نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی دوشنبه، 08 مهر 1398
ساعت 13:22

نقد و بررسی بازی FIFA 20

همچنان بد و همچنان خوب!

5 از 5

چند سالی است که راضی کردن طرفداران سری بازی ورزشی FIFA بسیار سخت شده است و انتظارات هر سال از سال قبل بیشتر می‌شود که خب مسلما حق همیشه با طرفداران سری است. شاید بدون اغراق بتوان گفت که کیفیت نسخه‌های منتشر شده بر روی این نسل از کنسول‌ها حتی نزدیک به کیفیت شماره‌های 10 تا 14 نسل قبل این سری بازی پر فروش و محبوب نمی‌شود. نوک پیکان انتقادات نیز همیشه بر روی بخش‌های تک‌نفره و آفلاین بازی بوده است و در راس این انتقادات بخش Career قرار گرفته است. لازم به ذکر دوباره نیست که از زمان تولید و شکوفا شدن بخش آنلاین Ultimate Team که به عبارتی همان بخش قمارخانه و Microtransaction بازی است عمده توجهات و تمرکز تیم سازنده FIFA معطوف به همین بخش شده است و انگار دیگر یادشان رفته بود که بخش‌های دیگری نیز وجود دارد و آن هم فقط بخاطر سود آوری شدید و بیش از اندازه این بخش آنلاین بوده است. حال امسال تیم EA Canada سعی کرده است دل هواداران بخش‌های تک‌نفره و آفلاین خود را نیز دوباره بدست آورد و این پروژه را با معرفی بخش جدید Volta که بلواقع می‌توان گفت، فرزند ناخلف سری بازی FIFA Street است، شروع کرده است، همچنین تغییراتی بنیادین نیز به گفته خود تیم سازنده به بخش Career اضافه شده است که قرار استعمق بیشتری به آن داده و تجربه لذت بخش‌تری نسبت به نسخه‌های قبل ارائه دهد. حال با ما همراه شوید تا ببینیم یا FIFA 20 توانسته است همان نسخه‌ای باشد که طرفداران از سال 2015 منتظر آن بوده‌اند یا باز هم باید امیدوار شویم که حداقل شاهد نسخه‌ای انقلابی در نسخه کنسول‌های نسل بعدی باشیم.

در یک بازی عرضه سالانه مطمئنا کمتر چیزی که باید به آن توجه شود گرافیک آن است، زیرا این نوع از بازی‌ها معمولا سعی میکنند در همان نسخه‌های ابتدایی ارائه شده در اوایل تغییر نسل بخش ظاهری قابل قبولی را به مخاطبانش ارائه دهند و هر سال با بروزرسانی‌های کوچک آن را زنده نگه دارند و سپس به سراغ نسل بعد رفته و همین روند را ادامه دهند و مطمئنا FIFA 20 نیز از این قاعده مستثنا نیست اما با این وجود قابل اشاره است که بگوییم این نسخه به بالاترین حد بلوغ خود در مباحث گرافیکی و انیمیشنی رسیده است و طراحی چهره بازیکنان معروف و مهم به خوبی و با دقت ترسیم و موشن کپچر شده است هرچند نبود چهره بازیکنانی به مانند Daniel James، Nicolas Pepe و یا Joao Felix بسیار عجیب است اما در کل FIFA در این بخش نمره قابل قبولی می‌گیرید.

FIFA 20 1

نکته بعد که تاثیر بسزایی در گیم پلی نیز گذاشته است، اضافه شدن انیمیشن‌های جدید بخصوص در زمان توقف توپ یا دفع توپ و نبردهای یک به یک عمق جالب و جدیدی به بازی داده است و همچنین فیزیک توپ شاید در ایده‌آل‌ترین حالت ممکنش نباشد اما با اضافه شدن انیمیشنی جدید و بالا و پایین شدنش در زمان پاسکاری و دفاع جنبه‌های جدیدی به بازی اضافه کرده است. در زمینه انیمیشن‌ها حال انجام دادن Skillها و با بقول خودمانی دریبل زدن‌ها بسیار نرم تر و واقع پذیرتر شده است اما این مورد شاید بدون اغراق برای بیش از 50 بازیکن بیشتر اعمال نشده است و دیگر بازیکن‌های کمتر معروف حتی تیم‌های بزرگ همچنان انیمیشن‌های مشابه و کپی مانند از یکدیگر دارند. این مورد قطعا به کمکاری تیم سازنده بر می‌گردد و نشان می‌دهد تمرکز اصلی بر روی پیشرفت کل بازی نیست و همه فکر و ذکرشان معطوف شده به تنها بخش پردرآمد آن! مطمئنا در طول این سال‌ها اگر در هر نسخه انیمیشن مخصوص هر بازیکن را اسکن می‌کردند این تعداد از 50 عدد خیلی بیشتر می‌شد.

 
اضافه شدن انیمیشن‌های جدید بخصوص در زمان توقف توپ یا دفع توپ و نبردهای یک به یک عمق جالب و جدیدی به بازی داده است.

بخش صداگذاری و موسیقی بازی نیز همچنان در بین بازی‌های فوتبالی و بخصوص در مقابل رقیب مستقیمش یعنی سری بازی PES، حرف اول و آخر را می‌زند و این مورد از آن چیزهایی است که هیچگونه ایرادی نمی‌توان به FIFA گرفت و با اضافه شدن لایسنس کامل لیگ آلمان یا بوندس لیگا حال فضا و اتمسفر بازی بین تیم‌های این لیگ بسیار جذاب و دلپذیر و مشابه واقعیت است و با وجود دو تیم مجزای گزارشگری بعید است صحبت‌های مشابهی را در طول مسابقات مختلف بشنوید مگر اینکه از کسانی باشید که بی وقفه سرگرم بازی هستند و صحبت‌های گزارشگران شاید در سه روز اول برایشان تکراری و خسته کننده شود! هرچند از دست دادن لایسنس تیم بزرگ و محبوبی مانند Juventus و تغییر اسم و لباس آن‌ها به Piemonte Calcio بسیار مسخره و مضحک است و البته این حاصل مسخره بازی‌ها و سیاست کثیف خود کمپانی EA برای انحصاری کردن لایسنس‌های هر لیگ و تیم است که به مانند پرتاب آب دهنی سر بالا بر روی صورت خود EA فرو آمده است.

FIFA 20 2

 
هنوز هم اسپم حرکات تکنیکی در بازی وجود دارد و کاملا آن حس واقعی پذیری بازی را نابود کرده است.

زمان آن رسیده که بدون ایجاد وقفه به سراغ مهم‌ترین بخش بازی و تغییراتش یعنی گیم پلی برویم. این بخش در سه عنصر مهم دچار تغییرات بنیادین و مهم شده است، اساسی‌ترین تغییر در وجهه دفاعی بازی رخ داده است که حال دخالت هوش مصنوعی یا همان AI به کم‌ترین میزان ممکن تقلیل داده شده است. بازیکن دیگر در این نسخه تسلط همه جانبه و کامل بر روی خط دفاعی خود دارد و بازی بدون توپ و زدن تکل در زمان مناسب می‌تواند در کوچکترین لحظه‌ها نتیجه بازی را به نفع یا ضرر شما تغییر دهد. نکته‌ای که اضافه شدن آن بسیار حیاتی بود و حال بازی بیشتر تخصصی شده است و حتی بازیکنان قدیمی و کارکشته سری نیز باید با تمرین خودشان را در این بخش دوباره زورآزمایی کنن. نتیجه کنترل کامل بر روی نحوه دفاع و بازیکنان مدافعتان باعث این مورد شده است که دیگر انجام کارهای احمقانه را از بازیکنان این محوطه‌‌تان کمتر مشاهده می‌کنید، اشتباه نکنید هنوز باگ‌های احمقانه و قرارگیری‌های خودسر در بازی وجود دارد اما به شدت بسیار کمتر.

دیگر تغیییرات گیم پلی در نحوه زدن ضربات آزاد پشت محوطه جریمه حریف و همچنین ضربات پنالتی است که این تغییرات نیز خوشبختانه بسیار موفق بوده‌اند و حال بازیکن کنترل کامل را بر روی این ضربات دارد . به مانند نسخه‌های قبل شما همچنان می‌توانید محل جایگیری بازیکن زننده ضربه را تعیین کنید و سپس پس از انتخاب جای شوت زدن خود در داخل دروازه، می‌توانید با آنالوگ راست چگونگی حرکت توپ و چرخشش را معین کنید. در ضربات پنالتی نیز دقیقا همین تغییرات اعمال شده است و این اضافه شدن کنترل کامل به این نوع ضربات بیشتر از اینکه شانس را در بازی‌هایتان دخیل کند، توانایی بازیکن‌های رو در روی یکدیگر را می‌آزماید. همچنین در پیش نمایش‌های بازی نیز اشاره شده بود که دیگر یک بازیکن نمی‌تواند یک حرکت تکنیکی را چندین بار پشت سرهم بزند اما با توجه به تجربه‌ای که در بازی مقابل حریفان انسانی دیدیم، هنوز هم اسپم حرکات تکنیکی در بازی وجود دارد و کاملا آن حس واقعی پذیری بازی را نابود کرده است، مشکلی که اگر FIFA واقعا می‌خواهد یک شبیه ساز جدی فوتبال باشد باید در کنار باقی موارد رفع کند، هرچند بعید است استدیو و ناشر بازی بخواهد از خیر بازیکنان کمتر حرفه‌ای خود سر این مسائل بگذرد.

FIFA 20 3

اما می‌رسیم به بخش جدید و البته تا حدودی آشنای Volta که مسابقات را از استادیوم خارج و به خیابان‌ها می‌برد. نکته حائز اهمیت در این است که سری FIFA Street با وجود تمام کم و کاستی‌هایشان بازی‌های محبوبی بودند و مخاطبان زیادی داشتند، حتی آخرین شماره بازی که به نوعی ریبوت بشمار می‌رفت نیز گیم پلی منحصر بفرد و جذاب خودش را داشت اما چیزی که در بخش Volta مشخص است نبود عنصر خاص این سبک از قوتبال است، شاید گیم پلی این بخش مناسب حالت فوتسال باشد اما در بقیه حالت‌های آرکید حس عجیب و ناهمگونی ایجاد می‌کند. هرچند استدیو سعی کرده است با اسکیل مووهای زیاد نشان دهد هسته بازی متفاوت است اما یک FIFA باز قدیمی و یا کسی که حداقل نسخه‌های این نسل را تجربه کرده متوجه خواهد شد که بازی از درون همان گیم پلی معمولی بازی‌های 11 نفره را دارد و مسلما این گیم پلی با این سبک از بازی سنخیتی ندارد و نخواهد داشت. البته اشتباه برداشت نشود، Volta با این وجود هنوز هم لذت بخش است و بالاخره تجربه‌ای جدید و روحی تازه به بازی اضافه کرده است، از حالت های 3 به 3 و 4 به 4 و 5 به 5 گرفته تا فوتسال و دیگر موارد House Rules که در FIFA 19 برای بازی‌های عادی وجود داشت و حال نیز برای بازی‌های Volta نیز وجود دارد.

خود بخش Volta نیز دارای سه زیر مجموعه Story یا همان داستان و World و Tour است که همه‌ی آن‌ها جایگزین بخش نچندان موفق و جالب The Journey دو نسخه قبلی بازی شده‌اند. در این حالت شما کاراکتر مخصوص به خودتان را چه زن یا مرد با شخصی سازی‌های کامل می‌سازید و عضو یک تیم پنج نفره می‌شوید و سعی می‌کنید که قهرمان مسابقات Volta شوید. در حالت داستانی به چندین بازیکن واقعی نیز برخورد می‌کنید دقیقا مشابه همان حالت Journey و دقیقا مانند همان مصنوعی و بدردنخور و اضافه. بصورت کلی بخش داستانی حتی از لحاظ عمق به بخش سابق Journey هم نمی‌رسد و صرفا بهانه‌ای است برای وقت گذاشتن متمرکز بر روی Volta در حالت تک نفره.

FIFA 20 4

بخش Career نیز از این موج تغییرات در امان نمانده و حال شما در ابتدای کار می‌توانید بصورت کامل شخصیت خودتان را بسازید، هم مرد و هم زن، و هدایت تیم‌ مورد علاقه‌اتان را بر عهده بگیرید. با توجه به تجربیات تیم سازنده از بخش Journey حال شما در کنفرانس‌های مطبوعاتی با دیالوگ‌های متفاوتی روبرو می‌شوید که تاثیرات متفاوتی را بر روی تیم و نوع روحیه و رابطه‌اتان با بازیکنانتان رقم می‌زند. موردی که شاید در سری بازی FIFA جدید باشد اما در اکثر بازی‌های ورزشی چند سالی است وجود دارد. اما این تغییرات ریز که تاثیر زیادی نیز به تجربه شما از بازی اضافه نمی‌کنند نکته حائز اهمیت این بخش نیستند، بلکه وجود ایراداتی که ریشه آن‌ها برمی‌گردد به بازی 3 سال پیش یعنی FIFA 17 قابل اشاره ترین موضوعات این بخش پرطرفدار برای دوستداران حالت تک نفره است. بزرگترین باگ و اشتباه الگوریتمی بازی که بسیار خنده دار نیز است، سقوط کردن تیم‌های بزرگ و قوی در همان فصول ابتدایی بازی شما است و آن‌ هم به این دلیل که همیشه با ترکیب‌های دوم و سومشان بازی می‌کنند! بله خنده دار بنظر می‌رسد که تیم‌های به مانند رئال مادرید و بارسلونا و یوونتوس ( یا بهتر است بگوییم پیمونتو کالچو!) در فصل دوم شما در کریر باید مسابقات خود را در دسته‌های دوم لیگشان شروع کنند. مشکلی که حتی در نسخه FIFA 17 نیز وجود داشت و تیم سازنده سعی کرد با پچ آن را حل کند که در آن زمان نیز بصورت کامل موفق به رفع این ایراد نشدن. مشکل نیز برمی‌گرد به الگوریتم‌های مسخره بازی برای استفاده از ترکیب‌های چرخشی در مسابقات که هم اکنون در زمان نگارش این مقاله نیز استدیو EA اعلام کرده که از وجود این مشکل با خبر است و سعی در برطرف کردن آن دارد.

اما این تنها مشکلات بخش Career نیست، بعنوان مثال مشکل مسخره دیگری که وجود دارد، اگر شما قبل از انجام یک مسابقه با یک بازیکن به توافق برسید اما خرید آن را قطعی نکنید، در طول مسابقه پیش رو آن بازیکن در وسط زمین حضور پیدا می‌کند و تا مسابقه تمام شود همانجا می‌ماند! مشکلاتی خنده دار که نباید در یک بازی سالانه که پایه آن چندین سال است ثابت است وجود داشته باشد. در همین حین تنها بخش تقریبا بدون عیب و ایراد بازی البته اگر از ایرادات همان  پرداخت‌های درون برنامه‌ای بگذریم، بخش جذاب Ultimate Team است که طرفداران و معترضان مخصوص به خودش را دارد اما به قدری سوددهی این بخش بالاست که مطمئنا در آغاز ساخت هر نسخه اولین کاری که تیم سازنده انجام می‌دهد، رفع کردن مشکلاتش و بهبود بخشیدن به تجربه کلی این بخش است. حالتی جذاب و جدید نیز به Ultimate Team با نام Seasons اضافه شده است که با انجام کارهای مختلف و کسب تجربه یا همان XP در پایان هر Season جوایزی را برای شما در نظر می‌گیرد، از بازیکنان معروف و بزرگ قرضی گرفته تا دیگر موارد.

FIFA 20 5

نکته دیگری که لازم به اشاره است، امسال بازی NBA 2K20 با وجود تمام مشکلات و ایرادات بی شمارش قدمی رو به جلو در بخش ورزش زنان برداشت و با اضافه کردن WNBA یا همان لیگ حرفه‌ای بسکتبال زنان به بازی و گیم پلی منحصر بفرد و متفاوتش نسبت به مردان، روح تازه و متفاوتی به پکیج کلی بازی اضافه کرد. حال چند سالی است که سری بازی FIFA از فوتبال زنان در بخش ملی بهره می‌برد اما کوچکترین تغییر و تفاوتی پیدا نکرده است و استدیو EA Canada کوچکترین تلاشی برای پیشرفت این بخش نکرده است. امسال با وجود جام جهانی زنان که با استقبال زیادی نیز همراه بود‌، تیم سازنده بازی می‌توانست مسابقات مخصوص این بخش را اضافه کند و یا حتی باشگاه‌های معروف زنان را اضافه کند. مسلما توقع این را نداریم که به مانند NBA برای گیم پلی نیز دست به تغییرات بزنند و برای این بخش تفاوت قائل شوند تا برای خودش حرفی برای گفتن بزند اما اضافه کردن چند تیم معروف باشگاهی و یا اضافه کردن مسابقات جام جهانی زنان درخواست زیادی نیست. این احساس به مخاطب ایجاد می‌شود که فوتبال ملی زنان صرفا وجود دارد که باشد و حرف و حدیثی ایجاد نشود و قرار نیست کسی را سرگرم کند و برای خودش مخاطبان جدیدی جذب کند.

بصورت کلی FIFA 20 یک پارادوکس کامل است، هم آن چیزی است که باید باشد و هم دقیقا بازی فوتبالی است که سال‌ها منتظرش بودیم و هنوز ساخته نشده است، بازی که در بطن اصلی گیم پلی با وجود اینکه هنوز نیاز به کار دارد ولی مفرح و سرگرم کننده است. مشکلات هنوز هم با هسته اصلی بازی دست و پنجه نرم می‌کنند. اضافه شدن Volta یا همان فوتبال خیابانی شاید جالب‌ترین و بهترین نکته FIFA 20 نسبت به نسخه‌های قبل‌تر باشد اما هنوز مشکلات در بازی وجود دارند و هنوز هم آزار دهنده و مزاحم هستند.

گرافیک
8.5
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.0
بصورت کلی FIFA 20 یک پارادوکس کامل است، هم آن چیزی است که باید باشد و هم دقیقا بازی فوتبالی است که سال‌ها منتظرش بودیم و هنوز ساخته نشده است، بازی که در بطن اصلی گیم پلی با وجود اینکه هنوز نیاز به کار دارد ولی مفرح و سرگرم کننده است. مشکلات هنوز هم با هسته اصلی بازی دست و پنجه نرم می‌کنند. اضافه شدن Volta یا همان فوتبال خیابانی شاید جالب‌ترین و بهترین نکته FIFA 20 نسبت به نسخه‌های قبل‌تر باشد اما هنوز مشکلات در بازی وجود دارند و هنوز هم آزار دهنده و مزاحم هستند.
نقاط قوت
  • تجربه کامل دنیای فوتبال
  • صداگذاری بازی و اتمسفر استادیوم‌های لایسنس شده
  • اضافه شدن Volta
نقاط ضعف
  • باگ‌های عجیب و غریب
  • مشکلات متعدد در بخش‌های تک نفره بازی
  • گیم پلی بدون ایراد نیست و جای پیشرفت بسیاری دارد
6.6/10

امتیاز شما

(32 رای )
7.9/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.