نویسنده: علی رضازاده شنبه، 19 شهریور 1401
ساعت 04:13

بررسی بازی Betrayal At Club Low

نقد بازی Betrayal At Club Low

3 از 5

وقتی در وسط خیابان یک گودال آب می‌بینید، سه انتخاب دارید: اول از اینکه از آن بنوشید، دوم سعی کنید چیزی از داخلش بردارید و انتخاب دیگر، به آن خیره شوید! این انتخاب‌های عجیب را در سراسر عنوان جدید Cosmo D که دنیا عجیب دوست‌داشتنی آثارش شبیه به یکی از خواب‌های غریبی است که در گذشته درباره دوستی صمیمی پپا پیگ و فردی کروگر داشته‌اید، مشاهده خواهید کرد. عنوان Betrayal At Club Low در همان دنیای جالب عناوین قبلی این سازنده روی می‌دهد، با این تفاوت که این بار دیگر از ساختار اول شخص و Walking Simگونه خبری نیست، و ساز و کار گیم‌پلی بازی با الهام گرفتن از آثار اشاره و کلیک و RPG رومیزی که مبتنی بر تاس هستند، پیش می‌رود. همین رویکرد باعث شده این عنوان با ساختار کلاسیک عناوین RPG و دیالو‌گ‌ها، کارهای بامزه و جالبی انجام دهد و دنیایی را بسازد که غیرممکن‌ترین اتفاقات نیز ممکن به نظر می‌رسند!

dj

داستان بازی با انتخاب نامی برای شخصیت‌ اصلی و شرح موقعیت پیش‌ رو توسط بالادستی‌تان آغاز می‌شود. شما در نقش یک مامور مخفی که به شکل یک پیتزا رسان درآمده باید به کلاب شبانه‌ای که قبلا کارخانه تابوت سازی بوده، بروید و همکارتان را که در آنجا گیر کرده و در خطر است، نجات دهید. کمی هیتمن را در نظر بگیرید، منهای لت و پار کردن بقیه، چندین راه مختلف و عجیب برای رسیدن به هدف‌تان وجود دارد که از طریق سرک کشیدن به اطراف و حرف زدن با شخصیت‌های جالب کلاب، سرنخ‌هایی کم کم پیدا می‌کنید که شما را به نجات فرد مورد نظر نزدیک می‌کند.

از همان ابتدای Betrayal At Club Low مشخص است که قرار نیست از مرسوم‌ترین راه‌ها کار خود را پیش ببرید. برای مثال برای ورود به کلاب صف طولانی وجود دارد و برای اینکه کار خود را راحت‌تر کنید می‌توانید داستان اخلاقی درباره «ارزش بردباری در صف» را برای بقیه بگویید! یا همچنین از نردبانی که دست‌تان به آن نمی‌رسد، محترمانه خواهش کنید تا کسی شاید آن را به پایین بیندازد! این موارد همراه با نویسندگی خیلی خوب و ظاهر بصری بامزه و موسیقی گیرایی ترکیب شده تا موقعیت‌هایی به معنای واقعی خنده‌دار را به وجود آورد که کمتر در عناوینی که بر محور عناصر RPG و انتخاب کردن می‌گردند، دیده باشیم.

standing in line

البته برای موفقیت در دیالوگ‌ها، باید توانایی مخصوص آن دیالوگ و در برخی موارد شانس داشته باشید. شخصیت اصلی هفت توانایی اصلی مثل آشپزی، موسیقی، شوخ طبعی، فریب و... دارد که هر کدام با اعداد به شکل شش وجه تاس درآمده‌اند و هنگام دیالوگ‌ها برای رسیدن به مقصودتان تاس خود را در مقابل تاس حریف پرت می‌کنید که اگر عدد مساوی یا بالاتری آید، شما با موفقیت کار مورد نظر را انجام می‌دهید. برای مثال برای ورود به کلاب می‌توانید از توانایی حیله خود برای فریب دادن نگهبان استفاده کنید و تاس خود را در مقابل قدرت فریب‌خوری نگهبان پرت می‌کنید. نکته‌ حائز اهمیت این است که پول‌های به دست آمده از موفقیت‌تان را صرف پیشرفت کدام توانایی می‌کنید و اینکه طرف مقابل شما از چه توانایی‌هایی برخوردار است. هر کدام از توانایی‌هایی که دارید در قسمت‌های مختلف کارایی دارند و قرار نیست که چندتا از توانایی‌ها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند و بقیه بدون اسفاده بمانند. به شخصه بیشتر تمرکزم روی شوخ طبعی بود که یکی از استفاده‌های جالب از آن برای باز کردن درهای قفل بود که با فرستادن یک نامه بامزه از زیر در، هر کس که پشت در حضور دارد، راضی به باز کردن آن می‌کنید!

علاوه بر تاس معمولی، یک تاس پیتزایی نیز دارید که در ایستگاه‌های پخت پیتزا (!) شش وجه آن را با مواد مورد نیاز پیتزا که در دنیای بازی پیدا کردید، مثل سس، موزارلا و... مزین می‌کنید که هر کدام از این مواد کمک خاصی به شما می‌کنند؛ برای نمونه اگر تاس روی موزارلا آید، پول بیشتری از آن مکالمه می‌گیرید. اگر هم در مکالمه شکست بخورید، معمولا با توجه به نوع گفت‌و‌گویی که دارید، یکی از وضعیت‌ها (Conditions) را دریافت می‌کنید؛ مثلا اگر قصدتان گول زدن کسی بوده و شکست خوردید، بعد از آن وضعیت شرمساری را می‌گیرید که تاثیر منفی روی برخی توانایی‌‌های‌تان تا دست بعدی می‌گذارد. به همین منوال، با بردن برخی مکالمه‌ها علاوه بر دریافت پول، یکی از وضعیت‌های مثبت مثل باهوش بودن را دریافت می‌کنید و در دست بعد یکی دو شماره به عدد بعد از پرتاب تاس، اضافه می‌شود.

dice

صادقانه قبل از تجربه Betrayal At Club Low نسبت به جذابیت این شکل گیم‌پلی مرتبط با تاس سوال‌های زیادی داشتم و چندان خوش‌بین نبودم، اما حالا باید بگم که نه تنها این عنوان رویکرد منحصربه‌فردی به بازی‌های تاس محور دارد، بلکه با عمق زیادی که این بخش دارد و همچنین آموزش‌های خوب داخل بازی و سادگی یاد گرفتنش، سرگرم‌کنندگی و تکرارپذیری بالایی را نیز دارد. یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز بازی در نظر گرفتن ریسک و در برخی مواقع شانس آوردن در تاس انداختن در مقابل حریف است که کاملا حس یک بازی رومیزی جذاب را منتقل می‌کند.

بهترین رویکرد این است که عواقب تصمیم‌های‌تان را در این اثر گردن بگیرید و با توجه اینکه بازی را دستی نیز می‌توانید سیو و لود کنید، مثل من بعد از هر شکست فورا به سیو قبلی برنگردید تا از تجربه طبیعی‌تری لذت ببرید. از طرفی هم با اینکه این عنوان کوتاه است، 11 پایان مختلف در بازی وجود دارد و با توجه روش‌های مختلفی که می‌توانید به موقعیت‌ها نزدیک شوید، تکرار دوباره با رویکردی متفاوت همچنان سرگرم‌کننده است. همچنین علاوه بر تغییر دادن درجه سختی، چند مود دیگر نیز در این عنوان مثل شروع بازی تنها با یک ظرفیت برای ذخیره کردن یا حالت جالب‌تر دیگر اینکه به طور تصادفی به هر کدام از افراد داخل کلاب یک وضعیت خاص اختصاص داده می‌شود تا بیشتر به چالش کشیده شوید، وجود دارند.

pizza time

به طور کلی، Betrayal At Club Low اثر بامزه و درخشانی با ایده‌های جالب از عناوین نقش‌آفرینی رومیزی است که همان ویژگی‌های عجیب و غریب و دوست‌داشتنی دیگر عناوین Cosmo D را مثل شخصیت‌های عجیب و دنیای سورئال جذابی که دوست ندارید ترکش کنید، حفظ کرده است.

9 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Betrayal At Club Low توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

 

  • کارگردان: Cosmo D
  • استودیوی سازنده: Cosmo D Studios
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.