نویسنده: سینا پنج شنبه، 08 خرداد 1399
ساعت 07:23

بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition

4.5 از 5

شانس بازی Mafia III برای دریافت جایزه غلط اندازترین نامگذاری تاریخ بسیار بالاست! همین مسئله به اضافۀ تعدادی از مشکلات فنی، تکراری شدن سریع و کشدار بودن بی دلیل گیم‌پلی دست به دست هم دادند تا این اثر از نظر هنری به شکست بزرگی تبدیل شود اما فروش 7 میلیون نسخه‌ای به همراه فروش چند محتوای فرعی آن باعث شد تا تبدیل به یک شکست تمام عیار نشود. نسخه‌ای از این عنوان با نام Mafia III: Definitive Edition به عنوان بخشی از مجموعۀ Mafia Trilogy عرضه شده که شامل بازی اصلی و اضافات آن است و در ادامۀ این مطلب آن را بررسی خواهیم کرد.

Mafia III DE 5

Mafia III ماجرای سرباز آفریقایی-آمریکاییِ بازگشته از جنگ ویتنامی به نام Lincoln Clay را روایت می‌کند که به عنوان بخشی از یک گروه تبهکار کوچکتر زیر سایۀ عاملین اصلی مافیا در شهر New Bordeaux (که براساس شهر واقعی New Orleans طراحی شده) به جرم و جنایت مشغول است. خیانت از جانب Sal Marcano، عامل مافیا در New Bordeaux، موجب می‌شود تا «لینکلن» در مسیری بیفتد که داستان را به ساخته‌ای ضدمافیایی و انتقامی تبدیل می‌کند.

نسبت به نسخه‌های قبلی با داستان اصیل‌تری طرف هستیم که فقط به کنار هم قرار دادن داستان فیلم‌های مافیایی محدود نیست اما تغییرات گیم‌پلی و خروج از حالت خطیِ معمول این سری باعث شده تا ریتم روایی پر از وقفه‌های طولانی باشد. لینکلن و دیگر شخصیت‌هایی که بخشی از این برش از زندگی او را تشکیل می‌دهند به طور کلی پرداخت خوبی دارند و اصیل‌تر بودن داستان انتخاب شده باعث شده تا شخصیت‌ها حسی کلیشه‌ایِ نسخه‌های گذشته را نداشته باشند. عامل دیگر موفقیت داستان در فضاسازی آن است که در کنار استفاده از پس‌زمینۀ جذابی همانند «نیو اورلئان»، روایت داستان در قلب جنوب آمریکا آن در دوران اوج مبارزات مدنی، فضایی ویژه را رقم‌زده است. برخورد اهالی و پلیس با یک فرد آفریقایی-آمریکایی در القای نفرت نژادپرستانه‌، که تا همین امروز هم آن مناطق آمریکا را در بر می‌گیرد و در سال‌های اخیر بر شدت آن افزوده شده، به خوبی عمل کرده و باعث ایجاد همذات‌پنداری بیشتری بین مخاطب و لینکلن می‌شود.

Mafia III DE 5

هر سه dlc بازی داستان بسیار کوتاهی را روایت می‌کنند که تقریباً هر کدام مدت زمانی مشابه یک فیلم بلند سینمایی دارند اما سازندگان با هوشمندی تلاش کرده‌اند تا هر کدام از این سه داستان، روایتی ویژه و با حال و هوای خاص خود را داشته باشند. در اولین مورد، با نام Faster, Baby!، حال و هوای فیلم‌های خودرو محور و فیلم‌های Blaxploitation در قالب داستانی متمرکزتر از داستان اصلی بر مسائل نژادی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و تجربه هیجان‌انگیزی را با حضور شخصیت‌های فرعی جذاب و یک نقش منفی نفرت‌انگیز جدید در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. در Stones Unturned با اثری متأثر از سینمای اکشن دهۀ هفتاد میلادی و به خصوص مجموعۀ Rambo طرف هستیم و دشمنی که از نظر توان جنگی کاملاً هم سطح با لینکلن است.

در آخرین محتوای قابل دانلود یعنی Sign of the Times، در فضایی رعب‌انگیز و میان نبرد فرقه‌های مذهبی دروغین قرار می‌گیریم که متفاوت‌ترین روایت کل مجموعه است و بهترین استفاده را از باورهای بخشی از مردمان نیو اورلئان می‌برد و تمی کارآگاهی به گیم‌پلی می‌دهد. شاید بزرگترین مزیت عرضۀ این نسخه از Mafia III قرار گرفتن این داستان کوتاه در میانۀ داستان اصلی و جایی که واقعاً به آن تعلق داشتند، است تا در کنار کمک به پر کردن لحظات خالیِ روایت اصلی، عمق بیشتری به ماجراهای لینکلن و تعاملات او با اطرافیانش و زندگی در شهر «نیو بوردو» بدهند.

Mafia III DE 5

گیم‌پلی Mafia III بیش از هر چیزی یادآور سری Saints Row است که با مشغول‌کاری‌های معمولِ ساخته‌های UbiSoft هم ترکیب شده است. مأموریت‌های بازی به دو دستۀ داستانی و اختیاری تقسیم می‌شوند که در مأموریت‌های اختیاری با مأموریت‌های وفاداری از جانب نیروهای زیردست و مأموریت‌هایی که گذشته و اهداف شخصیت‌های فرعی را روشن‌تر می‌کنند طرف هستیم. در هر کدام از dlcها هم در کنار مأموریت‌های داستانی، یک مجموعه مأموریت فرعی جدید اضافه می‌شود که شامل دستگیری تعدادی خلافکار، بازسازی پاتوق نابود شدۀ لینکلن و راه اندازی یک کشاورزی پر سود (!) می‌شود.

مأموریت‌های داستانی بعد از مقدمۀ بازی که مشابه نسخه‌های قبلی این فرنچایز است، وارد فضای اشارۀ Saints Row/UbiSoft می‌شود و باید با کنترل مراکز درآمد غیرقانونی مافیا در هر منطقه، در مأموریت پایانی مربوط به آن منطقه عامل مافیا که مدیریت آن ناحیه را برعهده دارد را کشته و مدیریت منطقه فتح شده را به یکی از زیردستان خود بسپارید. نکته مهم در رابطه با زیردستان، حفظ رضایت آن‌هاست چرا که در صورت عدم رضایت بر علیه شما شورش خواهند کرد و باید در یک مرحلۀ جدید این زیردست نا به کار را سر جایش بنشانید. در کنار مأموریت‌های فرعی، افزایش مناطق تحت کنترل این زیردستان ابزار و امکانات گیم‌پلی متفاوتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

Mafia III DE 5

هسته اصلی گیم‌پلی، انجام یک مأموریت تکراری (نابود کردن تمامی نیروهای دشمن که در نقطه مشخص شده روی نقشه قرار دارند) به تعداد بی‌نهایت است به طوری که فقط محیط مأموریت عوض می‌شود. خوشبختانه دست بازیکن برای انجام این مأموریت‌ها کاملاً باز است که باعث کمی از یکنواختی این نوع طراحی کاسته شود و هم به شکل کاملاً اکشن و هم به شکل کاملاً مخفیانه و هم تلفیقی از این دو یا به صورت تنها و یا با کمک نیروهای خودی که توسط زیردستان تأمین می‌شوند می‌توان به اهداف مشخص شده دست پیدا کرد. هوش مصنوعی دشمنان بسیار ضعیف است و حالت مخفیانه را تبدیل به یک جوک کودکانه کرده ولی تیراندازی همانند نسخۀ قبلی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و طرفداران عناوین اکشن را ناامید نمی‌کند. کمی از لذت رانندگی نسبت به نسخۀ قبلی کاسته شده و میزان سُر خوردن خودروها کمی غیرطبیعی است اما خوشبختانه رانندگی اهالی شهر بر خلاف Mafia II به صورتی طبیعی درآمده است و این بار خبری از تصادفهای ابلهانۀ نسخۀ قبلی نیست. متأسفانه غیر از این موارد در جهان Mafia III کار دیگری برای انجام دادن نیست و به طور کلی با یک عنوان جهان باز پوچ طرف هستیم که هستۀ اصلی آن هم به شدت تکراری و یکنواخت است اما از نظر اکشن و سرگرم‌کنندگی بخش «بکش بکش» ماجرا، در سطح استانداردی و قابل قبولی قرار دارد.    

گرافیک تغییری نسبت به عرضۀ اولیه نداشته و کماکان ظاهر افراد و اشیا حالتی پلاستیکی و براق دارند و انیمیشن‌های چهره از ظرافت لازم برخوردار نیستند اما کیفیت اجرایی و نرخ فریم‌دهی بهبود محسوسی داشته است. قطعات مختلف موسیقی و خصوصاً تنظیم‌هایی که به عنوان موسیقی متن برای لحظات دراماتیک داستان در نظر گرفته شده، مجموعۀ به یادماندنی و گوش‌نوازی را تشکیل نمی‌دهند اما برای خالی نبودن عریضه هم بد نیستند. سطح صداپیشگی و بازیگری از هر دو نسخۀ قبلی بهتر است و استفاده از بازیگران حرفه‌ای و بعضاً شناخته شده به این بخش کمک بسیاری کرده و از طرف دیگر، شخصیت‌های ایتالیایی-آمریکایی هم برخلاف نسخه‌های قبلی به شکلی مبالغه‌آمیز و بعضاً مضحک صحبت نمی‌کنند.

Mafia III DE 5

Mafia III آن چیزی نبود که طرفداران این فرنچایز انتظار آن را داشتند و در تلاش برای تبدیل شدن به چیزی شبیه به عناوین مشهور و به روزِ جهان باز هم موفقیت چندانی به دست نیاورده اما محصول نهایی یک شکست کامل نیست و داستانی جذاب با شخصیت‌های باورپذیر دارد که نوع گیم‌پلی در نظر گرفته شده به ریتم روایی آن آسیب جدی وارد کرده است.

نسخۀ نقد و بررسی بازی Mafia III: Definitive Edition توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Hangar 13
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 30 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
7.0
گیم پلی
6.5
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
8.0
Mafia III آن چیزی نبود که طرفداران این فرنچایز انتظار آن را داشتند و در تلاش برای تبدیل شدن به چیزی شبیه به عناوین مشهور و به روزِ جهان باز هم موفقیت چندانی به دست نیاورده اما محصول نهایی یک شکست کامل نیست و داستانی جذاب با شخصیت‌های باورپذیر دارد که نوع گیم‌پلی در نظر گرفته شده به ریتم روایی آن آسیب جدی وارد کرده است.
نقاط قوت
  • شخصیت‌پردازی قوی
  • طراحی گیم‌پلی اکشن جذاب
  • بازیگری و صداپیشگی سطح بالا
نقاط ضعف
  • هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
  • ظاهر و انیمیشن‌های بد کیفیت
  • گیم‌پلی یکنواخت که به سرعت تکراری می‌شود
7.8/10

امتیاز شما

(35 رای )
7.1/10
خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.