نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 10 بهمن 1397
ساعت 17:00

تقریبا یک پنجم بازیسازان روی عناوین نسل بعد کار می‌کنند

0 از 5

براساس یک بررسی آماری و تقریبا از هر ۵ بازیساز، یک نفر مشغول ساخت بازی مرتبط با نسل نهم کنسول‌ها است.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ کنفرانس GDC (Game Developers Conference) یک دوره همایش‌های سالانه بسیار مهم در صنعت بازی‌های ویدیویی است؛ جایی که بازی‌سازان مطرح این صنعت در آن شرکت کرده و به بررسی پیشرفت‌های صورت گرفته در مراحل ساخت بازی‌ها می‌پردازند. GDC 2019 قرار است حدود دو ماه دیگر برگزار شود ولی تا آن زمان، برگزارکنندگان مراسم با بررسی‌های آماری که انجام دادند، گزارش‌های جالبی را منتشر کرده‌اند. در رابطه با نسل آینده کنسول‌های بازی که در این چند ماه خبرها و گمانه‌زنی‌های زیادی هم اطراف آن وجود داشته، اخیرا در یک بررسی از جانب GDC فاش شده که حدود یک پنجم بازی‌سازان همین حالا هم مشغول ساخت بازی برای نسل بعدی کنسول‌ها هستند.

درباره شروع کار بازیسازان برای پروژه‌های کنسول‌های نسل بعد، یکی از اولین خبرها به چندین ماه پیش بر می‌گردد؛ زمانی که فاش شد سونی و مایکروسافت، کیت‌های توسعه کنسول‌های نسل بعدی خودشان را در اختیار برخی استودیوها گذاشته بودند. این گزارش‌ها البته به صورت شایعه منتشر شده بود ولی داده‌های آماری جدید از جانب GDC،  تایید کننده این واقعیت است که تعداد محدودی از بازیسازان، واقعا درگیر ساخت پروژه‌های مرتبط با نسل بعدی کنسول‌ها هستند.

در این رابطه و براساس گزارش GDC، از تقریبا ۴ هزار بازیساز نظرسنجی تهیه شده که به پروژه‌های کنونی آن‌ها می‌پردازند. از این جامعه آماری، ۱۶ درصد (تقریبا ۶۴۰ بازیساز) تایید کرده‌اند که پروژه‌های فعلی آن‌ها هم مرتبط با کنسول‌های نسل حاضر و هم مرتبط با کنسول‌های نسل بعدی است. ۲ در صد از کل جامعه آماری نیز (حدود ۸۰ نفر) اشاره کرده‌اند که پروژه فعلی آن‌ها، کار روی بازی‌هایی منحصرا مرتبط با نسل آینده کنسول‌ها است.این آمار، به شکل مشخصی نشان می‌دهد که جامعه آماری بسیار پایینی هم‌اکنون مشغول ساخت بازی‌های کاملا نسل نهمی هستند (حتمالا فقط استودیوهای فرست پارتی)، و همین هم می‌تواند در موعد عرضه کنسول‌ها برای سال ۲۰۱۹ یا حتی ۲۰۲۰ تردید ایجاد کند.

بسیاری از تحلیلگران، از عرضه احتمالی کنسول‌های PlayStation 5 و Xbox Two (اسامی تایید نشده برای کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت) در سال ۲۰۲۰ گفته بودند ولی با توجه به این جامعه آماری بسیار پایین، حداقل مشخص می‌شود که این کنسول‌ها قرار نیست به این زودی‌ها وارد بازار شوند. باید توجه داشت که درواقع ۴۶ درصد از بازیسازان جامعه آماری GDC (حدود ۱۸۴۰ نفر) منحصرا و همین حالا، پروژه‌های مرتبط با نسل فعلی کنسول‌ها را در دست ساخت دارند که شامل نسل بعدی نمی‌شود. این موضوع از طرفی می‌تواند نشانه‌ای برای طولانی‌تر شدن عمر نسل هشتم کنسول‌ها باشد؛ با این حال این احتمال نیز هست که کنسول‌های نسل نهم طبق گمانه‌زنی‌ها از قابلیت Backward compatibility هم پشتیبانی می‌کنند و به این ترتیب، مشکلی از بابت کتابخانه متنوع بازی‌ها برای روز عرضه کنسول‌های جدید وجود نخواهد داشت. هرچند عرضه کنسول‌های جدیدتر با بازی‌های عمدتا قدیمی یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود.

البته درباره احتمال دوم، یک مثال نقض نیز وجود دارد؛ در این رابطه آمارهای GDC در سال ۲۰۱۷ (قبل از عرضه نینتندو سوییچ و از بین ۴۵۰۰ بازیساز) نشان می‌داد که تنها ۳ درصد از بازیسازان فقط مشغول کار روی پروژه‌هایی برای «نینتندو سوییچ» بودند. این دوره همزمان با شکست سخت Nintendo Wii U و عدم اقبال بازیسازان از این کنسول نیز بود. ولی پس از عرضه سوییچ و موفقیت عظیم نینتندو در فروش جهانی این کنسول هیبریدی، به سرعت بازیسازان بیشتری به ساخت بازی برای پلتفرم ابراز علاقه کردند. در همین رابطه، آمار جدید GDC هم نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از بازیسازن، کاملا به ساخت بازی برای سوییچ علاقمند هستند.

در هر صورت، باید توجه داشت که هنوز پروژه‌های زیاد و از قبل اعلام‌شده‌ای برای نسل هشتم وجود دارد، که هنوز حتی تاریخ انتشار آن‌ها اعلام نشده است. با در نظر گرفتن مجموعه این خبرها، بازیکنان کنسول‌های نسل هشتم احتمالا می‌توانند تا مدتی حتی طولانی‌تر نسبت به عرضه عناوین جدید برای کنسولشان امیدوار باشند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.