نویسنده: سینا چهارشنبه، 19 خرداد 1400
ساعت 14:33

بررسی بازی Green Hell

4 از 5

جنگل در عالم واقعیت و برای افراد عادی، معمولاً یکی از عوامل ایجاد ترس و وحشت است و استفاده‌های مختلف از آن در عالم هنر هم بر این احساس ترس دامن زده است. استودیوی Creepy Jar در قالب بازی Green Hell (که اولین بار در سال 2019 و به صورت Early Access منتشر شد) به سراغ ترسناکترین جنگل روی کرۀ زمین یعنی آمازون رفته و با استفاده از فضای خاصی که نقاط ناشناخته و کشف نشدۀ این جنگل پهناور، تجربۀ هاردکور مبتنی بر بقا ویژه‌ای را برای مخاطبان تدارک دیده‌اند. با توجه به عرضۀ این بازی برای کنسول‌ها، تصمیم گرفتیم تا بررسی کوتاهی برای آن بنویسم.

Green Hell 4

گیم‌پلی Green Hell دو قسمت مجزای تک نفره و چند نفره دارد که قسمت تک نفره به سه بخش اصلی داستان، چالش و بقا تقسیم می‌شود، در آپدیت‌های اخیر نسخۀ PC بخش داستانی ثانویه‌ای هم به کار اضافه شده که پیش درآمدی برای بخش داستانی اول است. در این بخش، Jake Higgins و همسرش Mia سال‌ها بعد از اولین سفر به آمازون، به آنجا بازگشته‌اند تا از قبیلۀ Yabahuaca که سلامتی پزشکی معجزه‎آسایی دارند، برای درمان سرطان «میا» کمک بخواهند اما قرارداد مخفیانه با یک شرکت داروسازی برزیلی باعث بروز حوادثی غیرمنتظره می‌شود که باعث می‎شود تا خطر بروز یک پاندمی بزرگ، جهان را تهدید ‌کند.

داستان Green Hell چیز چندان پیچیده‌ای نیست و صرفاً ابزاری بوده که سازندگان بتوانند از طریق آن مخاطب را در شرایطی خطیر قرار داده و با سیستم‌های گیم‌پلی خود آشنا کنند و با وجود اینکه اشاراتی به بحث نابودی روزافزون آمازون در اثر طمع شرکت‌های بزرگ و فساد سیستماتیک دولت برزیل می‌شود، آنقدر زیر وارد این مسائل نمی‌شود تا سازندگان سیاست‌های مورد حمایت خود را به طور قابل قبول با مخاطب به اشتراک بگذارند.

Green Hell 4

بخش چالش‌ها محدودیتی زمانی برای مخاطبان در نظر می‌گیرد که بستگی به چالش انتخاب شده، باید در این مدت زمان یک کمپ با اجزایی مشخص بسازید یا تعداد مشخصی از حیوانات را شکار کنید. بخش بقا که در واقع اصلی‌ترین بخش کار است، این امکان را می‌دهد که بدون هدفی مشخص تا جایی که می‌توانید در این محیط مرگبار زنده بمانید. از نظر سیستم‌های بقا با اثر کم عیب و نقصی طرف هستیم. مثل تمامی عناوین این ژانر، باید به خورد و خوراک خود دقت کنید اما اینکه چه غذایی می‌خورید اهمیت ویژه‎ای دارد و همیشه باید سعی کنید تا به میزان کافی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها را مصرف کنید تا سلامتی و انرژی خود در سطح قابل قبولی نگه دارید. خوردن غذاهای نامناسب یا آب آلوده باعث ایجاد بیماری‌های مختلف و مسمومیت می‌شود و خوردن گوشت انسان‌ها یا بیمار شدن به مدتی طولانی، باعث آسیب به وضعیت روانی شخصیت تحت کنترل می‌شود که هذیان و توهم‌هایی را با خود به همراه دارد که به شکلی واقعی به این شخصیت آسیب می‌زنند.

در این جنگل از موجودات کوچکی مثل زالوها تا حیوانات درنده و قبایل بومی ساکن آمازون، دشمن شما هستند و همیشه باید آمادۀ دفاع از خود و رسیدگی به آسیب‌هایی که در نبرد به شما وارد شده باشید. سیستم کرفتینگ نسبتاً کاملی وجود دارد که در ابتدا مواردی مثل سنگ‌های تیز و گرزهای ابتدایی را می‌سازید اما با پیشرفت در کار و جمع‌آوری منابع بیشتر و بهتر، از تیر و کمان و نیزه تا رختخواب صحرایی و وسایل آشپزی را با استفاده از تمامی چیزهایی که در جنگل جلوی چشمتان قرار می‌گیرد، می‌توانید بسازید. به طور کلی Green Hell در بخش تک‌نفره برای علاقه‌مندان به این ژانر هیچ کم و کسری ندارد ولی اگر دوست دارید که با دوستان خود همراه شوید، دو حالت سندباکس 4 نفره و حالت کوآپ برای بخش داستانی در بخش چندنفره دسترس شما هستند. از مزایای مهم حالت چندنفره، تلاش برای بقاء گروهی است و بازیکنان نمی‌توانند به یکدیگر آسیب بزنند.

Green Hell 4

از نظر گرافیکی با اثری قابل قبول طرف هستیم که حتی در بالاترین تنظیمات هم، مشکلات اجرایی و فنی خاصی را شاهد نیستیم. هر چند باید گفت که ظاهر حیوانات، انسان‌ها و انیمیشن‌های آن‌ها در حد و اندازۀ طراحی محیطی نیست ولی این نقایص برای اثری مستقل قابل درک است. با توجه به ساختار Green Hell، وجود موسیقی متن چندان عقلانی به نظر نمی‌رسید اما سازندگان برای اینکه عدم وجود موسیقی کار را حوصله سر بر نکند، توجه ویژه‌ای به صداگذاری محیطی کرده‌اند که باعث شده توجه به صداها هم یکی از عوامل مؤثر در امر بقا به شمار بیاید.

Green Hell از آن دسته عناوینی است که برای گروه خاصی از بازیکنان ساخته شده و تمامی گزینه‌های موجود در ذهن آن‌ها را به خوبی پرداخته است اما برای افرادی که به دنبال تجربه‌ای ساختاردارتر هستند، گزینۀ حوصله سربری خواهد بود.

8 از 10

نسخۀ نقد و بررسی بازی Green Hell توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

  • استودیوی سازنده: Creepy Jar
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 20 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.