نویسنده: مهدی افتخاری جمعه، 09 خرداد 1399
ساعت 09:24

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11: Aftermath

!We're in the aftermath now

3.75 از 5

بیشتر از یک سال از عرضه Mortal Kombat 11 می‌گذرد، عنوانی که بدون شک سزاوار لقب برترین بازی فایتینگ نسل هشتم است. زمانی که بازی در سال 2019 منتشر شد، مورد تمجید بسیاری از منتقدین قرار گرفت و توانست توجه عده زیادی از بازیکنان را به خود جلب کند؛ منتقد بازی‌مگ نیز، گیم پلی و جلوه‌های بصری‌اش را مورد ستایش قرار داد و آن را یکی از بهترین عناوین مبارزه‌ای نسل خواند(می‌توانید نقد اختصاصی بازی‌مگ از مورتال کامبت 11 را در اینجا مطالعه کنید). البته مشکلات کوچکی نظیر باگ‌ها، مودیفایرهای بخش تاورز آو تایم و نیاز به اتصال دائم به اینترنت برای استفاده از برخی بخش‌های مهم، در زمان عرضه صدای بسیاری از طرفداران را در آورده بودند؛ اما همانند دیگر عناوین ندررلم، مورتال کامبت 11 نیز از طریق پچ‌ها و آپدیت‌های گوناگون بهتر و بهتر شد و حال به یک عنوان فایتینگ کامل و بی نظیر تبدیل شده است. اما بر خلاف آنچه که تصور می‌کردیم، کار ندررلم با آخرین ساخته‌اش تمام نشده بود و در کمال ناباوری، بسته الحاقی به نام Aftermath یک سال پس از انتشار بازی معرفی شد؛ بسته الحاقی که نه تنها سه کارکتر جدید به Roster بازی اضافه می‌کند، بلکه یک بخش داستانی جذاب‌تر هم پیش روی شما قرار می‌دهد.

Mortal-Kombat-11-Aftermath-Review-P1

داستان افترمث درست پس از پایان داستان اصلی بازی آغاز می‌شود؛ کرونیکا شکست خورده است و حال لیو کنگ(که به یک Fire God تبدیل شده)در تلاش است تا با استفاده از Hourglass زمان را به عقب برگرداند و هر آنچه را که کرونیکا ویران کرده، ترمیم کند. اما قبل از اینکه بتواند کاری انجام دهد، سه مهمان ناخوانده از راه رسیده و جلوی او را می‌گیرند؛ این سه مهمان که شنگ سونگ، فوجین(برادر ریدن) و نایت ولف هستند، نقشه بهتری برای بهبود وضعیت دنیا در سر دارند. طبق گفته شنگ سونگ، استفاده از تاج نگهدارنده زمان، تنها راه درست برای به عقب برگرداندن زمان و رفع خرابکاری‌های کرونیکا است. از آنجایی که تاج در حین مبارزه لیو کنگ و کرونیکا نابود شد، لیو کنگ تصمیم می‌گیرد فوجین، شنگ سونگ و نایت ولف را به گذشته بفرستد تا قبل از اینکه دست کرونیکا به تاج برسد، همه نقشه‌های او را از بین ببرند. این نقشه لیو کنگ، یک جنگ سه طرفه را به وجود می‌آورد که از همان لحظه آغازین توجه شما را جلب کرده و لحظه به لحظه دیدنی‌تر می‌شود. اگرچه ریدن از این نقشه زیاد راضی نیست و با توجه به تاریخچه نه چندان پاستوریزه شنگ سونگ، نباید هم اینطور باشد.

مدت زمان داستان افترمث شاید بیشتر از دو یا حداکثر سه ساعت نباشد اما این زیاد مهم نیست، چرا که با وجود کوتاه بودنش، به اندازه داستان اصلی MK 11 درگیر کننده و جذاب است. همانند Story Mode اصلی بازی، در افترمث نیز شما کنترل شخصیت‌های مختلف را به دست خواهید گرفت، سینماتیک‌های خیره کننده و درگیری‌های هیجان انگیز کارکترها را تماشا خواهید کرد و هنگامی که به نقطه پایان داستان نزدیک می‌شوید، خود را برای یک نبرد نفس گیر آماده خواهید کرد. نکته مهم‌تر این است که بر خلاف داستان اصلی بازی، افترمث جمع بندی بهتری انجام داده و بنابراین پایان رضایت بخش و مناسب‌تری را ارائه می‌دهد. در واقع پایان افترمث، پایانی است که باید برای Story Mode اصلی بازی ساخته می‌شد و حال به لطف بخش داستانی افترمث، داستان مورتال کامبت 11 کامل‌تر به نظر می‌رسد.

Mortal-Kombat-11-Aftermath-Review-P2

اگرچه یک مشکل نسبتا بزرگ اجازه نمی‌دهد داستان افترمث، از داستان اصلی بازی پیشی بگیرد. آن مشکل این است که روایت داستانی افترمث نمی‌تواند در همه حال منطق خود را حفظ کند، چرا که گاهی اوقات ریتم آن بیش از حد سرعت می‌گیرد؛ به این معنی که گاهی اوقات فقط برای اینکه داستان هرچه سریع‌تر پیش برود، کارکترها آنطور که باید رفتار نمی‌کنند. برای مثال، برخی از کارکترها به کل فراموش می‌کنند که شنگ سونگ و فوجین بر خلاف آنچه که تصور می‌کردند، نمرده‌اند و هنگام صحبت کردن با آن دو، به سرعت سر اصل مطلب می‌روند؛ و یا گاهی اوقات با شنیدن دو جمله و خوردن چند مشت و لگد، فورا نظر خود را تغییر داده و به جای انجام کاری که منطقی به نظر می‌رسد، کاری که داستان از آن‌ها می‌خواهد را انجام می‌دهند. با وجود اینکه افترمث فقط یک بسته الحاقی است، روایت داستانی آن یک مکمل برای داستان اصلی مورتال کامبت 11 به حساب می‌آید و این ریتم سریع اجازه نمی‌دهد داستان آنطور که باید تاثیر خود را روی مخاطب بگذارد. علاوه بر آن، این روند سریع باعث می‌شود داستان افترمث خیلی زود به پایان برسد.

البته اگر داستان افترمث به اندازه کافی برای شما رضایت بخش نبود، زیاد نگران نشوید! چرا که به جای بخش داستانی، می‌توانید از سه کارکتر جدیدی که به Roster بازی اضافه شده لذت ببرید. شیوا، پلیس آهنی و مخصوصا فوجین، به زیبایی در مورتال کامبت 11 پیاده سازی شده‌اند و تقریبا در بهترین حالت ممکن خود قرار دارند؛ صدای پیتر ولر و انیمیشن‌های عالی روبوکاپ، ژست‌ها و حرکات زیبای فوجین و فن‌های خشن و بی رحمانه شیوا به تنهایی کافی هستند تا این سه کارکتر به کارکترهای مورد علاقه شما در MK 11 تبدیل شوند. اگرچه می‌توان مشکلات کوچکی در گزینه‌های Customization آن‌ها مشاهده کرد؛ تعداد اسکین‌های این سه کارکتر تا حد قابل توجهی کم است و علاوه بر آن، برخی از حرکات ویژه و یا در واقع فنون آن‌ها به اندازه کافی جالب و کارآمد به نظر نمی‌رسند(به خصوص  برخی از حرکات ویژه پلیس آهنی که استفاده از اسلحه‌های Ranged هستند). این به این معنی نیست که در خلق Variationهای دلخواه خود برای این سه کارکتر به اندازه کافی آزادی عمل ندارید، اما ممکن است تعدادی از گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار دارد، زیاد مورد پسندتان واقع نشوند. خوشبختانه از لحظه‌ای که وارد یک مچ می‌شوید، این نقطه ضعف ناچیز را به فراموشی خواهید سپرد. وقتی با استفاده از سپر پلیس آهنی با موفقیت حرکات رقیبتان را Counter کرده یا با استفاده از قدرت کنترل باد فوجین، حریف را مثل توپی به اینطرف و آنطرف پرت می‌کنید و یا با دست‌های قدرتمند شیوا رقیبتان را به در و دیوار می‌کوبید، دیگر به کم بودن تعداد اسکین‌ها یا آن چند اسپشل موو بد، اهمیت نخواهید داد. کنترل هر سه این کارکترها، به لطف انیمیشن‌های خوب، کمبوهای دیدنی و حتی صداپیشگی مناسب، بسیار لذت بخش است و با وجود محدودیت‌های کوچک، قابلیت‌های متنوع این سه کارکتر اجازه می‌دهند در هر نبرد، با استفاده از استراتژی مورد علاقه خود پیروز میدان شوید.

بجز بخش داستانی و سه کارکتر جدید، محتوای دیگری که آپدیت افترمث به بازی اضافه می‌کند، تعدادی اسکین و آیتم برای بخش شخصی سازی، چهار استیج جدید(و همچنین سه Stage Fatality) و تعدادی تاور جدید برای بخش Towers of Time هستند. علاوه بر اینها، آپدیتی که اخیرا برای بازی منتشر شده، فیچر محبوب و با نمک Friendship را به مورتال کامبت 11 اضافه می‌کند. می‌توانید در انتهای هر مبارزه، به جای زدن فیتالیتی، فرندشیپ یک کارکتر را فعال کنید که باعث می‌شود کارکتر مورد نظر، کار خنده دار یا عجیبی مانند بغل کردن یک خرس عروسکی، نقاشی کشیدن و یا حتی بادبادک هوا کردن انجام دهد. اگرچه فرندشیپ در تضاد کانسپت کلی مورتال کامبت است و کمی مسخره به نظر می‌رسد، اما همین مسخره بودن آن است که دوست داشتنی‌اش می‌کند و استفاده از آن در انتهای هر مچ، بعد از اینکه انواع و اقسام بالاها را سر حریف خود در آورده‌اید، حس بسیار خوبی دارد. لازم به ذکر است که فرندشیپ برای همه افراد رایگان بوده و برای استفاده از آن نیازی به خرید افترمث نیست.

Mortal-Kombat-11-Aftermath-Review-P3

40 دلار قیمت بسیار زیادی برای یک بخش داستانی دو ساعته، سه کارکتر جدید و تعدادی اسکین است. با این وجود، بسته الحاقی Aftermath محتوای مناسبی را شامل می‌شود که می‌توانند برای مدت نسبتا زیادی بازیکنان را سرگرم نگه دارند. علاوه بر فوجین، شیوا و پلیس آهنی که جذابیت Roster بازی را افزایش می‌دهند، بخش داستانی افترمث نیز با وجود مشکلات کوچکش، داستان اصلی مورتال کامبت 11 را کامل کرده و پایان بهتری را به مخاطب ارائه می‌دهد.

«بازی Mortal Kombat 11: Aftermath توسط ناشر برای نقد و بررسی در اختیار بازی‌مگ گذاشته شده است»

  • کارگردان: Ed Boon
  • استودیوی سازنده: Netherrealm
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 2 تا 3 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
40 دلار قیمت بسیار زیادی برای یک بخش داستانی دو ساعته، سه کارکتر جدید و تعدادی اسکین است. با این وجود، بسته الحاقی Aftermath محتوای مناسبی را شامل می‌شود که می‌توانند برای مدت نسبتا زیادی بازیکنان را سرگرم نگه دارند. علاوه بر فوجین، شیوا و پلیس آهنی که جذابیت Roster بازی را افزایش می‌دهند، بخش داستانی افترمث نیز با وجود مشکلات کوچکش، داستان اصلی مورتال کامبت 11 را کامل کرده و پایان بهتری را به مخاطب ارائه می‌دهد.
نقاط قوت
  • داستان Aftermath به اندازه داستان اصلی بازی هیجان انگیز و درگیر کننده است و مهم‌تر اینکه پایان بهتری را به مخاطب ارائه می‌دهد
  • فوجین، شیوا و پلیس آهنی کارکترهایی دوست داشتنی با قابلیت‌های متنوع هستند که جذابیت Roster مورتال کامبت 11 را چند برابر می‌کنند
  • Friendship فیچر با نمک و مطلوبی است که در بین تمام خون و خون ریزی و خشونت مورتال کامبت، تنوع خوبی به حساب می‌آید
نقاط ضعف
  • روند داستانی Aftermath گاهی اوقات سریع و غیر منطقی به نظر می‌رسد
  • تعدادی از اسپشل مووها و انتخاب‌های بخش شخصی سازی سه کارکتر جدید می‌توانست بهتر باشد
7.1/10

امتیاز شما

(30 رای )
8.0/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.