نویسنده: حمیدرضا دوشنبه، 19 شهریور 1403
ساعت 03:14

بررسی بازی Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classic

5 از 5

همکاری مارول و کپکام در زمینه ساخت عناوین مشترک فایتینگ به سال‌های دور باز می‌گردد. در میان طرفداران عناوین مبارزه‌ای، سری Marvel Vs. Capcom بسیار محبوب و ستایش شده است. نسخه سوم این سری پس از سال‌ها همچنان پای ثابت تورنمنت‌های مختلف است و پلیرهای زبده این سبک روی لذت‌بخش بودن آن قسم می‌خورند. با این حال، نسخه‌های قدیمی این سری جادوی مخصوص به خود را دارند و دلیل اینکه کپکام تصمیم گرفته که آن‌ها را در قالب یک مجموعه جدید عرضه کند همین است. در این مجموعه جدید شاهد هفت عنوان قدیمی هستیم که شش‌تای آن‌ها در زمینه مبارزه‌ای و یکی در سبک Side-scrolling/Beat-em up است. به نظر می‌رسد کپکام تصمیم داشته که تجربه این عناوین قدیمی را برای پلیرهای جدید و طرفداران قدیمی ساده‌تر کند. با اینکه امکان استفاده از شبیه‌سازها برای تجربه این عناوین خاطره‌ساز وجود دارد، وجود آن‌ها در یک مجموعه که امکان تجربه آن‌ها به صورت آنلاین را فراهم می‌آورد خرید این مجموعه را توجیه می‌کند. تنها مشکل اینجاست که کپکام برای این مجموعه با توجه به محتوای محدود بخش تک نفره، قیمت بالایی را در نظر گرفته‌است. از این رو، شاید بتوان گفت که خرید این مجموعه تنها برای طرفداران پر و پا قرص این سری که تمایل به تجربه بخش آنلاین دارند منطقی خواهد بود.

2634890 262

در هر یک از 6 عنوان مبارزه‌ای موجود در مجموعه از نظر تعداد و کاراکترها متفاوت هستند. X-Men Children of Atom و Marvel Super Heroes صرفا به کاراکترهای مارول اختصاص دارند. در این دو عنوان شاهد حضور کاراکترهای محبوب مارول همچون اسپایدرمن، جاگرنات، ولورین، آیرون من، استورم و کاپیتان آمریکا هستیم. از حیث طراحی کاراکترها و حرکات، هر دو عنوان تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند. این عناوین که پیش از این برای آرکید طراحی شده بوده اند همچنان با همان فرمت به مجموعه اضافه شده‌اند. تنها تفاوت‌شان دراین است که در این نسخه پرداخت سکه با Continueهای بی‌نهایت جایگزین شده. جدا از این حالت Easy به تمام بازی‌ها اضافه شده که تجربه آن‌ها را برای پلیرهای جدید امکان پذیر می‌کند زیرا روی درجه نرمال مبارزه با برخی از باس‌های نهایی می‌تواند تا حدودی مشکل باشد. علاوه بر این در حالت Easy می‌توان با فشردن همزمان و پشت سر هم چند دکمه حرکات ویژه هر کاراکتر را اجرا نمود. با توجه به سختی اجرا حرکات در حالت نرمال و تعداد بالای حرکات ویژه هر کاراکتر، این قابلیت باعث می‌شود که بدون دغدغه کاراکترهای مد نظرتان را انتخاب کنید و وارد میدان مبارزه شوید.

20240908164857 1

یکی از بخش‌های جذاب اضافه شده در این مجموعه، راهنماهای تصویری مرتبط با هر بازی‌ست. در این راهنماها به طور کلی مکانیک‌های بازی و نحوه اجرای حرکات ویژه توضیح داده شده‌است. جدا از این می‌توان با فشردن دکمه Pause به لیست حرکات هر کاراکتر دسترسی پیدا کرد. قابلیت جدیدی که در این مجموعه اضافه شده است، امکان ذخیره بازی در هر نقطه مورد نظر و بارگزاری از همان نقطه است. این قابلیت باعث می‌شود که بتوان برخی از باس فایت‌ها را با آسانی بیشتری پشت سر گذاشت. تنها مشکل آن این است که فقط یک اسلات برای ذخیره در نظر می‌گیرد و همانند شبیه سازهای قدیمی به شما این امکان را نمی‌دهد که بازی را در چند اسلات محتلف ذخیره و بارگزاری کنید.

20240908133343 1

چیزی که ارزش تجربه این مجموعه را بالا می‌برد وجود بخش آنلاین کژوال و رنک برای هر کدام از شش عنوان مبارزه‌‌ای بازی است. با توجه به نت‌کد رول بک که در این مجموعه تعبیه شده‌است، می‌توان به راحتی با سایر پلیرها متصل شد و در شرایط ایده‌آل مبارزه نمود. از این جهت، طرفداران قدیمی سری که تمایل دارند مهارت‌های خود در این عناوین قدیمی را محک بزنند می‌توانند از بخش آنلاین بازی نهایت لذت را ببرند. متاسفانه این قضیه در مورد پلیرهایی که بیشتر به تجربه بخش تک‌نفره علاقه دارند صادق نیست. بخش آرکید هر بازی بسیار کوتاه است و به شما دلیل کافی برای تجربه آن با هر کاراکتر نمی‌دهد. از این رو، اگر به دنبال محتوای تک نفره هستید ممکن است از تجربه این مجموعه به شدت ناامید شوید. تنها بخش تک‌نفره ارزنده بازی مربوط به عنوان Punisher است که برای یک ساعت برای‌تان یک تجربه لذت‌بخش و نوستالژیک رقم خواهد زد. انتظار می‌رفت کپکام در کنار این عنوان، عناوین دو بعدی Side-scrolling خود نظیر سری Final Fight را نیز قرار دهد تا محتوای بیشتری برای بخش تک نفره وجود داشته باشد. جدا از این، اگر امکان تجربه Punisher به صورت دونفره آنلاین وجود داشت، ارزش تجربه آن دوچندان می‌شد.

20240908183735 1

یکی دیگر بخش‌های حائز اهمیت این مجموعه، بخش Museum است که شامل آرت‌ورک‌ها و مدارک مربوط به طراحی هر بازی است. در این بخش آثار هنری مربوط به هر عنوان به تفکیک قرار داده شده است و پرسه زدن در آن برای مواقعی که منتظر حریف در بخش آنلاین هستید می‌تواند تا حدودی سرگرم‌تان کند. جدا از این، در بخش اختصاصی موسیقی امکان گوش دادن به تک تک آهنگ‌های هر بازی وجود دارد. موسیقی متن این عناوین در نوع خود بی‌نظیر و نمادین است و گوش سپردن به نسخه با کیفیت آن‌ها در این نسخه به شدت لذت‌بخش است. دیگر قابلیت اضافه شده در این نسخه اچیومنت‌ها و تروفی‌ها هستند که می‌توانند تا حدودی برای پلیرهای بخش تک‌نفره چالش‌های جدید ایجاد کنند.

20240908175447 1

در مجموع، Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classic تجربه‌‌ای دلپذیر از این عناوین قدیمی برای طرفداران این سری به ارمغان می‌آورد که بیشتر برای پلیرهای بخش چند نفره طراحی شده‌است. اگر به دنبال تهیه این نسخه صرفا برای تجربه بخش تک‌نفره هستید، ممکن است تا حدودی ناامید شوید. 
 

  • استودیوی سازنده: Capcom
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 7 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.0
در مجموع، Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classic تجربه‌‌ای دلپذیر از این عناوین قدیمی برای طرفداران این سری به ارمغان می‌آورد که بیشتر برای پلیرهای بخش چند نفره طراحی شده‌است. اگر به دنبال تهیه این نسخه صرفا برای تجربه بخش تک‌نفره هستید، ممکن است تا حدودی ناامید شوید. 
نقاط قوت
  • امکان تجربه شش عنوان مبارزه‌ای به صورت آنلاین و با نت کد مناسب
  • افزوده شدن قابلیت‌های جدید برای قابل دسترس‌تر شدن بازی برای پلیرهای جدید
  • بخش موزه و موسیقی گسترده
نقاط ضعف
  • محتوای بخش تک‌نفره به شدت محدود است
  • قیمت بالای مجموعه با توجه به محتوای موجود
  • عدم امکان ذخیره کردن در اسلات‌های متعدد
10.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
8.0/10
خیلی خوب
محتوای بیشتر در این بخش: « بررسی بازی ELDEN RING Shadow of the Erdtree
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.