نویسنده: محمد مراقی پنج شنبه، 04 آبان 1396
ساعت 16:35

اولین‌ نگاه به بازی Death Stranding

0 از 5

در ماورای این صنعت | نگاهی به بازی Death Stranding

بازی Death Stranding را می‌توان اولین بازی استدیوی Kojima Productions به حساب آورد. استدیوی تاسیس شده توسط خالق افسانه‌ای سری بازی های Metal Gear Solid یعنی هیدئو کوجیما که سابقه‌ی زیادی در خلق لحظات خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی در نسخه های مختلف سری Metal Gear دارد و همین موضوع انتظار برای انتشار بازی جدیدش را بسیار سخت می‌کند. در بازی Death Stranding شاهد بازیگران معروفی در قالب شخصیت های اصلی دورن بازی هستیم که از جمله آنها می‌توان نورمن ریداس بازیگر نقش دریل در سریال پرطرفدار The Walking Dead و همچنین مدز میکلسن بازیگر سریال Hannibal را نام برد که به ترتیب به عنوان شخصیت اصلی و قابل کنترل بازی و آنتاگونیست اصلی و شرور داستان در بازی به ایفای نقش خود خواهند پرداخت. همانطور که از یک بازی ساخته شده توسط هیدئو کوجیما انتظار می‌رود، قرار است مثل بازی های قبلی وی شاهد یک بازی عمیق و درگیر کننده باشیم که از زوایای مختلف ذهن بازیباز را به چالش می‌کشند و به عبارتی وی را دچار خمیدگی ذهنی می‌کند. بازی Death Stranding حتی در دو نمایشی که از خود به انتشار رسانده است نیز بسیار پیچیده و عمیق به نظر می‌رسد و اگر تنها به تماشای نمایش هایش بسنده کنید و تحلیل ها و اخبار راجع به آن را مطالعه نکنید، حقیقتا چیزی از جزئیات این بازی جدید دستگیرتان نخواهد شد. اینجاست که باید در مقابل هیدئو کوجیمای افسانه‌ای به عنوان خلاق‌ترین بازیساز موجود در این صنعت، سر تعظیم فرود آورد.

پس از خروج هیدئو کوجیما از شرکت کونامی و خارج شدن وی از پروسه‌ی ساخت نسخه های بعدی سری Metal Gear و مهم‌تر از آن ریبوت جدید سری Silent Hill، شاهد حمایت کامل کمپانی بزرگ سونی از او بودیم و به کمک این شرکت بود که کوجیما توانست با راه‌اندازی استدیوی اختصاصی خودش به نام Kojima Productions، به توسعه‌ی پروژه‌ی جدیدش که عنوانی انحصاری برای کنسول نسل هشتمی سونی یعنی PS4 است، بپردازد. بازی Death Stranding برای اولین بار در کنفرانس E3 شرکت سونی طی یک رونمایی شکوهمند توسط هیدئو کوجیما به نمایش درآمد و افراد حاضر در سالن را به معنای واقعی کلمه شگفت‌زده کرد.

Death Stranding 4K Wallpaperهمین که هیدئو کوجیما کارگردان این بازی است، خودش تضمینی برای شاهکار شدن Death Stranding می‌شود

آخرین اخبار بازی Death Stranding

با توجه به دموی جدید بازی Death Stranding به نظر می‌رسد که از حیث گرافیکی شاهد پروژه‌ی بسیار عظیمی هستیم که گستره‌ی وسیعی از قدرت کنسول PS4 را به دست خواهد گرفت. این بازی توسط موتور بازیسازی Decima که پیش از این استدیوی گوریلا گیمز در ساخت بازی موفق Horizon: Zero Dawn از آن استفاده کرده بود، درحال توسعه است و از همین رو می‌توان انتظار داشت که در زمینه‌ی گرافیک باید منتظر عنوانی پرجزئیات و پویا باشیم که توجه همه را به هنگام انتشار به خود جلب کند. در دمویی که با هدف به نمایش گذاشتن قدرت گرافیکی بازی به انتشار رسیده بود، شاهد قسمتی از یکی از لوکیشن های درون بازی بودیم که زمان به سرعت در آن درحال گذر است. در امتداد گذر زمان، جایگاه خورشید که منبع نور است در آسمان تغییر می‌کند و شاهد انواع مختلفی از نورپردازی و سایه‌زنی های متفاوت در همین قسمت کوچک هستیم. با همین دموی 16 ثانیه‌ای که قدرت بصری بازی Death Stranding را به نمایش می‌گذارد می‌توان به این موضوع پی برد که همکاری های کوجیما با استدیوی گوریلا گیمز و همچنین سفر های مختلفش به نقاط مختلف جهان جهت آشنایی بیشتر با موتور های بازیسازی و سخت‌افزار کنسول PS4، بی ثمر نبوده و شاهد پیشرفت هرچه بیشتر پروژه‌ی در دست توسعه‌اش یعنی Death Stranding هستیم.

3079379 deathstranding screen ps4 008 1465877396 1509023370 46759دست های بشر آلوده به خون طبیعت است و حالا باید تقاصش را پس بدهد

درواقع Death Stranding چیست؟

نمایش رونمایی از بازی Death Stranding با نقل قولی از کتاب "حوادث بی‌گناهی" نوشته شده توسط ویلیام بلیک آغاز می‌شود که حاوی این جملات عمیق است: برای دیدن یک دنیا در یک دانه‌ی شن و تماشای بهشت در یک گل وحشی، بی‌نهایت را در کف دست خود نگه‌دارید و ابدیت را در یک ساعت.

سپس نگاهمان به ساحلی پر از لاشه‌ی خرچنگ و نهنگ هایی که خودکشی کرده‌اند معطوف می‌شود و سپس به عنوان دوربین به سمت شخصیت اصلی بازی می‌رویم که نورمن ریداس، بازیگر محبوب سریال The Walking Dead به ایفای نقش آن پرداخته. در سال های دور روی زمین، شخصیت اصلی بازی کاملا برهنه روی زمین افتاده و یک دست‌بند شکسته روی مچ دستش دیده می‌شود. به آرامی از زمین بلند می‌شود و در آغوشش یک نوزاد تازه متولد شده به چشم می‌خورد که سریعا ناپدید می‌شود و شخصیت اصلی نیز تنها با داستانی آغشته به مایعی سیاه‌رنگ (شباهت زیادی به نفت دارد) به جای پای قدم های کوچکی نگاه می‌کند که از او دور می‌شوند. سپس به همان سمت قدم بر می‌دارد و ساحلی را مشاهده می‌کنیم که از خرچنگ‌ها و نهنگ های مرده بر روی خشکی پوشیده شده است. سپس آسمانی را می‌بینیم که پنج شی نامعلوم که مثل اندامی شبیه به انسان دارند، در آن پدیدار می‌شوند که شباهت زیادی به Dementor های درون سری هری پاتر دارند و ظاهرا شرور و اهریمنی به نظر می‌رسند.

از این قبیل مواردی که در اولین نمایش بازی Death Stranding دیده می‌شوند، آنطور که باید واضح و مستقیم مفهوم خود را بیان نمی‌کنند و نمی‌توان به طور قطعی از اهداف شاعرانه‌ی سازنده‌ی بازی سر در آورد.

البته تاحدودی می‌توان رابطه‌ی بین شعر بلیک و فلسفه‌ی بازی را متوجه شد که اشاره به رفتار های بسیار نامناسب و بی‌رحمانه‌ی بشر با طبیعت دارد. با کمی توجه به نفت درون دریا و نهنگ های مرده بر روی ساحل که ظاهرا دسته‌جمعی خودکشی کرده‌اند، می‌توان به طور کامل به این موضوع پی‌ برد.

به نظر می‌رسد نورمن ریداس در یک دنیای پسا – آخرالزمانی از خواب بیدار می‌شود. اما نه از آن دسته آخرالزمان هایی که در آن زامبی‌ها دنیا را فرا گرفته‌اند و در آثار زیادی هم تماشای‌شان کرده‌ایم. بلکه از آنهایی که به عواقب سوء استفاده‌ی انسان‌ها از محیط زیست می‌پردازند. تمام این موارد به شدت با آن چهار مصرع شعر از ویلیام بلیک در تعامل‌اند و چشم‌اندازی کلی از فلسفه‌های بازی Death Stranding را در اختیار ما قرار می‌دهند که اشاره به عصمتی دارند که در نگاه یک کودک تازه متولد شده وجود دارد و موجب آگاهی و تکامل وی با طبیعت می‌شود. به یاد دارید که حضور کودک زودگذر بود و سریعا ناپدید شد؟!

به طور کلی تاحدودی می‌توانیم از نمادگرایی های عمیق نمایش های بازی سر در بیاوریم، اما اینکه چگونه قرار است این معانی بستره‌ی بازی قرار بگیرند همچنان نامعلوم است و باید تا نمایش های بیشتری از بازی و به ویژه گیم پلی آن صبر کنیم.

The Making of Death Stranding HQ 2نورمن ریداس، درحال ضبط انیمیشن‌ های بازی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا

گیم پلی در Death Stranding به شکلی است؟

با توجه به اطلاعاتی که هیدئو کوجیما و صفحه‌ی رسمی استدیوی Kojima Productions در سایت توییتر به انتشار رسانده‌اند، بازی Death Stranding را می‌توان فرا تر از تعریف های سنتی سبک های اکشن و نقش‌آفرینی به حساب آورد. از همین رو می‌توان به بلند پروازی های این بازی در زمینه‌ی گیم پلی و عدم شباهتش به بازی های ساخته شده توسط هیدئو کوجیما در گذشته، پی برد.

در همایش Tokyo Games Show امسال، شاهد حضور هیدئو کوجیما بودیم که در رابطه با Death Stranding گفت که این بازی یک اکشن جهان آزاد (Open-World) است که در آن المان های آنلاین زیادی نیز وجود دارند. کوجیما درباره بازی خود اینگونه می‌گوید که می‌خواهد به نوعی آینده‌ی صنعت بازی های ویدیویی را با Death Stranding ارائه دهد؛ همراه با گیم پلی و روایت داستانی که فراتر از استاندارد های این ژانر قرار می‌گیرد. از سویی دیگر نیز کوجیما تایید کرد که بازی وارد مرحله‌ی "توسعه‌ی کامل" شده است اما هنوز برای تجربه کردن آن بسیار زود است.

همچنین همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، بازی توسط موتور بازیسازی Decima (موتور بازی Horizon: Zero Dawn) درحال توسعه است و دارای ویژگی های بصری بسیار خوب و شگفت‌انگیزی خواهد بود و کوجیما نیز در زمینه‌ی ویژگی های فنی بازی خود، ملاقات های زیادی با اعضای استدیوی گوریلا گیمز داشته است و به خوبی با ویژگی های مختلف موتور Decima آشنا شده است. همچنین شایان به ذکر است که تمام نمایش های بازی Death Stranding تا به امروز بر روی کنسول PS4 Pro اجرا شده‌اند و هنوز فاصله‌ی زیادی تا نمونه‌ی نهایی بازی در پایان مراحل توسعه دارند.

Death Stranding Wallpaper 1509023543 23744

میکلسن و سرباز های عجیب و غریبش که با ریسمان هایی شبیه به بند ناف به رئیسشان وصل شده‌اند (از این ریسمان‌ها برای زندگی جاوید و گرفتن حیات نوزادان نیز استفاده می‌شود)

تاریخ انتشار Death Stranding کی خواهد بود؟

آقای هیدئو کوجیما، کارگردان اصلی بازی به طور رسمی اعلام کرده است که بازی Death Stranding در آینده برای کنسول نسل هشتمی سونی یعنی PS4 به انتشار خواهد رسید. اما هنوز در مراحل اولیه‌ی پروسه‌ی توسعه‌اش قرار دارد و تا تکمیل پروژه زمان زیادی باقی مانده است. همچنین در همایش E3 سال 2016 اعلام شد که این بازی پس از مدت نامعلومی بعد از انتشار برای کنسول PS4، برای کامپیوتر های شخصی نیز به انتشار خواهد رسید اما در هر صورت تا اینجای کار خبری از نسخه‌ی Xbox One بازی نیست. اینطور که به نظر می‌رسد باید منتظر انتشار بازی Death Stranding در سال 2018 یا حتی 2019 باشیم. اما به هرحال پیش از تمام شدن سال 2019 میلادی، بازی به دستمان خواهد رسید و آن را تجربه خواهیم کرد.

به طور کلی بازی Death Stranding را می‌توان معجونی جادویی از تصاویر و صداها به حساب آورد که ورای ژانر های مختلف در دنیای بازی های ویدیویی، آنطور که خودش می‌خواهد است و بازیبازش را در دریایی عمیق از فلسفه و شاعرانه های کوجیمایی غرق می‌کند. به هرحال کمتر از این بازی جاه‌طلبانه و انقلابی نیز نمی‌توان از اولین بازی ساخته شده توسط استدیوی اختصاصی هیدئو کوجیما انتظار داشت.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.