نویسنده: حمیدرضا دوشنبه، 03 مهر 1402
ساعت 02:54

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1

5 از 5

با گذشت بیش از سه دهه از عرضه اولین نسخه Mortal Kombat، استودیوی NetherRealm بار دیگر تایم‌لاین این سری محبوب را بازنشانی کرده تا تجربه‌ای لذت‌بخش و در عین حال نوستالژیک برای طرفداران این سری رقم بزند. پس از اتفاقات نسخه یازدهم و بسته الحاقی آن، لیو کَنگ به نگه‌دارنده زمان تبدیل شد و تصمیم گرفت که عصر جدیدی را رقم بزند که در آن صلح تا ابد پایدار بماند. پس از انجام این کار، اون تصمیم گرفت که از این مسئولیت کناره‌گیری کند و به عنوان خدای آتش تضمین‌گر برقراری صلح بین قلمروهای مختلف باشد.

در ابتدای بخش داستانی Mortal Kombat 1 همه چیز به خوبی پیش می‌رود. کونگ لاو و ریدن دو کشاورز جوان هستند که به هنرهای رزمی علاقه زیادی دارند. جانی کیج مشغول ایفای نقش در فیلم‌های مورد علاقه‌اش است و کنشی به دنبال یافتن شمشیر اجدادی قبیله‌اش. لیو کنگ به همراه اعضای اصلی قبیله Lin Kuei (ساب زیرو، اسکورپیون و اسموک) این چهار مبارز را زیر نظر دارد تا در زمان لازم آن‌ها را برای شرکت در تورنمت مورتال کمبت آماده کند. او عقیده دارد که با برد Earthrealm در مقابل شرکت کننده‌های قلمروی Outworld امکان برقراری صلح بین تمامی قلمروها افزایش خواهد یافت.

20230923020934 1

با وجود اینکه لیو کنگ تمام تلاشش را نموده که در این تایم‌لاین همه چیز به خوبی پیش برود، باز هم سر و کله نیروهای شیطانی و خبیث با ورود یک شخصیت مرموز به داستان پیدا می‌شود. کوان‌چی و شنگ سونگ که به لطف لیوکنگ در این تایم‌لاین تبدیل به شخصیت‌های سرخورده و آرام شده‌اند با کمک این شخصیت مرموز بار دیگر خوی شیطانی پیدا کرده و درصدد تسخیر دنیا از طریق ایجاد هرج و مرج در قلمروها برآمده‌اند.

داستان این نسخه در قالب یک اثر سینماتیک ترکیب شده با مبارزات روایت می‌شود و به مدت 6 ساعت شما را میخکوب صندلی‌هایتان خواهد نمود. می‌توان به جرات گفت که NetherRealm برای این بخش سنگ تمام گذاشته‌است. انیمیشن‌های این بخش بسیار پویا و چشم‌نواز هستند و دست کمی از آثار سینمایی ندارند. به لطف استفاده از صداپیشه‌های حرفه‌ای و بهره‌گیری از مدل‌های جدید و در عین حال وفادار برای کاراکترها، شاهد یکی از جذاب‌ترین و دلنشین‌ترین بخش‌های داستانی در این سری هستیم. همه این‌ها به کنار، داستان این نسخه از حیث روایت بسیار قوی ظاهر شده‌است. سرنوشت بسیاری از کاراکترها به طور کلی تغییر پیدا کرده‌است و شخصیت‌هایی که همیشه در جبهه دشمن بوده‌اند، اکنون دوست و متحد به حساب می‌آیند. با این حال، نویسنده‌گان تلاش کرده‌‌اند که برخی از ویژگی‌های ذاتی کاراکترهای محبوب را از طریق اتفاقات کاملا باورپذیر و غیرقابل انتظار به آن‌ها برگردانند. از نیمه دوم، این غیرقابل انتظار بودن اوج می‌گیرد و شاهد صحنه‌هایی هستیم که تاکنون در مورتال کمبت نظاره‌گر آن نبوده‌ایم. در مجموع بخش Kampaign بازی بسیار لذت‌بخش و هیجان‌آور است و جوری طراحی شده است که به راحتی پلیرهای قدیمی و جدید را جذب خود کند.

20230922024615 1

مشکل اصلی بازی از آن‌جایی شروع می‌شود که بخش داستانی را تمام کرده باشید و به سراغ سایر بخش‌ها برای سرگرم شدن بروید. برخلاف گذشته دیگر خبری از بخش سوم شخص Krypt نیست و اکنون برای آزاد کردن لباس‌ها و آیتم‌های جدید باید به Shrine و Invasion مراجعه کنید. در Shrine با پرداخت 1000 سکه می‌توانید شانس خود را برای آزاد کردن آیتم، لباس یا آرت‌ورک امتحان کنید اما بهتر است بدانید که بخش عمده آیتم‌های شخصی‌سازی هر کاراکتر در بخش Invasion قرار دارد.

این بخش که همانند یک بردگیم طراحی شده به شما این اجازه را می‌دهد که کاراکتر مورد نظر خود را انتخاب کنید و مشغول نبرد با مبارزان بی‌انتها و البته تکراری در دنیاهای مختلف شوید. این بخش که در یک تایم‌لاین متفاوت روایت می‌شود غالبا فاقد تعاملات داستانی است و از این رو پس از مدتی کوتاه به شدت یکنواخت می‌شود. با این حال، شما برای آزاد کردن لباس‌ها، حرکات Fatality و Brutality و آیتم‌های شخصی‌سازی هر کاراکتر نیاز دارید که مدت زمان نسبتا زیادی را در این بخش بگذرانید. برای کمک به مبارزات بازی آیتم‌ها و Talismanهایی در نظر گرفته شده که در ظاهر جالب به نظر می‌رسند اما پس از استفاده از آن‌ها متوجه خواهید شد که اکثرا چندان کاربردی نیستند و تغییر زیادی ایجاد نمی‌کنند. در مجموع تجربه من از این بخش چندان رضایت‌بخش نبود و انتظار داشتم که حداقل همانند حالت داستانی Libra of Souls در سری SoulCalibur تعاملات داستانی بیشتری در آن وجود داشته باشد که از یکنواخت شدن آن جلوگیری کنند.

20230923015939 1

درست است که از حیث داستانی این نسخه فرمول موفق نسخه‌های قبلی را تکرار کرده‌است اما از حیث مبارزات شاهد تغییرات اساسی در آن هستیم. مهم‌ترین تغییر این نسخه افزوده شدن شخصیت‌های Kameo در قالب کمک‌مبارز است. شما می‌توانید بر اساس توانایی‌ها و محدودیت‌های کاراکتر اصلی خود یکی از 15 شخصیت مورد نظر را به عنوان Kameo انتخاب کنید تا در مواقع حساس به شما یاری برساند. به طور مثال کاراکترهایی که حرکات پرتابی ندارند به شدت از وجود Kameoهای پرتابه دار نفع می‌برند. شخصیت Kameo یک نوار مخصوص به خود دارد که با فشردن دکمه مخصوص نصف آن خالی شده و شخصیت Kameo در ازای آن حرکت مخصوصی را اجرا می‌کند. با انتخاب جهت‌های مختلف هنگام فشردن دکمه Kameo می‌توان حرکات متفاوتی را اجرا نمود. به طور مثال کینو می‌تواند با لیزر حریف را نشانه بگیرد یا اینکه به سمت او چاقو پرتاب کند. علاوه بر این، Kameoها می‌توانند با مصرف سه نوار مخصوص حرکات ویژه کمبوی حریف را بشکنند و شما را از موقعیت‌های خطرناک نجات دهند. در سطوح بالا، استفاده صحیح و به موقع از Kameo بسیار هائز اهمیت است، چرا که Kameo به شما کمک می‌کند تا ضعف‌های کاراکتر خود را پوشش دهید و از هر جنبه میدان نبرد را کنترل کنید. جالب اینجاست که هر Kameo فیتالیتی، بروتالیتی و لباس‌های مخصوص به خود را دارد که از طریق Shrine و بخش Invasion قابل دستیابی هستند.

اضافه شدن Kameoها تنها تغییر بزرگ مبارزات بازی نیست. برخلاف نسخه پیشین دیگر خبری از Variationهای مختلف برای هر کاراکتر نیست. در عوض کاراکترها تمامی حرکات ویژه خود در نسخه‌‌های مختلف را در اختیار دارند و این باعث شده که تنوع شیوه‌های مبارزات تا حد زیادی بالا برود. در عین حال شاید این تغییر اندکی پلیرهای جدید را از حیث یادگیری هر کاراکتر دچار مشکل کند. خوشبختانه در این نسخه شاهد بازگشت تعداد زیادی از کاراکترهای کمتر دیده شده هستیم که سبک‌های مبارزه مختلفی را برای طرفداران بازی به ارمغان آورده‌‌‌اند. این شخصیت‌ها که غالبا از عناوین سه بعدی سری بازگشته‌اند از حیث مبارزه و غالبا از حیث ظاهری به بهترین شکل ممکن طراحی‌ شده‌‌اند. به شخصه از طراحی Reiko و Ashrah، علی‌الخصوص از حیث مبارزه بسیار لذت بردم.

20230921022834 1

مورتال کمبت همیشه به خشونت بیش از حدش معروف بوده و خوشبختانه این نسخه نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای هر کاراکتر دو فیتالیتی و چندین بروتالیتی طراحی شده که غالبا بسیار خلاقانه و حیرت انگیز هستند. متاسفانه آزاد کردن اکثر آن‌ها منوط به گذراندن زمان قابل توجهی با آن کاراکتر در بخش Invasion است و این ممکن است باعث شود که بسیاری از پلیرها از دیدن برخی از آن‌ها محروم شوند. البته اگر به مبارزات آنلاین علاقه داشته باشید احتمال مشاهده این حرکات افزایش خواهد یافت. بخش آنلاین همانند گذشته به سه حالت Kasual، کامبت لیگ و روم‌های شخصی تقسیم شده‌است. با شرکت در کامبت لیگ می‌توانید رنک خود را افزایش داده و جوایز مربوط به رنک‌های بالاتر را دریافت کنید. یکی از مزیت‌های بخش کامبت لیگ و Invasion در این است که در پایان هر فصل بازنشانی می‌شوند و آیتم‌ها و جوایز جدیدی را معرفی می‌کنند. بدین شکل، پلیرها دلایل بیشتری برای بازگشت به بازی پیدا خواهند نمود. جا دارد از نت‌کد بازی هم صحبت کنیم. نت‌کد این نسخه بر پایه رول‌بک طراحی شده و در مجموع مبارزات پویا و کم‌نقصی را ارائه می‌دهد. تنها مشکل این است که زمان نسبتا زیادی برای یافتن پلیرهای آنلاین لازم است سپری شود و به دلیل کانکشن ضعیف ایران با اکثر کشورها، احتمالش کم نیست که خیلی از پلیرها مشتاق به قبول بازی با شما نباشند.

معمولا پلیرهای جدید و حتی طرفداران قدیمی پس از دریافت بازی مستقیم وارد بخش آموزشی می‌شوند تا با مکانیک‌های بازی آشنا شوند. بخش آموزشی مورتال کامبت بسیار گسترده‌است و تمامی مکانیک‌های بازی را به تفصیل آموزش می‌دهد. مشکل اصلی این بخش این است که آموزش‌ها را بدون دسته‌بندی از نظر سطح ارائه می‌کند، از همین حیث یک پلیر جدید ممکن است در مواجهه با برخی از مکانیک‌های پیشرفته دچار مشکل شود. علاوه بر این، بسیاری از مواردی که در یک بخش توضیح داده می‌شوند، دوباره به نحوی دیگر در بخش‌های دیگر تکرار می‌شوند، اما این تکرار لزوما باعث یادگیری بهتر آن مکانیک‌ها نمی‌شود، بلکه باعث گیج شدن بیش از پیش پلیرها می‌شود. در مجموع اگر این بخش آموزش‌ها را در دسته‌های ابتدایی، متوسط و پیشرفته قرار می‌داد، مطمئنا در آموزش مکانیک‌ها به پلیرهای جدید موفق‌تر عمل می‌نمود. جدا از این، کمی ناراحت کننده است که شاهد بخش آموزشی مخصوص به هر کاراکتر نیستیم و صرفا باید به اجرای هفت کمبو با هر کاراکتر اکتفا کنیم.

20230922215835 1

مورتال کمبت 1 شاید در برخی از بخش‌ها کوتاهی کرده باشد اما در برخی دیگر واقعا گل کاشته‌است. به طور مثال، طراحی استیج‌ها در این نسخه بسیار خلاقانه و چشم‌نواز است و هر استیج سرشار از جزئیات بالا و انیمیشن‌های پویاست. یکی دیگر از بخش‌های قابل تحسین بازی تعداد بالای لباس و رنگ برای هر کاراکتر و امکان شخصی‌سازی برخی آیتم‌هاست. اکثر لباس‌ها و آیتم‌ها را می‌توان از طریق Shrine و Invasion به دست آورد، اما تعدادی از آن‌ها در فروشگاه پرمیوم بازی قرار دارند و برای خرید آن‌ها باید پول خرج کنید. با این حال، خوشبختانه بازی به شما اجازه می‌دهد که اکثر لباس‌ها و آیتم‌های شخصی سازی را بدون نیاز به خرج کردن پول واقعی به دست آورید. موسیقی بازی نیز جایز تقدیر است و درون‌مایه خیلی از ترک‌های ماندگار و قدیمی سری را در اکثر آن‌ها خواهید شنید.

در مجموع، Mortal Kombat 1 ادامه‌ای قابل قبولی برای این سری افسانه‌ای است. بخش داستانی سینماتیک و افزوده شدن Kameoها به مبارزات بخش عمده‌ای از موفقیت این نسخه را به دوش می‌کشند. با این حال، به علت تغییرات محدود در شاکله بازی بیشتر با یک نسخه ارتقا یافته از Mortal Kombat 11 طرف هستیم تا یک نسخه کاملا جدید. امید می‌رود که NetherRealm برای نسخه‌های آینده تغییرات ملموس‌تری را در نظر گرفته باشد.

گرافیک
9.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
8.5
ارزش تجربه
7.5
در مجموع، Mortal Kombat 1 ادامه‌ای قابل قبولی برای این سری افسانه‌ای است. بخش داستانی سینماتیک و افزوده شدن Kameoها به مبارزات بخش عمده‌ای از موفقیت این نسخه را به دوش می‌کشند. با این حال، به علت تغییرات محدود در شاکله بازی بیشتر با یک نسخه ارتقا یافته از Mortal Kombat 11 طرف هستیم تا یک نسخه کاملا جدید. امید می‌رود که NetherRealm در نسخه‌های آینده تغییرات ملموس‌تری برای این سری پرطرفدار در نظر گرفته باشد.
نقاط قوت
  • بخش سینماتیک جذاب و هیجان انگیز
  • طراحی چشم نواز کاراکترها و استیج‌ها
  • تنوع بالای لباس‌ها و آیتم‌های شخصی سازی
نقاط ضعف
  • بخش آموزشی نسبتا گیج کننده
  • یکنواخت شدن بیش از حد بخش Invasion
  • قفل بودن فیتالیتی‌ها و بروتالیتی‌ها در بخش Invasion
6.1/10

امتیاز شما

(8 رای )
7.8/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.