نویسنده: Matin چهارشنبه، 08 شهریور 1402
ساعت 20:07

نقد و بررسی بازی Blasphemous 2

5 از 5

طی سال‌های اخیر، شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد بازی‌های مترویدونیا بوده‌ایم؛ ژانری که قدمت و تاریخچه‌ی نسبتا طولانی‌ای دارد. درحالی که بسیاری از عناوین مستقل این سبک خالی از ایده‌های نو بوده‌اند و تنها با استفاده از مکانیک‌های بنیادین این ژانر سعی در تکیه بر حس نوستالژی داشته‌اند، در این میان، یک بازی توانست به روشنی بدرخشد: بازی Blasphemous. این بازی که توسط استودیوی اسپانیایی The Game Kitchen توسعه یافته بود و در سال 2019 عرضه گردید، توانست در حین پایبندی به ریشه‌های ژانر مترویدونیا، با ارائه‌ی جلوه‌های بصری گیرا و استفاده از عناصر سولزلایک در یک ستینگ فانتزی، تجربه‌ی منحصر به فردی ارائه دهد. به گونه‌ای که موفقیت‌ها و دستاوردهای این بازی، منجر به خلق Blasphemous 2 شد؛ اثری که ادامه‌ای مستقیم بر داستان و دنیای نسخه‌ی اول است. اما آیا این بازی نیز به اندازه‌ی نسخه‌ی اول، باکیفیت و ارزشمند است؟ با ما همراه باشید تا با نقد و بررسی Blasphemous 2 به این موضوع بپردازیم!

بازی Blasphemous 2 همانند نسخه‌ی پیشین، در جهان Cvstodia روایت می‌شود؛ یک سرزمین مذهبی که با الهام از کاتولیک رومی خلق شده است. این سرزمین توسط نیرویی به نام «معجزه» (The Miracle) نفرین شده است، یا شاید هم از نگرش دیگری، مورد برکت قرار گرفته باشد. به این صورت که The Miracle تمام گناهان یک شخص را به جلوه‌های فیزیکی و ملموس تبدیل کرده است. ساکنان سرزمین Cvstodia گاهی مورد برکت این نیرو قرار می‌گیرند و گاهی هم قربانی نفرین این نیرو شده و به عذاب ابدی دچار می‌شوند. آنچه که داستان و جهان‌سازی این بازی را نسبت به سایر آثار این ژانر منحصر به فرد می‌سازد، استفاده از عناصر خشونت، ناامیدی و بی‌رحمی است.

1

سازندگان در خلق جهان Blasphemous 2 از نقاشی‌ها، تاریخ و معماری‌های اسپانیایی الهام گرفته‌اند و جلوه‌های بصری اثر نهایی کاملا نمایان‌گر این موضوع می‌باشند. در واقع، ستینگ و طراحی‌های جهان Blasphemous 2 از بزرگ‌ترین نقاط قوت و جذاب‌ترین عناصر این بازی هستند. آرت استایل پیکسلی بازی بسیار پرجزئیات است و تصاویر تاریک و گوتیک به شدت گیرایی را به تصویر می‌کشد. علاوه بر این، Blasphemous 2 همانند نسخه‌ی پیشین، اثری به شدت داستان محور است که در آن، شخصیت‌ها و خط داستانی، نقش بسیار پررنگی را در ساختار بازی ایفا می‌کنند.

درحالی که بازی اول کاملا بر گرافیک پیکسلی تکیه می‌کرد، Blasphemous 2 دارای کات‌سین‌های دوبعدی متحرک و انیمیشنی است. این کات‌سین‌ها دارای ظاهری بسیار خوب با انیمیشن‌های باکیفیت هستند. اما متاسفانه انسجام دقیقی بین این کات‌سین‌ها و طراحی‌های بازی اصلی وجود ندارد. در بسیاری از اوقات، می‌توان تفاوت‌های ریز و درشتی بین ظاهر شخصیت‌ها و یا موجودات مختلف جهان بازی، در کات‌سین‌ها و در گیم‌پلی پیدا کرد. با این حال، تعداد این کات‌سین‌ها در طول کل بازی کم است و اکثر آن‌ها هم بسیار کوتاه هستند.

2

سیستم مبارزات Blasphemous 2 نسبت به نسخه‌ی اول، بسیار روان‌تر و کامل‌تر است. سازندگان تقریبا تمام ضعف‌ها و ایرادات سیستم مبارزات بازی اول را برطرف کرده‌اند و سپس ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را به آن افزوده‌اند. به عنوان مثال، بازی اول تنها به یک اسلحه و به همین ترتیب، فقط به یک استایل مبارزه محدود بود. اما Blasphemous 2 سه اسلحه‌ی کاملا متفاوت در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که هر کدام به طرز قابل توجهی، مبارزات متنوعی را ایجاد می‌کنند.

در ابتدای بازی، به شما حق انتخاب داده می‌شود تا از بین این سه اسلحه، یکی را انتخاب کنید. شلاق گرز (Flail)، دو شمشیر کوتاه (Dual Blades) یا یک شمشیر ساده که مستقیم از بازی اول آمده است. البته هر انتخابی که داشته باشید، به مرور زمان دو اسلحه‌ی دیگر را نیز بدست خواهید آورد، چرا که برای حل برخی از معماهای جهان بازی، به اسلحه‌های متفاوتی نیاز پیدا خواهید کرد. همچنان عوض کردن اسلحه بسیار راحت و روان است و به راحتی می‌توانید در مبارزات، بین این اسلحه‌ها سوییچ کنید.

3

جستوجو و کاوش در نقشه‌ی Blasphemous 2 نسبت به بازی اول به شدت بهبود یافته و به مراتب راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شده است. طراحی و معماری کلی نقشه‌ی بازی تقریبا به همان شکل است اما مثلا اکنون نشانگرهایی برای مشخص کردن مقصد بعدی در نقشه ظاهر می‌شوند. در جهان غیرخطی این بازی که محیط‌های زیادی برای کاوش وجود دارند، چنین قابلیتی، کمک شایانی در مسیریابی می‌کنند و پیمایش مسیرها را ساده‌تر می‌سازند. حتی سیستم Fast Travel بسیار راحت‌تر و کاربردی‌تر شده، به این صورت که اکنون به سادگی می‌توانید مکانی که می‌خواهید به آن سفر کنید را از روی نقشه انتخاب کنید و دیگر خبری از یک صفحه نمایش با نام مکان‌های مختلف نیست.

سیستم مبارزات در Blasphemous 2 به صورت کلی تجربه‌ی مهیج و لذت‌بخشی را ارائه می‌دهد و بسیار شبیه به عناوین مترویدوانیا سنتی است. باس‌فایت‌ها همچنان چالش برانگیز هستند و شکست دادن دشمنان معمولی نیز رضایت بخش است. تنوع توانایی‌ها و قابلیت‌های شخصیت اصلی، بیشتر شده است؛ به خصوص زمانی که وجود سه اسلحه با سه استایل مبارزه‌ی متفاوت‌ را در نظر بگیریم. ترکیب این اسلحه‌ها با قابلیت‌های جدید، منجر به لحظات متنوع و منحصر به فردی می‌شود. البته همچنان ایرادات ریز و درشتی در گیم‌پلی بازی، چه در بخش کاوش و چه در بخش مبارزات وجود دارند اما در مجموع، تجربه‌ای پایانی رضایت‌بخش خواهد بود، به خصوص با در نظر گرفتن جهان شگفت‌انگیز و موسیقی‌های فوق‌العاده‌ای که متناسب به آن ساخته شده‌اند.

این بازی هم‌اکنون برای PC، کنسول دستی Nintendo Switch و کنسول‌های نسل نهمی PlayStation 5 و Xbox Series X | S در دسترس می‌باشد.

4

Matin | نقد و بررسی | 30/08/2023
  • استودیوی سازنده: The Game Kitchen
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 20 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox Series X
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
در مجموع، بازی Blasphemous 2 یک ادامه‌ی شایسته و ارزشمند است. اگر از تجربه‌ی بازی اول لذت بردید، به هیچ عنوان تجربه‌ی این نسخه جدید را از دست ندهید. تمام آنچه که بازی اول را به اثری شایسته و ارزشمند تبدیل کرده بود، اکنون در Blasphemous 2 بهتر، جذاب‌تر و گسترده‌تر شده است.
نقاط قوت
  • طراحی‌های شگفت‌انگیز جهان بازی
  • بهبودهای گیم‌پلی در زمینه مبارزات، کاوش و قابلیت‌ها
  • داستان و شخصیت‌های تاثیرگذار و به یاد ماندنی
  • موسیقی‌های مناسب با جهان بازی
نقاط ضعف
  • مشکلات کات‌سین‌های جدید
  • ضعف‌ها و ایرادات متعدد در گیم‌پلی
8.4/10

امتیاز شما

(5 رای )
9.0/10
عالی
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.