نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 05 فروردين 1402
ساعت 11:00

به گفته CMA خریداری اکتیویژن بلیزارد به رقابت آسیب نمی رساند

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ CMA نهاد کنترل بازار و فضای رقابت در بریتانیا که پیش از این از مخالفت با معامله 69 میلیارد دلاری خرید اکتیویژن بلیزارد خبر داده بودند، پس از برگزاری جلسات رسیدگی به پرونده و در جمع‌بندی نهایی اعلام کردند که تکمیل این معامله نمی‌تواند به فضای رقابت آسیبی وارد کند. به گفته این نهاد، پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم به این نتیجه رسیده که تصاحب این کمپانی در بازار کنسول‌های بازی خانگی فضای رقابتی را کوچک نخواهد کرد.

لازم به ذکر است که سونی به عنوان مهم‌ترین رقیب مایکروسافت، از ابتدا به مخالف جدی این معامله تبدیل شد و در مهم‌ترین دلیل خود برای این مخالفت نیز به احتمال انحصاری شدن یا عرضه با کیفیت پایین‌تر سری بازی Call of Duty اشاره کرده که به گفته شرکت، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فرنچایزها در پلی‌استیشن نیز محسوب می‌شود. در پاسخ به این ادعاها، مایکروسافت نیز پاسخ‌هایی را داده که از دید CMA و قبل‌تر توسط کمیسیون اتحادیه اروپا قابل قبول دانسته شدند. مایکروسافت برای کاهش نگرانی رقبا، پیشنهاد عرضه بدون کم و کاست و روز عرضه بازی‌های Call of Duty بواسطه قراردادهای رسمی 10 ساله را داد و حتی پیشنهاد عرضه روز اول بازی‌های Call of Duty در سرویس رقیب یعنی PS Plus را هم داد. این پیشنهادات گرچه توسط سونی رد شد، ولی ظاهرا نگرانی اولیه نهادهای نظارتی را برطرف کرده است.

به گفته CMA گرچه در اطلاعات مقدماتی رسیده به دست آن‌ها نتیجه‌گیری اولیه حاکی از مخالفت با این قرارداد بود، ولی با پیشرفت پرونده و کسب اطلاعات از دیگر طرف‌ها و طرف‌های سوم، حالا به این نتیجه‌گیری رسیدند که نهایی شدن این معامله آسیبی به فضای رقابت در بازار کنسول‌های بازی خانگی وارد نمی‌کند. این نهاد البته در ادامه گفته که نگرانی آن‌ها از تکمیل قرارداد درارتباط با بازار بازی‌های استریمی همچنان پابرجاست و تحقیقات آن‌ها تا انتهای آوریل درباره این موضوع نیز به جمع‌بندی خواهد رسید.

پس از انتشار رسمی این جمع‌بندی توسط CMA، هر دو کمپانی اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت در بیانیه‌هایی جداگانه از آن استقبال کردند. در این رابطه یک سخنگوی مایکروسافت در مصاحبه‌ای گفته که آن‌ها از تصمیم CMA در بروزرسانی نظر اولیه و جمع‌بندی نهایی بواسطه همه پاسخ‌ها و شواهد استقبال می‌کنند و اینکه پس از تکمیل نهایی خریداری، بازیکنان بیشتر با گزینه‌های بیشتری برای تجربه Call of Duty یا دیگر بازی‌ها وجود خواهند داشت. شرکت همچنین گفته که به همکاری خود برای رفع همه نگرانی‌های CMA ادامه می‌دهد.

اکتیویژن بلیزارد نیز در بیانیه جداگانه‌ای از جمع‌بندی نهایی CMA استقبال و آن را ناشی از گسترش آگاهی نسبت به فضای رقابت بازار کنسول‌های بازی دانست. به گفته اکتیویژن، کمپین مخالفت با نهایی شدن قرارداد توسط سونی دیگر نمی‌تواند واقعیات را نادیده بگیرد. مایکروسافت تاکنون برای تک تک نگرانی‌های اظهار شده توسط CMA پاسخ‌ها و راهکارهای روشن و اجرایی معرفی کرده و معتقد هستند که نهایی شدن قرارداد، روی فضای رقابت، نوآوری و همچنین مشتریان در بریتانیا تاثیر مثبت می‌گذارد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.