نویسنده: فرشاد شنبه، 22 مهر 1396
ساعت 13:18

عدم علاقه فیل اسپنسر به محتوای انحصاری

0 از 5

فیل اسپنسر اعلام کرد که علاقه‌ای به محتوای انحصاری برای یک کنسول ندارد

فیل اسپنسر به عنوان رئیس اکس‌باکس در صحبت‌های اخیر خود جزئیاتی را در مورد محتوای انحصاری برخی شرکت‌ها ارائه کرد. این در حالی است که می‌توان شرکت مایکروسافت را به عنوان آغاز کننده چنین رویدادی در ارتباط با بازی Call of Duty معرفی نمود و سپس، شرکت سونی از آن‌ها پیشی گرفت. شرکت سونی در نتیجه قرارداد انحصار زمانی که با شرکت اکتیویژن بسته است،منجر به انتشار محتوای اضافه بازی‌های این شرکت ابتدا برای کاربران پلی‌استیشن 4 شده است. این وضعیت شامل جدیدترین بازی اکتیویژن یعنی Destiny 2 نیز می‌شود. راکستار نیز محتوای اضافه بازی Red Dead Redemption 2 را تا بازه‌ای از زمان، بطور انحصاری برای پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد کرد.

با وجود آنکه مایکروسافت آغارگر رقابت انحصار زمانی بوده است اما بنظر می‌رسد که آن‌ها دیگر تمایلی به این کار ندارند. فیل اسپنسر اعلام کرد:

مردم معمولاً بخاطر این موضوع مرا سرزنش می‌کنند. علاقه‌ای به طرحی ندارم که منجر می‌شود بازیکنان سایر پلتفرم‌ها نتوانند به اجرای یک محتوا یا استفاده از اسلحه‌ای خاص در یک بازی یا در یک مرحله مشخص بپردازند. می‌دانم که این موضوع با محتوای انحصاری Call of Duty برای مایکروسافت شروع شد و این مشکل به اکس‌باکس بر می‌گردد. تنها می‌توانم بگویم من که هستم. این بهترین جواب ممکن نیست اما من چنین چیزی را دوست ندارم.

در ارتباط با انحصار زمانی یک بازی کامل، مایکروسافت اخیراً سازندگان بازی PUBG را متقاعد کرده است که این بازی را ابتدا بصورت انحصاری برای اکس‌باکس وان منتشر کنند و در نهایت امکان انتشار آن برای پلی‌استیشن 4 نیز وجود دارد گرچه هنوز چنین چیزی اعلام نشده است. قرارداد شرکت مایکروسافت با سازنده بازی PUBG شامل کمک‌های مالی جهت ساخت بازی بوده است تا بتوانند بهترین بازی‌ ممکن را برای اکس‌باکس منتشر کنند. اسپنسر اعلام کرد:

مردم می‌پرسند که این بازی چه زمانی برای پلی‌استیشن منتشر می‌شود؟ و من می‌گویم با استودیوی Bluehole (سازنده بازی PUBG) کار کنید تا نسخه‌ای از آن را تولید کند. این چیزی است که برروی آن متمرکز شده‌ام. در حال حاضر، ما به آن بازی کمک کردیم تا نسخه کنسولی آن آماده گردد. تمرکز ما برروی این منعطف شده است که بهترین بازی ممکن را بسازیم.

قرارداد دیگری که اخیراً مایکروسافت پیرامون بحث انحصار یک بازی بسته است، مربوط به بازی استودیوی StudioMHR یعنی Cuphead می‌شود. این بازی تا ابد بصورت انحصاری در اختیار کنسول اکس‌باکس وان (گرچه برای رایانه‌های شخصی نیز در دسترس است.) در دسترس خواهد بود. این بازی هرگز برای پلی‌استیشن 4 منتشر نخواهد شد. اسپنسر در این رابطه اعلام کرد که مایکروسافت برروی Cuphead سرمایه‌گذاری کرد، چون پتانسیل موجود در آن را دید و در نتیجه خواست که در ساخت آن کمک کرده باشد. او گفت:

تیم سازنده بازی Cuphead هدف معینی داشتند و می‌دانستند که قصد انجام چکاری دارند. برای همکاری با آن‌ها برروی این بازی سرمایه‌گذاری کردیم. ما فرصت‌های بیشتری را در این بازی دیدیم و این چیزی بود که قابلیت تبدیل شدن به عنوانی انحصاری برای کنسول ما را داشت. اگر ما برروی این بازی سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم، شاید بجایی که اکنون رسیده است، نمی‌رسید.

بحث انحصاری کنسول‌ها موضوعی است که می‌تواند برروی فروش یک کنسول خاص تاثیرگذار باشد. مایکروسافت در حال حاضر عناوین Halo ،Gears of War و Forza را در اختیار دارد و در سمت مقابل، سونی بازی‌های Uncharted ،God of War ،Killzone و .... با آنکه امکان افزایش تعداد عناوین چنین لیست‌هایی ممکن است اما اسپنسر اعلام کرد که الزاماً در آینده نیازی نیست که یک عنوان در انحصار دستگاه خاصی باشد. او گفت:

بازی‌های کنسول‌ها بخش قابل توجهی از صنعت را تشکیل می‌دهند. یکی از دلایلی که رایانه‌های شخصی همچنان قدرتمند هستند این است که یک پلتفرم بیشتر نیستند (رقیبی ندارند.). از طریق چیزهایی نظیر کراس پلی، ما به مردم اجازه خواهیم داد تا در کنار یکدیگر، برروی پلتفرمی که در اختیار دارند به اجرای بازی بپردازند. شاید واقعاً بخواهید بدنبال گسترش یک دستگاه خاص باشید و تنها بگویید که ما در جستجوی فرصت‌هایی هستیم که از طریق بازی‌ها برای یک کنسول خاص در دسترس قرار می‌گیرند، این هم روشی است اما ما چنین مسیری را در پیش‌روی خود نمی‌بینیم.

زمانی که به چیزهای بزرگی در صنعت بازیسازی امروز نگاه می‌کنیم، چیزهایی نظیر توئیچ، استیم، PUBG و Minecraft را می‌بینیم. مردمی که از نسخه سوئیچ بازی Minecraft برخوردارند با مردمی که آن را برروی آیفون دارند، بازی می‌کنند. آن‌ها از یک دستگاه تحت سیستم عامل ویندوز یا اکس‌باکس استفاده نمی‌کنند اما آن‌ها از بازی ما و شبکه اکس‌باکس لایو جهت دسترسی به قابلیت چند پلتفرمی استفاده می‌کنند. این آینده صنعت بازیسازی است. اینکه شما به گسترش بازی خاصی بپردازید تا مردم را مجبور به خرید دستگاهی خاص نمایید، چیزی نیست که آینده‌ای در این تجارت داشته باشد.

فرشاد | اخبار | 14/10/2017
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.