نویسنده: پدرام پورامامعلی پنج شنبه، 25 آبان 1396
ساعت 01:06

5 استودیوی معروفی که توسط EA بسته شدند

5 از 5

 

در مقاله‌ی زیر فهرستی از 5 استودیوی بازیسازی برتر که Electronic Arts آنها را تعطیل کرد را با یکدیگر مرور خواهیم کرد

در طول سالهای اخیر، کمپانی Electronic Arts شهرت فراوانی کسب کرده است. دلایل زیادی برای این شهرت وجود دارد از جمله: سیزن‌پس‌های بیشمار، شیوه‌ی تجارت مشابه با استثمارگری و پرداخت‌های درون برنامه‌ای در بازیهایی که با قیمت کامل عرضه می‌شوند. فهرست این ویژگی‌های وحشتناک را می‌توان همینطور ادامه داد. Electronic Arts همچنین به قاتل استودیوهای سازنده نیز معروف است. در طول تمام این سالها استودیوهای محبوب بسیاری توسط EA به خدمت گرفته شدند، و تا جایی که توان داشتند به EA خدمت کردند اما در نهایت وقتی EA تشخیص داد این استودیوها دیگر برایش سودی ندارند، درشان را تخته کرد! با توجه به اینکه هنوز داغ بسته شدن استودیوی Visceral Games در دل گیمرها تازه است، در ادامه قصد داریم 5 استودیوی محبوبی که به لطف EA حیاتشان پایان یافت را مرور کنیم.

top 5 game studios killed by ea

Bullfrog Productions

این استودیو در سال 1987 توسط لِس ادگار و پیتر مولینیو تاسیس شد. آنها کار خود را با عرضه‌ی Populos آغاز کردند. برای این عنوان دنباله‌های بسیاری ساخته شد. این بازی Bullfrog را در مسیر ساخت بازیهای استراتژی و مدیریتی قرار داد. عناوین برجسته‌ای شامل: Syndicate، The Theme Series (مانند Theme Hospital به یاد ماندنی)، و Dungeon Keeper پس از خرید Bullfrog توسط EA در سال 1995 عرضه شدند. متاسفانه در سال 2001 Bullfrog به عنوان یک نهاد جداگانه به خاطرات پیوست و با EA UK ادغام شد. خبر خوب این است که لایسنس و مجوزهای Bullfrog تا به امروزمعتبر هستند. البته آنچه که از Bullfrog باقی مانده است در سالهای اخیر پستی و بلندی‌های فراوانی را تجربه کرد. از جمله بازسازی Syndicate در سال 2012 که با تحسین منتقدان همراه شد و همچنین بازسازی Dungeon Keeper در سال 2014 که واکنش‌های منفی شدیدی را به همراه داشت.

top 5 game studios killed by ea

Pandemic Studios

احتمالا بسیاری این استودیو را با سری Star Wars: Battlefront (پیش از آنکه که با انواع و اقسام سیزن‌پس‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای عجین شده باشند!) به خاطر می‌آورند. در کارنامه‌ی Pandemic عنوان Destroy All Humans نیز می‌درخشد. این بازی یک سری دنباله‌دار در سبک کالت بود. Pandemic Studios در سال 1998 تاسیس شد. بیشتر تمرکز پاندمیک بر روی عناوین شوتر و استراتژی همزمان معطوف شده بود. تا زمانی که EA در سال 2007 وارد صحنه شد. تا دو سال بعد از آن پاندمیک وظیفه‌ی ساخت عناوینی از قبل تعیین شده را برعهده داشت. این عناوین شامل: The Lord of the Rings: Conquest و اقتباسی از فیلم The Dark Knight می‌شود که البته مورد آخر کنسل شد. مشخصا کنسل شدن این عنوان خود نشانه‌ای از وقایع شوم آینده بود. EA در سال 2009 پاندمیک را برای همیشه تعطیل کرد.

top 5 game studios killed by ea

Westwood Studios

حتی اگر به Westwood Studios لقب مولد و زاینده را بدهیم باز هم در حقش کم لطفی کرده‌ایم. از زمان تاسیس استودیو در سال 1985، وستوود بیش از 40 عنوان تولید کرد. این روند تولیدکنندگی تا سال 2003 ادامه داشت، تنها 5 سال پس از اینکه EA تبدیل به کمپانی مادر برای این استودیو شد.با توجه به این که معروف‌ترین اثر آنها Command & Conquer است. این استودیو خالق عناوین دیگری چون Eye of the Beholder و The Legend of Kyrandia نیز هست. Westwood Games حتی یک بازی با اقتباس از فیلم سینمایی Blade Runner نیز ساخته است.از زمان بسته شدن استودیو، بسیاری از عناوینی که به وستوود تعلق داشتند نیز به خواب ابدی فرو رفتند. اما برخی از کارکنان آن استودیوهای دیگری تشکیل دادند مانند Petroglyph Games. این استودیوها ادامه دهنده‌ی مسیر Westwood هستند و روح آثار کلاسیک این سازنده‌ی بزرگ در ساخته‌هایشان مشاهده می‌شود.

top 5 game studios killed by ea

Black Box Games

حتی تغییر نام نیز نتوانست Black Box Games را نجات دهد. و از همه مهمتر، چه کسی با خود این فکر را کرده بود که Quicklime Games نام بهتری است؟ گذشته از اینها از زمان شروع به کار استودیو در سال 1998، بلک باکس به صورت اختصاصی بر روی بازیهای مسابقه‌ای و وزشی تمرکز کرده بود. نام بلک باکس به لطف ساخت سری‌های موفق Need for Speed و Skate بر سر زبانها افتاد. هردوی این عناوین دنباله‌دار پس از آنکه بلک باکس توسط EA خریداری شد به بازار عرضه شدند. در واقع به طرز کنایه‌آمیزی EA هم موجب شهرت و هم باعث نابودی Black Box Games شد. این اتفاق مایه‌ی شرمندگی است مخصوصا وقتی شواهدی پیدا شد مبنی بر اینکه اعضای تیم سازنده برای ساخت بازیهای مسابقه‌ای بسیار مشتاق بودند. گزارش شده است که بسیاری از کارکنان سابق این استودیو به تیمهای سازنده‌ی عناوین ریسینگ دیگر همانند The Crew پیوستند.

top 5 game studios killed by ea

Origin Systems

این روزها واژه‌ی اوریجین در میان دوستداران بازیهای ویدیویی بیشتر بخاطر پلتفرم گیمینگ و فراگیر EA بر روی رایانه‌های شخصی معروف است. در گذشته زمانی وجود داشت که Origin Systems در صدر اخبار صنعت بازیسازی جای داشت. این استودیو در سالهای پس از تاسیسش (1983) با عرضه‌ی عناوینی چون Ultima و Wing Commander اعتبار فراوانی کسب کرد. EA در سال 1992 این استودیو را به خدمت گرفت. اوریجین تا سال 2004 فعال باقی ماند. شگفت انگیز ترین نکته درباره‌ی Origin Systems مربوط به  اعضای تیم است. در تیم اوریجین سیستمز در بازه‌های مختلف افرادی چون جان رومر (از بنیانگذاران id software)، وارن اسپکتور (خالق سری Deus Ex) و حتی خواننده‌ای به نام بریت دنیل مشغول کار بوده‌اند.

top 5 game studios killed by ea

 

برچسب‌ها
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    قطعا این لیست شامل استودیوهای مهمی میشه که برای این صنعت زحمت زیادی کشیدن و قطعا باز هم این لیست نشون میده Ea فقط یک سازمان سرمایه داریه که به هنر هیچ علاقه ای نداره اما شخصا اسم ۲ تا از این استودیو ها رو شنیده بودم ، وایسرال مرحوم که بخاطر بسته شدنش ناراحت شدم . البته بسته شدن شعبه ی استرالیای این استودیو که سازنده ی عنوان فوق العاده ی دانته اینفرنو بود خیلی بیشتر متاثرم کرد ( حقیقتش از طرفدارای سری dead space نیستم ) و black box games که واقعا با nfs underground خاطره دارم. البته که سری command & conquer یا همون ژنرالز هم یکی از بهترین بازی های سیستم لینک ps1 بود ( باورتون میشه ای بازی رو با پلی استیشن ۱ سیستم لینک بازی می کردیم ? ) اما در هر صورت این تقاضای خود گیمرهاست که باعث بسته شدن استودیوهای ارزشمند و بازگشایی استودیوهای جدیدی میشه که بازی های اونها فقط تکرار مکرراته. حتی اگر این موضوع رو تکذیب کنیم اما باز هم این دلیل نمیشه که خودمون رو گول بزنیم و به یاد این اصطلاح ارزشمند نیفتیم که از ماست که برماست ?

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1396
    نظرها: 7
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10

    سلام
    بسیار مقاله ی عالی ای بود
    واقعا EA دسته هرچی کلاهبرداره از پشت بسته

    ‏SirGhas و ‏NERFEDPEDI13 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.