نویسنده: سینا شنبه، 10 مهر 1400
ساعت 20:05

بررسی بازی Super Monkey Ball Banana Mania

0 از 5

نام Toshihiro Nagoshi بیش از هر چیزی با دو فرنچایز Virtua Fighter و Yakuza گره خورده اما بین این دو مجموعه، کارگردانی و طراحی سری Super Monkey Ball هم در کارنامۀ او دیده می‌شود که از هر زاویه‌ای به آن نگاه می‌کنیم، هیچ سنخیتی بین آن با دیگر آثار کارنامۀ او نمی‌یابیم. در دهۀ اول قرن بیست و یکم حدود پانزده عنوان مختلف از این مجموعه برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شد که سادگی کنترل به همراه طراحی خوش و رنگ لعاب آن باعث شده بود تا تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای مخاطبان از تمام سنین باشد ولی همین سادگی، فقدان بخش روایی مدرن و تمرکز روز افزون «ناگوشی» بر سری یاکوزا شرایطی را به وجود آورد که در دهۀ گذشته شاهد فراموشی نسبی برند Super Monkey Ball باشیم ولی از یکی دو سال پیش استودیوی Ryu Ga Gotoku در کنار پروژه‌های اصلی خود، ریمستر نسخه‌های قدیمی این فرنچایز را هم در دستور کار خود قرار داده که Super Monkey Ball Banana Mania جدیدترین محصول ارائه شده است.

Super Monkey Ball Banana Mania 4

بازی Super Monkey Ball Banana Mania بازسازی نسخۀ سال 2005 این مجموعه است که خود آن هم تجمیع قسمت اول و دوم بود و به این ترتیب در پکیج حاضر با همان 300 مرحله و مینی‌گیم نسخۀ 2005 طرف هستیم که باعث شده از نظر محتوا هیچ گونه کم و کسری خاصی وجود نداشته باشد ولی برای آن‌هایی که نسخه‌های قدیمی را تجربه کرده‌اند و با برخی مراحل کابوس‌وار آن‌ها سر و کله زده‌اند، نیاز به تکرار مراحلی که بارها با آن‌ها سر و کله زده‌اند، ممکن است چندان خوشایند نباشد ولی باید در نظر داشت که این یک مسئلۀ پنهان شده نیست و قبل از عرضه کاملاً در مورد این نکته به خریداران احتمالی آگاهی‌های لازم ارائه شده است.

هستۀ اصلی گیم‌پلی کماکان همان چیزی است که 20 سال پیش و در نسخۀ آرکید این فرنچایز پی‌ریزی شده بود، شما کنترل تعدادی میمون را به دست می‌گیرید که در توپ‌های شفاف قرار دارند و جهت و میزان سرعت حرکت آن‌ها را تعیین می‌کنید. در هر مرحله دو هدف دارید، هدف اصلی رسیدن به نقطۀ تعیین شدۀ پایانی در کمتر از یک دقیقه و هدف فرعی جمع‌آوری موزهای پراکنده شده در این مراحل است. مراحل ابتدایی پیچیدگی خاصی ندارند و عمدتاً با طی کردن مسیری تقریباً سرراست، آن‌ها را به پایان می‌رسانید و جمع‌آوری اکثر موزها هم هر چند با کمی دردسر ولی کاملاً امکان‌پذیر است ولی بعد از بخش اول، و حتی یکی دو مرحلۀ پایانی همین بخش، با طراحی‌های پیچیده‌تری رو به رو می‌شویم که موفقیت در آن‌ها نیاز به کنترل دقیق سرعت و پیدا کردن راه‌های مناسب برای رسیدن به هدف نهایی است که وقتی با تلاش برای جمع‌آوری موزها و محدودیت زمانی همراه می‌شود، برای هر مخاطبی چالش برانگیز است و برای آن‌هایی که از ظاهر کودکانۀ Super Monkey Ball Banana Mania تصور یک تجربۀ ساده و پیش پا افتاده را داشتند، به شدت شوکه کننده خواهد بود.

Super Monkey Ball Banana Mania 4

با وجود سختی‌هایی که مراحل بالاتر به همراه دارند، دو ویژگی افزوده شدۀ جدید شرایط را برای به اتمام رساندن تمامی مراحل ساده‌تر کرده‌اند، ویژگی اول حالت کمکی است که محدودیت زمانی را دو برابر کرده و امکان استفاده از حالت آهسته را هم فراهم می‌کند و ویژگی دوم امکان پریدن را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که تعدادی از مراحل بسیار سخت را تبدیل به یک مرحلۀ پلتفرمینگ با سطح سختی پایین‌تر می‌کند. در کنار شش شخصیت اولیه، به پایان رساندن مراحل، جمع‌آوری موزها و انجام تعدادی چالش‌های فرعی سکه‌هایی را در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید با آن‌ها شخصیت‌های جدید و لباس‌های مختلف برای شخصی‌سازی این شخصیت‌ها خریداری کنید. تعدادی از شخصیت‌های جدید مثل «سانیک» و «تیلز» از سری سانیک یا «کازوما» از سری یاکوزا آیتم قابل جمع‌آوری در مراحل را هم تغییر داده و به جای موز باید حلقه‌های طلایی یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا را جمع‌آوری کنید.

در کنار مراحل اصلی و مراحل چالشی که این مورد دوم را باید در یک دور تلاش به پایان برسانید و در صورت خروج باید مجدداً از ابتدا کار خود را شروع کنید، تعدادی مراحل ویژه هم در Super Monkey Ball Banana Mania اضافه شده که در هر کدام از آن‌ها برای دستیابی به پیروزی باید سبک یا اهداف خاصی را دنبال کنید مثلاً در یک مرحله باید تمامی موزها را جمع‌آوری کنید ولی در مرحله‌ای دیگر باید تا نقطۀ پایانی حتی به یک موز هم برخورد نکنید و در برخی مراحل جای نقطۀ شروع و پایان نسبت به حالت اصلی مرحله تغییر کرده و ... .

Super Monkey Ball Banana Mania 4

اگر این حجم از محتوا کماکان برای جلب نظر شما کافی نیست، تعدادی مینی‌گیم ورزشی در کار گنجانده شده که از یک تا چهار نفر به طور همزمان می‌توانند آن‌ها را تجربه کنند. از ورزش‌های تیمی مثل فوتبال و بیسبال تا تفریحات فردی مانند گلف و بولینگ و بازهای عجیب‌تری مثل بوکس تیمی و هواپیمای جنگی، گسترۀ قابل توجهی از مینی‌گیم‌های مفرح را به وجود آورده‌اند که می‌توانید با دوستان خود یا به تنهایی، ساعات بسیاری را مشغول آن‌ها باشید.

به همان اندازه‌ای که کیفیت بافت‌ها چندان بالا نیست، از نظر رنگ‌آمیزی و گستردگی ظاهر مراحل شاهد عملکرد بسیار خوبی از Super Monkey Ball Banana Mania هستیم. مراحل و شخصیت‌ها به طور کامل نسبت به نسخۀ قدیمی بازسازی شده‌اند و صرفاً با یک محصول کهنه که افزایش رزلوشن داشته رو به رو نیستیم و همین مسئله باعث شده که تا به واسطۀ انیمیشن‌های تازه، حرکت کردن شخصیت‌های تحت کنترل و خوشحالی کردن آن‌ها بعد از پیروزی، حالتی بامزه‌تر پیدا کرده باشد.

برای واکنش‌های شش شخصیت ابتدایی از افکت‌های صوتی استفاده شده که به دوست داشتنی‌تر شدن آن‌ها کمک کرده ولی برای شخصیت‌های اضافی شاهد فقدان این ویژگی هستیم که یک فرصت هدر رفته خصوصاً در مورد شخصیتی مثل کازوماست که خصوصیات او در تضاد غیرقابل وصفی با فضای کلی این عنوان است و استفاده از دوبلور او می‌توانست لحظات مضحک و جذابی را به بار آورد. موسیقی متن هم حس و حالی مانند کارتون‌های ویژۀ خردسالان دارد که کاملاً با ظاهر بازی همخوانی دارد.

Super Monkey Ball Banana Mania 4

بازی Super Monkey Ball Banana Mania در عین سادگی سیستم کنترل، مراحل بسیار چالش برانگیزی دارد و با حجم محتوای قابل توجهی که در اختیارتان قرار می‌دهد و در نظر گرفتن قیمت 40 دلاری آن، گزینۀ مناسبی برای یک تفریح سرگرم‌کنندۀ گروهی به حساب می‌آید که مخاطبان از هر سنی می‌توانند با توجه به سطح توانایی خود از امکانات کمکی مختلف موجود استفاده کرده و از تجربۀ آن با هر سطح توانایی لذت ببرند.

 

8.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Super Monkey Ball Banana Mania توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

 

  • کارگردان: Masao Shirosaki
  • استودیوی سازنده: Ryu Ga Gotoku Studio
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.