نویسنده: مهدی افتخاری شنبه، 19 مرداد 1398
ساعت 18:45

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

5 از 5

به عنوان کسی که در طول عمرش بجز فرنچایز Need For Speed به صورت جدی هیچ فرنچایز ریسینگ دیگری را بازی نکرده، واقعا از آشنایی با سری Forza Horizon خوشحال هستم. قبل از تجربه فورتزا هورایزن 3 حتی نمی‌توانستم باور کنم که چنین عنوان مسابقه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد! عنوانی که از هر جهت کامل است و واقعا لیاقت لقب برترین ریسینگ تاریخ را دارد. FH 3 بدون شک انقلابی در ژانر ریسینگ بود و به راحتی توانست محبوبیت کنسول مایکروسافت را چندین برابر افزایش دهد؛ همین باعث شد که سومین نسخه این سری پایان کار Playground Games نباشد و پس از گذشتن فقط دو سال، فورتزا هورایزن 4 به بازار عرضه شد؛ عنوانی که بدون شک یکی از برترین ریسینگ‌هایی است که تا به امروز ساخته شده. عنوانی بی نظیر که عظمت و زیبایی مسحور کننده‌اش می‌تواند شما را برای ساعت‌ها، هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها اسیر خود کند. بگذارید همین ابتدا به شما هشدار دهم، وقتی وارد دنیای فورتزا هورایزن 4 شده و آن را با چشمان خود ببینید، خارج شدن از آن برای شما بسیار دشوار خواهد بود.

Forza-Horizon-4-Review-P1

با وجود اختلاف زمانی کم بین عرضه FH 3 و FH 4، تغییرات بسیاری در فورتزا هورایزن 4 اعمال شده و هر کدام از این تغییرات به تنهایی می‌توانند شما را قانع کنند که فقط با یک بسته الحاقی ساده روبرو نیستید، بلکه یک بازی کامل که از همه لحاظ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، پیش روی شما قرار دارد؛ از تغییرات کوچکی مانند تعداد و تنوع بالای ماشین‌ها گرفته، تا تغییرات بزرگی مانند فصل‌های داینامیک. خوشبختانه این تغییرات به ضرر بازی تمام نشده و مطمئن باشید همان حس و حالی که فورتزا هورایزن 3 به شما منتقل کرد را اینجا هم به دست خواهید آورد. البته اگر به دنبال تجربه یک داستان درست و درمان می‌گردید باید بگویم که باز هم نا امید خواهید شد و همانند FH 3 اینجا نیز چیزی بیشتر از یک فستیوال بزرگ که در جست و جوی یک راننده حرفه‌ای است، پیدا نخواهید کرد. اما خوب واقعا نباید از یک شبیه ساز انتظار داستان خوبی داشت. در عوض گیم پلی کم نظیر فورتزا هورایزن 4 است که شما را شگفت زده می‌کند؛ گیم پلی که به جرات می‌توانم بگویم در هیچ عنوان ریسینگ دیگری تا این اندازه کامل نیست.

بله، دلیل اصلی موفقیت فورتزا هورایزن 4 پیاده سازی المان‌های یک بازی مسابقه‌ای جهان باز، به کامل‌ترین شکل ممکن است، امری که بسیاری از عناوین ریسینگ در انجام آن شکست می‌خورند. همین که بازی بیش از 400 اتومبیل لایسنس شده دارد(از ماشین‌های دهه 40 میلادی گرفته تا ماشین‌های مدرن امروزی) که هر کدام هندلینگ و کنترل خاص خود را دارا هستند، به تنهایی ثابت می‌کند که پلی گراند گیمز فقط به دنبال ساخت یک عنوان ریسینگ عادی نبوده و قصد داشته چیزی متفاوت را به گیمرها عرضه کند؛ پی بردن به این قضیه اصلا کار دشواری نیست و از همان لحظه‌ای که بازی دنیای عظیم و زیبای خودش را پیش روی شما می‌گذارد، می‌توانید با تمام وجود آن را احساس کنید.

Forza-Horizon-4-Review-P2

 
دلیل اصلی موفقیت فورتزا هورایزن 4 پیاده سازی المان‌های یک بازی مسابقه‌ای جهان باز، به کامل‌ترین شکل ممکن است؛ امری که بسیاری از عناوین ریسینگ در انجام آن شکست می‌خورند.

اینبار تیم سازنده تصمیم گرفته محدوده نسبتا بزرگی از بریتانیا را در بازی به تصویر بکشد. باید بگویم که طراحی نقشه بازی عالی انجام شده و تصویر زیبا و دقیقی را از بریتانیا به ما نشان می‌دهد. تک تک نقاط این نقشه فضاهای بسیار خوبی را برای مسابقات تشکیل می‌دهند. چه جاده‌های اصلی، اتوبان‌ها و جاده‌های خاکی، چه مزرعه‌ها، علفزارها، کوه‌های بلند و جنگل‌های سرسبز و انبوه؛ هیچ محدودیتی برای مسیر مسابقات وجود ندارد و هر کدام از ترک‌ها می‌توانند در هر کدام از محل‌ها ذکر شده باشند. چیزی که محیط‌های بازی را زیباتر می‌کند، فصل‌های مختلف و شرایط آب و هوایی آن‌ها هستند که هر هفت روز یکبار(هفت روز واقعی) تغییر می‌کنند. هر فصل رنگ تازه‌ای را با خود به همراه دارد و هر کدام به یک شکل محیط بازی را زیبا می‌کنند؛ از رنگ زرد و نارنجی فصل پاییز گرفته تا سفیدی زمستان. البته فصل‌ها فقط از لحاظ ظاهری تفاوت ایجاد نمی‌کنند، بلکه گیم پلی بازی نیز در هر فصل متفاوت است؛ به خاطر فیزیک و کنترل بسیار طبیعی اتومبیل‌ها، رانندگی در جاده‌های لغزنده و ناهموار در هوای بارانی یا برفی صد در صد دشوارتر از رانندگی در هوای صاف و آفتابی است. مهم‌تر اینکه به لطف نیاز به اتصال دائم به اینترنت، بازی مدام آپدیت می‌شود و در هر فصل چالش‌ها و مسابقات جدیدی پیش روی شما قرار می‌دهد. البته می‌توانید بازی را در حالت آفلاین نیز تجربه کنید، اما از آنجایی که فصل‌ها باید برای تمامی بازیکنان یکسان باشد، اتصال به اینترنت برای فعال شدن ویژگی فصل‌های داینامیک لازم است. علاوه بر محتوای جدیدی که در هر فصل از طریق اتصال به اینترنت به بازی اضافه می‌شوند، چالش‌ها و مسابقات دیگری نیز برای حالت آفلاین در نظر گرفته شده که کامل کردن همان‌ها به تنهایی زمان زیادی می‌برد. البته اینبار دیگر چند Festival Site مختلف ندارید و به جای جمع کردن Fan یا طرفدار، با کسب امتیاز در مسابقات، Influence به دست آورده که باعث می‌شود Showcaseهای جدید برای شما باز شوند. برای همین ممکن است زمان مورد نیاز برای کامل کردن تمامی محتویات FH 4 نسبت به FH 3 کمتر باشد. علاوه بر اینفلوئنس، بعد از هر مسابقه مقداری پول نیز به شما داده می‌شود و لول شما افزایش پیدا می‌کند.

Forza-Horizon-4-Review-P3

به طور کلی مسابقات سه نوع هستند؛ نوع عادی یا همان Road Racing که مسیرهای آن‌ها همان جاده‌های اصلی یا اتوبان‌ها در نقشه بازی است. نوع خاکی یا همان Dirt Racing که مسیرهای آن‌ها جاده‌های خاکی و ناهموار است. و بالاخره نوع Cross County که مسیر آن‌ها می‌تواند از هر مکانی گذر کند، از یک زمین فوتبال گرفته تا یک مزرعه وسیع. البته یک نوع چهارم یعنی Street Racing هم وجود دارد که جدا از مسابقات رسمی هستند و هیچ قوانین خاصی ندارند. بجز چند مورد خاص، می‌توانید در اکثر مسابقه‌ها با هر اتومبیلی که دوست دارید شرکت کنید و هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ اگرچه پیشنهاد می‌کنم با یک ماشین اسپورت مسابقات Dirt و Cross را انجام ندهید. با کسب امتیاز کافی در هر کدام از مسابقات، وارد راند بعدی همان نوع از مسابقات شده و این باعث می‌شود چند مسابقه جدید به نقشه شما اضافه شود. وقتی تمامی راندهای هر نوع از مسابقات را به اتمام برسانید یک مسابقه نهایی برای هر کدام از آن‌ها باز می‌شود که مشخص می‌کند چه کسی برترین راننده در همان نوع از مسابقات است.

Forza-Horizon-4-Review-P4

حتی اگر تنها فعالیت داخل بازی مسابقات بود(که اینگونه نیست) باز هم ایرادی نداشت، چراکه خود مسابقه‌ها به تنهایی یک فعالیت بسیار سرگرم کننده هستند و هر کدام از آن‌ها سرشار از هیجان و لذت است. و به لطف سیستم تنظیم درجه سختی که با انتخاب‌های متعددی به شما اجازه می‌دهد بر اساس مهارت خود آن را افزایش یا کاهش دهید، در طول بازی رقابت‌های بسیار نفس گیری را تجربه خواهید کرد. بجز مسابقات، فعالیت‌های متنوع دیگری هم هستند که می‌توانند برای ساعات زیادی شما را سرگرم نگه دارند؛ ماشین‌های مخفی که می‌توانید در نقشه بیابید، Challengeهایی که می‌توانید کامل کنید، Propertyهایی که می‌توانید تهیه کنید، Beauty Spotهایی که می‌توانید پیدا کنید، Convoy ایجاد کردن، Head to Headها، Showcase Eventهای بسیار جذاب، و تعداد زیادی از فعالیت‌های دیگری که مشابه آن‌ها را در FH 3 دیده‌اید. همین تنوع محتوا است که فورتزا هورایزن 4 را به یک بازی بسیار اعتیاد آور تبدیل می‌کند. حال به این محتوای متنوع، کنترل عالی و لذت بخش ماشین‌ها را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که منظور از گیم پلی بی نظیر چیست. تمامی اتومبیل‌های بازی هندلینگ خاص خود را داشته و کنترل تک تک آن‌ها حس فوق العاده‌ای دارد، انگار که واقعا خودتان پشت فرمان آن‌ها نشسته‌اید. و فکر نمی‌کنم نیازی باشد دوباره یادآوری کنم که تعداد اتومبیل‌ها در بازی بیش از حد زیاد است. تقریبا هر ماشینی که فکرش را بکنید در بازی وجود داشته و با قیمت نسبتا منصفانه‌ای به فروش می‌رسد.

تازه همه این‌ها در صورتی است که تک نفره بازی کنید، اگر با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کنید، یعنی مسابقات Co-op را انجام دهید یا به سراغ بخش Rivals یا همان رقابت با دوستان بروید که دیگر هیچ! مطمئن باشید حالا حالا ها دست از سر فورتزا هورایزن 4 بر نخواهید داشت. به طور کلی چه بخواهید تک نفره بازی کنید چه با دوستان خود، محتوایات زیادی در انتظار شما خواهند بود که همه از کیفیت بالایی برخوردارند. به شخصه بعد از 25 ساعت بازی کردن هنوز هم دلم می‌خواهد وقت بیشتری را در دنیای FH 4 سپری کنم.

Forza-Horizon-4-Review-P5

همانند نسخه قبلی، اینبار هم شاهد حضور سیستم شخصی سازی ماشین‌ها هستیم. می‌توانید با انتخاب طرح‌ها و یا رنگ‌های مختلف ظاهر هر کدام از خودروهای خود را تغییر داده و علاوه بر آن، می‌توانید Performance آن‌ها هر طور که علاقه دارید تنظیم کنید؛ اگر هم زیاد حوصله ندارید عقب بندی یا جلو بندی خودروهایتان را بهم بریزید می‌توانید از Auto Upgradeها استفاده کنید که کار شما را بسیار راحت می‌کنند. اما علاوه بر اتومبیل‌ها اینبار می‌توانید ظاهر خود شخصیت اصلی را نیز تغییر دهید، اگرچه سیستم شخصی سازی شخصیت اصلی چندان پیچیده و گسترده نیست. چیزی که در این میان کمی آزار دهنده است، Wheelspinها و جوایز آن‌ها هستند. در فورتزا هورایزن 3 می‌توانستید با ویل اسپین‌ها به راحتی خودروهای جدید به دست بیاورید و یا پول درست و حسابی به جیب بزنید. متاسفانه در فورتزا هورایزن 4 آیتم‌های عجیب و غریبی به جوایز ویل اسپین‌ها اضافه شده و همین باعث می‌شود که احتمال دریافت خودرو و یا پول، کاهش یابد. اکثر اوقات ویل اسپین‌ها آیتم‌هایی مانند لباس برای شخصیت اصلی، Victory Pose یا حتی یک مدل بوق برای ماشین به شما می‌دهند. البته به دست آوردن پول زیاد سخت نیست و با به حراج گذاشتن ماشین‌های خود می‌توانید پول زیادی جمع آوری کنید، اما این جوایز نه چندان دوست داشتنی ویل اسپین‌ها گاهی اوقات واقعا اعصاب شما را بهم خواهند ریخت.

Forza-Horizon-4-Review-P6

FH 4 بدون شک یکی از زیباترین بازی‌های نسل هشتم است؛ گرافیک بازی چه از لحاظ هنری، چه از لحاظ تکنیکی واقعا فوق العاده است و نمی‌توان زیبایی‌های آن را در یک پاراگراف جای داد. تنوع رنگ عالی، نور پردازی زیبا، بافت‌های با کیفیت، Distance Scaling بسیار خوب، جزئیات دقیق و حیرت آور اتومبیل‌ها، همه و همه فورتزا هورایزن 4 را به اثری تبدیل می‌کنند که از لحاظ گرافیکی واقعا کامل و بی نقص است. همین گرافیک عالی باعث شده تا هر فصل در بازی به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود و رانندگی کردن در هر شرایط آب و هوایی بسیار دوست داشتنی باشد. گاهی حتی تماشای قطرات بارانی که روی شیشه جلوی ماشین می‌نشینند یا ذرات برفی که در هوا به سرعت به سمت شما حرکت می‌کنند بسیار لذت بخش است و با دیدن این زیبایی‌ها نمی‌توانید دست از لبخند زدن بردارید. و جالب اینجاست که با وجود این همه زیبایی با فریم ریت بسیار پایدار و مناسبی مواجه خواهید شد؛ بد نیست بدانید بازی حتی روی کنسول Xbox One X با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود.

 
تنوع رنگ عالی، نور پردازی زیبا، بافت‌های با کیفیت، Distance Scaling بسیار خوب، جزئیات دقیق و حیرت آور اتومبیل‌ها، همه و همه فورتزا هورایزن 4 را به اثری تبدیل می‌کنند که از لحاظ گرافیکی واقعا کامل و بی نقص است.

همانند نسخه قبلی سری فورتزا هورایزن، در FH 4 نیز چند موج رادیو وجود دارد که هر کدام موسیقی‌های سبک‌های مختلف را پخش می‌کنند؛ اما اینبار تمامی موج‌ها از همان ابتدا برای شما باز شده‌اند و هر زمان که بخواهید می‌توانید موج رادیو را عوض کرده و به موسیقی‌های پاپ، راک، کلاسیک و یا هر سبکی که علاقه دارید گوش فرا دهید. با وجود اینکه ترک‌های FH 3 جذاب‌تر و محبوب‌تر بودند، اما ترک‌هایی که اینبار می‌شنوید هم زیبا و گوش نواز هستند و از نظر من اینکه بازی به شما اجازه می‌دهد در هر مسابقه موج رادیوی دلخواه خود را فعال کنید یک نکته مثبت بزرگ به حساب می‌آید؛ نمی‌دانم چرا اما گوش دادن به موسیقی‌های موتسارت و بتهوون در حالی که وسط یک مسابقه جاده خاکی با پاترول‌های عظیم الجثه هستید لذت عجیبی دارد.

صداگذاری بازی نیز واقعا استثنایی است و افکت‌های صوتی که در طول بازی می‌شنوید همه عالی طراحی شده‌اند. البته در بازی که گرافیک بسیار زیبا و گیم پلی درگیرکننده‌ای دارد، کسی زیاد به افکت‌های صوتی دقت نمی‌کند؛ اما فقط کافیست با یک Koenigsegg Agera پدال گاز را تا ته فشار دهید تا غرش موتور ماشین را بشنوید یا سر یک پیچ دریفت بکشید تا صدای لاستیک‌های خودرو بلند شود، بعد متوجه خواهید شد که منظور از صداگذاری استثنایی چیست.

Forza-Horizon-4-Review-P7

Forza Horizon 4 نه تنها یکی از بهترین عناوین نسل هشتم، بلکه یکی از بهترین عناوین مسابقه‌ای است که تا به حال ساخته شده. این بازی از تمامی اشتباهاتی که یک عنوان ریسینگ عادی مرتکب می‌شود اجتناب کرده و به خاطر همین می‌تواند تجربه‌ای را ارائه کند که هیچکدام از هم نوعان خودش نمی‌توانند؛ گیم پلی بی نظیر و اعتیاد آور، گرافیک فوق العاده زیبا، صداگذاری عالی، کنترل دوست داشتنی، همه و همه باعث می‌شوند Forza Horizon 4 به اثری استثنایی تبدیل شود که در بین عناوین ژانر خودش می‌درخشد. اگر از دوستداران سبک ریسینگ هستید، بدون معطلی فورتزا هورایزن 4 را تهیه کنید؛ حتی اگر به عناوین مسابقه‌ای علاقه‌ای ندارید هم پیشنهاد می‌کنم به راحتی از کنار FH 4 عبور نکنید. همانند سه سال پیش که فورتزا هورایزن 3 را تجربه کردم، سخت می‌توانم باور کنم که عنوانی مثل فورتزا هورازین 4 حتی وجود داشته باشد؛ اما خوب پلی گراند گیمز است دیگر، در شگفت زده کردن بازیکنان استعداد خاصی دارد.

گرافیک
10
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
9.5
Forza Horizon 4 نه تنها یکی از بهترین عناوین نسل هشتم، بلکه یکی از بهترین عناوین مسابقه‌ای است که تا به حال ساخته شده؛ گیم پلی بی نظیر و اعتیاد آور، گرافیک فوق العاده زیبا، صداگذاری عالی، کنترل دوست داشتنی، همه و همه Forza Horizon 4 را به اثری استثنایی تبدیل می‌کنند که در بین عناوین ژانر خودش می‌درخشد.
نقاط قوت
  • گیم پلی گسترده، دوست داشتنی و اعتیاد آور
  • گرافیک بسیار زیبا و چشم نواز
  • یک شبیه ساز اتومبیل رانی بی نظیر
نقاط ضعف
  • برخی از جوایز ویل اسپین‌ها واقعا بدرد نخور هستند
8.6/10

امتیاز شما

(75 رای )
9.5/10
فوق العاده
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.