نویسنده: سینا دوشنبه، 03 شهریور 1399
ساعت 05:34

بررسی بازی PGA Tour 2K21

4.5 از 5

از زمانی که به یاد دارم تصویر ذهنی من از گلف، عدم پذیرش این مجموعه عملیات به عنوان یک ورزش بوده و آشنایی کمی که با این مقوله داشتم به فیلم‌های سینمایی با محوریت این ورزش، بخش‌های فرعی گلف بازی در برخی بازی‌های ویدئویی و ماجرای خیانت «تایگز وودز» به همسرش مربوط می‌شده است. با چنین پیش زمینۀ ذهنی احتمالاً فرد مناسبی برای بررسی یک عنوان که تمام و کمال به گلف می‌پردازد نیستم اما همیشه یک کنجکاوی ویژه نسبت به آثار ورزشی مختلف داشتم که این کنجکاوی شرایطی فراهم کرده تا مشتاق تجربه کردن عجیب‌ترین بازی‌های ورزشی ساخته شده باشم و خوشبختانه اکثر این قبیل ساخته‌ها برای من درجات مختلفی از سرگرم‌کنندگی را به همراه داشته‌اند. بازی PGA Tour 2K21، ساختۀ جدید HB Studios، حکم بازگشت دوبارۀ یک IP ورزشی بسیار قدیمی با تغییرات گسترده را دارد که شاید قبل از بررسی آن بهتر باشد تا کمی با تاریخچۀ این سری آشنا شویم.

PGA Tour 2K21 5

کمپانی Electronic Arts در کنار اینکه از منفورترین ناشران صنعت گیم به شمار می‌آید، از شمّ اقتصادی فوق‌العاده‌ای در زمینۀ انحصارطلبی برخوردار است. این کمپانی در سال 1990 با قراردادی به طور رسمی تبدیل به تنها ناشری شد که امکان استفاده از تمامی مسائل مرتبط با PGA Tour، معتبرترین مجموعه مسابقات گلف آمریکای شمالی را در اختیار دارد. این مسئله در سال‌های بعد با قرارداد با تایگز وودز به عنوان مشهورترین گلف باز تمام دوران، به اوج خود رسید و هیچ بازی ویدئویی با محوریت گلف عملاً امکان رقابت با ساخته‌های EA را نداشت.

افول ستارۀ اقبال تایگر وودز به همراه شکست تجاری و هنری آخرین نسخۀ ساخت EA و عدم امکان جیب‌بری از بازیکنان در حد اندازۀ دیگر آثار ورزشی این شرکت، دست به دست هم دادند تا EA دیگر به سراغ این ورزش نرود. همزمان با این ماجراها، HB Studios که سابقۀ طولانی همکاری با EA را داشت شروع به ساخت عنوان گلف مستقلی با نام The Golf Club کرد که کم و بیش نظر علاقه‌مندان به این ورزش را به خود جلب کرد. شمارۀ سوم این مجموعۀ جدید که سال 2018 منتشر شد، نتیجۀ همکاری این استودیو با 2K Sports بود که سکاندار جدیدِ نام و نشان تجاری PGA Tour به شمار می‌آید. نهایتاً بالاخره به امروز رسیدیم که به جای نسخۀ جدیدی از سری «گلف کلاب» با PGA Tour 2K21 طرف هستیم که بر پایۀ همان سری اما با لایسنس‌های رسمی ساخته و پرداخته شده است.

PGA Tour 2K21 5

از نظر گیم‌پلی با همان روندی رو به رو هستیم که در سال‌های اخیر در اکثر بازی‌های ورزشی می‌بینیم، یعنی تلاش هر چه بیشتر برای ارائۀ تجربه‌ای که حکم شبیه‌سازی ورزش واقعی را داشته باشد. از این منظر گلف به شدت گزینۀ مناسبی برای نمایش توانایی فنی یک تیم بازی‌سازی به حساب می‌آید، چرا که معیارهای بسیار زیادی برای ثبت نتایج موفقیت‌آمیز در این رشته دخیل هستند و خوشبختانه PGA Tour 2K21 در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته اما یک فاکتور ابتدایی دیگر وجود دارد که برگ برندۀ بزرگتری برای این عنوان در مقایسه با دیگر ساخته‌های ورزشی به شمار می‌آید و این برگ برنده، بخش آموزشی قوی آن است.

حتی قبل از اینکه وارد منوی اولیه شوید، بازی با بخش آموزشی ساده و نسبتاً کوتاه خود تمام مواردی که برای یک تجربۀ لذت‌بخش باید بدانید را در اختیارتان می‌گذارد و البته در طول بازی در زمان‌هایی که احساس گیر افتادن می‌کنید، تعدادی ترفند جدید دیگر هم به بازیکن آموزش داده می‌شود. این برخلاف رویۀ آثار ورزشی مشهور است که کاملاً بی‌خیال مخاطبان جدید می‌شوند و کوچکترین اهمیتی به بخش آموزشی خود نمی‌دهند یا در مواردی به طور کامل از قرار دادن این بخش در محصول خود، چشم‌پوشی می‌کنند.  

PGA Tour 2K21 5

اصل مطلب گیم‌پلی همانطور که گفته شده، یک شبیه‌سازی خوب برای تجربۀ واقعی گلف است. برای القای حس ضربه زدن، آنالوگ سمت راست به نوعی نقش چوب گلف را بازی می‌کند و در هنگام ضربه زدن، حرکت عقب و جلو بردن این چوب باید با سبک  و سیاقی مناسبی انجام بگیرد تا ضربۀ ایده‌آل به دست آید و تنظیماتِ اینکه با چه چوبی و دقیقاً به کدام بخش از توپ و با چه زاویه‌ای ضربه بزنید، به طور تمام و کمال در دستان شماست. مورد دیگر جنس چمن زمین و سیستم وزش باد است که در هر زمین، بر اساس شرایط جوی زمین و موقعیت جغرافیایی آن، شرایط متفاوتی را ایجاد می‌کند. مثلاً زمینی که درمحیطی نسبتاً گرم واقع شده، زمین سفتی دارد که باعث انحراف و پرتاب شدن اضافی توپ در حین برخورد می‌شود اما خبری از وزش بادهای عجیب و غریب و آزاردهنده در آن زمین نیست ولی زمینی که در محیطی شبه کوهستانی واقع شده از زمینی نرمتر بهتره می‌برد اما وزش بادهای غیرمنتظره به همراه درختانی که در اطراف این زمین واقع شده‌اند و پستی و بلندی‌های بیشتری که نقاط مختلف آن دارد، در صورت عدم دقت به این موارد در هنگام ضربه زدن، با دردسرهای بسیاری رو به رو خواهید شد. 

از نظر امکانات و بخش‌های مختلف، انتظار متفاوتی از PGA Tour 2K21 باید داشت چرا که تعداد مسابقات رسمی معتبر و کارهای مختلفی که می‌شود با چنین ورزشی انجام داد، گستردگی ورزش‌های گروهی که سوژۀ اصلی ژانر ورزشی در بازی‌های ویدئویی هستند را ندارد ولی با این وجود با تعدادی بخش آنلاین قابل پیش‌بینی و یک بخش Career نسبتاً قوی طرف هستیم. در بخش Career در کنار تورنمنت اصلی مسابقات PGA، دو دسته از مسابقات مقدماتی هم در دسترس هستند که با رسیدن به حدنصاب‌های مشخص در آن‌ها، امکان حضور در تورنمنت اصلی را پیدا می‌کنیم. خوشبختانه تعداد راندهای هر مسابقه از هر تورنمنت قابل تغییر هستند و لازم نیست تمامی مسابقات را به صورت 4 راند انجام دهیم.

PGA Tour 2K21 5

در تورنمنت اصلی یا همان FedEx Cup، نیمی از زمین‌های رسمی مسابقات به طور کامل و مشابه زمین واقعی در درون بازی قرار گرفته‌اند و 12 تن از ورزشکاران مشهور این رشته هم به عنوان رقبای اصلی حضور دارند. در «فداکس کاپ» در خلال بازی‌، گهگاه هایلایت‌هایی از عملکرد رقبا نمایش داده می‌شود که می‌تواند عامل هیجان‌زدگی یا سرخوردگی شما را فراهم کند. شخصیت تحت کنترل و چوب‌های مورد استفادۀ او به طور کامل قابل کاستومایز کردن هستند و برخلاف دیگر محصولات 2K Sports، اقتصاد درون بازی برای دست‌یابی به ابزار و امکانات به گونه‌ای نیست که احساس اجبار برای خرج کردن پول واقعی پیدا کنید و از طرف دیگر با کمک چالش‌هایی که قراردادهای اسپانسری پیش روی بازیکن قرار می‌دهند و سیستم Rivalry، هم شرایط آزاد کردن امکانات بیشتر با دردسر کمتر فراهم شده و هم این چالش‌ها ارزش وقت گذاشتن پای بازی را به شدت افزایش داده‌اند.

بخش آنلاین به دوستۀ بازی‌های دوستانه و بخش Society تقسیم می‌شود که در اولی با پیدا کردن بازی‌های تصادفی با دیگران به مسابقه می‌پردازید و در دومی با عضویت در یکی از گروه‌های موجود یا ساخت یک گروه جدید، با اعضای گروهی که در آن عضویت دارید در مسابقات مختلفی که مدیران گروه تدارک می‌بینند شرکت می‌کنید و توانایی‌های خود را در طولانی مدت در برابر اعضای دیگرِ گروه، محک می‌زنید. دیگر بخش جذاب بازی، امکان ساخت زمین‌های جدید است که می‌توانید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید و همچنین امکان بازیابی زمین‌هایی که در نسخۀ قبلی گلف کلاب ساختید هم وجود دارد. شاید ایراد بزرگی که به PGA Tour 2K21 وارد است، مسئله همیشه آنلاین بودن برای دسترسی به تقریباً تمام بخش‌های آن به جز حالت چند نفرۀ آفلاین است و البته لودینگ‌های نسبتاً طولانی که در بخش ساخت زمین‌ها تبدیل به تجربه‌ای آزاردهنده می‌شود.

PGA Tour 2K21 5

بازی از نظر بصری نمره‌ای روی مرز قبول می‌گیرد، چرا که با وجود دقتی که در طراحی چهره‌ها، ابزار و جزئیات مختلف محیط برای تشابه آن‌ها با نسخه‌های واقعی انجام گرفته، کیفیت بصری کلی تعریف چندانی ندارد و چمن‌ها، درختان، تماشاچیان و نورپردازی، چیز چشم‌نواز و در خور توجهی نیستند. گزارشگرها هم وظیفۀ خود را در حد ممکن خوب انجام داده‌اند اما مثل تمامی عناوین ورزشی بعد از مدت کوتاهی همۀ حرف‌ها تکراری می‌شوند. موسیقی‌های استفاده شده در منوها در حد استانداردهای معمول آثار ورزشی نیستند اما با توجه به اینکه با عنوانی کوچک طرف هستیم تا حدودی این مسئله قابل چشمپوشی است.

در مجموع به عنوان کسی که نه تجربۀ گلف بازی کردن در دنیای واقعی را دارد و نه جز علاقه‌مندان این رشته به حساب می‌آمد، PGA Tour 2K21 برایم تجربۀ لذت‌بخشی بود که در لحظات خاصی که از نظر منطقی باید حس ملال‌آوری می‌داشت، هیجان‌انگیز و حتی دلهره‌آور می‌شد.

 

 نسخۀ نقد و بررسی بازی PGA Tour 2K21 توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: HB Studios
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: بی پایان!
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
نقاط قوت
  • گیم‌پلی جذاب با امکانات خوب برای شخصی سازی درجۀ سختی
  • سیستم‌های اسپانسرها و رقبا به حفظ چالش‌برانگیزی و جذابیت بازی به شدت کمک می‌کنند
  • امکانات قابل توجه برای ساخت زمین‌های جدید
نقاط ضعف
  • اجبار به همیشه آنلاین بودن
  • لودینگ‌های طولانی
  • کیفیت نسبتاً پایین تکسچرها
nan/10

امتیاز شما

(0 رای )
8.2/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.