نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع دوشنبه، 19 خرداد 1399
ساعت 15:00

سرعت SSD و واحد I/O کنسول PS5 در هیچ پلتفرم دیگری وجود ندارد

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ به گفته یک بازیساز، آنچه پلی‌اسیتشن 5 از طریق SSD و واحد I/O از نظر سرعت ارائه می‌دهد، در هیچ پلتفرم دیگری وجود ندارد.

با در نظر گرفتن اینکه به پنجره زمانی اواخر سال ۲۰۲۰ و عرضه دو کنسول بازی نسل بعدی PS5 و Xbox Series X نزدیک می‌شویم، به تدریج اظهارنظرهای بیشتری از بازیسازان شاغل در استودیوها که امکان استفاده و کار با کیت‌های توسعه این کنسول‌ها را پیدا کردند منتشر می‌شود. لازم به ذکر است که هر دو کنسول نسل بعدی سونی و مایکروسافت، از اکثر جهات جهش بسیار زیادی به نسبت کنسول‌های فعلی خواهند داشت و در حالی که از نظر سخت‌افزار داخلی مشابهت‌های زیادی میان این دو وجود دارد، تفاوت‌ها و موارد منحصر به فرد نیز در هر کدام دیده می‌شوند. در این رابطه، احتمالا مهم‌ترین برتری Xbox Series X به توان تخمینی پردازش گرافیکی یا ترافلاپس مربوط می‌شود که کمی بیشتر از PS5 است و در مقابل، PlayStation 5 نیز بیش از هر چیز روی حافظه ذخیر‌ساز SSD بسیار پرسرعت‌تر خود توجه نشان داده است.

پیرامون SSD پرسرعت‌تر پلی‌استیشن 5، تاکنون بازیسازان مختلفی اقدام به تحسین سونی در وارد کردن این نوع حافظه‌های SSD در کنسول جدید کردند که از نظر سرعت انتقال دیتا، بالاتر از همه انواع SSD های موجود در بازار است. در همین رابطه، به تازگی یک بازیساز دیگر نیز از طریق وب‌سایت ResetEra توضیحاتی را در این ارتباط منتشر کرده است. به گفته این بازی‌ساز، در حالی که SSD موجود Xbox Series X فوق‌العاده مناسب محسوب می‌شود، ولی SSD کنسول PS5 در سطحی به مراتب بالاتر قرار می‌گیرد و درواقع هیچ گونه نمونه مشابهی در سیستم‌های دیگر ندارد.

برای من حافظه SSD کنسول Xbox Series X و کل واحد I/O آن، یک ارتقا عظیم به نسبت هر سیستم دیگری که تاکنون با آن‌ها کار کردم محسوب می‌شود. مایکروسافت واقعا کار فوق‌العاده‌ای را در این رابطه انجام داده و به هیچ عنوان نمی‌توان خرده‌ای گرفت. با این حال اگر بخواهیم همین را با واحد I/O پلی‌استیشن 5 مقایسه کنیم، مثل این است که با تکنولوژی مربوط به 4 سال آینده سروکار داریم. خیلی ساده اگر بخواهم بگویم، این واحد همه چیز را وارد سطح کاملا متفاوتی خواهد کرد. و بله، این تکنولوژی به بازیسازان اجازه انجام کارهایی را خواهد داد که در هیچ پلتفرم دیگری انجام‌پذیر نیست.

در عین حال باید بگویم، اینکه هر دو کنسول قرار است از حافظه SSD استفاده کنند موضوع بسیار مهم و عالی است و باعث پیشرفت فرایند طراحی بازی‌ها می‌شود. این اتفاق هم درنهایت باعث می‌شود که خود بازیکنان و همچنین بازی‌ها از آن سود ببرند. درنهایت، درحال حاضر قطعا کارهای خاصی خواهد بود که بازیسازان فقط در PS5 قادر به انجامش هستند و به همان شکل و سریع، در هیچ پلتفرم دیگری نمی‌توان پیاده‌سازی کرد. واحد I/O کنسول PS5 یک ارتقا واقعا قابل توجهی است که نتایج آن در بازی‌ها دیده خواهد شد.

او همچنین در یک بخش دیگر گفته که «این گونه نیست که بازیسازان با SSD کنسول ایکس‌باکس مشکلی داشته باشند و از آنجایی که هر دو کنسول به صورت پایه از این مدل حافظه ذخیره‌ساز استفاده می‌کنند، این خبر بزرگی برای آن‌ها است. با این حال اگر اگر قصد مقایسه بین دو کنسول وجود داشته باشد، سرعت بسیار بالاتر SSD کنسول PS5 مهم‌ترین تفاوت میان دو کنسول محسوب می‌شود.»

همان‌طور که اشاره شد، سرعت SSD کنسول بعدی پلی‌استیشن تاکنون توجهات بسیار زیادی را به خودش جلب کرده است؛ با این حال مهم‌ترین ملاک برای هر گونه مقایسه، احتمالا کار کردن با دو کنسول و دیدن نتایج از طریق تجربه بازی‌ها و موارد دیگر خواهد بود. PS5 و Xbox Series X تا کم‌تر از 5 ماه دیگر و در تعطیلات پایانی سال 2020 عرضه می‌شوند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.