نویسنده: سینا پنج شنبه، 18 فروردين 1401
ساعت 23:41

بررسی بازی Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition

4.5 از 5

با وجود علاقۀ ناشران بزرگ صنعت بازیسازی به کسب درآمد از طریق ارزان‌ترین روش‌های ممکن و همه گیری تولید نسخه‌های بازسازی و بازنشر از عناوین قدیمی، احتمالاً هیچ ناشری در این زمینه توانایی رقابت با Square Enix را ندارد و علاقۀ این شرکت به عرضۀ مجدد محصولات گذشته که قدمتی قابل توجه و از نسل چهارم کنسول‌های خانگی دارد، در سال‌های اخیر تبدیل به جنبشی بی امان شده که هم شامل عرضۀ چندین و چند بارۀ نسخه‌های قدیمی فرنچایزهای پرطرفداری مثل Final Fantasy و Mana می‌شود و هم شامل آثار فراموش شده‌ای چون ActRaiser. مزیت بزرگ این برنامۀ اسکوئر انیکس یادآوری مجدد این نکته است که این آثار با میزانی از عشق و علاقۀ حقیقی سازندگان به بازیسازی تولید شده‌اند که حتی هزار سال دیگر هم که به آن‌ها برگردیم، چه از نظر روایی و حضور شخصیت‌های دوست داشتنی و چه از نظر سیستمی، در سطحی بسیار بالا قرار دارند که کمتر در آثار پرخرج امروزی شاهد چنین ماندگاری هستیم. این بار نوبت به یکی از محبوب‌ترین آثار نقش‌آفرینی نسل پنجم رسیده و Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition بعد از بیش از بیست سال فرصت تجربۀ مجدد یکی از ستایش شده‌ترین ساخته‌های اسکوئر انیکس را در اختیار مخاطبان می‌گذارد.

chrono cross radical dreamers 04

داستان Chrono Cross متمرکز بر شخصیتی به نام Serge است که به رسم معمول آثار نقش آفرینی ژاپنی پسری نوجوان از شهر/روستایی کوچک است. او که بیشتر روزهای خود را به خیال‌پردازی در مورد آینده با دوستانش سپری می‌کند، در یک روز سرنوشت‌ساز خود را دنیای تازه‌ای می‌یابد که در این دنیا سرژ در سن هفت سالگی در دریا غرق شده و در نتیجه عملاً برای افرادی که در دنیای قبلی دوستان و همراهان نزدیک او بودند، غریبه‌ای بیش نیست و حتی در منزل او هم افراد متفاوتی ساکن هستند. در این حین سرژ با سارق جوانی به نام Kid رو به رو می‌شود که به او پیشنهاد همکاری می‌دهد تا از این طریق بتواند راهی به دنیای خود پیدا کرده و پرده از علت اصلی دو پاره شدن واقعیت بردارد.

شاید Chrono Cross دنباله‌ای معنوی برای Chrono Trigger باشد اما از منظر ایده‌های داستانی می‌توان آن را پیش درآمدی برای سری محبوب Kingdom Hearts در نظر گرفت چرا که برخی تم‌ها مثل هویت فردی، پیامد انتخاب‌ها، وفاداری و ... که هسته روایت پیچیدۀ سری KH را تشکیل می‌دهند، اینجا پیشتر در اینجا و شاید حتی با عمق فلسفی بیشتری مطرح ‌شده‌اند و با وجود اینکه پاسخ‌های مختلفی برای این پرسش در قالب داستان در اختیار مخاطب گذاشته می‌شود ولی سطحی از ابهام در تمام این پاسخ‌ها و اثری که بر شخصیت‌ها به جا می‌گذارند وجود دارد که نهایتاً نتیجه‌گیری به خود بازیکن و بر اساس باورهای شخصی او واگذار می‌شود.

در جریان Chrono Cross امکان دسترسی به 45 شخصیت‌ مختلف وجود دارد که البته بسته به انتخاب‌های شما تعداد زیادی از آن‌ها ممکن از مسیر داستانی شما خارج شوند و البته همۀ این 45 نفر با جزئیات کامل پرداخته نمی‌شوند که تا حدودی می‌توان از آن به عنوان یک نقص یاد کرد اما تک تک این شخصیت‌ها، جایگاه ویژۀ خود را در جهان بازی دارند و برای هر کدام آن‌ها موقعیت‌ها و مأموریت‌های ویژه‌ای تعریف شده که اهمیت حضور آن‌ها را افزایش می‌دهد و جذاب‌ترین قسمت ماجرا، رو به رو شدن نسخه‌های مختلف این شخصیت‌ها در دنیاهای موازی است.

chrono cross radical dreamers 02

گیم‌پلی Chrono Cross هر چند به نوعی برداشتی از همان سیستم Materia از فاینال فانتزی 7 است که در آن سال‌ها با اسامی متفاوت و اعمال برخی تغییرات، هستۀ اصلی اکثر ساخته‌های نقش‌آفرینی اسکوئر سافت را تشکیل می‌داد، به لطف عدم استفاده از سیستم ATB هم به ظاهر متفاوت از محصولات زمانۀ خود از آب درآمده و هم به شکل بهتری عمر کرده است. مبارزات به رسم معمول این ژانر به صورت نوبتی هستند که انجام حملات فیزیکی و جادویی از طریق منوها صورت می‌گیرد. حملات فیزیکی سه سطح مختلف دارند که سطح اول بیشترین شانس وارد آوردن آسیب به دشمنان را دارد و از یک واحد استقامت شخصیت استفاده می‌کند اما صدمۀ کمتری به همراه دارد و به همین ترتیب سطوح بعدی 2 و 3 واحد استقامت هزینه در بر دارند اما با قدرت بیشتر، شانس موفقیت کمتری دارند.

هر حملۀ فیزیکی موفقیت ‌آمیز، شانس به نتیجه رسیدن حملات بعدی هر سه سطح را بالاتر می‌برد و به این ترتیب می‌توانید با مدیریت استقامت هفت واحدی خود و جا به جایی به موقع بین شخصیت‌ها که فرصت بازیابی استقامت را به دیگر شخصیت‌ها می‌دهد، حملات سهمگین‌تری بر سر دشمنان آوار کنید. حملات فیزیکی موفق همچنین امکان دسترسی به جادوها را فراهم می‌کنند که این جادوها برخلاف آثار مشابه ثابت و قابل یادگیری نیستند بلکه باید آن‌ها را خریداری کرده یا در محیط پیدا کنید و یا به عنوان جایزۀ پیروزی در مبارزات به دست آورید و در منوی پلکانی جادوها قرار دهید که بسته به سطح حملۀ فیزیکی موفق، استفاده از جادوهای قوی‌ترِ پله‌های بالاتر ممکن می‌شود.

جادوها اثر عنصری مثل آتش، باد تا جادوی سیاه را دارند که استفاده از آن‌ها یک اثر میدانی به جا می‌گذارد که این اثر هم دارای سه سطح است و برای استفاده از جادوهای احضار باید اثر محیطی به صورت حداقل سه جادوی پیاپی از یک جنس خاص باشد. از سوی دیگر اثرِ میدانی می‌تواند روی نتیجه بخش بودن جادوهای از جنس مخالف اثر سوء داشته باشد یا جادوهای هم جنس را تقویت کند. پیچیدگی این سیستم‌ها با آزادی عمل در جا به جایی بین شخصیت‌ها و آزادی دشمنان مختلف برای اجرای حملات به صورت کاملاً مجزا از قهرمانان تحت کنترل، سیستم مبارزاتی با سرعتی نسبتاً بالا بین سیستم‌های نوبتی را پدید آورده است.

chrono cross radical dreamers 04

گشت و گذار هم مثل همیشه بخش مهمی از گیم‌پلی است اما برخلاف معمول راه پیشرفت شخصیت‌ها از مسیر انجام بی پایان مبارزات تصادفی نمی‌گذرد بلکه فقط مبارزه با باس‌های اصلی است که سطح شخصیت‌ها را ارتقاء می‌دهد اما مبارزه‌های عادی هم به میزان رو به کاهشی توانایی‌های پایۀ هر شخصیت را بهبود می‌بخشد ولی هر گروه از دشمنان به میزان مشخصی در بهبودی هر شخصیت اثر می‌گذارد و بعد از مدتی، انجام مبارزات فرعی کاملاً بیهوده است که به راحتی هم می‌توانید از انجام آن‌ها پرهیز کنید یا در نسخۀ جدید از طریق منو کاملاً مبارزات تصادفی را از گیم‌پلی خود حذف کنید. سلاح‌ها هم قابل خریداری نیستند بلکه به واسطۀ کاوش در نقاط مختلف جهان به سلاح‌های جدید یا مواد اولیه برای ساخت سلاح‌های جدید دست پیدا می‌کنید که تصمیم ارزشمند دیگری بوده در مسیر حذف نیاز به انجام کارهای تکراری غیرضروری که در سال‌های نه چندان دور قوت غالب طراحی آثار JRPG به حساب می‌آید.

از نظر بصری دو گزینۀ مجزا در اختیار شما قرار دارد که در حالت جدید با مدل‌های سه بعدی تازه و با جزئیات بیشتر برای شخصیت‌ها به همراه یک فونت امروزی و محیط‌های تا حدودی صیقلی طرف هستیم که در ابتدا کمی زمان می‌برد تا چشمان شما به این حالت صیقلی محیط‌ها عادت کند و این وضعیت عملاً امضای ناخوشایند اسکوئر انیکس در ریمسترهای این شرکت شده است. خوشبختانه امکان دسترسی به حالت کلاسیک نسخۀ اصلی در Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition وجود دارد که می‌توان از طراحی پیسکل آرت مانند آن لذت برد. مشکل دیگر بخش بصری به افت فریم‌های کوچک و بریدگی‌های تصویر در لحظات مبارزه اختصاص دارد که احتمالاً به رسم معمول ریسمترهای اسکوئر انیکس در به روز رسانی‌های بعد از عرضه مرتفع خواهند شد. در مورد موسیقی متن هم بحث زیادی وجود ندارد و گستردگی قطعات موجود برای دو دنیای موازی و تم ویژه‌ای که برای اکثر شخصیت‌ها تنظیم شده، این عنوان را تبدیل به یکی از بهترین آثار کارنامۀ پر بار «یاسونوری میتسودا» کرده است.

chrono cross radical dreamers 04

بعد از گذشت بیش از دو دهه، Chrono Cross کماکان یکی از بهترین و نوآورانه‌ترین عناوین JRPG است که با داستان جذاب و پیچیدۀ خود، مخاطب را حتی مدت‌ها بعد از به پایان رساندن آن، در فکر فرو می‌برد. با وجود اضافه شدن رمان بصری Radical Dreamers که پیش از این فقط در کشور ژاپن منتشر شده بود و تعدادی امکانات گرافیکی و گیم‌پلی جدید، نمی‌توان از این نسخه به عنوان بهترین ریسمتر ممکن یاد کرد اما خود بازی اصلی در سطحی از کیفیت قرار دارد که با توجه به قیمت 20 دلاری این نسخه، بتوان از این کم‌کاری‌ها چشم‌پوشی کرد.  

8.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

  • کارگردان: Masato Kato
  • استودیوی سازنده: Square Enix/D4Enterprise Co.,Ltd.
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 40 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.