نویسنده: سینا جمعه، 17 بهمن 1399
ساعت 13:56

بررسی بازی Immortals Fenyx Rising: A New God

5 از 5

با توجه به واکنش‌هایی که Immortals Fenyx Rising هنگام معرفی بابت شباهت به آخرین نسخۀ سری افسانۀ زلدا دریافت کرده بود، انتظار چندان زیادی از آن نداشتیم و وقتی شباهت کلی اکثر محصولات UbiSoft در بیش از ده سال اخیر را در ذهن مرور می‌کردیم، سطح انتظارات حتی پایین‌تر هم می‌آمد اما Immortals با کاهش اضافه‌کاری‌های آثار اخیر یوبی‌سافت و تمرکز بر ماجراجویی و اکتشاف، تبدیل به یکی از سوپرایزهای بسیار خوب سال 2020 شد. مطابق رسم سال‌های اخیر، یوبی‌سافت برای این عنوان هم قبل از عرضۀ رسمی نقشه راه ارائۀ محتوای افزوده در ماه‌های بعد از عرضه را ترسیم کرد که A New God اولین قسمت از این مجموعه محتوایِ سه گانه است که در ادامه آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

IFR A New God 1

بعد از ماجراهایی که در نسخۀ اصلی اتفاق افتاد و موفقیت Fenyx در عبور از چالش‌هایی که «تایفان» بر سر راه او قرار داده بود، در A New God شاهد تلاش «فینکس» برای عروج به مقام الوهیت هستیم. در این راه مخاطب باید به فینکس کمک کند تا چالش‌هایی که دیگر خدایان اساطیری برای او در نظر گرفته‌اند را پشت سر گذاشته و با دریافت موهبتِ این خدایان، مقام جدید خود را از زئوس دریافت کند. متأسفانه برخلاف نسخۀ اصلی، داستان و تعامل با شخصیت‌ها اصلاً در سطح خوبی قرار ندارد و حس طنزی که آنجا کمک کرده بود تا فضایی متفاوت از حس و حال معمول ساخته‌های اخیر یوبی‌سافت را شاهد باشیم، در اینجا به طور کامل از دست رفته است.

هر چقدر که نسخۀ اصلی با شوخی‌های لوسِ خود به واسطۀ استفادۀ مناسب از فضاها می‌توانست لبخند روی لبان مخاطب بنشاند، اینجا تمامی طنازی‌ها صرفاً لوس و بی‌مزه از آب درآمده‌اند و شخصیت‌های فرعی که در نسخۀ اصلی دچار رشد و تغییرات ملموسی شده بودند هم به ریتم سابق خود در اولین رویارویی بازگشته و مجدداً باید شاهد رشد و نمو آن‌ها برای لحظات پایانی داستان باشیم. به طور کلی روایت A New God این حس را القا می‌کند که سازندگان چیزی سرسری را سر هم بندی کرده‌اند تا اولین dlc را هر چه سریعتر به بازار عرضه کنند که با توجه به رویکرد متفاوتی که در نسخۀ اصلی به کار گرفته بودند، کمی ناامیدکننده است.

IFR A New God 1

گیم‌پلی نسخۀ اصلی به لطف نگاه کاهش‌گرایانه‌ای که به فلسفۀ «نقشه پاک کنی» یوبی‌سافت داشت، تجربه‌ای جمع و جور با ریتم معقول را به وجود آورده بود که گشت و گذار، حل کردن معما‌ها، مبارزات و ... همه در جای خود و به حد کافی مورد استفاده قرار گرفته بودند. نقشۀ جدیدی که حوادث A New God را در آن دنبال می‌کنیم، فرصت خاصی برای گشت و گذار فراهم نمی‌کند و با توجه به حضور در سرزمین خدایان در بالای ابرها، خبری از دشمنان در محیط اصلی هم نیست. هستۀ اصلی گیم‌پلی را چالش‌های خدایان تشکیل می‌دهند که نسخه‌ای از همان «دخمه‌های تارتاروس» نسخۀ اصلی هستند با این تفاوت که عملاً بر پایۀ معماها بنا شده‌اند و در اکثر مواقع خبری از مبارزه در آن‌ها نیست.

ویژگی‌های جدیدی مانند پرتال‌ها یا استفاده از الکتریسیته و نیروی مغناطیسی به بخش معماها اضافه شده که باعث شده تا بر گسترۀ معماها افزوده شود اما همانند نسخۀ اصلی، به دلیل فیزیک غیراستاندارد بازی، معماهایی که وابسته به فیزیک هستند موجبات کلافگی را فراهم می‌کنند چون حتی اگر منطق حل معماها را پیدا کرده باشید هم به واسطۀ غیرقابل اعتماد بودن فیزیکِ کار، وقت زیادی از شما بابت پرتاب‌ها یا ضربه زدن‌های غیردقیق تلف خواهد شد. کاهش قابل توجه مبارزات و عدم اضافه شدن دشمنان جدید نسبت به نسخۀ اصلی هم باعث شده تا ساختار معما محور A New God دچار یکنواختی شده و در مواقعی حس بی‌حوصلگی را در مخاطب ایجاد کند. در مجموع هر چقدر خالص‌سازی فرمول یوبی‌سافت در نسخۀ اصلی باعث ایجاد ساختاری ایده‌آل‌تر شده بود، کاهشِ بیش از اندازۀ این فلسفه در A New God، به تجربۀ کلی آسیب زده و با توجه به اینکه امکانات آزاد شده در این محتوای تازه را نمی‌توان به بازی اصلی منتقل کرد، ارزش وقت گذاشتن برای پیدا کردن تمام امکانات و اسرار آن را پایین آورده است.  

IFR A New God 1

در رابطه با بخش گرافیک و موسیقی چیز تازه‌ای برای گفتن در مقایسه با نسخۀ اصلی وجود ندارد به جز اینکه لیپ سینک A New God دارای مشکلات اساسی است به طوری که در بعضی از لحظات لب‌های شخصیت‌ها در هنگام حرف زدن اصلاً تکان نمی‌خورد یا وقتی هم که این مشکل وجود ندارد، انیمیشن‌های صحبت کردن با جملاتی که در حال ادا شدن هستند هیچ سنخیتی ندارد و برای عنوانی از یک استودیوی بزرگ در سال 2021 چنین ایرادی اصلاً قابل پذیرش نیست. طراحی محیط جدیدی که حوادث بازی در آن اتفاق می‌افتد هم از نظر رنگ بندی و معماری اصلاً چشم‌نواز نیست و تمامی بخش‌های سرزمین خدایان از ستون‌های سنگی بلند یک شکل و نقش و نگارهای طلایی رنگ تشکیل شده که در تضاد کامل با طراحی‌های جذاب و متفاوت نسخۀ اصلی است.

با توجه به اینکه در دو dlc آتی قرار است با فضاها و قهرمان‌های تازه‌ای همراه شویم، تا حدودی می‌توان از کاستی‌های A New God چشم‌پوشی کرد. مزیت اصلی این عنوان نسبت به اکثر محتواهای قابل دانلود این روزها در این نکته است که به نظر نمی‌رسد با بخشی جدا شده از بازی اصلی طرف هستیم و ایده‌های کاملاً تازه و فکر شده‌ای را نسبت به نسخۀ اصلی مشاهده می‌کنیم اما اصرار بیش از اندازه به استفاده از معماهای فیزیک محور باعث شده تا حس یکنواختی و کلافگی در تمام مدت تجربۀ بازی همراه مخاطب باشد.

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی Immortals Fenyx Rising: A New God توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

  • کارگردان: Scott Phillips
  • استودیوی سازنده: Ubisoft Quebec
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 8 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.5
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
7.0
با توجه به اینکه در دو DLC آتی قرار است با فضاها و قهرمان‌های تازه‌ای همراه شویم، تا حدودی می‌توان از کاستی‌های A New God چشم‌پوشی کرد. مزیت اصلی این عنوان نسبت به اکثر محتواهای قابل دانلود این روزها در این نکته است که به نظر نمی‌رسد با بخشی جدا شده از بازی اصلی طرف هستیم و ایده‌های کاملاً تازه و فکر شده‌ای را نسبت به نسخۀ اصلی مشاهده می‌کنیم اما اصرار بیش از اندازه به استفاده از معماهای فیزیک محور باعث شده تا حس یکنواختی و کلافگی در تمام مدت تجربۀ بازی همراه مخاطب باشد.
نقاط قوت
  • اضافه کردن ویژگی‌هایی مثل نیروی مغناطیسی که باعث گستردگی بیشتر نوع معماها شده است
  • القای این حس که با محتوای کاملاً جدیدی رو به رو هستیم
نقاط ضعف
  • معماهای فیزیک محور موجبات کلافگی مخاطب را فراهم می‌کنند
  • روایت به عنوان دنبالۀ روایت اصلی چندان رضایت‌بخش نیست
  • کاهش لحظات مبارزه به کمترین حالت ممکن، باعث یکنواختی گیم‌پلی شده است
7.0/10

امتیاز شما

(10 رای )
7.3/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.