نویسنده: سینا دوشنبه، 14 مرداد 1398
ساعت 12:36

نقد و بررسی بازی Gibbous - A Cthulhu Adventure

نقد بازی Gibbous - A Cthulhu Adventure

5 از 5

دهه نود میلادی بدون شک دهه حکمرانی بی‌رقیب استودیو LucasArts در ژانر Adventure یا همان ماجرایی بود. آثاری که با طراحی بصری خاص، صداگذاری جذاب و حس طنز فوق‌العاده با گذشت سال‌های بسیار از عرضه آن‌ها، کماکان در لیست شاهکارهای تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی جایگاه ویژه‌ای دارند. بعد از تعطیلی بخش ساخت بازی‌های ماجرایی لوکاس‌آرتز، کم کم این سبک و سیاق خاص از بازی‌های رو به فراموشی می‌رفتند تا اینکه ظهور پلتفرم Kickstarter کمک کرد تا در مقیاسی کوچکتر شاهد بازگشت این قبیل عناوین باشیم. بازی Gibbous - A Cthulhu Adventure ساخته استودیو کوچک Stuck In Attic هم به کمک پلتفرم کیک‌استارتر ساخته شده و در عین اینکه ادای دینی به آثار کلاسیک لوکاس‌آرتز به حساب می‌آید، در مقام اثری مستقل هم ساخته‌ای محکم و قابل توجه است.   

Gibbous A Cthulhu Adventure Review P6

داستان Gibbous - A Cthulhu Adventure با گردهمایی تعدادی از پیروان Cthulhu آغاز می‌شود. رهبر این گروه اعلام می‌کند که مدت زمان زیادی به پیدا کردن کتاب Necronomicon باقی نمانده است. این کتاب در دنیای Lovecraft اثریست جادویی که اطلاعات قابل توجهی در رابطه با هیولاهای کهن و راه احضار آن‌ها را در خود جای داده و گروه نشان داده شده در ابتدای داستان هم قصد احضار Cthulhu را به مدد آن دارد. بعد از این مقدمه با کارآگاهی خصوصی به نام Don R. Ketype آشنا می‌شویم که جستجویش برای «نکرونامیکان» او را به کتابخانه شهر Darkham هدایت کرده است. در حین آشنایی «دان» با کتابدار جوان کتابخانه، Buzz Kerwan، گروهی باشلق‌پوش با بمب به کتابخانه حمله کرده و دان را می‌ربایند! این انفجار باعث می‌شود تا کتاب نکرونامیکان پدیدار شود و حالا «باز» با در دست داشتن خطرناکترین کتاب عالم و همراهی گربه‌ وفادارش، تصمیم به نجات دان از حمله‌کنندگان ناشناخته می‌گیرد و ماجراجویی عجیب و غریب او از اینجا آغاز می‌شود.

ژانر ماجرایی کلاسیک به طور معمولی قالبی بوده برای روایت‌های طنز در زیرساخت‌های داستانی عجیب، بازی Gibbous - A Cthulhu Adventure هم با حفظ همین سنت به سراغ افسانه‌های «لاوکرفت» رفته و هیولاهای مخوف این افسانه‌ها را با چاشنی شوخی و خنده همراه کرده است. در راه حفظ سنت آثار ماجرایی، با شخصیت‌هایی دوست داشتنی همراه هستیم که دستکمی از «گایبراش تریپوود» سری جزیره میمون‌ها یا «مانوئل کالاورا» بازی Grim Fandango ندارند. حتی در انتخاب اسامی خاص شخصیت‌ها هم سازندگان تلاش کرده‌اند تا اشاره‌ای به نوع خاص انتخاب اسامی آثار گذشته داشته باشند مثلا کلیشه‌ای بودن رفتار و نوع حرف زدن شخصیت کارآگاه داستان با نام او یعنی R. Ketype (بازی با کلمه Archetype به معنی کهن‌الگو یا کلیشه‌های رفتاری-شخصیتی) همراه شده تا به بامزه‌تر شدن فضای کار کمک کند.

Gibbous A Cthulhu Adventure Review P6

هسته اصلی ماجرا کشش خوبی برای مخاطب دارد تا به دنبال کشف ماجراهای به ظاهر مخوف پشت حوادث داستان باشد ولی طنز کار از نظر نوشتار چندان قوی نیست و به هیچ وجه به پای ساخته‌های دوران طلایی ژانر ماجرایی نمی‌رسد اما اجرای آن‌ها تا حد زیادی این ایراد جزئی را پوشش داده است. مدل جوک‌ها کاملا از مدل سنتی ژانر پیروی می‌کنند و دقیقا زمانی انتظار آن را نداریم و در یک موقعیت کاملا جدی، با یک پانچ‌لاین رو به رو می‌شویم یا تعدادی جوک‌های تکراری که در طول داستان تکرار می‌شوند و مواردی از این قبیل. در مجموع در بخش روایت، بازی کاملا سربلند از آب در آمده و در کنار حفظ حس عناوین کلاسیک توانسته یک پرداخت قوی و طنزآمیز از دنیای لاوکرفت را به شکلی جذاب روایت کند.

در بخش گیم‌پلی با یک ساختار کاملا سنتی اشاره و کلیک طرف هستیم که دو نوآوری کوچک و یک ایراد گاهی اعصاب خردکن به این فرمول قدیمی اضافه شده است. نوآوری اول امکان حرکت سریع بین مکان‌هاست که یکی از ایرادات بزرگ ژانر ماجرایی را برطرف می‌کند. دیگر نیازی نیست که برای رفتن به مکان‌ بعدی بر روی نقطه خروج کلیک کنیم و منتظر باشیم تا شخصیت تمام فاصله تا نقطه خروج را طی کرده و وارد مکان بعدی شود بلکه با دو بار کلیک بر روی نقطه خروج به سرعت به مکان بعدی می‌رسیم. نوآوری بعدی در منوی وسایل است که مثل آثار قدیمی به طور مداوم بخشی از تصویر را اشغال نمی‌کند و با یک دکمه هر زمان که به آن نیاز داشته باشیم می‌توانیم آن‌ را ظاهر کنیم، این امکان باعث شده تا بتوانیم از مناظر زیبای بازی لذت بیشتر و بهتری ببریم.

Gibbous A Cthulhu Adventure Review P6

ایراد جزئی بخش گیم‌پلی در اینجاست که امکان لغو کردن فرمان‌ها در حین اجرای آن‌ها وجود ندارد و گاهی یک کلیک اشتباه در مکان‌های بزرگ مدتی از وقت بازیکن را بی دلیل تلف می‌کند که خوشبختانه تعداد مکان‌های بزرگ و با نمای باز در Gibbous - A Cthulhu Adventure چندان زیاد نیستند. اما مشکل کلیدی گیم‌پلی در طراحی معماهاست که به شدت ساده و پیش پا افتاده هستند. فقط کافیست که محیط‌ها را با کمترین دقت ممکن بگردید (وجود امکان روشن کردن موارد توجه هر محیط با فشار یک دکمه، این کار را بسیار ساده‌تر هم کرده است) و تمام آیتم‌ها را جمع‌آوری ‌کنید. در ادامه و زمانی که با یک معما رو به رو می‌شوید، کاملا واضح است که به کدام آیتم یا ترکیب کدام آیتم‌ها برای پیشبرد کار خود نیاز دارید. حتی اگر توجه دقیقی به محیط اطراف نداشته باشید یا تجربه کمی در زمینه این قبیل بازی‌ها داشته باشید، با کمک شخصیت همراه یا رجوع به دفترچه خاطرات می‌توانید به راحتی راهکار حل معماها را پیدا کنید. طراحی معماها بدون شک مهمترین نقطه ضعف کار است و برای یک اثر ماجرایی، گناهی نابخشودنی از جانب سازندگان.

اگر به فقط یک دلیل برای بازی کردن Gibbous - A Cthulhu Adventure  نیاز داشته باشید، این دلیل بدون شک زیبایی کم نظیر طراحی بصری آن است. از طراحی دستی و با دقتِ تک تک مدل‌های شخصیت‌ها تا طراحی بی‌نقص محیط‌های بسیار متفاوت آن، باعث شده تا قوی‌ترین و بهترین بخش بازی بدون شک بخش گرافیک آن باشد. طراحی‌ها کاملا در امتداد آثار دو بعدی کلاسیک است که رنگ و لعابی امروزی به خود گرفته و انیمیشن‌های دقیق‌تری نسبت به اسلاف خود دارد.

Gibbous A Cthulhu Adventure Review P6

در بخش موسیقی متن متاسفانه دقت و توجه بخش گرافیک اتفاق نیفتاده و بیشتر قطعات شنیده شده حسی تکراری و کلیشه‌ای با خود دارند، انگار که از بازی‌ها و دیگر آثار سرگرمی مشابه ربوده شده‌اند! در نقطه مقابل صداپیشگی کار است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. تک تک شخصیت‌ها حس و حال خاص خود را دارند، به خصوص بعد از نگاه کردن به لیست عوامل ساخت که متوجه می‌شویم خیلی از شخصیت‌ها را بازیگران یکسانی ایفا کرده‌اند، ارزش‌های صداپیشگی حتی بالاتر هم می‌رود. بخش صداگذاری، یک سوپرایز قابل توجه هم برای طرفداران سری Witcher در خود جای داده که بهتر است هنگام بازی کردن با آن رو به رو شوید.

بازی Gibbous - A Cthulhu Adventure برای طرفداران قدیمی ژانر ماجرایی اثری جذاب خواهد بود و برای افرادی که آشنایی چندانی با این ژانر ندارند هم به دلیل داستان جذاب با شخصیت‌های دوست داشتنی خود و سادگی نسبی معماهایش می‌تواند گزینه خوبی برای آشنایی با این ژانر باشد. البته همین سادگی معماها می‌تواند برای طرفداران قدیمی چندان خوشایند نباشد اما کلیت محصول عرضه شده، از کیفیت بالایی برخوردار است و به خاطر برخی ایرادات نباید تجربه آن را از خود دریغ کنید. 

  • استودیوی سازنده: Stuck In Attic
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 7 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
10
گیم پلی
6.0
سرگرم کنندگی
7.5
موسیقی و صداگذاری
8.5
ارزش تجربه
9.0
بازی Gibbous - A Cthulhu Adventure برای طرفداران قدیمی ژانر ماجرایی اثری جذاب خواهد بود و برای افرادی که آشنایی چندانی با این ژانر ندارند هم به دلیل داستان جذاب با شخصیت‌های دوست داشتنی خود و سادگی نسبی معماهایش می‌تواند گزینه خوبی برای آشنایی با این ژانر باشد. البته همین سادگی معماها می‌تواند برای طرفداران قدیمی چندان خوشایند نباشد اما کلیت محصول عرضه شده، از کیفیت بالایی برخوردار است و به خاطر برخی ایرادات نباید تجربه آن را از خود دریغ کنید. 
نقاط قوت
  • طراحی بصری فوق‌العاده
  • صداپیشگی عالی
  • تعدادی نوآوری کوچک در بخش گیم‌پلی
نقاط ضعف
  • سادگی بیش از حد معماها
  • طنز کار به سطح آثار قدیمی نمی‌رسد
8.3/10

امتیاز شما

(3 رای )
8.2/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.