نویسنده: Bahram یکشنبه، 01 آبان 1401
ساعت 00:15

بررسی بازی Resident Evil Village: Shadow of Rose

نقد بازی Resident Evil Village: Shadow of Rose

5 از 5

با گذشت بیش از یک سال از عرضه بازی Resident Evil Village، حال نوبت به عرضه و بررسی اولین بسته الحاقی این عنوان با نام Shadow of Rose رسیده‌است. عنوانی که وقایع داستانی بازی را درست بعد از اتمام نسخه اصلی دنبال می‌کند و این‌بار کنترل شخصیت رز وینترز، تنها فرزند ایتان وینترز که در نقش شخصیت اصلی نسخه هفتم و ویلیج حضور داشت را به بازیکن می‌سپارد. با تجربه Shadow of Rose می‌توان گفت این بسته الحاقی از خیلی جهات نه تنها بهتر از شماره اصلی عمل می‌کند، بلکه به خوبی توانسته هویتی منحصر به فرد را برای خودش به دست آورد.

re5

شروع داستان از جایی آغاز می‌شود که رز از اتفاقات ویلیج جان سالم به در برده، اما در تجربه زندگی روزمره خود به دلیل بهره بردن از قدرت های ماورا طبیعی دچار مشکل است و به همین جهت تبدیل به فردی منزوی و تنها شده که به دنبال راه چاره‌ای برای نجات یافتن از وضعیت کنونی است. در همین حال با شخصی با نام K رو به رو می‌شود که از طرف کریس ردفیلد مامور شده تا به رز کمک کند تا قدرت‌هایش را از دست داده و به فردی عادی تبدیل شود. K تنها راه نجات را تماس با ویروس Megamycete بیان می‌کند و از رز می‌خواهد تا با رفتن به آزمایشگاه و بررسی نمونه Megamycete که در پایان نسخه اصلی به دست آمده، از قدرت‌هایش نجات پیدا کند. بدین صورت رز به آزمایشگاه می‌رود و با تماس با این ویروس وارد دنیایی متفاوت شده که او را به قلعه dimitrescu منتقل می‌کند و باقی داستان در تعدادی از محیط های RE Village  و چند محیط جدید دنبال می‌شود. این محیط ها در عمل نمونه‌هایی هستند که ویروس Megamycete از خاطرات افراد درست کرده و بدین صورت تغییرات و دشمنان جدیدی را در این محیط‌ها نسبت به نسخه‌ اصلی شاهد هستیم. در نهایت در خصوص داستان Shadow of Rose می‌توان از آن به عنوان داستانی فرعی و کوتاه که تمرکز کاملی به خانواده وینترز ها دارد را نام برد. در طول این داستان نه تغییری در پایان نسخه اصلی ایجاد می‌شود و نه مسیر را برای ادامه سری باز می‌کند. در عمل تنها یک داستان کوتاه در طول سه ساعت تجربه این عنوان روایت می‌شود و در نهایت هم به صورت کامل به پایان می‌رسد. شاید بتوان گفت تنها نکته مثبت داستان تمرکز بیشتر بر روی شخصیت‌هایی است که در نسخه اصلی و شماره هفتم کمتر به آن‌ها پرداخته شده بود و در این بسته الحاقی به بهترین شکل ممکن به آن‌ها پرداخت می‌شود.

re1

گیم‌پلی Shadow of Rose بخشی است که بازی به خوبی در آن می‌درخشد و هویتی منحصر به فرد را برای خودش جفت و جور کرده‌است. البته منظورم تغییر دوربین بازی از حالت اول شخص به سوم شخص نیست. بگذارید برای روشن شدن بیشتر موضوع به نسخه اصلی یعنی ویلیج اشاره کنیم. ویلیج عنوانی بود که هر کدام از مراحلش برای قشری متفاوت از طرفداران سری ساخته شده بود و سعی می‌کرد تمام پلیر ها را به شکلی راضی نگه دارد. به عنوان مثال مراحل قلعه dimitrescu با الهام از شماره دوم ساخته شده بودند. مراحل گردش در محیط ویلیج شباهتی زیادی به شماره چهارم داشتند و مراحل پایانی و کارخانه هم بار اکشن بازی را به دوش می‌کشیدند. همین چند بخش بودن بازی سبب شده بود که ویلیج هویت اصلی خود را از دست بدهد و تبدیل به عنوانی شود که سعی دارد همه را راضی نگه دارد و در عین حال موفق نبود تا تنها بر یک سبک خاص تمرکز کند. حال در Shadow of Rose این موضوع به صورت کامل تغییر کرده و این بسته الحاقی در عمل برای طرفداران شماره هفتم و کسانی که علاقه به ترس و بقا و حتی ترس روانشناختی دارند ساخته شده‌است. به همین صورت مهمات به شدت در طول مراحل محدود هستند، دشمنان جدید به راحتی از پا در نمی‌آیند و شخصیت رز هم در استفاده از اسلحه مهارت زیادی ندارد. در کنار این موارد وجود پازل‌های چند بخشی، ایجاد حس ترس روانی و یا حتی جامپ اسکر ها از جمله دیگر مواردی هستند که در تجربه این عنوان با آن‌ها مواجه می‌شویم. بازی هم مدام سعی دارد تا مخاطبش را تشویق به فرار کند و همین باعث شده تا دز ترس و استرس هم به نوبه خود افزایش پیدا کند.

 یکی دیگر از مواردی که در شروع متن به آن اشاره کردم، وجود قدرت های ماورا طبیعی برای شخصیت رز است. در طول بازی هم با پیشروی در مراحل، می‌توان از این قدرت ها استفاده کرد. خوشبختانه قدرت‌های رز محدودیت فراوانی دارند و تنها برای آهسته کردن دشمنان و یا پاکسازی محیط از ویروس‌‌ها و پیشروی در مراحل استفاده می‌شوند، اما بخشی جذاب برای ایجاد تنوع در گیم‌پلی هستند.

re2

هر چند در طول بررسی بازی سعی کردم تا حد امکان از اسپویل و لو دادن مراحل بازی خودداری کنم، اما بی‌انصافی است که اشاره‌ای کوتاه به محیط دوم   Shadow of Roseنداشته باشم. آیا مرحله Donna’s Doll House شماره اصلی را به یاد دارید؟ تنها مرحله ترسناک ویلیج که تمام اسلحه‌های ایتان را از او می‌گرفت و او را در محیطی مملو از عروسک‌ها و موجودات چندش آور قرار می‌داد که تنها راه فرار از آن حل پازل‌ها و نوزادی اهریمنی بود. هر چند این مرحله به شدت در شماره اصلی کوتاه بود، اما تبدیل به یکی از بهترین و ترسناک ترین مراحل ویلیج و یا حتی کل سری شد. حال در بسته‌ الحاقی جدید دوباره به همان محیط سفر خواهیم کرد با این تفاوت که وسعت این مرحله به شدت افزایش پیدا کرده و حتی بیشتر هم سعی می‌کند تا مخاطبش را با ایجاد ترس روانی قلقلک دهد و در این امر به شدت موفق عمل می‌کند. با این که خبری از نوزاد اهریمنی در این شماره نیست، اما دشمنی جدید جایگزین او شده که چندین برابر ترسناک تر از نوزاد عمل می‌کند و تا مرز جنون بازیکن را می‌ترساند.

همچنین باید خاطر نشان کرد که هر کدام از محیط های Shadow of Rose همانند نسخه اصلی دارای یک مبارزه پایانی با غول‌آخر مرحله هستند و باز هم همانند نسخه اصلی از الگویی خاص برای مبارزه‌ با آن‌ها پیروی می‌کنند.

re3

نتیجه‌گیری:

Shadow of Rose نه تنها بهترین بسته‌های الحاقی عرضه شده در طول کل سری به شمار می‌رود، بلکه از خیلی جهات عنوان بهتری نسبت به شماره اصلی یعنی ویلیج محسوب می‌شود. عنوانی که به شدت بر روی ترس و بقا تمرکز دارد و به خوبی توانسته در رسیدن به اهدافش موفق عمل کند. هر چند از لحاظ داستانی نکته جدیدی در اختیار مخاطب قرار نمی‌گیرد، اما از لحاظ گیم‌پلی با اثری به شدت با کیفیت و وفادار به نسخه‌های کلاسیک و شماره هفتم طرف هستیم.

 

نسخه نقد و بررسی بازی Resident Evil Village Shadow of Rose توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

Bahram | نقد و بررسی | 22/10/2022
  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox series X|S
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
Shadow of Rose نه تنها بهترین بسته‌های الحاقی عرضه شده در طول کل سری به شمار می‌رود، بلکه از خیلی جهات عنوان بهتری نسبت به شماره اصلی یعنی ویلیج محسوب می‌شود. عنوانی که به شدت بر روی ترس و بقا تمرکز دارد و به خوبی توانسته در رسیدن به اهدافش موفق عمل کند. هر چند از لحاظ داستانی نکته جدیدی در اختیار مخاطب قرار نمی‌گیرد، اما از لحاظ گیم‌پلی با اثری به شدت با کیفیت و وفادار به نسخه‌های کلاسیک و شماره هفتم طرف هستیم.
نقاط قوت
  • گیم پلی متمرکز بر ترس و بقا
  • طراحی عالی مراحل
  • وفادار به نسخه هفتم و شماره های کلاسیک
  • پرداخت مناسب به تعدادی از شخصیت ها
نقاط ضعف
  • داستان نسبتا ساده و فرعی بدون اشاره به آینده سری
8.4/10

امتیاز شما

(63 رای )
9.0/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.