به تنهایی وجود نداشت، کمپانی Sharp در سال 1983 دستگاهی با نام Twin Famicom منتشر کرد؛ که در واقع ترکیبی بود از سخت افزار دو دستگاه Famicom و Famicom Disk System و قابلیت اجرای فلاپی دیسک های FDS و کارتریج های Famicom را داشت و در دو رنگ سیاه و قرمز عرضه شد. کمپانی Sharp قبل تر با نینتندو همکاری داشت و دستگاه Sharp Nintendo Television ( که در ژاپن با نام My Computer TV C1 شناخته می شود ) را عرضه کرد که در واقع یک تلویزیون به همراه NES بود .

image13

Famicom Disk System یا بطور کوتاه شده FDS تنها در ژاپن عرضه شد. Twin Famicom که توسط کمپانی Sharp ساخته شده بود هم تنها در ژاپن انتشار یافت

کاربران می توانستند با مراجعه به مکان های مخصوص ، عنوان مورد نظرشان را بر روی دیسک رایت کنند. این عمل خرج کمتری نسبت به کارتریج ها داشت، مخصوصا اینکه بازیبازان می توانستند چندین بار این کار را انجام دهند. نینتندوی آمریکا تصمیم داشت که FDS را در ایالات متحده منتشر کند، ولی بعد از بررسی کردن مشکلاتی که در ژاپن با آن مواجه شدند این کار رنگ عمل به خود نگرفت؛ بسیاری از توسعه دهندگان به جای ساخت بازی برای FDS به ساخت عناوین خود بر روی کارتریج می پرداختند و بعد از تنها دو سال بود که FDS به کار خود پایان داد. Teleplay Modem از دیگر لوازم جانبی این کنسول بود که امکان اجرای بازی ها را بصورت آنلاین برای کاربران فراهم می کرد و با کنسول های SNES و Genesis هم سازگاری داشت .

image14

بازی کردن بصورت آنلاین ، آن هم در کنسول های خانگی از عجایب آن زمان بود

Fmicom 3D System نیز وسیله ای بود که با استفاده از آن می توانستید به صورت سه بعدی به تجربه بعضی عناوین بپردازید . نینتندو تصمیم به انتشار این دستگاه در خارج از ژاپن گرفته بود اما بعد از ملاحظه شکست تجاری ای که برای آن ها در ژاپن پیش آمد از این کار جلوگیری کرد ، به علاوه اینکه این دستگاه بازیبازان را دچار سردرد می کرد .

image15

در بهترین حالت ممکن سه بازی Highway Star ، Famicom Grand Prix II 3D Hot Rally و JJ Tobidase Daisakusen Part II مهم ترین عناوینی بودند که با Famicom 3D System قابل بازی بودند

یکی دیگر از لوازم جانبی معروف این کنسول تفنگ نوری NES Zapper بود که در ژاپن با نام Beam Gun شناخته می شود و بازی های معروفی مثل Wild Gunman و Duck Hunt از قابلیت های این تفنگ نوری استفاده می کردند . در آمریکای شمالی ، این تفنگ نوری هم زمان با تاریخ عرضه NES در دسترس کابران قرار گرفت.

image16

انجام بازی Duck Hunt با این تفنگ نوری لذت زیادی داشت

image17

Chiller یکی از عناوینی بود که بصورت لایسنس نشده برای NES پورت شد و با تفنگ نوری این کنسول قابل بازی بود . می توان این بازی را یکی خشن ترین بازی های NES به شمار آورد

ولی اعجاب انگیز ترین وسیله ای که تنها در ژاپن برای فامیکام انتشار یافت Famicom Modem بود که به کاربران خدماتی نظیر چک کردن آب و هوا و یا دریافت محتوای قابل دانلود ارائه می داد.

فلش بکی به چند نسل قبل !

نینتندو در سال 2016 نسخه ای کوچک از کنسول نسل سومی اش را با نام NES Classic Edition عرضه کرد که در استرالیا و اروپا با نام Nintendo Classic Mini Nintendo Entertainment System و در ژاپن با نام Nintendo Classic Mini Family Computer شناخته می شود. این کنسول دارای 30 بازی است که از طریق یک منو قابل انتخاب هستند ، همچنین این کنسول از پورت HDMI هم بهره می برد .

image18

NES Classic Edition اندازه کوچک تری نسبت به کنسول اصلی دارد

لازم به ذکر است که دو ریجن این کنسول در لیست بازی هایشان با هم تفاوت هایی دارند . این دو ریجن ، در 22 بازی با یکدیگر مشترک هستند اما 8 بازی دیگر در هر کدام از این دو ریجن ، کاملا با یکدیگر متفاوت اند . به عنوان مثال بازی Final Fantasy III در نسخه ژاپنی کنسول قابل بازی است ، در حالی که این بازی در لیست بازی های قابل انتخاب کنسول های اروپا و استرالیا وجود نداشت . با اتمام تاریخچه کنسول دوست داشتنی نینتندو ، لیستی از ده عنوان برتر این کنسول را آماده کرده ایم ؛ عناوینی که خیلی از کسانی که در گذشته این کنسول را داشتند با آن ها خاطرات زیادی دارند.

10 بازی برتر NES عناوینی که هنوز می توان از آنها لذت برد

10 . Ninja Gaiden II The Dark Sword of Chaos

image19 NES Ninja Gaiden 2

نینجا گایدن یکی از محبوب ترین فرنچایز های نسل سوم محسوب می شد و تکمو با ساخت سری نینجا گایدن دست آورد های زیادی در این صنعت وارد کرد. طراحی مراحل خلاقانه و وجود میان پرده های مختلف از ویژگی های اصلی این سری بودند و می توان گفت ، نینجا گایدن از اولین عناوینی بود که از روایت داستان منسجم بهره می برد. معما های محیطی ای که در این نسخه برای از بین بردن باس های پایان مراحل وجود داشت بخش مبارزات بازی را چالش برانگیز می کرد و درجه سختی بازی را بالا برده بود. در کل سه نسخه از نینجا گایدن برای NES انتشار یافتند که بعد ها در قالب پکیجی به نام Ninja Gaiden Trilogy برای SNES عرضه شد، که تفاوت های عمده ای با نسخه های اصلی داشت و از مهمترین آن ها می توان به بینهایت بودن تعداد Continue ها در نسخه سوم بازی اشاره کرد . همچنین این سه گانه در نسخه ریبوت شده نینجا گایدن که در سال 2004 برای XBOX انتشار یافت نیز قابل بازی بود .

image20

در این مرحله از بازی ، با وزش باد ممکن بود حرکت ریو سریع یا کند شود که این موضوع چندین بار شما را از پرتگاه ها به پایین می انداخت

9 . Bomberman II

image21 Nes Bomber Man 2

کسانی که در گذشته NES داشتند به خوبی با این بازی آشنایی دارند. ساختار هزار تو مانند مراحل بازی و ایده بمب گذاری و خراب کردن موانع باعث تبدیل شدن این بازی به یکی از برترین عناوین کنسول نسل سومی نینتندو شد . بازی دارای بخش چند نفره هم بود که هدف در این بخش از بین بردن بازیبازان دیگر از طریق بمب گذاری بود . Bomberman II از شیوه پسورد زدن برای ادامه دادن مراحل بازی استفاده می کرد که در آن زمان در بسیاری از بازی ها ، این امر مرسوم بود .اگر هم می بینید که در این لیست نام بازی را ، بجای Bomberman 2 ، Bomberman II درج کرده ایم به این دلیل است که بازی دیگری با نام Bomberman 2 وجود دارد که در سال 2008 برای DS منتشر شده .البته این برای اولین بار نیست که در تاریخ این مجموعه دو بازی با نام شبیه به هم انتشار یافتند ؛ چرا که نسخه های Online Bomberman ، Bomberman Online ، Bomberman Online Japan از دیگر نسخه های سری هستند که نام آن ها شباهت غیر قابل انکاری با یکدیگر دارند.

8 . Bionic Commando

image22 NES Bionic Commando

کپکام قبل تر ها و در نسل های پیشین شرکت پرکاری بود و به جای نابود کردن پیشینه فرنچایز هایش و پورت چند باره آن ها بر روی پلتفرم های مختلف، دست به خلق آثار به یاد ماندنی می زد؛ یکی از این عناوین که در نسل سوم منتشر شد عنوانی به نام Bionic Commando بود. در حالی که خیلی از بازی های دو بعدی قدیمی از یک دکمه برای شلیک کردن ( یا ضربه زدن ) استفاده می کردند و دکمه ای دیگر برای پریدن به کار گرفته می شد و این مکانیک بصورت یک استاندارد درآمده بود، کپکام دست مکانیکی ناتان اسپنسر ، شخصیت اصلی بازی را جایگزن پرش کرده بود. استفاده از دست مکانیکی ناتان به بخش اکشن و سکوبازی بازی سرعت بیشتری می داد و آن را از دیگر آثار هم دوره اش متمایز می کرد.

image23

استفاده از دست مکانیکی ناتان، به بخش پلتفرمینگ بازی سرعت بیشتری می بخشید

7 . Metal Gear

image24 NES Metal Gear

یکی از مهم ترین عناوین NES بازی متال گیر بود. این بازی توسط هیدئو کوجیما در ابتدا برای پلتفرم MSX 2 انتشار یافت و بعد از آن بود که برای NES پورت شد و به پلتفرم های دیگر نیز راه پیدا کرد. متال گیر از اولین عناوین مهم سبک مخفی کاری به شمار می رود که ویژگی های بدیع زیادی داشت، مثل تماس با اعضای گروه توسط بیسیم یا وجود ابزار های جنگی مختلف که در مراحل بازی کارایی مخصوص به خود را داشتند. داستان سرایی مناسب و دیالوگ های فراوان ( نسبت به عناوین هم دوره اش ) از ویژگی اصلی این بازی است که امضای کوجیما در سری متال گیر به حساب می آید. این بازی در نسخه Subsistence بازی Metal Gear Solid 3 ، در کنار Metal Gear 2 Solid Snake قابل بازی بود .

image25

استایل اسنیک در کاور این بازی ، شباهت زیادی به استایل Kyle Reese در فیلم Terminator دارد

6 . Battletoads

image26 NES BattleToads

اگر پیش خودتان فکر کردید، حالا که تمامی عناوین سری سولز را به اتمام رسانده اید یک گیمر هاردکور هستید، باید از همین الآن تجدید نظر کنید! بازی های دهه هشتاد و نود میلادی درجه سختی زیادی داشتند و این موضوع را همه بازیبازان به خوبی می دانند، اما درجه سختی آثار دهه نود یک طرف، سختی Battletoads طرف دیگر! Battletoads یک عنوان Beat’em Up بود که توسط استودیوی Rare ساخته شده بود و دارای چندین مرحله مختلف بود که هر کدام از شیوه خاصی برای پیشروی در بازی استفاده می کردند؛ به عنوان مثال یکی از مراحل مانند عناوین Beat’em Up رایج آن زمان طراحی شده بود، در حالیکه در مرحله ای دیگر باید سوار یک ماشین می شدید و به سرعت از موانع جاخالی می داید؛ این در حالی بود که روند گیم پلی بسیاری از عناوین Beat’em Up آن زمان، صرفا به درگیری فیزیکی کاراکتر ها محدود می شد و از نظر تنوع مراحل به پای این بازی نمی رسیدند 

image27

یکی از سخت ترین قسمت های Battletoads در این مرحله جریان داشت

5 . The Legend of Zelda

image28 NES Zelda

شیگرو میاموتو را می توان بزرگترین بازیساز نینتندو نامید. وی با ساخت Donkey Kong شهرت زیادی پیدا کرد و با طراحی Super Mario Bros به محبوب شدن کنسول قدیمی این شرکت کمک زیادی کرد. میاموتو با ساخت یک بازی اکشن ادونچر به افتخارات خود افزود و یکی از پیشگامان طراحی بازی در سبک Open World بود. افسانه زلدا در یک جهان پهناور جریان داشت و شامل مکان های مخفی زیادی برای کشف آیتم های متعدد بود و این عامل ، سبک بازی را به یک اثر ادونچر سوق می داد. بازی از سیستم سیو کردن در FDS استفاده می کرد که این روش در نسخه NES با سیستم پسورد جایگزین شده بود. The Legend of Zelda زمینه ساز محبوب شدن سبک Open World شد و شاید اگر این بازی منتشر نمی شد، بازی های اکشن ادونچر محبوبیت امروزی را نداشتند.

4 . Metroid

image29 NES Metroid

متروید را شاید بتوان تنها عنوان انحصاری نینتندو نامید که برخلاف سری سوپر ماریو یا افسانه زلدا دارای تم علمی تخیلی و اتمسفری سنگین است. متروید در بین آثار سبک مترویدوانیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مهم ترین بازی این ژانر به شمار می رود. یک محیط وسیع برای کشف آیتم ها و کسب قابلیت های جدید در محیطی دوبعدی شاخصه های اصلی این سبک هستند و متروید تمامی استاندارد ها را برای تبدیل شدن به برترین عنوان در این سبک انجام داد تا به بهترین نمونه در سبک خود تبدیل شود. تبدیل شدن ساموس به یک توپ کوچک برای عبور از مکان های باریک از ویژگی های خلاقانه این بازی بود که تاثیرات آن را می شد به وضوح در بازی Turrican دید. نیازی به توضیح نیست که متروید یکی از برترین عناوین انحصاری نینتندو است و افتخارات زیادی را کسب کرده.

3 . Punch-Out!!

image30 NES Punch Out

اگر بخواهیم برترین عناون سبک مبارزه ای را در بین کنسول های نینتندو انتخاب کنیم، مطمئنا از سری Super Smash Bros نام خواهیم برد. ولی قبل از این مجموعه، بازی Punch-Out!! سرگرم کننده ترین عنوان سبک مبارزه ای در بین کنسول های نینتندو به شمار می آمد. با وجود اینکه این بازی در انحصار کنسول های نینتندو نبود و نسخه های قبلی آن برای دستگاه های آرکید و پلتفرم هایی مثل Commodore 64 منتشر شده بودند، اما محبوبیت این عنوان بعد از انتشار نسخه NES پدیدار شد. Punch-Out!! با دیگر بازی های مبارزه ای استاندارد، تفاوت های زیادی داشت؛ دوربین در پشت کاراکتر قرار گرفته بود و دکمه های A و B امکان مشت زدن به حریف را با دست های چپ و راست شخصیت اصلی فراهم می کردند. Punch-Out!! به یک نمونه عالی از یک عنوان با محوریت ورزش بوکس تبدیل شد و حس مشت زدن را به خوبی به بازیباز القا می کرد. نکته جالب توجه در مورد این بازی حضور ماریو در رینگ مبارزه به عنوان داور بود!

2 . Super Mario Bros.

image31 NES Mario Bros

شاید اگر این بازی انتشار نمی یافت، نینتندو نمی توانست به طور جدی در صنعت بازی های ویدیویی پا بگذارد. مرد شماره اول نینتندو یعنی شیگرو میاموتوی مشهور با ساخت این بازی، نینتندو را به یکی از مهم ترین کمپانی های موجود در این صنعت تبدیل کرد. ماریو به عنوان نماد اصلی کنسول های نینتندو با این بازی به یکی از محبوب ترین شخصیت های تاریخ گیم تبدیل شد. Super Mario Bros یک عنوان انقلابی در زمان خود بود و دقیقا زمانی که کمتر کسی به موفقیت این کنسول ایمان داشت، توانست دید بسیاری را نسبت به این صنعت عوض کند. مراحل مخفی مختلف از ویژگی های اصلی این بازی پلتفرمر بودند که بازیباز ها را پس از باخت، مجبور به بازیبنی چند باره مراحل می کرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ماریو برای اولین بار در بازی Donkey Kong حضور داشته است !!

1 . Contra

image32 NES Contra

دیدن کنترا در صدر این لیست جای تعجب ندارد، اکثر کسانی که این بازی را تجربه کردند با من هم عقیده هستند که کنترا خاطره انگیز ترین بازی این کنسول بود. اگر از بازیبازان امروزی پرسیده شود که اولین بازی اکشنی که انجام داده اند کدام بازی بوده، بی درنگ از بازی های جدید نام خواهند برد، در حالی که پدر سبک اکشن، ساخته قدیمی کونامی یعنی کنترا بود. بازی به واسطه طراحی مراحل هنرمندانه و اکشن فوق العاده لذت بخشش هرگز تکراری نمی شد و می شد آن را چندین بار به اتمام رساند و با موسیقی های زیبای مراحل اش خاطره ساخت. کنترا تنها هشت مرحله داشت، اما همین هشت مرحله کافی بودند تا بتوانید هنر سازندگان را در ساخت یک اثر بی نقص و درگیر کننده ببینید. وجود اسلحه های مختلف ( که گلوله S بهترین آن به شمار می رفت ) به همراه موج عظیمی از دشمنان و لوازم جنگی متفاوت به بازی تنوع بخشیدند. کنترا از نهایت قدرت کنسول NES استفاده می کرد و در مراحل دوم و چهارم، که به مراحل تونل معروف بودند، دوربین پشت به کاراکتر قرار داشت و مراحل فرم سه بعدی پیدا می کردند، چیزی که در آن زمان تحسین برانگیز بود.

image33

مراحل تونل از به یاد ماندنی ترین مراحل این بازی بودند

نسخه ریجن پال کنترا با نام Probotector منتشر شد و به منظور کاهش درجه خشونت بازی، روبات ها جایگزین شخصیت های اصلی بازی شده بودند. این بازی در قاره اروپا و اقیانوسیه با نام Gryzor انتشار یافت که دارای میان پرده هایی در بین مراحل بود. یکی از دلایل معروف شدن رمز کونامی هم به انتشار همین بازی بر میگردد که با اجرای کد بالا ، بالا ، پایین ، پایین ، چپ ، راست ، چپ ، راست ، B ، A و START در منوی بازی می شد با 30 جان به انجام بازی پرداخت ؛ این رمز به طور قطع از ذهن بازیبازان قدیمی پاک نخواهد شد.

image34

شخصیت های روی کاور بازی کنترا به این دو بازیگر مشهور شباهت فراوانی داشتند

میراث گرانبهای نینتندو
داشتن میکروفون بر روی کنترلر دوم فامیکام یا انتشار لوازم جانبی ای مانند NES Zapper و Famicom Modem به خوبی نشان می دهند که این کنسول تا چه حد از زمان خود جلوتر بوده . نینتندو با ساخت Famicom / NES صنعت گیم را یک قدم به جلو برد و با انتشار عناوینی مثل Super Mario Bros و The Legend of Zelda به پیشرفت این صنعت کمک کرد و می توان به راحتی گفت که عرضه این کنسول باعث همه گیر شدن این صنعت و رشد چشم گیر آن شد . شاید نینتندو با عرضه Wii U شکست بدی را تجربه کرده باشد اما این چیزی از میراث گران بهای این شرکت کم نمی کند. نام این کمپانی شایسته آن است که در فهرست برترین کمپانی های موجود در صنعت گیم جای گیرد ؛ کمپانی ایکه صنعت کنونی را شکل داد و آن را به یک صنعت پول ساز تبدیل کرد.

منابع :

Terapeak | Wikipedia | Retrogaming Magzine | Polygon | Bespoke Arcades
Atari Age | jogos.uol.com.br | Gamefaqs | Emuparadise.me | It8Bit
RetroGamer | game-box.tumblr.com | J2Games

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2
    کنسول‌های بازی:

    سلام.یه سوال داشتم.من قبلا یه میکرو داشتم یه نوار بود داخلش یه بازی بود اصلا اسمشو بلد نبودم در مورد یه سربازی بود بازیش هم از بالا نشون میداد میتونستی بمب بندازی و تیر اندازی کنی بعدش یه جاییش یه تانکی بهت حمله میکرد بعد که تانک رو از بین میبردی یهویی دو تا مرد هیکلی از توش بیرون میومدن که یکیشون از پاهات میگرفت و چندبار میچرخوندت و پرتت میکرد تو یه گودال که میرفتی مرحله بهد توی چاه فاضلاب.خلاصه خواستم بپرسم اگه کسی اسم بازی رو میدونه ذکر کنه ممنون میشم آخه خیلی باهاش خاطره داشتم.

    ‏مهمان و ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: kzk1381
    سلام.یه سوال داشتم.من قبلا یه میکرو داشتم یه نوار بود داخلش یه بازی بود اصلا اسمشو بلد نبودم در مورد یه سربازی بود بازیش هم از بالا نشون میداد میتونستی بمب بندازی و تیر اندازی کنی بعدش یه جاییش یه تانکی بهت حمله میکرد بعد که تانک رو از بین میبردی یهویی دو تا مرد هیکلی از توش بیرون میومدن که یکیشون از پاهات میگرفت و چندبار میچرخوندت و پرتت میکرد تو یه گودال که میرفتی مرحله بهد توی چاه فاضلاب.خلاصه خواستم بپرسم اگه کسی اسم بازی رو میدونه ذکر کنه ممنون میشم آخه خیلی باهاش خاطره داشتم.

    سلام بر شما
    تنها بازی ای که با این سبک میشناسم سری Ikari Warriors و guerilla war هست:wacky:
    اگر دیدید همین بازی ها درست بودند همین جا اطلاع بدید در غیر اینصورت هم بگید تا اساسی براتون سرچ کنم و ببینم میشه پیداش کرد یا نه:blink:

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1395
    نظرها: 48
    تشکر: 18
    تشکرشده: 73
    کنسول‌های بازی:

    من متوجه نشدم . خدای جنگ همون موقع بصورت هک شده برای این کنسول عرضه شد یا الان rom بازی های castlevania و rygar رو با هم قاطی کردن و همچین چیزی ساختن ?!? چقدر از اون سگه که تو بازی duck hunt بهمون می خندید بدم میامد . دو 3 بار تفنگ رو کوبیدم به شیشه ی تلویزیون . بماند که بعدش کتک مفصلی هم خوردم اما دلم حداقل خنک شد :blink:
    این بازیه http://bazimag.com/images/Articles/History-of-video-games-p2-nes/image17.jpg
    چه خشونتی داشته :wow: فقط یکی به من بگه اونی که وسط می خوان با گیوتین سرش رو بزنن چرا اینطوری نشسته :D:D:D

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط Zelda ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: Zelda
    من متوجه نشدم . خدای جنگ همون موقع بصورت هک شده برای این کنسول عرضه شد یا الان rom بازی های castlevania و rygar رو با هم قاطی کردن و همچین چیزی ساختن ?!? چقدر از اون سگه که تو بازی duck hunt بهمون می خندید بدم میامد . دو 3 بار تفنگ رو کوبیدم به شیشه ی تلویزیون . بماند که بعدش کتک مفصلی هم خوردم اما دلم حداقل خنک شد :blink: این بازیه [img]http://bazimag.com/images/Articles/History-of-video-games-p2-nes/image17.jpg[/img] چه خشونتی داشته :wow: فقط یکی به من بگه اونی که وسط می خوان با گیوتین سرش رو بزنن چرا اینطوری نشسته :D:D:D

    سلام دوست عزیز
    ممنونم که مقاله ام رو مطالعه کردید
    بازی های خدای جنگ رام های هک شده castlevania و rygar بودند و هر دو توی سال 2014 منتشر شدن:wacky:
    بازی chiller هم یکی از خشن ترین بازی های زمان خودش بود و اینم بگم که اصلا گیم پلی جالبی نداشت

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 2
    تشکر: 0
    تشکرشده: 4
    پروفایل psn: bxbxcbxcxc
    رتبه لیدربرد psn: 107
    کنسول‌های بازی:

    بی شک هر آنچه که در صنعت گیم داریم رو مدیون نینتندو هستیم، شرکتی که گیم را با کنسول‌هایش به همگان نشان داد شرکتی که فارق از بحث تعداد پیکسل سرگرم کنندگی و جذابیت بازی رو تو هر نسلی هدف خودش قرار داده و اکنون میبینیم که بازیهایی مثل Zelda داره که تو این دوره زمونه میاد و متای 98 میگیره! از ده ها سایت نمره 10/10 میگیره و تحسین رقیبانش را بر می انگیزه.
    اگر گیم را دو بخش تقسیم کنیم بخش اولش میشه به سرگرمی خاص و ناب و بخش دومش میشه شبیه سازی و واقعیت گرایی که باتوجه به دید بسیاری که هر روز هم بیشتر میشن بخش دوم تمایل و طرفدار بیشتر داره-بی شک من و شما و خیلی هایی که این نظر رو میخونن طرفدار دومی هستند- ولی همان طرفدارهای اصیل و بی ریا بخش اول نینتندو رو سرپا نگه داشته اند وگرنه تو نسل ششم به بعد هروز به این بحث می رسیم که کدوم برند بازی هاش گرافیک بیشتری داره و کدام برند رزولوشن بازیهاش بیشتر و قدرتش بیشتر.
    در ضمن داشت یادم می رفت که مطلب عالی بود دست نویسنده درد نکنه انشالله که کنسول بعدی پلی استیشن 3 باشه:) چون واقعاً از جهاتی الان هم از پلی 4 جلوتره

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط bvxcbcx ویرایش شد
    ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: bvxcbcx
    بی شک هر آنچه که در صنعت گیم داریم رو مدیون نینتندو هستیم، شرکتی که گیم را با کنسول‌هایش به همگان نشان داد شرکتی که فارق از بحث تعداد پیکسل سرگرم کنندگی و جذابیت بازی رو تو هر نسلی هدف خودش قرار داده و اکنون میبینیم که بازیهایی مثل Zelda داره که تو این دوره زمونه میاد و متای 98 میگیره! از ده ها سایت نمره 10/10 میگیره و تحسین رقیبانش را بر می انگیزه. اگر گیم را دو بخش تقسیم کنیم بخش اولش میشه به سرگرمی خاص و ناب و بخش دومش میشه شبیه سازی و واقعیت گرایی که باتوجه به دید بسیاری که هر روز هم بیشتر میشن بخش دوم تمایل و طرفدار بیشتر داره-بی شک من و شما و خیلی هایی که این نظر رو میخونن طرفدار دومی هستند- ولی همان طرفدارهای اصیل و بی ریا بخش اول نینتندو رو سرپا نگه داشته اند وگرنه تو نسل ششم به بعد هروز به این بحث می رسیم که کدوم برند بازی هاش گرافیک بیشتری داره و کدام برند رزولوشن بازیهاش بیشتر و قدرتش بیشتر. در ضمن داشت یادم می رفت که مطلب عالی بود دست نویسنده درد نکنه انشالله که کنسول بعدی پلی استیشن 3 باشه:) چون واقعاً از جهاتی الان هم از پلی 4 جلوتره

    خواهش می کنم دوست عزیزم
    بله واقعا نینتندو شرکت غولی تو زمینه بازی ویدیویی محسوب می شه و این صنعتو به یک صنعت درامد زا تبدیل کرد

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1395
    نظرها: 46
    تشکر: 25
    تشکرشده: 67
    کنسول‌های بازی:

    وای خدای من.این مقاله یکی از بهترین و کامل ترین مقالهات بود سینا جان
    واقعا هم همینطوره این شرکت نینتندو بود که که در چندین نسل قبل تونست صنعت گیمو اینقدر در جهان جدی کنه که در حال حاظر تبدیل به پول ساز ترین صنعت دنیا شده!!
    با ابن که به شخصه هیچ وقت به این کنسول دسترسی نداشتم ولی باید بگم بیشتر بازی های مهم این کنسولو در پلتفرمای دیگه بازی کردم و حقا که کنترا بهترین و طاقت فرسا ترین بازی ممکن بود برای من و مهم ترین نکته ای که توی خودش داشت اون القای حس تیر اندازی عالی توی اون زمان بود که میتونست گیمرو توی جای خودش تکون بده!!
    واقعا وقتی میبینیم نینتندو این همه تلاش برای محکم کردن قدم برند خودش توی این صنعت گذاشته باید به افتخارش بلند شیم و دست بزنیم.
    لامصب این امکان آنلاین بازی کردنو دیگه از کجا آوردی??
    بازم خیلی ممنون بابت این مقالت منتظر کنسول جلوتر از زمان بعدیت هستم.??

    ‏SirGhas و ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: btb cutting
    وای خدای من.این مقاله یکی از بهترین و کامل ترین مقالهات بود سینا جان واقعا هم همینطوره این شرکت نینتندو بود که که در چندین نسل قبل تونست صنعت گیمو اینقدر در جهان جدی کنه که در حال حاظر تبدیل به پول ساز ترین صنعت دنیا شده!! با ابن که به شخصه هیچ وقت به این کنسول دسترسی نداشتم ولی باید بگم بیشتر بازی های مهم این کنسولو در پلتفرمای دیگه بازی کردم و حقا که کنترا بهترین و طاقت فرسا ترین بازی ممکن بود برای من و مهم ترین نکته ای که توی خودش داشت اون القای حس تیر اندازی عالی توی اون زمان بود که میتونست گیمرو توی جای خودش تکون بده!! واقعا وقتی میبینیم نینتندو این همه تلاش برای محکم کردن قدم برند خودش توی این صنعت گذاشته باید به افتخارش بلند شیم و دست بزنیم. لامصب این امکان آنلاین بازی کردنو دیگه از کجا آوردی?? بازم خیلی ممنون بابت این مقالت منتظر کنسول جلوتر از زمان بعدیت هستم.??

    سلام
    خواهش می کنم دوست من
    بله واقعا نینتندو تونست خیلی راحت رقیبش یعنی اتاری رو بزنه کنار و تا حد خیلی زیادی هم تو این کار موفق بود
    وسایلی مثل فامیکام مودم یا famicom 3d system از وسایل عجیب غریب این کنسول بودن که نشون می دن این کنسول تا چه حد محبوب بوده
    اینقد محبوب بوده که سال 2014 طرفدارای این کنسول دست به ساخت بازی god of war روی این کنسول زدن که واقعا این محبوبیت جای تحسین داره

    آخرین بار در تاریخ حدود 7 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏btb cutting از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    مطلب بسیار خوب و کاملی بود . بهتون خسته نباشید می گم. شاید اون موقع ها ، کنسول های بازی مثل الان عادی نبود، دوره ی فشار اقتصادی رو ی خانواده ها و تلویزیون های سیاه و سفید که از هر 5 خونه ، توی یکی از اونها میشد پیداشون کرد، شرایطی بود که یک کنسول بازی خیلی وسیله ی تجملی بحساب میامد. هیچوقت یادم نمیره که به هر روشی برای رفتن خونه ی پسر خالم و بازی کردن با میکرو جنیوسش متوسل میشدم. چقدر کنترا بازی کردیم ، چقدر دابل راگون زدیم و چقدر به غول آخر لاکپشتای نینجا باختیم . مقالتون حس نوستالژیکم رو نابود کرد. ممنونم

    ‏سینا محمدی و ‏btb cutting از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78
    در پاسخ به: SirGhas
    مطلب بسیار خوب و کاملی بود . بهتون خسته نباشید می گم. شاید اون موقع ها ، کنسول های بازی مثل الان عادی نبود، دوره ی فشار اقتصادی رو ی خانواده ها و تلویزیون های سیاه و سفید که از هر 5 خونه ، توی یکی از اونها میشد پیداشون کرد، شرایطی بود که یک کنسول بازی خیلی وسیله ی تجملی بحساب میامد. هیچوقت یادم نمیره که به هر روشی برای رفتن خونه ی پسر خالم و بازی کردن با میکرو جنیوسش متوسل میشدم. چقدر کنترا بازی کردیم ، چقدر دابل راگون زدیم و چقدر به غول آخر لاکپشتای نینجا باختیم . مقالتون حس نوستالژیکم رو نابود کرد. ممنونم

    سلام باعث خوشحالی من هست که از این مقاله خوشتون اومده
    واقعا چقد خاطره انگیز بود این کنسول:TT:
    مخصوصا موقعی که باهاش کنترا بازی می شد
    یادش بخیر...

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.