نویسنده: Bahram دوشنبه، 31 شهریور 1399
ساعت 05:22

بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2021

3 از 5

با عرضه سالانه عناوین ورزشی، یکی از معضلاتی که این سال‌ها با آن طرف هستیم، عدم پیشرفت و عرضه محصولی مشابه نسبت به سال قبل است. به عنوان مثال سری NBA 2K به صورت سالانه منتشر می‌شود، اما در عمل شرکت 2K به عنوان ناشر، همان نسخه سال ۲۰۱۶ را در این سال‌ها با تغییراتی اندک و با قیمت کامل روانه بازار می‌کند. عملی که این روز ها به شدت مورد انتقاد خریداران این عناوین قرار گرفته و شاهد انتشار نقد های منفی از جانب خریداران و منتقدان سایت‌های مختلف برای این عناوین هستیم. در بین تمام عناوین ورزشی، شاید بتوان از سری PES به عنوان یکی از معدود عناوین ورزشی این سال‌ها نام برد که در هر شماره به نحوی سعی می‌کرد تا با انجام تغییرات گسترده، پیشرفت کرده و مشکلات نسخه‌های قبل را بر طرف کند. البته این به منظور بدون اشکال بودن این سری نیست و همیشه شاهد مشکلات و کمبود هایی در شماره‌های مختلف سری PES بوده‌ایم، اما به هر حال با تجربه هر شماره از سری، می‌توان از همان ابتدا تغییرات گسترده به عمل آمده در بخش‌های مختلف بازی را حس کرد. البته این روند تا شماره قبلی ادامه داشت و حال در شماره جدید با نام eFootball PES 2021 شاهد محصولی هستیم که نه تنها در هیچ کدام از بخش‌ها پیشرفت نکرده، بلکه تغییراتی را هم انجام داده که در نهایت به ضرر تجربه بازی تمام شده‌اند.

pes

در ابتدای نقد باید اشاره کرد که عنوان PES 2021، در قالب یک بازی مستقل و با قیمت 30 دلار به عنوان یک «آپدیت فصلی» منتشر شده‌است. به بیان دیگر باید گفت به دلیل شروع نسل نهم کنسول‌ها و عرضه دو کنسول Xbox Series X و PS5، شرکت کونامی در حال حاضر مشغول توسعه نسخه نسل بعدی سری PES است و به همین صورت نسخه 2021 بازی تنها در قالب یک آپدیت مستقل برای همان شماره قبل منتشر شده‌است. با این تفاسیر در نسخه جدید به غیر از آپدیت ترکیت تیم‌ها، کیت‌ها و اضافه شدن تعدادی مربی جدید برای بخش مستر لیگ، دیگر شاهد تغییرات گسترده نیستیم. با این حال سازندگان بازی تغییرات اندکی را هم برای گیم‌پلی در نظر گرفته‌اند. سخت‌گیر شدن داوران و افزودن اشتباهات فردی برای هوش مصنوعی تغییراتی هستند که در نسخه جدید شاهد آن‌ها هستیم و البته می‌توان از همان ابتدا به آن‌ها انتقاد کرد. داوران در نسخه 2021 کوچک‌ترین حرکات شما و هوش‌مصنوعی را در نظر گرفته و در اکثر موارد کوچک‌ترین برخورد ها را به عنوان خطا اعلام می‌کنند. در عمل، در طول تجربه بازی شاهد صحنه‌های فراوانی بودم که داور به اشتباه آن‌ها را خطا اعلام می‌کرد و ریتم کلی بازی را بهم می‌ریخت. در کنار این موارد داوری، هوش مصنوعی هم در این شماره اشتباه می‌کند. البته نه در یک صحنه، یک بازی و یا یک تیم، بلکه در تک‌تک بازی‌هایی که انجام دادم، شاهد اشتباهات فراوان هوش مصنوعی در ساخت موقعیت و یا کار های دفاعی بودم. این موضوع در تمام درجات سختی صدق می‌کند و همیشه شاهد اشتباهات فردی بازیکنان خواهیم بود. موضوعی که شاید در ابتدا جالب به نظر برسد، اما بعد از مدتی تبدیل به یکی از مشکلات بزرگ بازی می‌شود.

سری PES همیشه دارای مشکلاتی در خصوص لایسنس کردن تیم‌ها بوده‌است و متاسفانه در شماره جدید این مشکل با حذف نام های میلان و اینتر همراه با استودیو الترافورد بیشتر هم به چشم می‌خورد. هر چند لایسنس‌‌های جدیدی هم به این شماره اضافه شده‌اند، اما در بین آن‌ها نمی‌توان تیم‌های معتبر و بزرگی را پیدا کرد.

pes 2

با این اوصاف در باقی موارد، عنوان PES 2021 دقیقا همان نسخه‌ قبلی است. از طراحی منو‌ های بازی گرفته تا وجود لایسنس نسبتا ناقص مسابقات یورو ۲۰۲۰ و دیگر بخش‌ها بدون هیچ گونه تغییری به این شماره منتقل شده‌اند. بخش مستر لیگ همچنان به عنوان یکی از بخش‌های سرگرم کننده این شماره محسوب می‌شود و وجود چهره‌های جدیدی مثل گواردیلا و لمپارد به عنوان مربی، می‌تواند یکی از تنها تغییرات این بخش باشد. دیگر بخش‌ها مثل بخش my club و مد های آنلاین بازی هم از همان سیستم قبلی با همراه مشکلات و سرور های ضعیف کونامی بهره برده‌اند که برای درک بهتر آن‌ها می‌توانید نقد نسخه‌ 2020 که توسط سایت بازی‌مگ منتشر شده‌است را مطالعه کنید.

گیم‌پلی نسخه 2020 با تغییر زاویه دوربین و کاهش سرعت بازی، ارائه دهنده یکی از بهترین تجربه‌های فوتبال برای طرفداران سری بود. با گذشت یک سال از عرضه شماره قبل، باز هم می‌توان از گیم‌پلی آن لذت برد. همچنان وجود دوربینی که از سال قبل اضافه شده بود، باعث نیاز دقت بیشتری در پاسکاری و ایجاد موقعیت است که به عنوان یکی از نکات مثبت می‌توان به آن اشاره کرد. هوش مصنوعی بازیکنان هم در موقعیت‌های حمله و دفاع به خوبی با توجه به آرایشی که برای تیم در نظر گرفته‌اید، با توجه به قدرت بازیکنان در پست‌های مناسب خود قرار گرفته تا از این حیث شاهد روندی متمرکز در طول تجربه بازی باشیم.

eFootball PES 2021 آخرین شماره در سری است که از موتور گرافیکی FOX استفاده می‌کند و از سال آینده شاهد استفاده از موتور آنریل برای سری خواهیم بود. با این حال همچنان می‌توان از منظر بصری، شماره جدید را ستایش کرد. همچنان شاهد نورپردازی فوق‌العاده‌ای برای استادیوم‌های مختلف بازی هستیم که به شدت به نمونه‌های واقعی آن‌ها شبیه هستند. طراحی چهره‌ها هم مثل همیشه به خوبی انجام شده و حتی برای تعدادی از بازیکنان مطرح مثل مسی و رونالدو از مدل‌های جدیدی برای چهره‌ آن‌ها استفاده شده‌است. هر چقدر بخش بصری بازی کامل است، در بخش صداگذاری ورزشگاه‌ها و گزارشگران بازی شاهد مشکلات همیشگی و کمبود های آن هستیم. Peter Drury و Jim Beglin به عنوان گزارشگران بازی همچنان با اصطلاحات و جملات تکراری خود به عنوان یکی از بخش‌های خسته کننده سری حضور دارند.

p5

نتیجه‌ گیری:

eFootball PES 2021 به عنوان یک آپدیت سالانه و با قیمت ۳۰ دلاری خود، همچنان نمی‌تواند گزینه‌ای مناسب برای خرید باشد. بازی در اکثر بخش‌ها بدون هیچ گونه تغییری نسبت به قبل منتشر شده و در بخش‌هایی هم که شاهد تغییر هستیم، این تغییرات به ضرر تجربه بازی تمام شده‌اند. نبود لایسنس تیم‌های میلان و اینتر هم به عنوان یکی از کمبود‌ های جدید بازی به شمار می‌رود. در نهایت خرید شماره جدید به هیچ عنوان به دارندگان نسخه 2020 توصیه نمی‌شود، اما اگر نسخه سال قبل را تجربه نکرده‌اید، eFootball PES 2021 با قیمت ۳۰ دلاری خود می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای تجربه آخرین نسخه سری در نسل هشتم کنسول‌ها باشد.

Bahram | نقد و بررسی | 21/09/2020
  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox One X
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
6.0
ارزش تجربه
8.0
eFootball PES 2021 به عنوان یک آپدیت سالانه و با قیمت ۳۰ دلاری خود، همچنان نمی‌تواند گزینه‌ای مناسب برای خرید باشد. بازی در اکثر بخش‌ها بدون هیچ گونه تغییری نسبت به قبل منتشر شده و در بخش‌هایی هم که شاهد تغییر هستیم، این تغییرات به ضرر تجربه بازی تمام شده‌اند. نبود لایسنس تیم‌های میلان و اینتر هم به عنوان یکی از کمبود‌ های جدید بازی به شمار می‌رود. در نهایت خرید شماره جدید به هیچ عنوان به دارندگان نسخه 2020 توصیه نمی‌شود، اما اگر نسخه سال قبل را تجربه نکرده‌اید، eFootball PES 2021 با قیمت ۳۰ دلاری خود می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای تجربه آخرین نسخه سری در نسل هشتم کنسول‌ها باشد.
نقاط قوت
  • بخش مستر لیگ جذاب و سرگرم کننده
  • گیم‌پلی و انیمیشن‌های مناسب
نقاط ضعف
  • نبود لایسنس تیم‌های بزرگ مثل میلان و اینتر
  • تغییرات اندک و نامناسب
  • گزارشگری تکراری و خسته کننده
8.8/10

امتیاز شما

(12 رای )
7.0/10
خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.