نویسنده: حمیدرضا شنبه، 26 خرداد 1403
ساعت 18:25

بررسی بازی ELDEN RING Shadow of the Erdtree مطلب ویژه

به مثابه یک رویا

5 از 5

Elden Ring به طور یقین یکی از تاثیرگذارترین عناوین عرضه شده در نسل جدید است که استانداردهای جدیدی را در زمینه داستان‌سرایی، طراحی مراحل، چالش‌انگیز بودن و انسجام دنیای بازی بنا نهاده‌است. Shadow of the Erdtree این استانداردها را به مرحله اعتلا رسانده و با تکمیل خط داستانی برخی کاراکترها که در نسخه قبلی نیمه کاره باقی مانده بودند، پرونده این عنوان انقلابی را به بهترین شکل ممکن به خاتمه می‌رساند.

20240611210010 1

Shadow of the Erdtree روایت کننده سفر Tarnished یا همان کاراکتر اصلی بازی به سرزمین سایه‌ها برای دنبال کردن ردپای Miquella، آخرین فرزند Marikaست. برای دستیابی به محتوای این بسته الحاقی لازم نیست حتما بازی را به اتمام رسانده باشید اما باید حتما دو باس Mohg, Lord of Blood و Starscourge Radahn را شکست داده باشید. با تماس برقرار کردن با دست بی جان جسم میکلا در کاخ آسمانی Mohg وارد دنیای سایه‌ها خواهید شد. در این دنیا تعدادی از پیروان میکلا در نقش کاراکترهای فرعی شما را به سمت او هدایت خواهند کرد. این کاراکترهای فرعی همگی ماموریت‌های فرعی مخصوص به خود را دارند و بسته به تصمیمات شما سرنوشت هرکدام در پایان تغییر خواهد نمود. اغلب این کاراکترها از حیث شخصیت پردازی؛ دیالوگ‌ها و روایت داستانی بسیار قوی نوشته شده‌اند و به شما این حس را انتقال خواهند داد که در دنیای گسترده سزمین سایه‌ها تنها نیستید. اکثر آن‌ها از ابتدای ورود به سرزمین جدید تا انتهای بازی در مسیر شما قرار خواهند گرفت و انجام ماموریت‌های مربوط به آن‌ها حس رضایت بخشی عجیبی را به همراه خواهد داشت. داستان کلی بازی نیز غالبا از طریق این کاراکترها و توضیحات مربوط به آیتم‌ها روایت می‌شود. گرچه برای متوجه شدن ابعاد پنهانی آن نیاز دارید که مو به مو دنیای گسترده این سرزمین را موشکافی کنید و مکان‌ها و کاراکترهای پنهان آن را پیدا کنید. در مجموع روایت داستانی این بسته الحاقی چه از نظر ساختاری و چه از نظر محتوایی بسیار منحصربفرد است و برای پی بردن به جزئیات آن باید ماجراجویی را چاشنی کار خود کنید.

20240617203054 1

یکی از ابعاد این بسته الحاقی که بسیار حائز اهمیت است طراحی چندلایه و بسیار هوشمندانه محیط‌های بازی است. این نوع طراحی خاص در نسخه اصلی نیز وجود داشت اما در این نسخه به اعتلا رسیده‌است. در واقع گشت و گذار و اکتشاف محیط‌ها هم به صورت افقی انجام می‌گیرد و هم به صورت عمودی. هر محیط از چند لایه عمودی متصل و گاها غیر متصل ایجاد شده‌است که به شیوه‌های مختلف به هم راه پیدا می‌کنند. گاها برای رسیدن به بالاترین نقطه یک محیط نیازمند این هستید که پایین‌ترین نقطه آن را اکتشاف کنید. گاها محیطی را در نزدیکی خود خواهید دید که راهی برای دسترسی به آن وجود ندارد. شاید با خود فکر کنید که شما راه دسترسی به آن را پیدا نکرده‌اید، اما گاها برای دسترسی به چنین محیط‌هایی لازم است که محیط‌های دیگری را اکتشاف کنید که در نگاه اول هیچ ربطی از نظر فاصله با محیط مورد نظر روی نقشه ندارند. در مجموع این نوع طراحی خاص باعث شده که لذت اکتشاف در محیط بازی دوچندان شود. برای پلیرهای ماجراجوتر راه‌هایی وجود دارد که زودتر بتوانند به یک محیط که مربوط به قسمت‌های پایانی بازی است دست پیدا کنند. بنابراین از جست و جو در محیط بازی دست نکشید و هر گوشه و کناری را به خوبی کند و کاو کنید.

یکی دیگر از جنبه‌های طراحی خاص بازی اضافه شدن تعداد متعددی Dungeon به دنیای بازی است که همگی طراحی منحصر به فرد خودشان را دارند. این سیاهچاله‌های پر رمز و راز جولانگاه آیتم‌های مهم، دشمنان متفاوت و یک باس فایت نهایی هستند.

20240617202908 1

به طراحی مراحل خاص بازی باید رمز و رازها و نکات پنهانی بازی را نیز اضافه نمود. برخی از مناطق وسیع و ماموریت‌های فرعی پشت اجرای یک Gesture خاص در یک مکان خاص قفل هستند و اگر به خوبی محیط‌های دیگر را جستجو نکنید ممکن است پس از ده‌ها ساعت هنوز این Gesture را پیدا نکرده باشید. جدا از این، تعاملات جالب و خاصی بین کاراکترها و برخی باس فایت‌ها وجود دارد. به طور مثال استفاده از آیتم‌های متفاوت در مواجهه با برخی کاراکترها ممکن است منجر به دریافت Reward متفاوت و رفتار متفاوت از جانب آن‌ها شود. این تعامل‌ها را در باس فایت‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد که برخی از آن‌ها واقعا هوشمندانه طراحی شده‌اند و بهت‌زده‌تان خواهند کرد!

در این نسخه اسلحه‌های جدید نظیر Light Great Swordها و Perfume Bottleها به بازی اضافه شده‌اند که تا حدودی داینامیک مبارزات بازی را جذاب‌تر می‌کنند. علی‌الخصوص Perfume Bottleها که حرکات کاملا متفاوتی از سایر اسلحه‌های بازی دارند و با توجه به رنج محدودشان باید استراتژی‌های خاصی را به کار بگیرید. این بطری‌ها در انواع مختلف مثل Poison، Fire، Frost و Frenzy وجود دارند و برای به دست آوردن هرکدام باید منطقه خاصی را کند و کاو کنید. در مجموع تنوع اسلحه‌های اضافه شده به بازی بسیار بالاست و با توجه به افزوده شدن Ash of Warها و تالیسمان‌های جدید می‌توان انتظار ظهور بیلدهای جدیدی را داشت. شاید این بسته الحاقی از نظر افزودن Sorceryهای جدید کمی کم کاری کرده باشد اما از حیث Incantationها حسابی جبران کرده‌است. برخی از این اسپل‌ها به قدری خوب هستند که به بیلدهای Pure Faith جان تازه‌ای خواهند بخشید.

20240613005114 1

اکنون که صحبت بیلدها شد بهتر است در مورد مبارزات، دشمنان و باس‌فایت‌های جدید نیز صحبت کنیم. همانند گذشته طراحی باس‌فایت‌ها به سخت‌گیرانه‌ترین شکل ممکن انجام شده‌است. باس‌های اصلی همگی چند فاز مختلف دارند و مثل گذشته برای غلبه بر آن‌ها باید با هرکدام بارهای متفاوت مبارزه نموده و استراتژی‌های متفاوت را امتحان کنید تا به پیروزی دست یابید. در مجموع باس‌های بازی چه از نظر طراحی ظاهری و چه از نظر سبک مبارزه و حرکات‌شان به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. برخی از آن‌ها چاشنی چالش انگیز بودن عناوین سابق میازاکی را یک تنه به دوش می‌کشند و مسلما حسابی حرص‌تان را خواهند در آورد، علی‌الخصوص اگر تصمیم بگیرید که بدون استفاده از Summonها به نبرد با آن‌ها بروید. این بسته الحاقی تمرکز زیادی روی Spirit Ashها و آپگرید آن‌ها دارد، از این جهت توصیه می‌کنم برای مبارزات بسیار سخت قوی‌ترین Spirit Ash خود را به همراه‌تان ببرید.

20240617203542 1

میکلا با عبور از هر قسمت از این سرزمین صلیب‌هایی مخصوص در کنار سایت‌های Grace قرار داده‌است که پیروانش را بر اساس آن‌ها در مسیر خودش هدایت کند. در کنار غالب این صلیب‌ها آیتم‌هایی برای آپگرید کردن کاراکتر  و Spirit Ashها از نظر دفاع و حمله قرار گرفته است. بنابراین با اینکه سیستم لول آپ نسخه قبلی و سطح کنونی شما همچنان در روند مبارزات تاثیر گذار است، برای ارتقای قدرت حمله و دفاع کاراکتران و روبرویی با باس‌های این نسخه نیاز دارید که تعداد زیادی از این آیتم‌های آپگرید را پیدا نموده و از طریق سایت‌های Grace کاراکترتان را آپگرید کنید. یکی دیگر از آیتم‌هایی که به قوی‌تر شدن Spirit Ashها کمک می‌کند Crystal Tearهایی است که توسط Furnace Golemها دراپ می‌شود. در هر منطقه از بازی دشمنان غول پیکیری به نام Furnace Golemها را خواهید دید که در محیط‌های وسیع گشت می‌زنند. این دشمنان غالبا نسبت به هر نوع دمیج مقاوم هستند و نقاط ضعف محدودی دارند. با فرود آوردن میزان مشخصی دمیج به این نقاط، دشمنان به زمین می‌افتند و به شما این فرصت را می‌دهند تا با پرتاب ظرف‌های مخصوص در میان سرشان دمیج نسبتا بالایی به آن‌ها وارد کنید.

20240617202813 1

از حیث گستردگی، دنیای سرزمین سایه‌ها بسیار وسیع است و برای کامل گشتن تمامی محیط‌ها، انجام تمامی ماموریت‌ها و شکست دادن تمامی باس‌ها به بیشتر از 40 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. در کل از حیث محتوا، این بسته الحاقی روزها و بلکه هفته‌ها شما را سرگرم خواهد کرد و با توجه به بیلدهای جدیدی که به بازی اضافه می‌کند ارزش تجربه بازی اصلی و بسته الحاقی را دوچندان می‌کند. جدا از آن، افزوده شدن آیتم‌های جدید نظیر آرمورها، اسلحله‌ها و ... رنگ و بوی جدیدی به بخش PvP بازی خواهد داد. جا دارد از موسیقی متن بی نظیر این بسته الحاقی نیز یاد کنیم. همانند نسخه اصلی، شاهد افزوده شدن قطعات حماسی بسیاری هستیم که در ذهن شنودندگان و پلیرها ماندگار خواهند شد.

در مجموع، Shadow of the Erdtree یک بسته الحاقی تمام عیار است که داستان نیمه تمام میکلا و پیروانش را به استادانه‌ترین شکل ممکن به پایان می‌رساند. طراحی چندلایه و هوشمندانه مراحل، روایت و کاراکترهای غنی، تنوع بالای آیتم‌های اضافه شده و موسیقی متن بی نظیر آن باعث شده اند که این بسته الحاقی به مثابه نسخه اصلی همانند یک الماس بدرخشد.

  • کارگردان: Hidetaka Miyazaki
  • استودیوی سازنده: FromSoftware
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 40 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
10
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
10
در مجموع، Shadow of the Erdtree یک بسته الحاقی تمام عیار است که داستان نیمه تمام میکلا و پیروانش را به استادانه‌ترین شکل ممکن به پایان می‌رساند. طراحی چندلایه و هوشمندانه مراحل، روایت و کاراکترهای غنی، تنوع بالای آیتم‌های اضافه شده و موسیقی متن بی نظیر آن باعث شده اند که این بسته الحاقی به مثابه نسخه اصلی همانند یک الماس بدرخشد.
نقاط قوت
  • طراحی چندلایه و بسیار هوشمندانه مراحل
  • طراحی بی‌نظیر باس فایت‌ها
  • روایت داستانی منحصر به فرد
  • شخصیت‌های فرعی از حیث داستانی بسیار غنی هستند
  • بازی سرشار از رمز و راز است
نقاط ضعف
  • بازی هیچ نقصی ندارد
9.0/10

امتیاز شما

(6 رای )
10/10
منحصر به فرد
محتوای بیشتر در این بخش: « نقد و بررسی بازی Expeditions: A MudRunner Game
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.